UNEARTHED: TRAIL OF IBN BATTUTA - EP 1

UNEARTHED: TRAIL OF IBN BATTUTA - EP 1

1.5

Trápna napodobenina z arabskej tržnice

Nestáva sa často, aby bola hra aj napriek nekvalitám odsúdená na zaujímavý predajný úspech. Nemám teraz na mysli žiadnu veľkú sériu, ktorej marketing je drahší ako vývoj, ale presný opak. Niektoré zlé hry útočia na tú najcitlivejšiu stránku každého hráča – zvedavosť. Hra sa zrazu objavila v predaji a vy chcete vedieť, čo je na nej také zlé, chcete sa pobaviť a v prípade hry Unearthed ani neviete ako a už klikáte na tlačidlo nákupu. Katastrofálne vyzerajúci arabský Uncharted za 3 € som aj ja okamžite schmatol všetkými desiatimi.

Po stopách Indyho, Lary, či Nathana sa vydáva ďalší dobrodruh. Faris Jawad je zo všetkých najviac podobný poslednému zmieňovanému. Mladý lovec pokladov žije nebezpečným životom a snaží sa pôsobiť cool. A nie je sa čomu čudovať, keď práve Uncharted bol pre tvorcov zjavne najväčšou inšpiráciou. Aj preto sa hrdina hneď obklopuje ženskou spoločnosťou, nie však takou, akú by ste čakali. Sprevádza ho sestra a vzťah medzi nimi funguje hlavne na vzájomnom doťahovaní a aby bolo všetko nábožensky korektné, tak cez hidžáb z nej veľa neuvidíte. Prvá epizóda Unearthed: Trail of Ibn Battuta, aj keď sa na to hrá, nie je tradičnou dobrodružnou hrou.

Hra sa hrdí tým, že je prvým multiplatformovým titulom z arabského sveta. To síce stačí na to, aby ste si o nej prečítali, ale už nie na to, aby vám ponúkla niečo, čo by vás oslovilo a bavilo. Minimálne nie v stávajúcom prevedení. Vstupujete do nej in medias res, priamo doprostred deja. Hra vás nijako nepripraví, len sa vám predvedie seriálovým úvodom zodpovedajúcim epizodickej distribúcii a už hráte. Alebo sa snažíte hrať. S postavou sa tackáte cez sterilné chodby, pred hlaveň vám naskáče pár nepriateľov a ak by ste náhodou netušili čo s nimi, tak vám to vysvetlia neustále vyskakujúce tipy.

Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1
Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1 Pri chaotických súbojoch vymlátite z myšky dušu
Pri chaotických súbojoch vymlátite z myšky dušu

Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1 Najzložitejšie prekážky, ktoré sa vám dostanú do cesty, prejdete šípkou vpred
Najzložitejšie prekážky, ktoré sa vám dostanú do cesty, prejdete šípkou vpred

Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1 Nepriatelia vám pripomenú staré časy na strelnici
Nepriatelia vám pripomenú staré časy na strelnici

Ak aj s nadšením k hraniu prichádzate, nech je akokoľvek maličké, po prvých 30 sekundách vás všetko opustí a začína vám byť zrejmé, že ak sa aj pri hraní Unearthed zabavíte, nebude to úmyselne. Uncharted bol pre hru skutočne len povrchnou inšpiráciou. Vývojári so štúdia Semaphore zobrali základné princípy, imidž hrdinu, ale chýbal im talent alebo vôľa vytiahnuť z toho niečo viac ako len tržnicovú napodobeninu. A práve prirovnanie k teplákom s dvoma pásikmi či konzolám ako PolyStation na žlté cartridge je najtrefnejšie.

Bezhlavý akčný prológ máte čoskoro za sebou a vraciate sa o niekoľko týždňov späť, aby ste sa dozvedeli, ako to celé začalo. Nemôžete sa však spoliehať na rozprávanie príbehu. Hra len jemne pláva po jeho línii a nechce sa jej vstúpiť hlbšie. Nedozvedáte sa ani veľa o postavách. Stretávate Farisa, dozvedáte sa, že žena vedľa je jeho sestra a zdá sa, že spolu hľadajú poklady. A na jedno také hľadanie zobrali aj vás. Karty sú striktne rozdané. Faris je ten hlúpy, čo všetko odpracuje, jeho sestra Dania mu po vysielačke zas všetko vysvetlí.

Už po prvých chvíľach je to otrava. Schéma sa nemení, namiesto zistenia, prečo hľadáte poklad, sa dozviete len pár vetičiek akoby z wikipédie a to je všetko. Celkovo hra nevie pracovať s dávkovaním obsahu a to platí ako pre gameplay mechaniky, tak aj pre informácie. Vlastne až do samotného záveru stále nemáte poňatie, o čom hra má byť. A keď sa konečne niečo málo dozviete, epizóda skočí cliffhangerom na ďalšiu. A to je moment, kedy by ste v nej aj napriek tomu všetkému radi pokračovali.

Unearthed vo vás nevzbudí zvedavosť len v oblasti jej (ne)kvalít. V závere sa dostanete k jadru cesty jej hrdinov. Stojí za ňou cestovateľ Ibn Battuta, najznámejší pútnik moslimského sveta, ktorý precestoval viac krajín ako Marco Polo. Vydal sa na púť z marockého mesta Tanger až do Mekky, ale trvalo mu to 24 rokov. A hra sľubuje, že vás jeho objavmi, zastávkami aj tajomstvami neskôr prevedie. Ak vás baví história objavovania sveta, ťažko prehryznete fakt, že keď vám konečne hra niečo ponúkne, tak skončí.

