THE LAST OF US: LEFT BEHIND

THE LAST OF US: LEFT BEHIND

9.0

Ellie sa vracia a s ňou aj spomienky

Bez diskusie, ak by ste The Last of Us pasovali za najlepšiu hru minulého roka, nik vám na to nemôže povedať ani mäkké f. Dobrodružné putovanie Joela a Ellie z karanténnej zóny bolo perfektné. Síce nie úplne bez chýb, ale omračujúco hrateľné a bez jediného zaváhania pohlcujúce skvostnou atmosférou s citlivo vyrozprávaným príbehom. Synonymum pre virtuálne nebíčko v papuľke je jasné - a je úplne jedno, či sedíte za PC alebo máte vytetované X-ko na intímnom mieste.

Rozšírenie zápletky v podobe DLC Left Behind bolo očakávané so zatajeným dychom a neuveriteľnou žiadostivosťou. Paradoxom ostáva, že sme od neho vlastne neočakávali žiadne ohromujúce novinky alebo nebodaj zmeny v hrateľnosti, to určite nie! Stačilo predhodiť hráčom čerstvý kus pochutiny v podobe príbehovej maškrty a spokojne by od samej radosti vrteli chvostíkmi ako spokojní havkáči. Stalo sa a ďakujeme za to, hoci vyčítavý pohľad po dohraní sa žiaľ objavil. Či oprávnený, to musíte posúdiť vy.

Ak patríte medzi tých, ktorým doma tróni PlayStation 3 a doposiaľ ste neokúsili fenomén The Last of Us, robíte určite chybu a pre vás v skratke zhrnieme, o čom vlastne táto hra je. Vzhľadom k tomu, že vzišla z továrne na sny menom Naughty Dog, nikoho neprekvapí, že tu máme akciu z pohľadu tretej osoby, v ktorej si zastrieľame, poposúvame nejakú tú debničku, aby sme sa dostali vyššie. Uncharted pravdepdobne poznáte, však? Dôležitú úlohu v hrateľnosti zohráva explorácia sveta a zbieranie predmetov. Nielenže vás prehľadávanie zákutí baví napriek lineárnemu podaniu zápletky, ale ste do toho nútení kvôli hľadaniu nových predmetov, vďaka ktorým si vylepšujete zbrane, vlastnosti postavy, ale si aj vytvárate dôležité predmety k prežitiu.

The Last of Us: Left Behind
The Last of Us: Left Behind Mladé dievčatá vám budú dospievať priamo pred očami, hoci si užijete aj vojnu so striekacími pištoľami.
Mladé dievčatá vám budú dospievať priamo pred očami, hoci si užijete aj vojnu so striekacími pištoľami.

The Last of Us: Left Behind Jednoduché QTE vás zbytočne neobťažujú a otváranie ďalšej cesty zbytočne nezdržuje.
Jednoduché QTE vás zbytočne neobťažujú a otváranie ďalšej cesty zbytočne nezdržuje.

The Last of Us: Left Behind Aj Ellie si občas potrebuje oddýchnuť.
Aj Ellie si občas potrebuje oddýchnuť.

Putovanie dvoch hlavných postáv v pôvodnej hre bolo famózne. Nielen preto, že po šiestich hodinách neprišiel ohňostroj a koniec, ale pre neustálu zmenu prostredia a hlavne fantasticky napísané dialógy. Málokedy sa dokážete vžiť do úlohy postavy, stotožniť sa s ňou a súhlasiť s pocitmi, ktoré z obrazovky presakujú do skutočného sveta. A tobôž je skôr raritou, ak tieto elementy preskakujú z jednej postavy na druhú a dokážete ich preto milovať i nenávidieť zároveň. Či konajú dobro alebo zlo, snažia sa znovu nadýchnuť a bojovať všetkými možnými spôsobmi, hoci ich niekedy vedú sebecké úmysly. Pretože život je sviňa a ten apokalyptický, kde skaza vyplavila na povrch zvieracie pudy ľudí, dvojnásobne.

Áno, The Last of Us je hrou, ktorá vychádza raz za konzolovú generáciu. Left Behind je krátky doplnok. Rozšírenie a odpoveď na to, čo sa dialo s Ellie po Joelovom zranení. V pôvodnej hre bolo cítiť čiernu dieru v okamihu medzi epizódami a Left Behind ju adekvátne zaplátalo. Hrateľnou postavou je výhradne Ellie, ktorá sa snaží zachrániť svojho partnera na ceste a nájsť pre neho lieky. Nielenže je spočiatku takmer neozbrojená, takže dôležitou zbraňou sa stane dýka, ale priveľa zbraní ani pri sebe mať nebudete - revolver, luk a z pušky sme ani raz nevystrelili, pretože sme ju získali úplne na konci, kedy nebolo po čom. Taktiež odpadlo vylepšovanie samotnej postavy a nečaká vás ani zbieranie súčiastok. Minimalistické RPG prvky síce ohlodali jednu vetvu hrateľnosti, no vôbec to nevadí.

