RATCHET & CLANK: NEXUS

RATCHET & CLANK: NEXUS

7.0

Starého psa novým trikom nenaučíš

Niektoré veci sa nemenia. Pre dobro veci, pre zachovanie reputácie alebo pre dobro hráčov samotných. Insomniac Games na to šli okľukou, aby si uvedomili, že experimentálna kooperácia štyroch hráčov a nekonzistentný žánrový bastard so sériou s hlboko zapustenými koreňmi nepohnú. Zistili, že bez poriadnych búchačiek a hľadania zlatých skrutiek oberajú Ratcheta a Clanka o riadny kus vlastnej identity budovanej celých 11 rokov.

Ratchet & Clank: Nexus prijmete aj preto s otvorenou náručou. Familiárne pravidlá, identická ovládacia schéma, známa štruktúra napredovania od planéty k planéte, správne nastavená výzva pre nováčikov aj ostrieľaných Lombaxov a ľahká čitateľnosť nebránia ponoriť sa až po uši do nového vesmírneho dobrodružstva. Je tu však jedna, teda až tri malé drobnosti.

Insomniac Games sa rozhodli v Ratchet & Clank: Nexus modifikovať gameplay, rozšíriť zbraňový arzenál a ukončiť púť dynamického dua na PS3. Urobili to už mnohokrát, na plecia si nezvali príliš, no obmedzujúca dĺžka hry im zväzuje ruky natoľko, že nové nápady nedostávajú dostatočný priestor, aby vsiakli a nepôsobili iba ako vynútené zmeny.

Ratchet & Clank: Nexus
Ratchet & Clank: Nexus Štyri planéty sú na galaktické dobrodružstvo primálo.
Štyri planéty sú na galaktické dobrodružstvo primálo.

Ratchet & Clank: Nexus Zbraňový arzenál má nové kúsky, no v bojoch siahnete skôr po overených klasikách.
Zbraňový arzenál má nové kúsky, no v bojoch siahnete skôr po overených klasikách.

Ratchet & Clank: Nexus Úsmev, vyletí raketa!
Úsmev, vyletí raketa!

Mechanika hier Ratchet & Clank hier funguje na jednoduchej slučke odmien a upgradovania zbraní ich častým používaním. Čím viac skrutiek získaných likvidáciou nepriateľov a rozbíjaním prostredia, tým lepšia zbraň zakúpená v obchode. Čím viac nazbieraného Raritária, tým viac upgradov na zvyšovanie sily, dostrelu, kadencie aj špeciálnych vlastností ako vyhadzovanie potvor do vzduchu po zásahu.

Zbraňový arzenál sa dočkal nových kúskov, ale nejde o tak zásadné zbrane, aby nahradili obľúbené blastery, granáty alebo brokovnicu, ktorá dokáže spomaliť čas. Pri plných upgradoch takého Netherblades páliaceho ostré listy cirkuláru alebo Netherbeast vystreľujúceho monštrá z inej dimenzie, nepomyslíte na Winterizer meniaci nepriateľov na snehuliakov za zvuku vianočnej koledy. Vyskúšať ju vyskúšate, ale nebude vašou prvou voľbou pri skupinových stretoch, kde je mimoriadne neefektívna. Jej efekt vyvolá úsmev, ale rozhodne sa nebudete váľať na zemi od smiechu ako pri Groovitrone, ktorý dokázal roztancovať nepriateľov.

V Nexus nahradil disko guľu krabicou Nightmare Box. Vyskakuje z nej bubák a ten vystraší nepriateľov tak, že prestanú myslieť na vás a od strachu začnú útočiť na to, čo ich naplašilo. Drobnou obmenou prešlo aj upgradovanie zbraní - každá má teraz niekoľko tajných vlastností odomykaných kupovaním susedných políčok na hexagonálnej mape.

Insomniac Games pridali na súbojoch, sú časté, skladba nepriateľov po príchode príšer z inej dimenzie pestrá a máte s nimi plné ruky práce. Nie je však všetko iba o likvidácii desiatok nepriateľov. Na začiatku sa vám dostane do rúk portálová zbraň schopná vytvárať jednosmerné prúdy energie. Takto môžete prekonávať v bezpečí dlhé vzdialenosti, ale aj cestovať do inak nedostupných častí levelov. Pomocou portálov sa autorom podarilo vytvoriť chytré logické hádanky niekedy sťažené časovým limitom, zvyšujúcim nároky na priestorovú orientáciu a rýchlosť, pričom neubližujú vysokej dynamike hry.

V duchu A Crack in Time dostáva v Nexus vlastné úrovne Clank spracované v štýle 2D behačiek. Nepriamo v nich ovládate malého plecháča zmenou gravitácie a plávate medzi prekážkami tam a potom späť. Vyklonením analogu do jedného zo štyroch smerov zmeníte pôsobenie sily vplývajúcej nielen na hrdinu, ale aj pohyblivé plošinky a objekty. Cieľom je doraziť na koniec úrovne, prebudiť príšeru z inej dimenzie a potom ju priviesť k trhline, ktorá exploduje a vám sa otvorí cesta ďalej. Clankove úrovne sú nápadité, ale fádne spracované a navyše nedoladené.

Ratchet & Clank: Nexus bol prezentovaný ako záverečný diel veľkolepej Future série tvorenej fantastickou dvojicou Tools of Destruction a A Crack in Time. V skutočnosti nič neukončuje ani nezačína, ide o krátku epizódku o dĺžke Quest for Booty s pomernej jednoduchým príbehom o úteku a love hľadaných zločincov a záchrany galaxie pred monštrami z inej galaxie, s ktorými sa kamaráti obávaná dvojka zloduchov - Vendra Prog a jej brat Neftin.

Štvoricu planét a jednu bonusovú, kde dochádza iba ku gladiátorským zápasom, zhltnete na posedenie. Nexus si udržuje za každej situácie vysoké tempo a ženie vás neustále vpred, čomu pomáhajú známe situácie, aké ste už absolvovali, vrátane obracania perspektívy dolu hlavou počas súboja s bossom. Autori vsadili na znôšku starých trikov s kruhovými arénami, schovávaním zlatých skrutiek na miesta, kam vás dostane iba jet-pack či vyzývavý Challenge mód odomknutý po dohraní, v ktorom zbrane získavajú ďalšie levely.

Na poslednej planéte narazíte na múzeum s diorámami zachytávajúc pamätné momenty série, najväčších zloduchov, ich zákerné plány aj heroické činy hrdinov. Piedestály sú obsadené a miesta pre ďalších tam niet. Ratchet & Clank: Nexus je len krátkym pripomenutím, že ešte stále dokážu zachraňovať galaxie a posielať zloduchov tam, odkiaľ prišli, že to zvládajú s ľavou zadnou, aj keď potrebujú zbrane hromadného ničenia a možno trochu humoru. Keď sa bude spomínať na ich činy, nebudú to boje v Nexus, ale v Tools of Destruction alebo A Crack in Time.

napísal spacejunker 26.11.2013
7.0
7.6