NES REMIX

NES REMIX

6.5

Kokteil namiešaný z nostalgie

Recenzia na WiiU verziu

Nintendu sa podarilo niečo nevídané. Nenakopli predaje WiiU zo noci na deň, ale dokázali vyčísliť cenu nostalgie s oprášenými hitmi minulosti. Práve na WiiU vydali unikátnu kompiláciu NES Remix, ktorá chce zaviesť hráčov späť do časov jednej z najznámejších konzol v histórii. Staručká platforma odchovala hromady hráčov a priniesla dodnes známe herné značky, ale taktiež zachránila herný priemysel pred úplným pádom na dno.

NES Remix vychádza digitálne prostredníctvom Nintendo eShopu pre WiiU a cena je veľmi príjemná. Do drobného kúsku nostalgie, ktorý vynorí spomienky na bezstarostné detstvo dávno minulé, sa môžete pustiť za približne 10€. Kompilácia vyšla pomerne nečakane. Pozitívny vzťah Nintenda k svojim klasikám je známy, avšak predtým boli vydávané prostredníctvom Virtual Console. Posledný minuloročný Direct však zrazu ohlásil NES Remix a hra bola aj okamžite dostupná na stiahnutie.

Dôvodom nebolo skryť niečo, čo by sa hráčom nemalo páčiť, ale skôr prekvapiť tých najvernejších, ktorí sú spoločnosti oddaní už 30 rokov. NES Remix na jednom mieste prináša to, kvôli čomu sme kedysi v noci vyliezali z postelí a potajomky zapínali TV a okamžite stišovali, aby nás nikto nenačapal. Šestnástka klasík prichádza v podobe, akú ste však doteraz ešte nehrali. Kompilácia ponúka hry: Balloon Fight, Baseball, Clu Clu Land, Donkey Kong, Donkey Kong Jr., Donkey Kong 3, Excitebike, Golf, Ice Climber, Mario Bros, Pinball, Super Mario Bros, Tennis, The Legend of Zelda, Urban Champion a Wrecking Crew.

NES Remix
NES Remix Vyskákať si život na korytnačke dá aj po rokoch zabrať
Vyskákať si život na korytnačke dá aj po rokoch zabrať

NES Remix Staré pravidlá sa menia, aby ponúkli nové výzvy
Staré pravidlá sa menia, aby ponúkli nové výzvy

NES Remix Najznámejšie hry Nintenda sú doplnené aj nenápadnými kúskami
Najznámejšie hry Nintenda sú doplnené aj nenápadnými kúskami

Lákavá ponuka vám zrejme nekorešponduje s vyššie uvedením hodnotením. Zvlášť, ak sa radíte k starším ročníkom. Problém tejto kompilácie tkvie v tom, že neponúka úplné verzie týchto hier, ale len vybrané úseky. Pripomína skôr Retro Game Challenge z Nintendo DS. Opráši zábavné, pamätné, ale aj ťažké okamihy klasík, pri ktorých sme ovládače hádzali o zem, v mierne poupravenej podobe konceptovo jednoduchých, no náročnosťou nečakaných výziev.

V praxi to vyzerá tak, že si zvolíte hru, do ktorej sa chcete pustiť. Začínate od jednoduchých úloh ako napríklad skákanie po hlavách troch nepriateľov a postupne prituhuje. Vaším nepriateľom je navyše často aj časový limit. Aby to nebolo také jednoduché, s postupom nestúpa len náročnosť úloh, ale menia sa aj podmienky. Mario automaticky beží ako o život a každý skok musíte mať dobre vypočítaný. Tenis hráte s neviditeľnou loptičkou, alebo v golfe „hole in one“ odpaľujete loptičku pri silnom protivetre. Každá z hier má svoje špecifiká, ktoré postupne hyperbolizuje kvôli vyššej obtiažnosti a navyše obohacuje o práve takéto nové výzvy.

Najväčšou devízou NES Remix je obrovská variabilita. Šestnástka hier spolu s neustálym obmieňaním pravidiel je zárukou stále nového zážitku. Navyše náročnosťou sa občas nešetrí a už pomerne skoro začnete svoje pokusy opakovať. Buď aby ste dosiahli lepší výsledok, či len kvôli tomu, aby ste danú výzvu vôbec prešli. Neraz sa pritom obzriete do minulosti a samých seba pýtate, ako ste tie hry kedysi prechádzali s prstom v nose.

