ARMORED CORE: VERDICT DAY

ARMORED CORE: VERDICT DAY

6.0

Keď len vylepšenia nestačia

Gigantickí mechovia ozbrojení až po plechové zuby rozosievajúci deštrukciu na všetky strany majú čo ponúknuť aj dnešnému publiku. Ukázal to napríklad popkornový hit Pacific Rim, ktorý mierne nahlúplym príbehom nikoho neočaril, ale spracovaním gigantických plecháčov si do kapsy priniesol stovky miliónov dolárov. Kým však takmer celý svet v poslednej dobe znovuobjavuje čaro žánru mecha, tak Japonci oň nikdy neprišli a prinášajú ďalšiu z jeho mnohých podôb.

Armored Core: Verdict Day nadväzuje na úspešnú sériu, ktorá je konzolovým fanúšikom mecha hier po celom svete veľmi dobre známa. Možno až príliš dobre. Stoja za ňou majstri nekompromisnej náročnosti From Software a od roku 1997 nám plechovú držkovú naservírovali už neuveriteľných pätnásť krát. Ak by sme počítali aj mobilné verzie, tak je už dvadsiatou časťou série a to je číslo, kedy si už aj hráči začínajú pokladať otázky, či má nová časť ešte čo ponúknuť a to nie len novým hráčom, ale aj starým harcovníkom.

Armored Core: Verdict Day prenasleduje vlastný tieň minulosti. Nie je to len bohatá história značky, ale aj 12 mesiacov starý predchodca Armored Core V. Keď sa pustíte do nového dielu, neviete sa zbaviť dojmu, že ste takmer to isté hrali pred rokom. To, že ide skôr o samostatnú expanziu ako plnohodnotný prírastok, sa hra nijak nesnaží maskovať.

Armored Core: Verdict Day
Armored Core: Verdict Day Veľkolepé úvody sa vytrácajú v nevýrazných misiách
Veľkolepé úvody sa vytrácajú v nevýrazných misiách

Armored Core: Verdict Day Dynamika pohybu vám dáva v boji bohaté možnosti
Dynamika pohybu vám dáva v boji bohaté možnosti

Armored Core: Verdict Day Hranie môžete prispôsobiť svojmu gustu
Hranie môžete prispôsobiť svojmu gustu

Jej cieľom je vylepšiť to, čo minule nevyšlo a nie posunúť sa v sérii o krok ďalej. Môže to znieť ako updatovanie súpisiek športových hier, hra kráča v šľapajách predchodcov, kde vyhnutie sa smršti rakiet pomocou trysiek bol signálom na opätovanie paľby z ťažkých kanónov na ramenách kovového obra.

Nerobte si o hre zbytočné ilúzie. Armored Code: Verdict Day sa dá označiť skutočne rôznymi pomenovaniami, ale rozhodne nie je prepracovaná v oblasti prezentácie. Od začiatku vám dáva najavo, že ju buď zatnete zuby alebo ju odložíte späť do police. Hráči znalí základov série si prídu na svoje, kto by čaká víkendové pohodlné hranie, bude nepríjemne prekvapený.

Minimalistický príbeh o troch frakciách bojujúcich o prírodné zdroje v bezútešnom post-apokalyptickom svete budúcnosti je už hlboko zakorenené klišé žánru. Nečakajte prepracované charaktery postáv ani zvraty. Príbeh je tmelom, čo drží pohromade série súbojov medzi vami a budúcimi kopami nepoužiteľného šrotu. Orientácia v menu a zoznamovanie sa s hrou je ťažkopádne. To z nej robí tvrdý oriešok pre úplne nových hráčov, i keď ide na vás vyskakujú stručné pomôcky. Nie však ako súčasť tutorialu, ale prostredníctvom pekelne náročnej a v neskorších fázach aj ukrutne nudnej kampane tvorenej šesťdesiatkou misií.

V Armored Code: Verdict Day je cieľ jednoduchý. Máte pred sebou svetovú mapu a musíte ju ovládnuť v mene svojej frakcie. Na riedko zastavanej mapke sa postavíte do úlohy pilota veľkého mecha a musíte zničiť všetkých nepriateľov. Tí svojou variabilitou nešetria a na nervy vám budú brnkať ako v menších vlnách, tak aj pri boss súbojoch. Náplň jednotlivých misií sa až príliš opakuje a tým pádom už po tretine sa dostavuje nepríjemný stereotyp. Mapa a ovládnutie sveta však nie je doménou len hry pre jedného hráča, ale na rovnakom koncepte sa vezie aj multiplayer.

