SOUTH PARK: THE STICK OF TRUTH

SOUTH PARK: THE STICK OF TRUTH

8.0

Ospalé mestečko ožíva vo vojne prdov

Matt Stone a Trey Parker to spolu ťahajú už pekných pár rokov. So svojim animovaným dielkom dokázali, že hoci vulgárny, ale súčasne inteligentný humor, si nájde dostatočne početné publikum. South Park ako brilantný kreslený seriál vychoval už jednu celú generáciu, hoci to je len nedávno, čo sme sa rehotali na prvej análnej sonde, rastúcej z Cartmanovho zadku. Možno s krížikom po funuse, no konečne prichádza hra, ktorá drsnému svetu nerobí hanbu a zabaví rovnako ako sledovanie predlohy.

The Stick of Truth je splneným, vlhkým snom každého milovníka South Parku. Nemusíte mať naštudovanú každú časť, dokonca budete možno prekvapení, že sa táto šialenosť ešte stále vyrába. Ak holdujete humoru, ktorý je určený len silnejším povahám, budete sa neskutočne baviť na nadávkach, fekálnych témach a parodovaní všetkého, čo je pre slušných ľudí sväté. To, že sa do vývoja hry aktívne zapájali aj jeho seriáloví tvorcovia, je na výsledku skutočne vidieť. Nedostali sme vypitvané torzo so známym menom, ale poctivo pripravenú porciu prvotriednej zábavy. Presne v podobe, ako ju poznáme z televíznych obrazoviek (tiež ste sa pred polnocou krčili pred TV pri premiérových častiach na nemenovanej súkromnej stanici vždy v stredu?).

Znamená to, že Cartman samozrejme "fakuje" ako odušu, nie je tlstý, ale svalnatý a Kyleova mama je "kakaná" a Kennymu nebudete nič rozumieť. To je jasné, no grafické spracovanie je… slovami to ťažko vyjadriť, avšak pri hraní akčnej RPG, spojenej s ťahovou stratégiou, sa môže stať, že nezainteresovaný divák neuvidí rozdiel medzi seriálom a hrou. Animácie pohybov sú absurdne jednoduché až komické, prostredia veľmi rýchlo spoznáte a vôbec vám nebudú vadiť strohé textúry na objektoch. Protiklad fotorealistického spracovania má svojské čaro a výborne vystihuje všetko to, čo nám seriál ponúka. The Stick of the Truth len dokazuje, že hra nemusí byť krásna len pre obrovské rozlíšenie a podporu grafických efektov, ktorých význam si musíte najprv nájsť. Žiadne časticové efekty, vyhladené textúry alebo oslepujúce slnečné lúče. Nový South Park je napriek tomu krásna hra.

South Park: The Stick of Truth
South Park: The Stick of Truth V žiadnej hre na hrdinov nesmie chýbať miestny obchodník, ktorý má v ponuke arzenál zbraní, brnení či odvarov.
V žiadnej hre na hrdinov nesmie chýbať miestny obchodník, ktorý má v ponuke arzenál zbraní, brnení či odvarov.

South Park: The Stick of Truth Na čele elfov stojí Kyle. Niet sa čomu čudovať, má všetky predpoklady na to, aby stál na čele teplých ušatcov.
Na čele elfov stojí Kyle. Niet sa čomu čudovať, má všetky predpoklady na to, aby stál na čele teplých ušatcov.

South Park: The Stick of Truth Hlavný hrdina sa práve učí majstrovské prdenie, aby smradľavé plyny mohol ovládať aj po ich vypustení. Skrátka South Park.
Hlavný hrdina sa práve učí majstrovské prdenie, aby smradľavé plyny mohol ovládať aj po ich vypustení. Skrátka South Park.

