PHOENIX WRIGHT: DUAL DESTINIES

PHOENIX WRIGHT: DUAL DESTINIES

8.5

Ostrieľaný právnik je späť! Nejaké námietky?

Recenzia na 3DS verziu

Ostrieľaný právnik je späť, tentoraz na 3DS a pri riešení mimoriadne komplikovaného prípadu. Tvrdohlavejší a ráznejší predchodca Profesora Laytona v detektívnych adventúrach vyšiel aspoň v digitálnej podobe. Hráči sa môžu tešiť na pútavý dej, náročné hádanky a šikovný spôsob narácie i vyšetrovania.

Na začiatku je súdny proces v sále 4, ktorý nie je v osudný deň dokončený, pretože tam vybuchne bomba. Obžaloba si veľmi rýchlo nájde obetného baránka - mladú dievčinu, ktorá kedysi svedčila v súdnej sieni. Tento zážitok ju mal poznačiť natoľko, že údajne prepašovala v plyšovej hračke bombu, ktorú potom odpálila. Je to ťažké obvinenie, ktoré musí obhajovať špička, ale Apollo Justice sa zranil pri výbuchu a jeho zverenkyňa Athena má z prípadu riadny stres. Preto na scénu prichádza Phoenix Wright. Námietka?!

Letmý pohľad na sériu od Capcom môže naznačovať, že najlepšie roky má už za sebou. Keď sa však pozriete na priemer hodnotení aktuálneho dielu, budete prekvapení - má najvyššie skóre a aj pre nováčikov je to skutočne kvalitná detektívna adventúra. Ak ste posledné roky fičali na Laytonovi a už by ste chceli zmenu, je to ideálna šanca presedlať.

Phoenix Wright: Dual Destinies

Apollo sa spočiatku tvári ako zranená postava, no neskôr rozlúskne najväčšie prípady.
Phoenix Wright: Dual Destinies

Skúmanie predmetov a miest činu má svoje čaro a dávku napätia.
Phoenix Wright: Dual Destinies

Athena je neskutočne pôvabná a prštekom vytýči námietky lepšie ako jej vzor.

Alfou a omegou Phoenixa Wrighta je pútavý dej, rozprávaný v siahodlhých animáciách. Séria skôr pripomína mimoriadne obľúbené vizuálne novely na japonských handheldoch ako typickú adventúru. Dej je silný, hutný, animácie skvele aranžované a pri sledovaní vás možno ani netrkne, že prvý aktívny ťah od vás hra čaká medzi 20. a 25. minútou. Dovtedy sa preklikávate dialógmi, občas skočíte do inventára, ale inak ste v úlohe pasívneho pozorovateľa. Milovníci vizuálnych noviel budú rýchlo ako doma a vycítia jasnú vysokorozpočtovú produkciu. Každá scéna, každý strih a moment je nádherne zosnovaný. Špeciálny bod k dobru patrí kamere, ktorá súd sníma z rozličných uhlov a počas sledovania pridáva potrebnú dynamiku.

Scenár Dual Destinies je na vysokej úrovni. Hneď prvý prípad dievčiny, obvinenej z atentátu na súdnu sieň, vás dostane rýchlo do víru diania. Predstaví kľúčové postavy, s napätím sledujete každý krok procesu a aktívne sa ho aj zúčastňujete. Neskôr sa príbeh sústredí na vražedný prípad v japonskej dedine, kde sa údajne dopustili zločinu cosplayeri a démoni, čo je bizarné spojenie. Postupne sa vyrysujú pamätné postavy a neortodoxný príbeh naberie nečakané kontúry. Odhalenia na seba nechávajú čakať, respektíve idete tvrdo po nich, ale samotné stopy sa nepovaľujú len tak vo svete.

Prvý prípad je ešte relatívne ľahký, keď sa zoznamujete s herným štýlom a hra vás aktívne upozorní na nejakú stopu, napríklad uprostred dlhého päťminútového dialógu. Čím ste ďalej, tým je barličiek menej a ste odkázaní sami na seba. Je príliš ľahké zísť z cesty, keď sa sústredíte na dobré napísané repliky, užívate si odľahčený štýl aj v dramatických scénach a zrazu príde otázka, ktorú treba zodpovedať počas rozohraného súdneho sporu a musíte trafiť odpoveď. Pri prvých otázkach sa očakávajú triviálne trefy a odpoveď leží pri popise inkriminovaného predmetu v inventári, no ďalej už ide o veľa. Dual Destinies postupne graduje, zamotáva dej a zvyšuje stupeň náročnosti otázok.

