GRAN TURISMO 6

GRAN TURISMO 6

8.0

Labutia pieseň PS3.

Nikdy nebudete mať 1200 áut v garáži. Na to sa spoľahnite. Nikto nepotrebuje tisícku áut. To číslo je irelevantné, nezmyselné. Nedosažiteľná méta rovnako ako nezrealizovateľná idea dokonalého racingu. Večný hon za dokonalosťou, maniakálny dôraz na detaily a vízia, ktorá ženie Polyphony Digital viac ako 15 rokov, dopláca v Gran Turismo 6 na hlboko zapustené korene ešte v ére PS2. Tie žiadna technológia nevytrhne a sérii bránia napredovať a prispôsobovať sa dobe a požiadavkám žánru, kde už nie je jednorožcom.

Gran Turismo 6 je monštrum. V mnohom pripomína futuristické prototypy, ktoré navrhujú špeciálne pre hru renomované dielne a automobilky. Reprezentujú takisto víziu a sú skôr prísľubom ako realizáciou. Tie autá sa možno dostanú na trh, no lež sa tak stane, mnoho sa zmení. Polyphony Digital mení Gran Turismo 6 za jazdy. Hra, ktorá vyšla 6. decembra, už nie je rovnakou ako po update 1.01. Pribudla do nej novinka BMW M4 Coupé, ale zatiaľ nemá kokpit. Ten pribudne neskôr. Rýchly pretek z multiplayeru zmizol, pribudla luxusná garáž Vision GT a podporu GPS trackeru v hre nenájdete ani online komunity.

Gran Turismo 6 nie je dokončená, ladí sa herný kód, pribúdajú nové prvky, autá a updatmi sa postupne aktuálne vydaný produkt piluje do finálnej podoby. Mnohé prvky z predchádzajúceho dielu tu nenájdete vôbec, komunitná časť je preč, generátor tratí a vlastný televízny kanál takisto. Polyphony Digital toho majú na pleciach naložené priveľa, dokonca toľko, že mnohé iné prvky ustúpili do úzadia ako model poškodenia. Objavia sa nanajvýš škrabance a karoséria nazbiera prach. Nepozornou jazdou si nevyslúžite penalizácie, auto aj po čelnom náraze do betónového múru na ľavotočivom ováli v rýchlosti 300 km/h funguje ako nové.

Gran Turismo 6
Gran Turismo 6 S prémiovými autami a novými traťami, kde sa strieda denná doba a počasie, je zážitok z jazdy fantastický.
S prémiovými autami a novými traťami, kde sa strieda denná doba a počasie, je zážitok z jazdy fantastický.

Gran Turismo 6 Súťaže Nascar a WRC už nemajú vlastný priestor, ale sú zakomponované spolu s motokárami do kampane.
Súťaže Nascar a WRC už nemajú vlastný priestor, ale sú zakomponované spolu s motokárami do kampane.

Gran Turismo 6 Futuristické prototypy do hry spolu s ďalšími prvkami a súčasťami budú do hry pribúdať formou updatov.
Futuristické prototypy do hry spolu s ďalšími prvkami a súčasťami budú do hry pribúdať formou updatov.

Nulový model poškodenia vedie ku agresívnej jazde, využívaní AI jazdcov ako oporných múrov v zákrutách a to bez strachu z vyradenia z preteku. Súperi si po odpískaní idú svoje a slepo sa držia svojej stopy. Sú naprogramovaní nerobiť chyby a iba málokedy uvidíte niečo dramatickejšie ako dve kolesá mimo trate. AI neberie ohľad pri predbiehaní a nie sú ani výnimočné situácie, keď do vás narazí zozadu a pošle mimo trať. V pretekoch nedochádza takmer vôbec k súbojom. Štartovné pole je okamžite rozbité, pričom na prvého obyčajne strácate niekoľko sekúnd, čo sa v troch až piatich kolách snažíte obrátiť vo svoj prospech. A je nemenné, čo znamená, že sa výkony áut ani samotné vozidlá neprispôsobujú vášmu výberu. Do seriálu vytunovaných áut môžete nastúpiť s GT3 špeciálom a po prvom kole sa ujať vedenia. V iných prípadoch nemáte šancu, kým si nekúpite za dva milióny kreditov Le Mans špeciál.

