GOMO

GOMO

5.0

Interaktívne leporelo.

Slovenských hier sa v poslednom období príliš mnoho nevydáva, a preto musíme byť vďační za každý podarený kúsok. Časy plodného Cauldronu sú dávno minulosťou, nepomôže ani nostalgické nariekanie a spomínanie na Chasera, Spellcross či Battle Isle: The Andosia War. Aj preto poteší menšie sústo v podaní projektu Gomo od nezávislého tímu Fishcow Studio, ktorému sa podarilo zabezpečiť si distribútorskú podporu Daedalic Entertainment a výsledok je na svete aj na Steame.

Na prvý pohľad pripomína Gomo české Machinarium, no nenechajte sa oklamať úvodným dojmom. Gomo je totiž zameraná na mladšie publikum úplne všetkým a taktiež aj spočiatku lákavým technickým spracovaním. Hru možno charakterizovať ako nenáročnú adventúru a to zjednodušenú po všetkých stránkach. Po celý čas sa snažíte získať prísne strážený drahokam, ktorý vymeníte za svojho psa uneseného nie práve mierumilovne naladenými mimozemšťanmi. Nečakajte zápletku, zamotaný dej či postranné odbočky. Úloha je jasná a na jej záver sa prepracujete za približne hodinku a pol bez akéhokoľvek výraznejšieho zdržania.

Herné princípy si berú len to najpodstatnejšie zo žánru adventúr - zbieranie predmetov na obrazovke a ich následné používanie. Do inventáru sa vám ich zmestí len trojica a viac ich v jednom momente ani nebudete mať k dispozícii. Často ich použijete ak nie na obrazovke, kde ste ich zobrali, tak o jednu ďalej. Kombinácie predmetov sú pomerne logické, nemáte príliš veľa možností ako sa pomýliť, keďže miest, kde ich použijete, je rovnako skromný počet ako všetkého okolo. Kľúč použijete na dvere, kartu do stroja, pílkou odrežete lano a podobne. Žiadne nezmyselné skúšanie všetkého na všetko skutočne nehrozí.

Gomo
Gomo Mimozemšťania nikdy neprichádzajú v mieri. Títo navyše uniesli hlavnému hrdinovi psíka!
Mimozemšťania nikdy neprichádzajú v mieri. Títo navyše uniesli hlavnému hrdinovi psíka!

Gomo Jednoduchý príklad zákysu: máme holiaci strojček a ovcu, ktorá je priťažká, aby odletela so vzducholoďou, ktorá nám bráni v ďalšom putovaní.
Jednoduchý príklad zákysu: máme holiaci strojček a ovcu, ktorá je priťažká, aby odletela so vzducholoďou, ktorá nám bráni v ďalšom putovaní.

Gomo V podzemí strávite dosť času, aby ste nenávideli hnedé odtiene farby. Na povrchu to však nebude iné.
V podzemí strávite dosť času, aby ste nenávideli hnedé odtiene farby. Na povrchu to však nebude iné.

V Gomo napredujete bez výrazného zdržovania, do cesty sa vám nestavajú ani dialógy, keďže komunikácia je minimálna a prebieha výhradne pomocou citoslovcií a primitívnej gestikulácie. Viac ani nepotrebujete, príbeh to nevyžaduje. Jediným odbočením od prísne lineárnej cesty sú logické hádanky. Hlavolamy sú postavené na princípoch jednoduchých puzzlov typu poskladaj obrázok presúvaním jeho kúskov, nájdi cestu v bludisku alebo dostaň hlavného hrdinu z jedného konca na druhý presúvaním iných objektov. Príjemné spestrenie vás príliš neunaví a nebudete si nad ich riešením lámať hlavu, no aspoň sa na chvíľu zabavíte trochu iným spôsobom.

Stále je to však neuveriteľne málo a hrateľnosť pôsobí príliš plocho až prázdno napriek striedajúcim sa prostrediam, ktorým však chýbajú výrazné prvky. Nedokážu zaujať natoľko, aby ste si ich zapamätali alebo si užívali ich krásu. Sú skôr minimalistické, bez detailov, ponúkajú málo objektov, interaktivita je pojem neznámy. Prvotnú roztomilosť vystrieda vytriezvenie a ani mladší hráči nebudú nadšení kvôli zvolenej palete farieb. Tá je až príliš jednotvárna a chýba jej život. Ozvučenie pozostáva z jednoduchých zvukov, avšak hudobná vložka – hoci pozostáva z jednoduchších melódií – výborne sekunduje infantilnejšej atmosfére.

Hrou sa preklikáte rýchlo, o to však ani príliš nejde, dôležitý dojem, ktorý vo vás zanechá po dokončení dejovej línie. A práve tu badať veľký nedostatok vývojárskych skúseností. Entuziazmus z hry možno srší (aspoň spočiatku určite, dokonca nechýbajú ani skromne vtipné momenty), avšak atmosféra postupne skôr chradne, akoby mala gradovať. Hlavná myšlienka nemusí byť vôbec sofistikovaná, tým sa nemôžu pochváliť mnohé hry, no Gomo pripomína skôr obrázkovú knižku pre deti, ktorú niekto previedol do virtuálnej podoby a nedal si záležať na tom, aby bol tento zážitok primárne hravý a až potom striktne prístupný aj pre prváčikov zo základnej školy.

Ďalšou nepríjemnosťou, ktorá kazí celkový dojem, je ovládanie. Animácie sa nedajú preskočiť a niekedy až trpíte pri pomalom presúvaní sa protagonistu. Každá obrazovka je rozdelená na niekoľko zón, medzi ktorými sa presúvate klikaním na šípky v smere pohybu. To by ani tak nevadilo, no aktívne predmety je možné používať len vtedy, ak sa nachádzate v danej časti a nie vo vedľajšej. Dvere si teda neotvoríte tak, že v miestnosti na poschodí vezmete kľúč a kliknete na ne. Najprv sa k nim musíte presunúť a až potom vytiahnete kľúč z inventára a víťazoslávne ho po zapojení všetkých mozgových buniek použijete.

Gomo mohlo byť príjemné prekvapenie, roztomilým darčekom pre mladšieho súrodenca, ktorého zasvätíte do tajov virtuálnych svetov a necháte ho, nech si užije dobrodružstvo vhodné práve pre jeho vekovú kategóriu. Lenže Gomo má problém udržať pozornosť dospelého, nie ešte malého, neposedného caparta. Gomo je pekná hračka, avšak veľmi rýchlo zíde z mysle po jej úspešnom dohraní, ktoré sa dostaví priskoro a neponúka nič navyše, pre čo by ste sa do roztomilého sveta mali pozrieť znovu. A za tú cenu... skúste radšej vyššie uvedené Machinarium alebo Samorost.

napísal kordi 23.12.2013
Gomo - Trailer
| GOMO - TRAILER