GRIM DAWN

GRIM DAWN

"Diablovina" ako vyšitá

Dojmy

Ďalší kúsok, ktorý by mohol zachutiť priaznivcom akčných RPG, vytasil zbrane vo verzii s predbežným prístupom. Na hre pracujú nezávislí vývojári Crate Entertainment a má to byť spirituálny nasledovník obľúbeného Titan Questu. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sme okolo Grim Dawn nemohli prejsť bez povšimnutia.

Vytváraním postavy sa autori zatiaľ príliš nezdržovali. Bez zbytočných prieťahov si zvolíte muža alebo ženu, pomenujete svojho hrdinu a pustíte sa do boja v režime pre jednotlivca a vo finálnej verzii hry aj v multiplayeri. Ak sa cítite príliš sebaisto, môžete vyskúšať náročnejší hardcore režim. Ocitnete sa v dedinke, ktorá má hŕstku obyvateľov a je obklopená územiami s banditami a kadejakou pliagou. V nebezpečných zónach bude potrebné nájsť strateného učeníka alebo karavánu, potrestať zradcu, dať príučku hrdlorezom a mnoho ďalšieho.  Početné úlohy od dedinčanov a príležitostných NPC postáv čakajú len na vás a hoci hra zatiaľ obsahuje len dva z troch aktov, strávite pri nej veľa hodín.

Hlavnou náplňou sú dynamické boje proti hordám nepriateľov, ktorí číhajú v niekoľkých desiatkach rozľahlých lokalít. Okrem rôznych agresívnych humanoidov narazíte na obrí hmyz, divoké šelmy, duchov, obľúbených kostlivcov a pavúky. Hoci sa sortiment protivníkov obmieňa, predsa len by mohol byť aj pestrejší. Určite rozmanitejšie by mali byť hlavne prostredia. Síce sú plné rôznych doplnkových objektov, vrátane palisád, rozbitných brán a obydlí, v ktorých sa dá aj  bojovať, ale terén sa mení iba minimálne. Pomerne monotónnu divočinu, kde sa môžete voľne pohybovať, našťastie dopĺňajú podzemné kobky, bludiská a bane. Tam sa už presúvate v tesných koridoroch a nepriatelia vás ľahšie dokážu obkľúčiť a zatlačiť do úzkych.

Zaujímavosťou sú zabarikádované vstupy do vybraných oblastí, ktoré môžete uvoľniť dynamitom a zničené mosty, ktoré sa dajú opraviť. Nálože a materiál na výstavbu však nie sú úplne bežne dostupné a len príležitostne na ne  narazíte v bani, občas ich získate z nepriateľských táborov, alebo dostanete za splnené questy. Bojuje sa vo dne aj v noci a zahrnuté sú dynamické zmeny počasia. Niekedy sa blýska a zaprší, inokedy vás privíta slnko.

Po vzore Titan Questu si môže váš hrdina postupne osvojiť dve zo štyroch ponúkaných povolaní. V boji nablízko mečom a štítom sa najlepšie presadí vojak. Pušky a výbušniny sú primárnou výzbrojou demolátora. Okultista vyvoláva pomocníkov a používa kúzla a jedy. Nightblade je majstrom bojových umení s devastačnými útokmi. Bojové schopnosti sa získavajú investovaním skúsenostných bodov, ktoré pribúdajú pri každej novej úrovni hrdinu. Body slúžia nie len na odomknutie a vylepšenie konkrétnych útokov a kúziel, ale aj na sprístupnenie nových línií s pokročilými kúskami. Znamená to, že vás v rozvoji neobmedzuje level postavy, len musíte správne investovať. Rozhodovanie je náročnejšie, keď si zvolíte druhé zameranie hrdinu a prerozdeľujete bodíky do dvoch povolaní.

Každé povolanie môže používať ľubovoľné zbrane a kúsky výbavy, ktorých rozhodne nie je málo.  Obmedzujú vás len hodnoty troch primárnych atribútov (stavba tela, šikovnosť, energia), ktoré vylepšujete osobitnými bodmi pri levelovaní hrdinu. S niektorými zbraňami sa však bojuje lepšie, hlavne ak je s nimi dané povolanie nejakým spôsobom spriaznené. Po nebožtíkoch zostáva množstvo lupu, vrátane bonusových vecí, ktoré sú odlíšené farebnými nápismi. Výzbroj sa dá navyše vylepšovať kameňmi a doplnkami, ktoré stačí prosto aplikovať na zvolený predmet. Z troch menších kameňov vznikne väčší s efektnejším bonusom. Používaná výbava je navlečená na makete hrdinu a prebytky napĺňajú vak a inventár, ktorý má tlačidlo na úsporné automatické uloženie. Čo je prebytočné, predá  sa u obchodníka.  V kompletnej hre bude aj možnosť výroby nových vecí u kováča podľa nákresov.

Hrdinovu výdrž reprezentuje červená línia zdravia, ktorá sa v pokojovom stave rýchlo regeneruje. Dokonca aj v boji, hoci len v momente, keď dostatočne dlho uhýbate nepriateľským zbraniam. Neraz vás však obklopí horda protivníkov, takže vám na krk dýcha smrť. Ak nestihnete vypiť liečivý odvar, je po vás a hrdina sa oživí v dedine. Na mieste skonania zostáva banner, ktorý vám po dosiahnutí vráti časť skúseností, stratených pri úmrtí. Regeneruje sa aj energia na používanie schopností, ktorá v hre nemá obvyklú modrú, ale zelenú farbu.

Pri presune v rozľahlých lokalitách pomáhajú obľúbené portály, ktoré sa aktivujú, keď sa k nim priblížite. Okrem toho môžete kedykoľvek vyvolať svoj osobný portál, ktorým sa opakovanie vraciate do dediny. Nezmizne, kým ho nenahradíte ďalším a na inom mieste. Na návrat na bojisko vždy slúži univerzálny portál v dedine.

Hra má vydarenú grafiku a vizuálne príťažlivé kúzla s ohnivými jazykmi, svetelnými výbojmi a ďalšími  efektmi. Funguje na vylepšenom Iron Lore engine s technológiami, ktoré boli použité pri Titan Queste. Niektoré súčasti ešte nie sú zapracované, napríklad frakcie dostanú priestor v treťom akte, ale  Grim Dawn je už teraz je na slušnej úrovni.

Grim Dawn je nápaditá akčná RPG, ktorá zrejme neprinesie do žánru veľké inovácie, ale dokáže ukojiť chúťky hráčov. Nevyšplhá sa do takých výšin ako séria Diablo, zrejme netromfne ani Path of Exile a neprekoná Titan Quest, ale zabaví. V každom prípade si nájde svojich priaznivcov, ktorí jej ochotne podľahnú.

napísal uni 17.4.2014
GRIM DAWN

Grim Dawn