Kampaň Gran Turismo 6 je postavená na starých základoch, aj preto vždy v každom preteku štartujete už počas jazdy a vždy z posledného miesta. Až keď sa prebojujete do triedy A, uvidíte na trati 15 ďalších áut a nie 7. Čím viac toho máte za sebou, tým viac narážate na pravidlá, aké sa v racingoch už dávno nenosia. Garáž má 1200 áut vrátane lunárneho vozidla a tak ostrého Red Bull prototypu, že keď doň sadnete, rozsekáte sa v prvej zákrute pol sekundy po štarte, ale drvivú väčšinu tvoria krabice z PS2 éry. Prémiové vozidlá nie sú zvýraznené u dílera, takže dopredu neviete, či bude auto vybavené aj prepracovaným kokpitom a nebude zvonku vyzerať ako model z papiera natiahnutý do lesklého kondómu. A potom je tu zvuk, plochý oberajúci aj žihadlá o dravosť a surovosť. Hra ich vedome pripravuje o gule.

Keď sa spýtate aj fanatických jazdcov, ktorí nehrajú nič iné iba Gran Turismo, nájde si každý inú chybu. Ale hneď na to vám povedia, že sa s nimi dá žiť. Mne prekážalo, že hra mi vnútila ako prvé vozidlo Hondu a nenechala ma oplieskať pridelené kredity na tradičnú MX-5. Trvalo desať hodín, kým som začal rozumieť Gran Turismo 6 a prenikol hre pod kožu. Je menej prístupná, odmieta vám ukázať tuningovú dieľňu a vysvetliť úpravy, neodporúča poriadne autá a nerobí kompromisy. A aj po 15 rokoch má stále rovnakú preferovanú ovládaciu schému (X - plyn a O - brzda. Našťastie sa dá zmeniť.

V hre nie sú integrované sociálne funkcie, žiaden editor nálepiek alebo priamy export fotografií z Photo módu. Nedá sa pokračovať v ďalšom preteku v rámci jedného seriálu a to ani vtedy, keď pretekáte na jednej trati. Ešte stále je užívateľské prostredie aj po zmenách príliš štrukturované a na pretek sa čaká dlhým loadingom. Gran Turismo 6 žije v dobe minulej, ale potom vyjdete na trať a na všetko zabudnete.

Jazdný model Gran Turismo 6 je ako z inej planéty. Autorom sa aj s pomocou firmy Yokohama podarilo realisticky zachytiť správanie celého podvozku. Stačí prvá zákruta a pocítite, ako sa váha auta prenáša na prednú nápravu a kapota sa zábára do asfaltu pri prudkom brzdení. Ťažké Muscle autá konečne plávajú. Je úžasné ich sledovať v replayi a neraz sa mi stalo, že som šiel za súperom len preto, aby som sa díval ako kolesá kopírujú obrubníky a pri šikanách sa celá karoséria nakláňa.

Nová fyzika sa dramaticky podpisuje pod zvýšenie zážitku a autenticity z jazdy, čo sa pri Gran Turismo zdalo byť nemožné. Autá sú teraz viac živé, pôsobia reálnejšie a to aj vtedy, ak sa dívate iba na budíky a kameru máte prepnutú na nárazník. Každá úprava podvozku aj jeho svetelnosti je už aj viditeľná. Aj preto sa budete opakovane vracať k už zdolaným pretekom a skúšať s výkonnejším strojom rezať zákruty, vylepšovať si čas a učiť sa brzdiť neskôr a akcelerovať skôr, čo je s nástupom GT triedy nevyhnutné.

S Gran Turismom sa učíte a hra zároveň predpokladá, že s odomknutými vyššími súťažami máte v garáži aj adekvátne vozidlá. Zarobiť milión kreditov už nie je taká drina ako predtým. Upustilo sa od grindovania a ekonomický systém povolil. Za prvú priečku je možné zinkasovať toľko, aby to stačilo na sériovo vyrábaný voz alebo veterána. Preteky sú po vzore mobilných hier hodnotené jednou až tromi hviezdičkami, za ktoré sa odomykajú bonusové súťaže ako zrážanie kužeľov alebo predpripravené etapy s pridelenými autami. Prechod do vyššej triedy s náročnejšími šampionátmi je podmienený absolvovaním testov v autoškole, ktorá vás už nemá čo naučiť, ak sa k nej prebojujete.