Musíte prehrýzť nudnú akciu, kedy vám nepriatelia skáču rovno pred hlaveň, zo streľby nemáte absolútne žiaden pozitívny pocit a neforemné dunivé zvuky výstrelov vás pomaly privádzajú do akéhosi podivného tranzu. Potrápi vás aj neohrabaný pohyb postavy, ktorá sa vie vždy o niečo zaseknúť a je animovaná tak strašne, že časom nadobudnete pocit, že má v zadku strčený kaktus. A rovnako musíte stráviť aj to, že sa v celej hre nachádzajú asi 3 hádanky, 4 chaotické pästné súboje a jedna pasáž, ktorá vás prinúti niekam liezť.

PC verzia sa honosí podnázvom „Gold Edition“ a oproti pôvodnému konzolovému vydaniu vraj prichádza s mnohými vylepšeniami. Ak je to pravda, pôvodné konzolové vydanie je jedným z mučiacich nástrojov na Gauntáname. Unearthed na hráčov nekladie nijak zvlášť vysoké nároky. Vlastne na prejdenie hry stačí aj prvá signálna a ak máte doma nejakého štvornohého miláčika, mal by to zvládnuť aj on. Umelá inteligencia je na úrovni prvokov a stáva sa, že občas nezvládnu ani len dobehnúť pred hlaveň. Kolízny model je úplne príšerný. Pokrivkáva aj scenár, ktorý obsahuje zopár nepekných dier. Posadí vás za volant, postavy komentujú vašu jazdu a v prestrihovej scéne zrazu ležíte na zadnom sedadle.

Tým výpočet chýb nekončí. Hra neobsahuje len akčno-dobrodružné pasáže, kedy strieľate pajácov a prekonávate prekážky. Spraví z vás strelca na štvorkolke niekde uprostred púšte, nechá vás vyše 5 minút chodiť po meste Tanger a počúvať dialógy (naozaj len idete, nič iné sa nedeje) a nakoniec sa zapojíte do šialenej policajnej naháňačky, v ktorej platia fyzikálne zákony inej planéty. Autá lietajú ako papier v prievane a ani vám celkom nie je zrejmé, čo od vás hra chce. Našťastie ju máte za sebou už po 90 minútach. Dĺžka epizódy je však vzhľadom na cenu pomerne slušná. Ešte keby občas ponúkla aj nejakú zábavu.

Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1
Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1 Cestu malebnou púšťou spestrujú grafické artefakty
Cestu malebnou púšťou spestrujú grafické artefakty

Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1 Za volantom sa cítite ako vo filme Rýchlo a Zbesilo - fyzika tu neplatí
Za volantom sa cítite ako vo filme Rýchlo a Zbesilo - fyzika tu neplatí

Unearthed: Trail of Ibn Battuta - Ep 1 Hordy nemŕtvych hravo zvládnete, sami prídu pred hlaveň
Hordy nemŕtvych hravo zvládnete, sami prídu pred hlaveň

Okrem len akéhosi príbehového prológu k ďalším epizódam, v hre nájdete aj bonusový Survival režim. Na niekoľkých mapách sa postavíte proti vlnám zombíkov a v záverečnej online tabuľke sa snažíte docikať ďalej ako ostatní hráči. Tento režim sa však takmer nedá hrať. Kým kampaň aspoň ako-tak funguje, tak tu narazíte na niektoré kritické chyby, zaseknuté objekty, neúmyselne nesmrteľných zombíkov, či dokonca bug, kedy sa nezmení model zbrane - stále v rukách držíte jednu, ale raz strieľate pištoľou, inokedy zas samopalom. Najzaujímavejším faktom v tomto režime je, že ponúka viac postáv a lokalít ako kampaň.

Je nesmierne jednoduché písať o chybách Unearthed. Pri hraní sa núkajú samé. Ale jedno treba autorom priznať, na dabingu skutočne zapracovali a oplatilo sa. Hre chýbajú emócie, ale to je hlavne kvôli strnulým animáciám a grafike ako z beta verzie PS2 hry. Hudba, aj keď pomerne jednoduchá, znie príjemne a dabing sa dobre počúva. Do mien sa investovali veľké peniaze a preto tu nájdete známe mená ako Jeff Rosick (seriál Friday Night Lights), Troy Baker (Joker v Batman:AO, Booker v Bioshock Infinite, Joel v Last of Us...), David Lodge (Jiraiya z Naruta) a ďalšie.

V pridanej hodnote hra zbiera plusy, no bohužiaľ je to tá najmenej podstatná sféra. Keď zaostáva v obsahu a hrateľnosti, už jej nepomôže ani podpora až 21 rôznych jazykov (bohužiaľ tu nenájdete ani češtinu, ani slovenčinu), ani množstvo bonusov a ani hviezdny dabing. Navyše sa zdá, že ju autori optimalizovali sekerou a kladivom a aj na výkonných zostavách sa nevyhnete framedropom. Jednu vec však robí dobre - vzbudí vo vás záujem o cesty Ibn Battutu.

napísal matus_ace 3.2.2014
1.5
1.1