Príbeh nás zavedie do ospalého mestečka, v ktorom miestne dietky (roztomilé teda nie sú, to však už viete) vedú vojnu ako vystrihnutú z hier na hrdinov. Kúzelník Cartman stojaci na čele partie Kupa Keep vedie dlhotrvajúci boj proti przniteľom elfom a do svojej partie vezme aj hráča. Prisťahovalec, ktorého si vytvoríte, je nemým hrdinom, čo je taktiež náležite parodované, vlastne ako všetko naokolo, onaniu samozrejme nevynímajúc. Či už si budú vývojári z Obsidianu uťahovať zo známych herných prvkov ako napríklad audiology, neraz sa zasmejete nad vecami, ktoré vám v iných hrách prídu ako prirodzené. Na začiatku si musíte hľadať nových priateľov, pomáhate miestnym postavičkám, hľadáte nových členov do svojej skupiny alebo hádžete okom po princeznej. Síce ide o prezlečeného Kennyho, ale jeho šarm dokáže učičíkať aj nepriateľov.

Hoci je South Park otvoreným svetom, nebudete ohromený jeho veľkosťou, veď tu ani nejde o Skyrim či iné korektné fantasy univerzum. Prejsť sa mestom krížom-krážom netrvá dlho, nechýbajú ani postranné questy, ale nie je ich mnoho. Hrateľnosť je založená na bojoch. Tie prebiehajú ťahovým spôsobom, pričom jednotlivé princípy nie sú vôbec zložité a každá novinka je názorne najprv predvedená, aby ste si ju vyskúšali a získali tak prehľad, čo sa ako ovláda. Do boja v drvivej väčšine beriete so sebou aj jedného kamaráta, pričom každý má iné povolanie, a teda aj zbrane. Je však úplne jedno, čo si v úvode vyberiete, dôležité je, ako zareagujete na práve prebiehajúcu situáciu. K dispozícii máte útok na diaľku, na blízko, môžete sa napiť odvaru (zdravie, sila, rýchlosť, zlepšenie niektorých schopnosti či utlmenie napríklad krvácania) alebo použijete špeciálny atak. Samotné boje nie sú príliš náročné na taktické premýšľanie, no nesmiete jednať zbrklo. Treba všetko vhodne skombinovať a taktiež musíte správne útok načasovať. Z ponuky si vyberiete klasický útok, na koho ho nasmerujete a následne ho musíte v správnom momente, signalizovanom zábleskom, aktivovať.

Dôležitým aspektom celého South Parku je fekálny humor a preto aj v The Stick of Truth nájdete špeciálnu zbraň v podobe prdov. Vypúšťanie plynov nie je samoúčelné, ale môžete nimi nepriateľa ešte pred začatím boja ochromiť a niekoľko ťahov tak zvracia a stráca zdravie. Prdy použijete aj ako špeciálnu zbraň, ktorá v kombinácii s ohňom môže protivníka doraziť aj bez boja. Dokonca sa v druhej tretine hry naučíte smrtiace plyny aj ovládať a môžete nimi odlákať vojakov strážiacich vesmírnu loď. Veď nie nadarmo supluje táto zákerná zbraň mágiu.

The Stick of Truth sa skutočne nezastaví pred ničím, takže príde aj na fenomenálne análne sondy. Len je škoda, že európska verzia hry je cenzúrovaná, čo však tvorcom nezabránilo v sarkastickom komentári v podobe statickej obrazovky a textu namiesto animácie, ktorý popisuje presne to, čo by sme na obrazovke videli. Oplzlý humor srší z každého kúta, ale hra nikdy neskĺzla k bezduchému ukazovaniu prostredníka. Podobne ako seriál. To, že na vás vulgarizmy skáču ako odušu, má vždy svoj dôvod. Absurdné parodovanie a uťahovanie si zo všetkých stereotypov nemá (nielen) v hernom svete obdoby. Veď kde inde by ste našli Ježiša ako superhrdinu, ktorého si môžete zavolať na pomoc? A samozrejme, nechýba ani vianočné hovienko.

