NBA 2K14

NBA 2K14

8.0

Na palubovke nič nové alebo predsa?

Načasovanie príchodu každého nového ročníka NBA série od 2K Sports nie je náhodné. Do začiatku sezóny profesionálnej zámorskej basketbalovej ligy chýba pár dní (v dobe písania recenzie konkrétne jeden) a všetci, ktorý tento nádherný šport milujú, siahnu po akejkoľvek „tabletke“ suplujúcej efekt zážitkov zo zápasov NBA.
Tvárou NBA 2K14 sa stal štvornásobný držiteľ ocenenia MVP, 9-násobný účastník All Stars zápasov a najmä dvojnásobný ligový šampión, kráľ LeBron James. LeBron hviezdi na obale hry, rozpráva svoj príbeh v intre a dokonca sú jeho osobnosťou inšpirované aj dva herné módy. V oboch máte za úlohu prekonať počet titulov Michaela Jordana - v prvom z nich je LeBronov osud spätý s Miami, v druhom popustili autori uzdu fantázii a nechali ho vytrejdovať.

NBA 2K14 už nie je iba záležitosťou čisto zámorských družstiev. Medzi tvorcami a majiteľmi práv na basketbalovú Euroligu došlo k podpísaniu niekoľkoročnej dohody a my tak máme možnosť vyskúšať si aj nám geograficky bližšie situované družstvá, napr. Alba Berlin, CSKA Moskva, FC Barcelona atď. Bohužiaľ, mužstvá sa nachádzajú iba v móde Play Now a nejaká forma ucelenej Euro súťaže alebo iný spôsob využitia tímov chýba. Predpokladáme, že sa chýbajúci element objaví v ročníku 2K15.

Samozrejme, k dispozícii sú aj ďalšie módy: jednotlivé zápasy, tréningy, nácvik ovládania, samostatné play off série sú základom ponuky. Ďalej v hre nájdete online zápasy, ku ktorým pribudol Crew mód. Tu si spolu s ďalšími živými hráčmi vybudujete vlastnú partičku a prebíjate sa celosvetovým rebríčkom v zápasoch proti ostatným „grupám“. Mód Blacktop by sme s prižmúrením oka mohli nazvať streetballom. Hrá sa na neoficiálnych ihriskách, s rôznym počtom hráčov (od 1 na 1 až po 5 na 5) pri pozmenených pravidlách.

NBA 2K14
NBA 2K14 Tvárou NBA 2K14 je LeBron James.
Tvárou NBA 2K14 je LeBron James.

NBA 2K14 Atmosféra na zápasoch je na jednotku.
Atmosféra na zápasoch je na jednotku.

NBA 2K14 Môže Boston tento rok myslieť na titul?
Môže Boston tento rok myslieť na titul?

Najžiadanejšími budú asi ale dlhotrvajúce módy. Vytvoriť dynastiu z existujúceho ligového klubu zaberie niekoľko (herných) rokov a vy počas tohto obdobia nebudete rozhodovať iba o dianí na palubovke, ale aj o všetkom, čo s vašim klubom súvisí. Od výberu trénerov až po riešenie finančných otázok - kompletný balík povinností generálneho manažéra so všetkým, čo k tomu patrí.

No a na koniec sú tu My Player a My Career. Vytvorenie vlastného hráča, zadefinovanie jeho fyzických parametrov a štýlu hrania je prvým krokom k takmer nekonečnej púti za najväčšou hviezdou ligy. Ako slabučký nováčik po drafte, ktorý viete ovplyvniť svojim výkonom v nováčikovskom zápase a rozhovormi s manažérmi klubov, nedostávate veľa príležitostí sa prejaviť. Počet minút strávených na palubovke postupne narastie a z neskúseného mladíka sa stane pravý profesionál.

My Career je robustným, hlboko prepracovaným módom s RPG parametrami, rozhovormi aj „nepotrebnou“ pozlátkou vo forme výberu oblečenia a módnych doplnkov, komunikácie na sociálnych sieťach, zlepšovania vzťahov pozývaním na obed a ďalšími maličkosťami. Za snahu v zápasoch ste odmeňovaní Virtual Currency (VC) bodmi. Tie slúžia na nákup všetkého, vrátane skillov, tréningov a nových pohybov. Získavanie VC je vo veľkej miere ovplyvňované tým, ako sa vám darí počas zápasov. Za dobré momenty (doskok, prihrávka, steal) sa vám počet VC navyšuje, naopak za slabšie chvíle (faul, zlý pas, turnover) VC ubúdajú.

Po zápase nastupuje fáza míňania tvrdo zarobených bodov, či už sa rozhodnete zlepšiť niekoľkú z množstva fyzických (streľba, doskok, smeče, donášky, driblovanie) alebo mentálnych schopností (emócie, konzistencia), je to iba začiatok procesu ugradovania hráča. Na výber máte tréningy s legendami športu (Michael Jordan vás naučí smečovať, Larry Bird strieľať), samostatné tréningy zamerané na rozvoj konkrétnych zručností (streľba, dribling). VC taktiež slúžia na odomykanie tzv. signature špecializácií, vďaka ktorým môžete svojho hráča premeniť na excelentného smečiara alebo nepreniknuteľného obrancu. A ak vám ešte náhodou nejaké VC zostanú, v príslušnom menu hry je možné odomknúť krátkodobé zvýšenie vybraných vlastností, napr. si kúpite zvýšenú presnosť streľby na nasledujúce tri zápasy.