Domácou pôdou pre posledné Armored Core hry nie je kampaň. Stavajú hlavne na multiplayeri, kompetetívnom aj kooperatívnom. Či už hráte kampaň s priateľmi alebo v mene svojej frakcie vytiahnete mecha na svetové bojiská, cítite, že sa konečne dostávate k jadru hrateľnosti hry samotnej. Online komponent, aj keď na výzor „surový“, je detailne prepracovaný a ponúka výborné zážitky z hrania s ostatnými. Alebo proti nim. Nájdete tu niekoľko režimov, vytváranie spoločných tímov, registrácie na žoldnierske misie, rýchle zápasy, ranky aj rebríčky. Môžete sa tak pustiť do bojov proti AI spolu s hráčmi z celého sveta v misiách v štýle kampane. Nie len útočíte na množstvo nepriateľských jednotiek, ale dočkáte sa aj obranných misií, či kooperatívnych súbojov s bossmi. Alebo si môžete zobrať zástavu svojej online frakcie a vydať sa do boja so živými spoluhráčmi proti živým protihráčom.

Online možnosti sú nie len rozšírené oproti predchádzajúcej hre, ale aj lepšie vybalansované a priblížené hráčom. Výsledkom toho je už teraz veľmi bohatá komunita, ktorá vám v akúkoľvek dennú dobu poskytuje možnosť nasadnúť do kokpitu a rozpútať spúšť. Jednotlivé frakcie si žijú svojim vlastným životom, napredujú alebo padajú podľa hráčov a kedykoľvek môžete priložiť ruku k dielu. A ak netúžite vystupovať pod práporom, tak sa len zaregistrujete ako žoldnier čakajúci na online ponuku od niektorého z iných hráčov.

Armored Code: Verdict Day navyše vyniká v širokých možnostiach personalizácie vlastného stroja. Dlhé hodiny môžete stráviť len vytváraním bojového mecha, ktorý presne bude zodpovedať vašim predstavám. Starší z vás si možno spomenú na film Robot Jox a ako si pri ňom ako mladší predstavovali úpravu vlastných robotov. Teraz máte tú šancu. Dve nohy, štyri nohy, tankové pásy, výber je na vás. Ďalšie časti si postupne odomykáte svojim progresom hrou a upravovať ide vzhľad aj výzbroj.

Ďalším zaujímavým prvkom sú bojové stroje s označením UNAC. Jedná sa o mechov ovládaných umelou inteligenciou. Nie práve najrozumnejšou, ale v prípade, že vám horí pod zadkom, tak vedia priložiť ruku k dielu. V prípade, že nemáte k dispozícii priateľov online, tak môžete do boja povolať takýchto spoločníkov a čiastočne sa tak odbremeniť. Samozrejme, aj UNAC jednotky si môžete podľa potreby upraviť či vylepšiť. Mechovia série Armored Core sa radia k tým agilnejším a okrem tony zbraní zvládajú aj tryskový pohyb a dashovanie do rôznych smerov, ktoré využijete pri uhýbaní a úteku.

Armored Core: Verdict Day
Armored Core: Verdict Day Rozdeľuj a panuj
Rozdeľuj a panuj

Armored Core: Verdict Day Hra so živými hráčmi je tým, kvôli čomu budete vkladať disk do mechaniky.
Hra so živými hráčmi je tým, kvôli čomu budete vkladať disk do mechaniky.

Armored Core: Verdict Day Jednotvárne misie sa striedajú s nevýraznými príbehovými vsuvkami.
Jednotvárne misie sa striedajú s nevýraznými príbehovými vsuvkami.

Keď ovládate gigantický kovový stroj na ničenie, tak potrebujete cítiť jeho silu vo vašich rukách. Armored Code: Verdict Day tento dojem nebudí takmer vôbec. Necítite ani váhu, ani silu. Nezáleží na tom, či práve útokom na telo chcete poslať súpera na šrotovisko, či rozhadzujete pri chôdzi dopravné značky a kúsky budov. Stále máte dojem, akoby na seba narážali hračky z Kinderka Smutné je, že prostredia sú pomerne jednoduché, budovy vyzerajú ako obyčajné škatule a dopĺňajú ich obyčajné objekty ako značky, stĺpy, či osvetlenia. Jeden z najhorších aspektov hry je grafika, ktorá vyzerá ako ešte z predchádzajúcej generácie.

Na polygónoch sa šetrilo a rozlíšenie textúr tiež nepatrí k najvyšším. Pri nočných misiách tak často dochádza až k pixelhuntingu, kedy na tmavom pozadí v nízkom rozlíšení hľadáte tmavého nepriateľa v ešte nižšom. Ojedinele narazíte aj na prepady frameratu, či iné grafické neduhy. O niečo lepšie sú zvuky a dabing a veľmi príjemná hudba.

Armored Core: Verdict Day si dokáže nájsť svoje publikum. Bude však veľmi malé a pravdepodobne sa ani nerozšíri o nových hráčov. Ukazuje potenciál, ktorý mala už predchádzajúca časť pred rokom a nedokázala ho využiť. Nie je to jednoduchá hra, vyžaduje množstvo cviku a trpezlivosti, vráti vám to ale kvalitným online zážitkom, kde sa môžete postaviť po boku priateľov, aj proti nim a rozpútať tak plechové peklo. Škoda, že všetko ostatné ustupuje do úzadia.

napísal matus_ace 31.10.2013
6.0
6.7