SPELLFORCE 2: DEMONS OF THE PAST

SPELLFORCE 2: DEMONS OF THE PAST

4.5

Démonická nostalgia

Spomínate si ešte na rok 2006? Pre lepšiu orientáciu pripomínam, že sa jedná o rok, keď Bethesda priniesla hráčom The Elder Scrolls IV: Oblivion, EA vypustila zo svojich garáží Need for Speed: Carbon a Treyarch svetu ukázal Call of Duty 3. V tomto roku tiež predstavili Phenomic Game Development svoj mix stratégie a RPG - SpellFoce 2: Shadow Wars.

SpellForce 2 bol posledným titulom, ktorý PGD stihli vydať predtým, než boli odkúpení kolosom Eletronic Arts a premenovaní na EA Phenomic. Ochranná známka SpellForce však zostala u distribútora hry, JoWooD Entertainment, ktorý ešte stihol vydať rozšírenie Dragon Storm, ale dobré časy mal už dávno za sebou. Po rokoch trápenia musela firma vyhlásiť bankrot. Herné značky boli ponúknuté do dražby a väčšinu z nich, vrátane SpellForce, odkúpil rakúsky distribútor Nordic Games. Až novému vlastníkovi značky sa podarilo vydať dlho odkladané druhé rozšírenie, Faith in Destiny.

Nordic Games sa na svoju novú značku evidentne spoliehajú. V septembri potvrdili začatie prác na Spellforce 3, aj zakončenie príbehu SpellForce 2 v samostatne spustiteľnom datadisku - Demons of the Past. Kedysi obľúbená séria má najlepšie časy za sebou. Pohľad na  Demons of the Past od niekoho, kto v rokoch minulých zostal nepobozkaný značkou SpellForce, môže byť preto prísnejší ako posudok starých harcovníkov. Ako teda vyzerá datadisk na hru z roku 2006, vydaný v roku 2014?

SpellForce 2: Demons of the Past
SpellForce 2: Demons of the Past Ten škaredý je na našej strane
Ten škaredý je na našej strane

SpellForce 2: Demons of the Past Boje sú trocha neprehľadné
Boje sú trocha neprehľadné

SpellForce 2: Demons of the Past V pote tváre sa budeš živiť
V pote tváre sa budeš živiť

Po prvom spustení hry sa dostanete do menu, ktoré ponúka štyri položky. Tri skupiny herných režimov, singleplayer, lokálnu sieť a internetový multiplayer, dopĺňa možnosť pozrieť si záznam niektorého z vašich predchádzajúcich bojov. Možnosť uloženia záznamu každej potýčky a následné odpozorovanie súperovej taktiky v RTS vždy poteší. Teda takmer vždy. Nepoteší, ak máte možnosť sledovať iba vlastné neúspešné snaženie a súperova báza zostáva ponorená v tme, ako je to v tomto prípade. Za takýchto podmienok sa toho o súperovi naučíte len veľmi málo a replay tak prakticky stráca akýkoľvek zmysel.

Najviac vyzdvihovaným dôvodom, prečo by si aspoň verní hráči SpellForce 2 mali tento datadisk zaobstarať, je definitívne zakončenie príbehu obľúbených hrdinov v singleplayer kampani. Ešte počas úvodných diálogov si uvedomíte, ako je rok 2006 strašne ďaleko. Grafika nie je vyložene škaredá, je len… z roku 2006. Áno, nechýba podpora širokouhlých monitorov, či vysokého rozlíšenia, ale Nordic Games určite nemohli dúfať, že by týmto hráčov uspokojili. Keďže na vizuálnej stránke hry nie je čo pochváliť, patrí sa vyzdvihnúť aspoň príjemný soundtrack a trochu strojený, ale predsa poctivý anglický dabing.

