BIOSHOCK INFINITE: BURIAL AT SEA

BIOSHOCK INFINITE: BURIAL AT SEA

8.5

Ešte jeden návrat do Rapture

Niežeby sa mi v Columbii nepáčilo, ale krása niekde hore v oblakoch sa nemôže vyrovnať antiutópii pod morskou hladinou. Návrat do Rapture, aj napriek tomu, že ide len o rozšírenie, sa tak zaradil medzi najočakávanejšie tituly. Snúbi sa v ňom totiž hrateľnosť pôvodného Bioshock Infinite s podmorským svetom, ktorý nás do seba vtiahol už v roku 2007. Burial at Sea navyše prináša obľúbené postavy do sveta, kam na prvý pohľad možno nepatria, no v multiverze Bioshock Infinite predsa nie je nič nemožné.

Booker DeWitt je známym detektívom, ktorý vedie vlastnú kanceláriu tesne pred zrútením dekadentnej spoločnosti v Rapture samej do seba. Nie je mu však súdené padnúť spolu s mestom. V jeho kancelárii sa totiž objavila tajomná kráska s menom Elizabeth, ktorá má pre neho prípad. Booker musí vystopovať dievča, o ktorom si myslel, že je už dávno mŕtve. Je však skryté niekde v meste a spolu s Elizabeth sa ju pokúsi nájsť. Nebol by to však Bioshock, keby pod povrchom neležalo omnoho viac a vykročením z dverí za tajomnou ženou sa vydáte na krátku, no intenzívnu jazdu kolotočom.

Burial at Sea viaže celú sériu dokopy viac než mnohé fanúšikovské teórie na fórach. A okrem toho ponúka aj pohľad do zákulisia diania ako v Infinite, tak aj pôvodnej hry. Dve epizódy dávkujú príbeh pomerne nerovnomerne a tú prvú z nich by sme mohli označiť ako prológ, no aj tak by bolo výraznejšie prezradenie jej deja hriechom. Trvá len zhruba hodinu a pol a za túto dobu v koži Bookera DeWitta hľadáte stratené dieťa, ale taktiež odhaľujete viac o sebe samom. Cez šialeného umelca, Franka Fontaina a mnohých Splicerov sa prepracujete až k súboju s Big Daddym.

Bioshock Infinite: Burial at Sea
Bioshock Infinite: Burial at Sea Upražiť nepriateľov na diaľku je hračkou.
Upražiť nepriateľov na diaľku je hračkou.

Bioshock Infinite: Burial at Sea Krása a hrôza sa snúbia v dokonalej kombinácii.
Krása a hrôza sa snúbia v dokonalej kombinácii.

Bioshock Infinite: Burial at Sea Behom okamihu sa vie idylka zmeniť boj o život seba aj ostatných.
Behom okamihu sa vie idylka zmeniť boj o život seba aj ostatných.

Charakteru prológu prvej epizódy zodpovedá aj hrateľnosť. Tá je skôr lineárna a vo veľkej časti sa jej darí inteligentne vyhýbať akcii a to bez toho, aby vám chýbala. Akcia sa ukazuje, až keď sa dostanete do potopenej časti Rapture, ktorá patrila Fontainovi. Dalo by sa však povedať, že je skromná a ani sa poriadne nerozbehne a už je koniec. Ten navyše nedáva mnoho odpovedí, no skôr predostiera ďalšie otázky. Síce zistíte, čo robí Booker vo svete, do ktorého primárne nepatrí, ale prepojenie svetov zostáva zahalené rúškom tajomstva.

Elizabeth sa zmenila. Je staršou, tajomnejšou, menej rozkošnou a viac sexi. To milé neskúsené dievča je preč, namiesto neho teraz stretávate hrdinku a svoju femme fatale. Práve Elizabeth je hrdinkou druhej epizódy, no musíte počítať s tým, že sa zmení. Stane sa mostom medzi dvomi svetmi a chce dosiahnuť najlepší koniec v oboch z nich. Problém však je, že si to celkom dobre nepamätá. Musí sa spojiť s Atlasom, doktorom Suchongom a aj napriek týmto zmluvám s diablom skúsiť dosiahnuť vlastné ciele.

Dostanete sa do Rapture aj Columbie a odhalíte tajomstvá týchto svetov, ktoré siahajú hlbšie, ako by ste čakali. Prekvapí vás Daisy a esá v rukáve skrývajú aj „súrodenci“ Robert a Rosalind. Ken Levine rozlúčil s veľkými hrami a chcel to urobiť vo veľkom štýle. Aj keď sa na prvý pohľad nemusí zdať, že by po udalostiach pôvodnej hry takéto pokračovanie ešte malo zmysel, prekonáva všetky očakávania a to hlavne druhou epizódou. So značkou sa autor rozlúčil viac než len dôstojne a zanechal v nej kus seba samého. A keď si to potom uvedomíte, možno vás ani neprekvapí, že koniec je vlastne len začiatkom.

