NASCAR '14

NASCAR '14

6.5

Jazda v začarovanom kruhu

Vôňa benzínu a spálených gúm na rozhorúčenom asfalte, súboje plech na plech, v ktorých ide o každý centimeter a adrenalín, ktorý vám žilami prúdi rovnako rýchlo, ako tečie do burácajúcich motorov. Motoristický šport vo svojich najrozmanitejších podobách má niečo do seba. Či už sú to zaprášené cesty rally, kráľovské technológie v F1, alebo aj desiatky pretekárov, naháňajúcich sa závratnými rýchlosťami po ováloch v zdanlivo nekonečných pretekoch na stovky kôl. Aj keď treba povedať, že posledná uvedená kategória v našich končinách nemá mnoho priaznivcov, no za veľkou mlákou sa nedostatku pozornosti báť nemusí.

NASCAR '14 je najnovšie pokračovanie zo série hier od britských vývojárov z Eutechnyx, ktorým sa relatívne úspešne podarilo oživiť virtuálnu podobu týchto pretekov. Značka NASCAR si potrebovala niekoľko rokov oddýchnuť, aby sa opäť mohla znova predstaviť hráčom. Avšak potrebovala aj nový impulz. Ten prišiel v roku 2011 a odvtedy sa každý rok dočkáme licencovanej videohry v už štandardnej podobe, ktorá nepotrebuje experimenty a vie, čím chce byť. Po dvoch konzolových ročníkoch sa minulý rok dočkali aj PC hráči. Aktuálny ročník je prienikom medzi konzolovými a PC vydaním, ktorý si už môžu zahrať hráči na všetkých hlavných platformách.

A to je možno aj problémom tejto hry. NASCAR '14 je opäť tá istá hra, ktorú ste mohli hrať pred rokom na PC. Alebo pred dvoma na konzolách. Niektoré vylepšenia, ktoré nový ročník prináša, by sme skutočne mohli označiť len ako kozmetické. Fanúšikovia si s novým ročníkom prídu na svoje, hráči znalí predchádzajúcich dvoch hier zas môžu pociťovať nedostatok inovácií a stávku na istotu. Ako ale hra pôsobí na tých, ktorí s ňou ešte nemali tú česť a chceli by si vyskúšať jeden z najpopulárnejších športov v Severnej Amerike? Prekvapivo dobre na to, že sa v nej len krúži dookola na ľavotočivých ováloch.

NASCAR '14
NASCAR '14 S plynom až na podlahe sa budete drať na čelo.
S plynom až na podlahe sa budete drať na čelo.

NASCAR '14 Cenné stoniky môžete naháňať aj úpravami auta.
Cenné stoniky môžete naháňať aj úpravami auta.

NASCAR '14 Z výhodnej pozície za súperom môžete využiť fyzikálne zákony vo svoj prospech.
Z výhodnej pozície za súperom môžete využiť fyzikálne zákony vo svoj prospech.

Samozrejme, veľký vplyv na faktor zábavy má hlavne to, či vás baví tento štýl jazdenia. NASCAR '14 vsádza na zábavnú kartu, no bokom však nedáva ani realitu. Výsledný mix sa nachádza niekde uprostred, aby bola hra okamžite dostupná veľkému počtu hráčov, no zároveň aj ponúkla dostatočnú hĺbku pre tých, ktorí by sa radi skúsili pozrieť aj „pod kapotu“. Nie je to pravý simulátor NASCARu, avšak obstojná autentická závodná hra. Dojmu autenticity samozrejme pomáha oficiálna licencia, ktorá v sebe počíta všetkých jazdcov, tímy, autá a trate. Počas loadingov vás hra testuje kvízovými otázkami ohľadne pretekov. Body vám spočítava, no nemajú žiadny ďalší dopad. Predsa len jej však niečo chýba.

Rýchle režimy ako okamžitý pretek, časovky a plnenie konkrétnych scenárov dopĺňajú ťažisko hry, ktorým je samozrejme režim kariéry v NASCAR Sprint Cup Series. Menším nedostatkom tak je, že sa v hre nenachádzajú žiadne ďalšie pretekárske série, ani len v nejakej menšej podobe. Zakomponovanie napríklad série pick-upov  by zaujímavosti hry len prospelo. Aj napriek tomu však kariéra ponúka dostatok obsahu na desiatky hodín hrania. Čaká vás v nej 36 eventov behom jednej sezóny a okrem pretekárskych povinností si budete musieť prejsť aj manažérskymi.

Začínate s vytvorením vlastného jazdca a tímu (s autom od trojice výrobcov: Toyota, Ford, Chevrolet), s ktorým prichádzate medzi ostrieľaných pretekárov. Máte k dispozícii minimum financií a pred sebou výzvu, aby ste sa ukázali hneď počas prvého víkendu. Ten, ako je bežné, pozostáva z tréningov, kvalifikácie a samotného preteku. Každú z týchto fáz môžete aj preskočiť, v boxoch upravíte nastavenia aut a keď budete cítiť, že už máte na pretek, vrhnete sa na to. Preteky si taktiež môžete prispôsobiť - koľko percent z reálneho počtu kôl chcete zajazdiť, náročnosť, spracovanie deštrukcie, či opotrebovanie.

Ak uspejete, príde vám ponuka od sponzora a umiestnením jeho loga na svoje auto získate dôležité peniaze. Vizuál auta je plne vo vašich rukách a ak sa vám darí a ponuky prichádzajú, tak môže byť auto celé polepené od prahov až po strechu. Za peniaze môžete v jednoduchom technologickom strome vyvíjať nové technológie, ako napríklad výkonnejší motor, lepšie brzdy a podobne. Nasadenie novej technológie do auta však tiež niečo stojí, takže kontrakty sa raz za čas oplatí aj vyjednávať, aby ste sa nemuseli obávať nedostatkov peňazí.