Oveľa väčším problémom sa ukazuje byť absencia poriadnej výuky. Namiesto interaktívneho vodenia za ručičku, majú noví zvedavci len možnosť, pozrieť si nič nehovoriaci video tutoriál .Bohužiaľ, je viac než pravdepodobné, že neskúsení hráči podľahnú totálnemu zúfalstvu. Popri márnom úsilí o naskočenie do rozbehnutého vlaku v príbehu plnom spojenectiev, slávnych hrdinov, mytológie, drakov, invázií, nevysporiadaných účtov a nevysvetlených herných mechaník, budú hneď v prvej kapitole čeliť nájazdu pekelných monštier, nesmrteľnému lichovi a jeho nespočetným hordám nemŕtvych kostlivcov.

Hráči pritom dostanú do rúk len hlavného hrdinu, dvoch jeho odvážnych pomocníkov, pár mestských strážcov a nerozvinutý hlavný stan. A ďalej? Človeče, hraj! Naskiluj si hrdinov, odstráň NPC stráže, objav suroviny, expresnou rýchlosťou priprav remeselníkov a pošli ich ťažiť suroviny. Inak nestihneš včas vystavať obranné veže a prvá vlna démonov sa preleje krížom cez celý tvoj tábor, sťa cunami cez úbohú Srí Lanku. Hráči, odchovaní na starých "dunovkách", majú aspoň nejakú šancu. Starí harcovníci, utápajúci sa v nostalgií rokov dávno minulých, si pripomenú hlavnú devízu SpellForce série - osobitný prístup k hrdinom. Ostatní budú neúprosne zlikvidovaní už pri prvom pokuse a potom aj pri druhom a treťom. Život je pes.

SpellForce 2 mixuje real-time stratégiu a RPG. Hrdinovia zvládajú oveľa viac, než len viesť vojská a predvádzať svoje bojové aj rétorické schopnosti v prestrihových scénach. Počas kampane majú možnosť nadviazať rozhovor s NPC postavami a absolvovať dialógy s niekoľkými možnosťami odpovedí. Tie môžu viesť rovnako k súboju, ako aj k získaniu dôležitého spojenca. Počas boja hrdinovia samozrejme získavajú body skúseností, ktoré sa pri dosiahnutí novej úrovne premenia na možnosť, odomknúť si novú schopnosť, alebo vylepšiť jednu z už dostupných. Schopnosti sú rozdelené do troch stromov. Bojový strom umožní používať nové zbrane a brnenia, pokým magický sprístupňuje kúzla. V treťom strome nájdete schopnosti využívajúce dračiu krv, ktorá vám prúdi v žilách. Nové zbrane, brnenia, prstene či topánky sa umiestňujú postavám priamo na telo a ostatné predmety ukladajú do batohov a vreciek.

To všetko už ale skúsení hráči poznajú z pôvodnej hry. Keďže sa užívateľské rozhranie ani nič iné zásadne nezmenilo, veteráni si môžu pohodlne užiť ukončenie fantasy ságy, kde medzi navrátilcami nebude len Caine. Občas určite narazia na drobný bug, kolísajúcu náročnosť misií, či úlohy, ktoré majú len jedno striktné riešenie a to je nutné vypátrať systémom pokus - omyl, ale za konečné ukončenie osem rokov starého príbehu to možno stojí. Kampaň sa dá dohrať za približne 20 hodín, ale celkový herný čas závisí aj od šťastia a schopností.

Pre menej skúsených hráčov je oveľa prístupnejší doplnkový skirmish režim. RPG zložka je v tomto prípade vystrihnutá a hrdinov na mapách nečakajú žiadne dialógy, zber artefaktov a dokonca ani zvyšovanie úrovní. Pätica hrateľných frakcií sa delí o spoločnú plejádu hrdinov. Tým sa už vlastne dostávame k samotným frakciám, ktorých je až 5 a napriek množstvu spoločných prvkov, si každá z nich zachováva vlastný charakter a unikátne prvky. Civilizovaný Realm je spoločnou frakciou ľudí, elfov a trpaslíkov. Do jedného divokého klanu sa natesnali orkovia, trolovia a barbari, pokým neľútostný pakt spojuje temných elfov, gargoylov a tiene. Príslušníkom frakcie Shaikan prúdi v žilách dračia krv a drakov môžu priviesť aj na bojové pole. Temné príšery nájdete pod menom Nameless.