Aktívnu hernú náplň možno rozložiť na niekoľko častí. Navštevujete miesta činu, kde je potrebné hľadať dôkazy, cenné stopy i potenciálne riešenia. Pasívne sledovanie vás však málokedy posunie ďalej. Dialógy so svedkami či podozrivými osobami obsahujú podnety, ktoré možno neskôr využiť. Práca v teréne je na mieste a vďaka nej sa dostanete do zaujímavých exteriérov, kde sú pohodené predmety a oproti minulým hrám nemusíte hľadať veci s veľkosťou pár pixelov.  V súdnych sieňach budete tráviť dostatočné množstvo času a vonkajšie prostredia sú plus, takže hra nepôsobí klaustrofobicky.

Podstatný je manažment inventára. Najprv v ňom čakajú tri-štyri predmety s popisom, ale neskôr nájdete aj viaceré zahrabané indície. Dobrý dôkaz z evidencie padne vhod v nejednom prípade a kľúčovej chvíli. Ak si ho nájdete navyše v teréne sami, máte dobrý pocit. Inventár sa rozširuje, prípad neotvára, zrazu máte viaceré možnosti a skúšate, čo použiť. Ale všetky cesty vedú do súdnej siene, kde boj proti vašim protivníkom, podkutým právom a dôkazmi, môžete vyhrať práve cez znalosti miesta činu, zúčastnených svedkov, odpovede na otázky a bohatý inventár. V tom správnom čase a mieste sa odkrýva pravda prípadu, kde môžete navyše využiť ďalšiu zaujímavú novinku – vypočúvanie svedkov a určovanie nálad.

Mood Matrix je zvláštny predmet, čo má Athena na krku a mimoriadne užitočná pomôcka, ktorá určuje nálady počas vypočúvaní svedkov. Odhalí pocity ako hnev, smútok, prekvapenie alebo simulovanú radosť v hlase. Zrejme pri každom súde dospejete k momentu, že svedok vypovedá, hovorí svoje, no sami vycítite, že klame. Mood Matrix vám pomôže odhaliť aj tie menšie rozdiely medzi slovami a náladou, ktorá ich sprevádza. Snaží sa svedok niečo zakryť príliš silnou emóciou vo výpovedi? Potom sa ho treba ujať a klásť otázky, ktoré ho buď upokoja a posunú vyšetrovanie ďalej, alebo vyvedú svedka z miery. Pretože svedkov nie je málo, je to jedno z najlepších obohatení série. Vďaka tomu si užijete dlhé hodiny v sieni a čakáte na čoraz lepšie momenty - skrytý predmet, nečakaný dôkaz, podpásovku od právnika či zmenu nálady svedkov.

Phoenix Wright: Dual Destinies

O bizarné prostredia a postavy nie je núdza, nemôžete trčať iba v súdnej sieni.
Phoenix Wright: Dual Destinies

Počas vyšetrovaní narazíte na skutočne nečakané momenty a svedkov.
Phoenix Wright: Dual Destinies

Na druhej strane stoja zväčša temné charaktery už na prvý pohľad s jediným cieľom: poraziť vás!

Veľké plus patrí novému Phoenixovi Wrightovi za výborné využívanie i striedanie trojice postáv. Wright dokáže odhaliť lži, Apollo Justice má schopnosť vydolovať stratené informácie a Athena využíva Mood Matrix schému pri vypočúvaní. Všetci protagonisti sú kvalitne napísaní a majú vynikajúce momenty. Hra vydrží 15 - 20 hodín a scenár nepoľavuje ani na chvíľu.

Phoenix Wright vyzerá na 3DS vynikajúco. Vizuálna novela, 3D kamera na súdoch a kvalitná grafika exteriérov, spolu s dobrým dabingom či pútavými cut-scénami, udržujú hráčovu pozornosť. Hra sa netají príslušnosťou k japonskej kultúre a ústredné trio, ale aj protivníci alebo svedkovia, hýria paletou emócií. Sú naštvaní, trasú sa, smejú a jasne dávajú najavo svoje rozpoloženie počas dialógov.

Phoenix Wright: Dual Destinies má bezpochyby jeden z najlepších scenárov spomedzi minuloročných titulov. Pretĺkať sa do finále cez dôkazy, svedkov či protivníkov s našprtanými paragrafmi, je kvalitný a nezabudnuteľný zážitok. Ďalší znak sily portfólia Nintendo 3DS.

napísal korec 21.1.2014
8.5
8.1