Počas sezóny vás čakajú aj niektoré zaujímavé výzvy, medzi ktoré určite patria All-Star preteky. Aj variabilita stratí je slušná. Nie je ovál ako ovál. Bristol Motor Speedway je gigant pre divákov, no má dĺžku len pol míle, potrápite sa na ňom v mnohých kolách a musíte agresívnejšie narábať s brzdami. Oproti tomu Talladega je jedným z najdlhších okruhov a nohu z plynu nedávate počas celej doby preteku. No a narazíte tu aj na tradičné cestné okruhy ako Sonoma Raceway a Watkins Glen, ktoré vás prinútia raz za čas zatočiť volantom aj doprava.

To, aké pestré preteky zažijete, je len na vás a vašich nastaveniach. Po pár kolách môže byť po všetkom, ale rovnako si viete zvoliť aj oveľa dlhšie preteky a čím dlhšie ste na trati, tým väčšia je pravdepodobnosť, že sa niečo stane. V NASCAR '14 je takmer isté, že sa skôr či neskôr pretek reštartuje. Palivo sa vám míňa, pneumatiky opotrebujú a kolízie sa môžu tiež podpísať na stave vozidiel. Vtedy prichádzajú na rad boxy a v nich sa môže situácia taktiež zaujímavo zamotať.

Chlapíkom z Eutechnyx sa podarilo príjemne vylepšiť jazdný model. Držať sa vnútornej strany konečne nie je problém ani na analógoch gamepadu a to aj bez toho, aby ste s ním neustále tancovali doľava a doprava. Riadenie vozidla je intuitívnejšie a je z neho celkovo lepší pocit. Zároveň si stále vyžaduje citlivosť, lebo vás súperi dokážu jednoducho rozhádzať, čo môže vyústiť do hodín, či dokonca hromadnej nehody. A vtedy sa reštartuje pretek, odmávajú sa vlajky a poradie z tohto momentu sa zachováva pre zoradenie po návštevách boxov.

Autori taktiež zapracovali na agresivite súperov, s ktorými sa teraz spolunažíva o niečo náročnejšie, no nie je to vďaka vylepšenej AI. Skôr je to dôsledkom toho, že jazdia priamočiarejšie a sú schopní využiť vašu chybu. Musíte tak voliť defenzívnejšiu stopu a brániť sa útokom z niekoľkých strán naraz. Občas ale idú príliš ako po koľajniciach a keďže za vami draftujú, ľahko sa cez vás pretlačia. A nehľadia na to, že tým spôsobia hromadnú zrážku pätnástich aut. Len si idú svoju ideálnu stopu. Zase vidíte vlajky a pretek sa opäť reštartuje. Kým však stewardi odmávajú, z prvých troch pozícií sa zrazu prepadnete na tridsiatu pozíciu a už len škrípete zubami. AI určite ešte potrebuje balans. Je fajn, že vám súperi nič nedarujú, avšak že idú cez mŕtvoly vás často neuveriteľne vytočí.

NASCAR '14
NASCAR '14 Nehody sú na každodennom poriadku.
Nehody sú na každodennom poriadku.

NASCAR '14 Doplniť palivo, vymeniť gumy a hor sa na boj o čelo!
Doplniť palivo, vymeniť gumy a hor sa na boj o čelo!

NASCAR '14 V súbojoch koleso na koleso objavíte čaro NASCARu.
V súbojoch koleso na koleso objavíte čaro NASCARu.

Z ďalších zmien určite oceníte online ligy, kde sa proti sebe môže postaviť až 16 jazdcov. Celý tento ligový systém je jednoduchý a prehľadný, vďaka čomu sa k nemu budete radi vracať. Kariérny online postup sa ukladá, taktiež si môžete ukladať aj replaye z online zápolenia. Multiplayer je tentoraz oveľa výraznejšou porciou samotnej hry. Ak však nepodľahnete čaru ligových pretekov, môžete vyskúšať aj rýchlejšie režimy.

Graficky je hra takmer totožná s predchádzajúcimi dvoma ročníkmi, čo len podčiarkuje fakt, že skôr ako pokračovaním, je štrnástka vylepšením. Hra sa však hýbe veľmi slušne a môžete si ju obstojne zahrať aj na starších zostavách. Vylepšila sa ale práca niekoľkých kamier pri pretekaní, čo oceníte hlavne vtedy, ak jazdíte s pohľadom spoza volantu. Zvuk zostal taktiež po starom. Čo dosť uberá na atmosfére, sú zvuky motorov, ktoré vôbec nepripomínajú rozbesnené stáda plnokrvníkov, ukrývajúcich sa pod kapotami štyroch desiatok strojov.

NASCAR '14 pokračuje v tradícii revitalizácie virtuálnej verzie známych amerických pretekov a opäť posunul hranice o niečo ďalej, pričom sa priblížil hráčom. Bohužiaľ zmeny nie sú až natoľko výrazné, aby sa kvôli nim oplatilo siahnuť po novom ročníku. Technologicky je to stále dva roky stará hra a okrem vylepšení so sebou nový ročník prináša aj niekoľko nových chybičiek. Napríklad padanie a mrznutie na niektorých zostavách, to sa však postupne stáva menej frekventované. Fanúšikom hru odporúčam, ostatní sa možno uspokoja aj so starším a lacnejším ročníkom.

napísal matus_ace 3.4.2014
6.5
m.i