Lenže, problém je, že žiadne VC vám bohužiaľ neostanú. Za priemerný zápas dostanete tak 100 až 200 bodov, za predpokladu, že splníte aj bočné „questy“ v zápasoch (dať tri koše po sebe, nespraviť ani jeden turnover) a tie najdrahšie upgrady stoja 10 000 VC. Lacnejšie upgrady sa dajú niekoľkokrát vylepšovať, tu sa takisto bavíme o desiatkach tisícoch VC. Pri tom je treba si rozvíjať základné charakterové atribúty a navyše body viete míňať aj v niektorých iných módoch, nie iba v My Career. To všetko smeruje k jedinému, VC sa okrem priameho zarábania v zápasoch dajú v hre dokupovať za reálne peniaze formou mikrotransakcií. Netvrdíme, že to budete musieť spraviť a že bez zakúpenia VC sa NBA 2K14 nedá hrať, ale postup za reálne peniaze je oveľa bezbolestnejší.

Tak ako minulý rok, i teraz My Career neustále loaduje a synchronizuje s online servermi. Predstavte si situáciu, že ste krvopotne zarobili pár tisíc VC a idete ich minúť na zlepšenie atribútov. Tých je v hre odhadom 30 až 40, vy si jeden vyberiete, investujete do neho pár VC, potvrdíte a sledujete loadovaciu obrazovku. Presuniete sa o jeden parameter nižšie, zaplatíte, pozeráte sa na synchronizáciu. Takisto sa nedajú preskakovať alebo aspoň urýchliť niektoré procesy, napríklad rozhovory s manažérom a najmä o pozápasovom interview, kde tlupa naklonovaných novinárov (toto by už naozaj mohli autori opraviť) čaká odpoveď na jednu otázku.

Všetko sú to iba detaily, dôležité je to, čo sa deje na ihrisku. Tu NBA 2K14 dokazuje, že je pán basketbalista. Od minulého roku sa niektoré veci upravili a vylepšili. Azda najväčší posun, aj keď sa jedná o veľmi subjektívne konštatovanie, nastal v umelej inteligencii pri obrane i útoku. Hráči si o čosi rozumnejšie stavajú clony a zbiehajú do voľného priestoru. Realistické animácie a pohyby známych hráčov znovu posúvajú zážitok o čosi bližšie k priamemu prenosu. Taktiež animácie kolízií sú o chlp dokonalejšie, rovnako nový systém blokovania súperových striel je veľmi ľahko rozpoznateľný. Jediné malé negatívum padá na hlavu rozohrávačov, ktorí občas zvyknú zbytočne dlho držať loptu namiesto vniknutia do hrušky, resp. miesto zahrania nacvičeného signálu.

Dianie na ihrisku sa odráža v hľadisku, domáci hráči sú za každú podarenú akciu odmenení búrlivým potleskom, napínavé zápasy končia divokým burácaním. A ak v posledných sekundách, za nerozhodného stavu, vyberiete útočný signál z trénerskej ponuky, privoláte si clonu, nahráte spoluhráčovi, rozbehnete sa ku košu a privoláte si vysoký lob na alleyoop zakončený brutálnym smečom, štadión sa otriasa v základoch. Pocit zo samotného hrania je neskutočný, možnosti sú takmer neobmedzené a keď máte radi basketbal ako šport, pri hraní NBA 2K14 sa budete baviť na výbornú.

NBA 2K14
NBA 2K14 Blake ukazuje, v čom je najlepší.
Blake ukazuje, v čom je najlepší.

NBA 2K14 Howard sa, samozrejme, objavuje už v drese Houston.
Howard sa, samozrejme, objavuje už v drese Houston.

NBA 2K14 Blok alebo smeč?
Blok alebo smeč?

Starí i noví virtuálni basketbalisti budú mať, určite aspoň zo začiatku, trochu problémy s ovládaním. Pravá páčka pri krátkych zatlačeniach slúži na ovládanie hráča formou crossoverov, spinmoves, zadoviek, fakeov a podobne. Pri dlhšom podržaní slúži na ovládanie streľby. Do tretice, tá istá páčka v kombinácii s ďalším tlačidlom diriguje freestyle nahrávky. Na prepracovanú schému sa dá zvyknúť, ale tri funkcie pre jeden ovládací prvok sú až príliš.

Grafika sa, najmä po zverejnení screenshotov z očakávanej nextgen verzie, nezdá až taká oslnivá, to treba priznať. No keby ste nevideli nové obrázky, stále by ste boli s vizuálnym spracovaním spokojní. Predpokladáme, že bez rozdielu verzie budete spokojní taktiež s geniálnym komentárom trojice moderátorov, veď nie nadarmo každý rok strávi Steve Kerr v dabingovom štúdiu 40 až 50 hodín nahrávaním nových hlášok. V prípade, že máte k takémuto štýlu hudby blízko, budete tiež veľmi spokojní s hudobným playlistom. Za posledné roky obsahuje najvyváženejší pomer medzi staršími peckami (NAS, Jay-z, Phil Collins) a novými hitovkami (Daft Punk, Macklemore & Ryan Lewis, Robin Thicke).

Táto sezóna bude pre 2K basketbal výnimočná. Po dlhoročnej odmlke sa na scénu vracia EA a NBA Live môže v pozitívnom slova zmysle prekvapiť. Navyše, 2K bude súperiť aj samo so sebou, keďže pred Vianocami očakávame next gen verziu tej istej hry s novým enginom a zásadne vylepšenou grafikou. Vo výslednom hodnotení si práve preto nechávame pomerne dosť veľký manévrovací priestor, aby sme priamu i nepriamu konkurenciu mohli náležite zaškatuľkovať.

napísal je2ry 30.10.2013
NBA 2k14  - gameplay
| NBA 2K14 - GAMEPLAY