Šampionáty sú odstupňované, narastá počet áut na trati aj počet kôl, nechýbajú vytrvalostné jazdy, nočné preteky, head to head stíhacie preteky, drift, ale aj krúženie na okruhoch po dobu 10 či 15 minút či jazdy na motokárach. Ich skladba je štandardná, náplň pestrá a aj pri nízkom počte áut v garáži sa dá odjazdiť drvivá väčšina na zlato. Dôležité je vybrať si správne auto. Gran Turismo 6 po novom odporúča vozidlá ideálne pre jednotlivé triedy, no nie vždy je ponúkaný výber ideálny na víťazstvá.

Gran Turismo 6
Gran Turismo 6 Toto nie je fake, skutočne môžete jazdiť na Mesiaci, nejde však o adrenalínový zážitok.
Toto nie je fake, skutočne môžete jazdiť na Mesiaci, nejde však o adrenalínový zážitok.

Gran Turismo 6 Západy slnka sú nebezpečné na koncentráciu pri jazde. Tento je z trate Matterhorn.
Západy slnka sú nebezpečné na koncentráciu pri jazde. Tento je z trate Matterhorn.

Gran Turismo 6 Úpravy áut sú náročné ako finančne, tak aj časovo. Ladením a testovaním sa dajú tráviť dlhé hodiny.
Úpravy áut sú náročné ako finančne, tak aj časovo. Ladením a testovaním sa dajú tráviť dlhé hodiny.

Drastickými zmenami prešla online časť, ktorá vznikala na základe požiadaviek hráčov. Multiplayer je stavaný len a len na šampionáty s tréningom alebo kvalifikáciou pred ostrým štartom. Rýchly pretek tu nenájdete, zato robustný systém dovoľuje až do absolútnych detailov nastaviť nielen počet hráčov, zapnúť limity na asistentov aj to, ako často sa má meniť počasie, opotrebúvanie pneumatík, obmedzenie paliva či povinné zastávky v boxoch. V multiplayeri sa berie do úvahy aj mechanické poškodenie a z pretekov si odnášate cenné kredity.

Multiplayer má veľmi čistý vzhľad a všetky nastavenia sú aj vysvetlené, čo pri českých titulkoch nie je problém. Bohužiaľ tu nie sú globálne rebríčky, komunitná časť tu chýba, hráči nemajú profily a nedajú sa filtrovať v zoznamoch založených hier preteky, ktoré už boli odpískané. Všetko by mal vyriešiť niektorý z budúcich updatov, zatiaľ sa musíte uspokojiť so sezónnymi výzvami, kde sa jazdí s vybranými autami na vybranej trati na čas.

Gran Turismo 6 má trate zasadené do 37 prostredí, ale iba zlomok z nich podporuje dynamickú zmenu počasia a striedanie dennej doby. Opäť má ísť len o dočasný stav, ale ak sa pozriete na konkurenciu, tá je už dávno vpredu a to nielen čo sa týka striedania dňa a noci, ale aj efektov počasia. Hre však nemožno uprieť výborný svetelný model, keď zapadalo slnko na Mattehorne, musel som zastať a vytografovať scénu. A neplatí to iba o tratiach, koncové a čelné svetlá na autách sú maniakálne spracované a nočné jazdy s neosvetlenými časťami opäť patria k mimoriadne adrenalínovým zážitkom. Platí to ale iba v prípade prémiových modelov áut a nových tratí.

A keď sa trochu pohrabete pod kapotou nájdete aj také drobnosti ako zobrazovanie mŕtvych uhlov, čo je pri predbiehaní mimoriadne užitočné alebo zmena farby budíkov. Menu sa načítava rýchlejšie, hra sa nepotrebuje inštalovať a vyšla bez jediného meškania a zaobišla sa aj bez Prologue verzie a to na platforme, ktorá je už odpisovaná. Gran Turismo 6 pôsobí ucelenejším dojmom, ale je na nej práce ako na kostole. Polyphony Digital sa snaží odstraňovať bariéry, ale ani zďaleka nie je tak prístupná ako hry od konkurencie. Jej kúzlu nepodľahne každý a okamžite, ale trvá kým si na hru a jej pravidlá zvykne. Má výborný jazdný model, prémiové autá sú prekrásne, ale má zapustené korene v minulosti a tie jej bránia opäť zažiariť. S updatmi alebo bez nich, Gran Turismo 6 nie je ani zďaleka vo finálnej verzii.

napísal spacejunker 16.12.2013
8.0
8.1