LEGO MARVEL SUPER HEROES

LEGO MARVEL SUPER HEROES

8.0

LEGO hrdinovia v pozore

Zoznam LEGO titulov, ktoré majú na svedomí páni z Travellers Tale Games začína byť skutočne bohatý. S kockovými hrami začínali v roku 2005 prvým spracovaním Star Wars, aby do roku 2013 pokryli svojou tvorbou všetky zásadné licencie a filmové trháky. Jeden skalp im však stále vo vitrínke úspechov chýbal. Zatiaľ čo Batman a Superman svojich LEGO protivníkov už pochytali vlani, Wolverine, Ironman či Thor dostávajú šancu až na predvianočnom trhu tento rok v LEGO Marvel Super Heroes.

Hlavná dejová línia nebola v Lego hrách nikdy extrémne dôležitá, vždy sa kládol dôraz na to, ČO sa deje na obrazovke a menej na to, PREČO sa to deje. Odkedy ale do stavebnicových hier pribudol dabing, mohli si autori dovoliť zápletku trochu viac rozvinúť, samozrejme, len do tej miery, aby nebola zložitou aj pre najmenších. V LEGO Marvel Super Heroes budete sledovať pátranie superhrdinov po kockách vypadnutých zo Silver Surfera nabitých nesmierne silnou kozmickou energiou. Tie sa dostanú do rúk aliancii superzloduchov pod vedením Dr. Dooma a Lokiho, ktorí ju chcú použiť na zostrojenie zbrane „Dr. Doom’s Doom Ray of Doom“.

Zastaviť sa ich pokúša to najlepšie, čo Marvel počas svojej histórie vytvoril. Propagačné materiály hovoria o 150 hrdinoch, medzi ktorými nechýbajú tie najzvučnejšie mená: Ironman, Thor, Hulk, Spider-Man, Wolverine, Captain America, Cyclops, The Thing a ďalší zástupcovia Avengers, X-Menov, Fantastickej štvorky a ďalších skupín či organizácií pod dohľadom SHIELDu.

LEGO Marvel Super Heroes
LEGO Marvel Super Heroes Na výprave v Thorovom svete.
Na výprave v Thorovom svete.

LEGO Marvel Super Heroes Súboj so Sandmanom vás zavedie aj do Central Station v New Yorku.
Súboj so Sandmanom vás zavedie aj do Central Station v New Yorku.

LEGO Marvel Super Heroes Filantrop a opilec, Tony Stark
Filantrop a opilec, Tony Stark

Variabilita a diverzita hrdinov sú ideálnym pohonom na rozkrútenie tradičnej Lego hrateľnosti. Každá postavička oplýva niekoľkými schopnosťami, ktorých kombináciou je zaručené vyriešenie každej hádanky a úlohy v hre. Thor dokáže lietať a pomocou bleskov aktivovať elektrické prepínače. Hulk vďaka svojej sile prenáša ťažké predmety, Spider-Man pavučinami priťahuje páky a vďaka pavúčiemu zmyslu dokáže odhaliť cestu vpred. Na vyhrabávanie ukrytých predmetov sa ideálne hodia Wolverinove adamantiové pazúry, slečna Greyová skôr inklinuje k ovládaniu cudzích myšlienok a telekinetickému presúvaniu predmetov.

Schopnosti hrdinov sa opakujú (napr. Hulk a The Thing, inštinkty u Wolverina a Spider.Mana), ale misie sú zostavené tak, aby každý mal dostatok priestoru. Rovnako ako u každej Lego hry aj teraz je ideálne hrať so živým spoluhráčom v lokálnom co-ope (online opäť chýba) - vtedy sa schopnosti a možnosti postáv kombinujú najľahšie. Human Torch roztopí ľad, pod ktorým sa skrýva obrovský balvan, ten uchopí Hulk, odhodí ho do neďalekého spínača. Medzitým už ale druhý hráč v koži Iron Mana priletí na vyvýšenú plošinku a zhodí odtiaľ rebrík, aby sa neviditeľná Invisible Woman mohla prešmyknúť okolo stráži. Hra, samozrejme, umožňuje hrať aj sólo.

V 15 príbehových misiách sa postavíte obyčajným nepriateľom, no tiež ich šéfom v podaní toho najdiabolskejšieho, čo kedy scenáristi Marvelu vytvorili. Dr. Doom, Loki, Juggernaut, Dr. Octopus, Green Goblin a ďalší vás potrápia v súbojoch, ktoré opäť vyžadujú kombináciu schopností dostupných hrdinov. Zaujímavé je, že vo fázach bitiek s bossmi máte k dispozícii vždy viac ako dve vlastné postavy, čo nahráva do karát rozšíreniu co-opu na viacero hráčov a samozrejme pridať online mód.

