DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE

DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE

8.5

Najzábavnejší opičiak nemieni zamrznúť

Recenzia na WiiU verziu

Obrovská gorila v červenej kravate má v slovenskej realite celkom iný význam a nie je práve spätá so zábavou. Donkey Kong, protagonista a antagonista desiatok rôznych videohier už od roku 1981, odjakživa ide na vec svojsky. Primárna je zábava a nezáleží pri tom na tom, či hádžete sudy po obéznych talianskych inštalatéroch, alebo zachraňujete tropický raj pred inváziou mrožov, či krádežou banánov. A ani v najnovšom prírastku do rodiny hardcore skákačiek z dielne Retro Studios tomu nemieni byť inak.

Retro Studios v Country Returns vykopli Donkey Konga kvalitatívne tak vysoko, že už nemôžu ísť späť. Bolo by to hriechom a ako ukazuje Donkey Kong Country: Tropical Freeze, aj keď peklo zamrzne, tvorcovia stále vedia dostať z hry to najlepšie. Trošku hlúpučké, na prvý pohľad jednoduché, no vysoko návykové a skutočne ťažké. Nový Donkey Kong vychádza zo základov, ktoré Rare položilo pred desiatimi rokmi a neskôr Retro zopakovali na Wii. Je to stará známa hra, avšak s hurikánom sviežich nápadov.

"Goriliak" spolu s partiou oslavuje narodeniny, keď sa jeho tropický raj zrazu stane terčom mrožov a tučniakov z ďalekého pólu. Tým tropická idylka už na prvý pohľad prekáža a tak sa ju rozhodnú narušiť ľadovou smršťou. Ta celý ostrov zmrazí a jeho obyvateľov vyženie ďaleko od domova. Hlúpučké príbehové klišé, nesúce sa celou históriou skákačiek, stojí na začiatku zhruba 15-hodinovej cesty plnej zábavy aj nervov. Kým Mario je v základe prístupnejším a až pri snahe naplniť všetko v hre vás nechá pocítiť stratu každého života, Donkey Kong sa profiloval inak.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Donkey Kong Country: Tropical Freeze Klasika sa odela do HD kabáta.
Klasika sa odela do HD kabáta.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze Kooperácia vás usadí do gauča na dlhé hodiny.
Kooperácia vás usadí do gauča na dlhé hodiny.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze Vyzbierať všetko si občas vyžaduje nadľudský výkon.
Vyzbierať všetko si občas vyžaduje nadľudský výkon.

Táto 2D skákačka vás totiž už od začiatku necháva strácať jeden život za druhým. Po každom z levelov si odfúknete a zotriete kvapky potu z čela. Každý level nakoniec prejdete. Problémovú pasáž sa niekoľkými opakovaniami naučíte a pokračujete ďalej. Aj napriek vyššej náročnosti, ktorú už od začiatku neskrýva, hra nefrustruje, ale motivuje k ďalšiemu hraniu, k ďalším pokusom a taktiež ďalším omylom. Náročnosť hry samozrejme nie je nijako prestrelená a aj keď sa postupne zvyšuje, tak vždy ste schopní hru prejsť. Na začiatku vás to stojí život, v závere dvadsať. Oproti Mariovi, Raymanovi a ďalším konkurentom, ide v tomto ohľade o niečo vyššie.

Čo by to ale bolo za skákačku, keby ste z nej nechceli vyťažiť maximum. Zbierate banány ako zdroje životov, mince, za ktoré môžete nakupovať bonusy v obchode pomedzi jednotlivé úrovne a nakoniec kúsky skladačky a písmenká slova KONG rozosiate po leveloch. A ak si myslíte, že základná náplň prechádzania levelov je ťažká, skúste v hre vyzbierať všetko a dopátrať sa tak ku skrytému obsahu, zmení to váš pohľad na náročnosť. A koľko vás ešte takto dokáže hra zabaviť? Ďalších 5 hodín, možno aj viac, vždy je tu čo objavovať.

Základom hry je jej šesť svetov, ktoré predstavuje šestica ostrovov. Z vyhnanstva sa pomaly snažíte dostať späť na domovský ostrov, ani tam však vaša cesta nekončí. Každý z ostrovov obsahuje zhruba 10 úrovní. Nie ku všetkým sa však prepracujete. Niektoré sa skrývajú za tajnými východmi, k ďalším sa dostanete inak. A na konci tu je vždy súboj s bossom. Ak budete poctivo zbierať písmenká a prechádzať levely, tak si sprístupníte aj bonusový, siedmy ostrov, ktorý vás svojou náročnosťou mieni potrápiť ešte viac. Aby toho nebolo málo, skompletizovanie každého z levelov vám odomkne aj hard režim, kedy každý úder, ktorý inkasujete, znamená štart od začiatku alebo posledného checkpointu.