Aspoň miernou náplasťou sa stáva hľadanie predmetov, pomocou ktorých si vytvoríte lekárničky a listov. Stojac proti presile musíte častejšie siahnuť po tichom riešení situácie - na strelecké eskapády totiž často nemáte muníciu a ani čas. Príjemným spestrením sú aktívne boje medzi nakazenými a ľudskými nepriateľmi. Je zarážajúce, že sme ich nevideli už v The Last of Us. Síce ich využijete len približne trikrát za hru, no vždy poteší, ak hodíte tehlu do miest, kam vlákate obe frakcie, ktoré si to následne rozdajú medzi sebou a vy len dorazíte zvyšok. Škoda, že ovládanie je v niektorých momentoch (hlavne pri ukrývaní sa za prekážkami) rovnako kostrbaté ako minule. Left Behind vás, až na záverečný súboj v obchodnom dome, nezavaľuje zbytočne frustrujúcimi prestrelkami s príliš početnou prevahou, čo je len a len dobre.

Lenže to je len časť samotného hrania a druhá polovica sa retrospektívne vracia do časov, kedy Ellie žila v podstate pokojný život v komunite, z ktorého ju vytiahne jej priateľka Riley. Čerstvá členka Svetlonosov sa prišla so svojou spoločníčkou rozlúčiť. Odchádza a posledný večer si chcú kamarátky užiť. Súboje sú v týchto momentoch pasé, no pohlcujúcou atmosférou si vás aj takéto oddychové pasáže získajú. Vývojárom sa znovu podarilo citlivo zachytiť jednoduché emócie a skvelými dialógmi dostať z prostých situácií skvelý zážitok. Je v tom čosi magické, ťažko vyjadriteľné a opísateľné bez zbytočných spoilerov, preto vedzte, že to stojí za to a na kolotoč či herný automat budete spomínať ešte dlho. Dve tínedžerky sa túlajú opusteným nákupným centrom, čo sa im napokon stane osudným. To všetko už viete z The Last of Us  a hoci záver poznáte, cesta k nemu je dojímavá. Vďaka detským protagonistom aj nabitá emóciami. Záverečný monológ neznie pateticky, aj keď neprináša žiadnu bravúrnu či originálnu myšlienku. Je totiž “iba” skvelo podaný.

Okrem toho, že postupujete stále dopredu pomerne lineárnym tunelom, si to celé užijete. Môže za to aj technické spracovanie. Lenže grafiku sme chválili už minule a na zvuky bolo napísaných toľko oslavných básní, že by sme sa len opakovali. Nech je, ako chce,  dabing Left Behind robí s celkovou atmosférou divy. Je prirodzený, farba hlasu dabingových hercov zodpovedá situácií. Riley pôsobí skutočne ako uličník a hnev Ellie nielenže vidíte na jej tvári, ale ho aj počujete. Tu je to za jednotku s hviezdičkou a poriadne mľaskavým cmuk na líce.

Jedinou otázkou teda zostáva to, či sa oplatí utratiť tých vyše 10 € za 2-3 hodiny trvajúce dobrodružstvo. Je to znovu spanilá jazda, hoci nie až tak nadopovaná adrenalínom. Môže za to aj prostredie, ktoré je v podstate jedno jediné. I v ňom však nájdete dostatok zákutí a miest, kam sa budete v mysli radi vracať a spomínať. Left Behind je úžasným doplnkom k úžasnej hre a nadávať môžeme teda len na to, že končí možno príliš skoro (s ohľadom na cenu) a záverečná prestrelka je príliš kŕčovitá a silená. To vás však nesmie odradiť a určite sa tak ani nestalo. Ak ste milovali The Last of Us, Left Behind si rovnako získa vaše srdce.

The Last of Us: Left Behind
The Last of Us: Left Behind Pre nás obyčajný kolotoč, pre Ellie siedmy div sveta, ktorý v živote nevidela. A už ani neuvidí.
Pre nás obyčajný kolotoč, pre Ellie siedmy div sveta, ktorý v živote nevidela. A už ani neuvidí.