Napriek tomu, že je The Stick of Truth z polovice RPG, nebudete sa dlhé hodiny hrabať v štatistikách a dumať nad tým, ktorú schopnosť hrdinu si vylepšíte. Levelovanie postavy je takmer zautomatizované (presne daný počet XP získate po úspešnom boji), nezlepšujete si žiadne vlastnosti ako sila, obratnosť a podobne. Na druhej strane, nachádzate predmety a zbrane, ktoré vám dovolia efektnejšie a rýchlejšie zneškodniť silnejších nepriateľov. Netreba dodávať, že žiadna zo zbraní nepochádza z tradičného fantasy arzenálu. Ale to zistíte sami, ak sa budete oháňať alienovským vibrátorom, či posielať s postavou Kennyho na protivníkov krysy alebo dúhového jednorožca. Napriek bizarnosti tu nájdete aspoň čosi na spôsob perkov (váš prvý útok bude silnejší, získate viac zdravia…) alebo obchodovanie. Peniaze získate predajom množstva nepotrebných predmetov, no trblietavý meč na štrnástej úrovni vám bude na nič, ak na rovnakom leveli nebude aj vaša postava.

Veľkou mierou sa na celkovej atmosfére podpísal dabing. Ak ste videli seriál, presne viete, čo máte očakávať. Znalosť angličtiny je nutnosťou aj kvôli pomerne rýchlo hovorenému textu. Lenže uškriekaný Cartmanov hlas, z ktorého sa (šokujúco) vykľuje záporný hrdina vodiaci vás za nos, k tomuto svetu jednoznačne patrí. Mimozemšťania, samozrejme, hovoria kravskou rečou a z koho úst budete počuť "mmm-key" ani netreba dodávať. Je len škoda, že hudba je absolútne v ústraní a málokedy dáva o sebe vedieť. Spievanie v rôznych filmoch a seriáloch nám síce občas lezie krkom, no v South Parku išlo vždy o grandiózne scénky. Ale čert to ber, aj tak za všetko môže Kanada!

South Park: The Stick of Truth
South Park: The Stick of Truth Animácie sprevádzajúce dej akoby vypadli zo seriálovej predlohy.
Animácie sprevádzajúce dej akoby vypadli zo seriálovej predlohy.

South Park: The Stick of Truth Ťahové súboje hrateľnosti len a len prospeli, aspoň nás nečaká tupé mlátenie.
Ťahové súboje hrateľnosti len a len prospeli, aspoň nás nečaká tupé mlátenie.

South Park: The Stick of Truth V miestnom pohostinstve dôjde čoskoro k (ne)čakanému prepadnutiu.
V miestnom pohostinstve dôjde čoskoro k (ne)čakanému prepadnutiu.

Virtuálny South Park sa ťažko popisuje bez toho, aby bolo čokoľvek prezradené či podrobne popisované. The Stick of Truth nepatrí medzi epické hry, pri ktorých by ste strávili desiatky hodín. Dohranie vám zaberie asi taký víkend pohodového hrania, spojeného so sobotným upratovaním a varením nedeľného obedu. Lenže tam, kde sú iné hry vyplnené balastom, vatou, ponúka The Stick of Truth nekoncentrovanú zábavu, ktorá hádže jeden frk za druhým. Nenechá vás oddýchnuť ani pri jedinom dialógu či animácii, pretože by ste zaručene prišli o niečo zábavné. Neustále sa niečo deje a udržuje si vašu pozornosť. Presne preto milujeme South Park.

Stick of Truth je do takej miery naplnený zábavou, že neviete, kedy to vybuchne. No ak sa to stane, pôjde o takú silnú explóziu fekálií, že budete plakať od šťastia. Fanúšikovia, zaručene berte a vy ostatní sa pripravte na jazdu, akú ste ešte nezažili. A nezabudnite, na mužské guľky sa nikdy neprdí!

napísal Kordi 19.3.2014
8.0
8.2