Ak Retro Studios niečím nešetrili, tak to bola variabilita. Koncepty levelov sa opakujú na každom z ostrovov, ani raz sa však žiadne dva levely nehrajú rovnako. Skákanie cez prekážky je základom, avšak dopĺňa ho potápanie, hojdanie sa na stromoch, jazdenie na baníckych vozíkoch, aj lietanie v sude plnom výbušnín. Ako rastie náročnosť, tak sa rozširuje aj počet a rôznorodosť prvkov, na ktoré v úrovniach narazíte. Bojujete s mnohými nepriateľmi, tesne unikáte pred nebezpečenstvom, či sa vám rozpadáva pôda pod nohami. Tropical Freeze vám stále má čo ponúknuť. A taktiež každý z bossov je iný. Pravidlo troch je už herným klišé, Donkey Kong ho však využíva inteligentne. Každý z bossov je iný, na každého platí trochu iná taktika a po každom jeho zrazení na kolená nie len mierne narastie jeho obtiažnosť, ale taktiež sa zmení váš štýl boja s ním.

Hra je dosť ťažká. Občas si môžete vypomôcť jedným z niekoľkých power-upov, no ani tie vám v niektorých situáciách nezachránia kožu. To však dokáže spraviť váš kamarát. Singleplayer aj multiplayer sú rovnocenné súčasti hry. Každý z levelov môžete prejsť sami, či s jedným priateľom v kooperatívnom režime. Jeden hráč ovláda postavičku na tablete, druhý tú svoju buď na Pro ovládači, alebo na Wiimote. A dvaja hráči neznamenajú len dvojnásobnú silu, ale taktiež dvojnásobný počet srdiečok, ktoré vás držia pri živote.

Samotný hráč v hre zbiera sudy, ktoré mu pridajú na chrbát opičieho parťáka, s možnosťou využitia špeciálnej schopnosti. A presne takého istého parťáka predstavuje aj váš živý spoluhráč. Postavy môžete spojiť, ale taktiež aj oddeliť. Sú tu situácie, kedy využijete obe možnosti. Donkey Kong nevyskočí vysoko, ale ak mu na krku visí Dixie, tak spolu môžu vyletieť vyššie. Diddy Kong vám umožní plachtiť a Cranky zas prekonávať ostnaté prekážky. A tieto isté schopnosti majú postavy, aj keď sú oddelené. Prvý hráč však vždy musí ovládať Donkey Konga.

Ovládanie je jednoduché a môžete si v ňom vyberať z dvoch prednastavených režimov. Miernou nevýhodou však je, že si nemôžete tlačidlá nakonfigutrovať sami. Levely v Tropical Freeze, rovnako ako aj v jeho predchodcovi, sú totiž v neskorších fázach založené na úplne dokonalom načasovaní skokov a taktiež presnosti ovládania. A v mnohých situáciách by ste napríklad chceli použiť základné akčné tlačidlá, ale so smerovým krížom. Tie sa ale používajú len v režime s analógom a v zápale hry sa tak občas napríklad nehodíte o zem, ale spravíte kotúľ preč z plošinky. Zanadávate si, vrátite sa k checkpointu a idete znova.

Tropical Freeze v jednej oblasti siaha k dokonalosti. Soundtrack hry je takmer bezchybný. Na svedomí ho má David Wise, ktorý je v biznise už od roku 1987 a v tomto prípade dosiahol asi svoj najlepší výsledok. Hra ponúka skutočne obrovské množstvo skladieb, z ktorých každá je svojská a iná. Sú šité na mieru levelom a výborne sa počúvajú. Nájdete tu elektroniku, saxofón, ale aj rockové a metalové prvky v neuveriteľne pestrej a výbornej fungujúcej hudobnej koláži. Mnohými skladbami Wise odkazuje na svoju staršiu tvorbu, či minulosť Donkey Kong série a známe melódie remixuje tak, že okrem určitého motívu v pozadí ich ledva spoznáte.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze
Donkey Kong Country: Tropical Freeze Herný svet hýri detailmi.
Herný svet hýri detailmi.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze S mrazom a snehom prichádza aj nečakane vysoká náročnosť.
S mrazom a snehom prichádza aj nečakane vysoká náročnosť.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze Majstrovsky prevedená tieňohra je čerešničkou na torte zábavy.
Majstrovsky prevedená tieňohra je čerešničkou na torte zábavy.

Grafika má už svoj rokmi zakorenený štýl a nijako zvlášť sa z neho nesnaží vybočiť. Jednoduché, rýchle a pritom sympatické vizuálne stvárnenie však prenáša do vysokého rozlíšenia a zachováva aj množstvo príjemných detailov. Zachováva si pri tom stabilných 60 fps a nezáleží na tom, či sa plavíte pod morom, kĺžete po zamrznutom tropickom raji, alebo prechádzate slnkom zaliate pláže. Nechýba ani tieňové divadlo a často využívate celú hĺbku prostredia. Výtvarná stránka je tak stále nadradená tej technologickej.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze je ďalším dôvodom, prečo siahnuť po Wii U. Hra nie je inovatívna, no stále dostatočne svieža na to, aby nie len pohltila nových hráčov, ale výborne zabavila aj veteránov. Obsahuje množstvo obsahu na dlhé hodiny hrania, výborne zvládnutú kooperáciu a perfektný soundtrack. Predsudky voči jednoduchosti skákačiek hádže za hlavu výzvou, ktorá dá zabrať každému. To je však aj jej najväčší neduh, môže tak mnohých hráčov jednoducho odradiť. Nie je revolučná, no je to kus poctivej roboty, ktorou Retro Studios nesklamali. Ba práve naopak, mieria na tie najvyššie kvalitatívne priečky.

napísal matus_ace 13.3.2014
8.5
8.2