S príchodom Elizabeth na scénu v druhej epizóde sa aj diametrálne mení hrateľnosť. Žena so sebou neprináša nežnosť, ale eleganciu stealth akcie. Ak si tichý postup chcete úplne vychutnať, môžete využiť aj špeciálny 1998 režim, ktorý je inšpirovaný klasickým Thiefom. Musíte sa schovávať a krčiť v kútoch, pohybovať sa poza chrbát nepriateľov a v správnom momente ich omráčiť, či odomykať zámky čo najtichšie. Hre to pridáva príťažlivý nový rozmer, aj keď je pravda, že niekoľko koliesok v tomto stroji škrípe. Najvýraznejšie snáď AI, ktorá vás zrejme niekedy ani nechce vidieť. Nepriateľom prejdete popred nos a zabudnú zareagovať. A nevšimnete si to až dovtedy, kým sa nepokúsite hrať stealth štýlom. Nie je to zvlášť častá chyba, ale vie občas pokaziť dojem.

Ak preferujete riešenie problémov pomocou dymiacej hlavne vašej zbrane, ani v tomto vám nebude nikto brániť. Vracia sa známy arzenál z Infinite, avšak Splicerov v Rapture môžete piecť aj prenosným mikrovlnným lúčom, či ich elegantne a potichu odstraňovať  kušou. Vracia sa Air Grabber a taktiež aj celá nálož Vigorov/Plazmidov, ktorými svoju postavu obdaríte špeciálnymi schopnosťami, ako vysielanie všetkých možných živlov a po novom už aj schopnosť vidieť cez steny a stať sa dočasne neviditeľným. To určite oceníte v prípade, že sa snažíte postupovať nenápadne.

Jednotlivé typy hrateľnosti nie sú oddelené hrubou čiarou a tak môžete hrať podľa toho, ako vám to aktuálne vyhovuje. Podobnú dichotómiu predstavujú ale aj svety, ktorými prechádzate. Rapture je stále klaustrofóbna vízia art-deco hororu. V Columbii sa vám však otvárajú rôzne cesty a tak môžete prehľadávať Finkove laboratóriá, či sa skrývať pred zrakmi nepriateľov v potrubiach. Hra vás do toho nenúti, ale budete chcieť objaviť každý kút, zobrať každý zvukový záznam a dozvedieť sa o každom detaile prepojenia Rapture a Columbie. A keď sa budete zhruba po nejakých dvoch hodinách pozerať na záverečné titulky, možno sa neubránite nejakej tej slze.

Bioshock Infinite: Burial at Sea
Bioshock Infinite: Burial at Sea Čakajú na vás neznáme kúty Rapture.
Čakajú na vás neznáme kúty Rapture.

Bioshock Infinite: Burial at Sea Nazriete do minulosti...
Nazriete do minulosti...

Bioshock Infinite: Burial at Sea Tajomstvá paralelných vesmírov sa vám otvárajú.
Tajomstvá paralelných vesmírov sa vám otvárajú.

Burial at Sea sa hrá podobne ako predchodcovia a rovnako aj vyzerá. Aj keď sa vraciame do Rapture, hra je zjavne postavená na verzii enginu, ktorá bola použitá v Infinite. To so sebou prináša už známe výhody aj nevýhody. Niektoré objekty z pôvodnej hry si však našli cestu aj do tohto rozšírenia a tak sa tu cítite ako doma. Vracajú sa aj všetky známe hlasy ako Troy Baker ako Booker a Courtnee Draper ako Elizabeth. A opäť podávajú parádny výkon. Sekundujú im už dobre známe hlasy z prvého Bioshocku.

Pozmenenými postavami umocnená noir atmosféra podmorského sveta sa prelína s krásnou utopistickou víziou neba v oblakoch v jedinečnom mixe, ktorý si vás na prvý pohľad získa a len tak jednoducho nepustí. Dva úžasne vymyslené svety Kena Levina sa stretávajú v jednom krátkom rozšírení a najväčšou výtkou tomuto DLC by mohla byť len jeho dĺžka a trošku vyššia cena. Príbeh prídavku plynie krásne, parádne graduje v druhej epizóde a prichádza so zaujímavým ukončením príbehu postáv, ktoré ste si minulý rok okamžite zamilovali. Ale chceli by ste to zažiť ešte raz. Burial at Sea tam dole pochová niečo z vás. Keby všetky DLC vyzerali takto, svet nás hráčov by bol hneď o niečo krajší.

napísal matus_ace 31.3.2014
Páči sa mi! (+2)
8.5