V leveloch sa svižne striedajú logické s akčnými pasážami, užijete si skákania, lietania aj bojovania. Bitky sú bez krvi a sú prístupné aj tým najmenším hráčom. Hrdinovia dokonca občas v bitkách použijú „roztomilé“ humorné animácie, ktoré vážnosť súbojov úplne anulujú. Logické pasáže vyžadujú už spomínané kombinovanie schopností jednotlivých postáv a opäť treba podotknúť, že po osvojení základných herných mechanizmov s nimi nebude mať problém ani mladší súrodenec či dieťa. Orientácia na takéto publikum ale automaticky neznamená, že by sa starší pri hre nezabavili. Práve naopak, hra funguje skoro rovnako dobre aj pre dospelákov.

Bázu, odkiaľ budete začínať misie, tvorí lietajúca pevnosť SHIELDu, tu budete utrácať nazbierané Lego kocky, kupovať modifikátory a podobne. Efektným zoskokom priamo z paluby krížnika sa dostanete do ulíc veľkomesta pod ním, ktoré sa vám otvorí v štýle sandboxu a okrem príbehových misií tak môžete behať, lietať či voziť sa po celom meste a objavovať jeho zákutia. Nechýbajú fotografické úlohy pre Petera Parkera, pomáhanie občanom v sérii krátkych questov, preteky na rôznych dopravných prostriedkoch, otváranie teleportov, získavanie nových postavičiek a zlatých kociek. Jednoducho jedno veľké Lego (takmer) GTA.

Jedno dohranie príbehovej línie zanechá na ukazovateli percentuálneho ukončenia celej hry len smiešne malé percento. Treba pozbierať všetky minikity, všetky zlaté kocky, otvoriť všetkých avatarov, zachrániť všetkých marveláckych zamestnancov (teda jedného, Stana Leeho, ale z viacerých nepríjemných šlamastík) a čerešničkou na torte sú bonusové misie od samotného Deadpoola. Suma sumárum, hovoríme tu najmenej o 20 hodinách hrania pre 100 % dokončenie. Počas tejto doby vám neraz po tvári prebleskne letmý úsmev alebo dokonca aj nahlas zasmejete. Humor je o niečo menej strojený a silený ako v posledných častiach a v niektorých situáciách by sme ho označili až za „dospelácky“.

LEGO Marvel Super Heroes
LEGO Marvel Super Heroes Celá Fantastická štvorka na zozname hrateľných hrdinov nemôže chýbať.
Celá Fantastická štvorka na zozname hrateľných hrdinov nemôže chýbať.

LEGO Marvel Super Heroes Pevnosť SHIELDu je východiskovým bodom a pod ňou sa nachádza mesto k preskúmaniu.
Pevnosť SHIELDu je východiskovým bodom a pod ňou sa nachádza mesto k preskúmaniu.

LEGO Marvel Super Heroes Mesto tvorí samostatný svet s vedľajšími úlohami a sandboxovými možnosťami.
Mesto tvorí samostatný svet s vedľajšími úlohami a sandboxovými možnosťami.

Vizuálne LEGO Marvel Super Heroes inklinuje najmä k filmovým Avengerom. Všimnete si to na výzore superhrdinských oblekoch, na dizajne zariadení a dopravných prostriedkoch (napr. hlavná pevnosť). Samotné technické spracovanie je klasické, statické 3D pozadie kombinované s Lego predmetmi v popredí, ktoré sa zväčša dajú rozbiť alebo použiť. Subjektívne sa zdá, že na scéne je viac Lego kociek a aktívnych predmetov, než tomu bolo v minulosti, rovnako o niečo bohatšie vyzerajú niektoré grafické efekty. Bude zaujímavé sledovať, ako sa pohne kvalita grafiky v next-gen verziách a ak to bude možné, určite sa k porovnaniu určite vrátime v niektorom z pripravovaných článkov.

LEGO Marvel Super Heroes bohužiaľ neobišlo niekoľko technických problémov. Zle zvolené uhly kamery sa v niektorých momentoch dajú napraviť manuálnym ovládaním, ale občasné prepadávanie sa do textúr a zasekávanie sa o objekty väčšinou vyrieši až nahratie uloženého checkpointu. Nedeje sa to často, no o to viac takéto bugy zamrzia. Rovnako treba skritizovať absenciu zásadných inovácií, osobne som tajne dúfal v jednoduchý RPG systém pre postavy, nič také sa však nekoná. Dokonca odpadli aj niektoré už zaužívané vychytávky z predchádzajúci hier ako inventár.

Ani tieto drobné nedostatky nemajú vplyv na výborný výsledný dojem. Zábava, humor, dlhá herná doba, otvorené mesto a bohatý komiksový svet sú faktormi, vďaka ktorým môžeme LEGO Marvel Super Heroes bez obáv odporučiť ako ideálny videoherný darček pre všetkých hráčov. Bez obáv sa so superhrdinami zabavia v co-ope mladší súrodenci a dokonca aj rodičia.

napísal je2ry 3.12.2013
8.0
8.2