Vaše výsledky v jednotlivých hrách sú odmenené hviezdami. Maximálne dostanete 3 a aby ste ich získali, musíte si poriadne pohnúť. A nie len to, nesmiete strácať ani cenné životy. Za horšie výsledky si odnesiete len dve hviezdy a ak úplne zlyháte a po Game Over odklepnete Continue, aj najlepší výsledok vám zabezpečí len jednu. Hviezdy potrebujete na odomykanie ďalších levelov a to nie len v jednotlivých hrách, ale aj v troch remixovaných kategóriách, ktoré prinášajú najväčšie zmeny do pôvodných konceptov hier. Neraz vás potrápia aj tým, že vám zveria dve súčasne ovládané postavy a musíte sa s nimi prebojovať do cieľa.

Celkovo v NES Remix narazíte na 206 výziev a pri niektorých sa poriadne zapotíte. Počet výziev v jednotlivých hrách sa však líši. Niektoré ponúknu len 7, iné až 25. Navyše, ak sa chcete prebojovať všetkými, musíte poctivo zbierať všetky hviezdy. Hra vám v tomto prípade neodpustí stratu ani jedinej. Aj keď to už občas lezie na nervy, tak sa pri tom obstojne zabavíte - hlavne v prípade, že máte v láske retro. Prejsť všetky výzvy vám môže trvať zhruba 15 hodín, čo je veľmi dobrý čas, ktorý by mohli závidieť aj väčšie a ambicióznejšie projekty.

Pár vecí sa však tejto kompilácii odpustiť nedá. Vybrané úseky hier sú občas príliš krátke. Nie sú to ani plné úrovne a ak vám budú pripadať ani nie minútové úseky málo rozsiahle, určite vás zaskočí prítomnosť takých, ktoré zvládnete približne za 5 sekúnd. Má to však aj svoju výhodu. Hru si môžete kedykoľvek zapnúť na 5 minút , trošku sa zabaviť a bez problémov vypnúť. Súčasne to však hru strašne fragmentuje a behom tých pár sekúnd si ju jednoducho neviete užiť. Ani sa nenazdáte a už sa púšťate do ďalšej výzvy, ktorá tiež skončí skôr, ako si to uvedomíte.

NES Remix
NES Remix Ponuka je pestrá, budete bojovať aj pretekať
Ponuka je pestrá, budete bojovať aj pretekať

NES Remix Ak by pre vás 8-bit nebolo dostatočne retro, možno oceníte monochromatické výzvy
Ak by pre vás 8-bit nebolo dostatočne retro, možno oceníte monochromatické výzvy

NES Remix Odhaliť slabiny a v správnom momente zaútočiť má aj po rokoch čaro
Odhaliť slabiny a v správnom momente zaútočiť má aj po rokoch čaro

Ďalšou chybou je, že v NES Remix úplne absentuje akýkoľvek multiplayer, ktorý by vás pri hre dokázal udržať. Takto si prejdete všetky výzvy, zaspomínate na staré časy a na hru zabudnete. Hru môžete pribaliť k pivu a zobrať na chatu s priateľmi, avšak po prekonaní niekoľkých časových rekordov ju vypnete a radšej skúsite niečo iné. Autori mohli aspoň zakomponovať poriadne online tabuľky, ktoré by motivovali k podaniu lepších výkonov.

8-bitový vizuál má aj po tridsiatich rokoch čo ponúknuť. Drobný zhluk pixelov sa pod vplyvom predstavivosti mení na nebojácnych hrdinov a princezné (ktoré sú opäť v inom hrade). Grafika svoj účel plní na výbornú, možno len škoda, že je vtesnaná do okna a zvyšok obrazu je vyplnený informáciami. Na TV by sa to ešte dalo akceptovať, aby hra nevyzerala príliš zle, avšak na WiiU gamepade (hra podporuje Off-TV Play) by okno vôbec nemuselo byť. Klasická hudba a známe témy majú taktiež stále svoje čaro.

NES Remix je príjemným závanom nostalgie s ešte príjemnejšou cenovkou, ktorému by mal dať šancu každý pamätník konzoly NES. Prináša staré klasiky s novými výzvami, ktoré vám občas dajú aj zabrať. S kompiláciou dokážete stráviť dlhé hodiny, ale potom si už na ňu asi nikdy nespomeniete. Chýba jej multiplayer, výrazne absentujú väčšie a bohatšie porcie hier a navyše výber titulov je vždy subjektívnou záležitosťou. Menej známe hry ako Clu Clu Land alebo Urban Champion nemusia v hráčoch vyvolať žiadne emócie.

napísal matus_ace 21.2.2014
6.5
NES REMIX