Skirmish je hráčom najprístupnejší z jednoduchého dôvodu - nejedná sa o nič viac, než o ďalší z dlhého radu strategických klonov Dune 2. Takže ak ste hrali WarCraft, StarCraft, alebo ktorúkoľvek časť Command & Conquer, nebudete mať veľký problém zorientovať sa. Farmy zvyšujú populačný limit, vylepšenia veliteľskej budovy otvárajú nové možnosti výstavby, sedliaci berú do rúk krompáče a ťažia nerastné bohatstvo, prípadne stavajú nové budovy. Kasárne vypľúvajú nové jednotky a veže chránia kľúčové prístupové cesty. Všetko je tak, ako má byť a priznám sa, že pri nedostatku nových stratégií ma tento režim dokázal slušne zabaviť. Pri absencií akýchkoľvek easy-medium-hard nastavení ale mohlo ísť skôr o zdvihnutie hodenej rukavice, než o skutočne zapamätateľný herný zážitok.

SpellForce 2: Demons of the Past
SpellForce 2: Demons of the Past Voľný režim je určený RPG hráčom
Voľný režim je určený RPG hráčom

SpellForce 2: Demons of the Past Replay vám o súperovej taktike povie len veľmi málo
Replay vám o súperovej taktike povie len veľmi málo

SpellForce 2: Demons of the Past Bojovník, mág, alebo verný syn dračieho rodu?
Bojovník, mág, alebo verný syn dračieho rodu?

Ďalší Režim, dominancia, používa obdobné pravidlá, ale odpadáva nutnosť ťažiť suroviny. Navyše okrem zničenia súpera môžete vyhrať aj obsadením a udržaním strategických bodov. Voľná hra je určená hlavne RPG hráčom. Tento režim sa vlastne skladá z mnohých máp, označených odporúčanou úrovňou hrdinu a prepojených portálmi. Spustenie mapy z menu hry sa pritom pokladá za vstup do portálu, a vykročenie do portálu spôsobí opätovný návrat. Vašou úlohou je vytvorenie vlastného hrdinu a postupné zdolávanie jednej mapy za druhou. Pri tom budete plniť (občas zaujímavé) úlohy, pričom úroveň a výstroj vášho hrdinu sa ľubovoľne prenášajú z jednej mapy do druhej. V niektorých prípadoch dostanete okrem hrdinu k dispozícií aj tábor a vojsko, čo ich robí trochu náročnejšími.Napokon je v singleplayeri režim prežitia, v ktorom sa na vášho hrdinu budú nepriatelia valiť v neustále väčších množstvách. Za každú odrazenú vlnu nepriateľov  získate odmenu a trochu času na regeneráciu.

Na lokálnej sieti a  internete funguje väčšina režimov z hry pre jednotlivca. Najpopulárnejšou je voľná hra. Minimálne európske servery ale tak zívajú prázdnotou, že sa môžete pokladať za šťastlivcov, keď sa k nejakej hre vôbec pripojíte. A je nepravdepodobné, že sa to v budúcnosti zmení. Pre úplnosť, titul má zabudovanú modernú Steam podporu a nezabudlo sa ani na zberateľské karty.

Samostatne funkčný datadisk SpellForce 2: Demons of the Past je ako balíček chrumiek, ktorý ste na jar zabudli niekde na chate a opäť ho objavili až o rok neskôr. Jeho obsah mohol byť pôvodne chutný, dnes už ale poteší naozaj málokoho. Na druhej strane, sotva niekto čakal oveľa viac, než nakoniec ponúkol. Spellforce 2: Shadow Wars dostalo už v roku 2006 priemerné hodnotenia a plánovaný datadisk je trochu nepochopiteľný. Pre nezasvätených nie je žiadny dôvod, aby strávili hodiny svojho času hraním práve tejto hry. Len indie scéna prináša každý mesiac hneď niekoľko zaujímavejších titulov. Inak sa na datadisk môžu pozerať core priaznivci série, ale ani pre nich sa nejedná o “must-have” titul. Možno si iba pokazia chuť na SpellForce 3.

napísal roberto 7.3.2014
4.5
5.5