PAC-MAN AND THE GHOSTLY ADVENTURES

PAC-MAN AND THE GHOSTLY ADVENTURES

5.0

3D Pac-Man? Radšej nie...

Napriek tomu, že Pac-Man patrí medzi najznámejšie celebrity virtuálneho univerza, neobjavuje sa na očiach verejnosti príliš často. Ak aj hráčov poctí svojou prítomnosťou, na toto stretnutie bude s iskrou v očiach spomínať málokto. Isteže, nostalgia je sviňa, ale Pac-Man je herný hrdina, ktorý bude bežným ľuďom známejší, než nejaký Nathan Drake či Master Chief – tých budú skôr pasovať na úchylného inštalatéra z talianskeho pornofilmu, respektíve nie príliš známeho kuchára z miestnej vývarovne.

Keď sme už pri tých inštalatéroch, je ohromná škoda, že Pac-Man sa drží v ústraní a nintenďácky Mario si poskakuje sem a tam, rok za rokom a poriadne pri tom zarába na nové montérky. Dokonca aj ježko Sonic dostane do varu domov dôchodcov skôr, než žltý krúžok papajúci peniažky a unikajúci pred duchmi. Najnovší „žlťák“ vychádzajúci z animovaného seriálu, sa snaží túto neradostnú situáciu napraviť. Ono sa mu to vlastne aj trošíčku darí a celé by sme mu to zožrali aj s navijakom. Teda keby to bolo pred 15 rokmi a Pac-Man by k nám prišiel s pokorou, že to ešte raz skúsi a nech berieme ohľad na jeho pokročilý vek. Ak by sa Pac-man and the Ghostly Adventures totiž objavil v čase druhého Croca, Raymana, či Tonic Trouble, určite by až tak nerezonovala otázka: pre koho je to vlastne určené?

Na príbeh v Ghostly Adventures radšej okamžite zabudnite. Znovu budeme zachraňovať  svet so žltým hrdinom v čele, znovu tu je zlý doktor Betrayus, ktorý sa rozhodol podmaniť si všetky okolité vesmíry. Je to infantilné, Pac-Man a všetky ostatné postavičky komunikujú piskľavými hlasmi a vy jednoducho cítite, že toto nie je určené pre vašu vekovú skupinu. Infantilnosť dosahuje neuveriteľnú hranicu, pri ktorej aj posledný Rayman vyzerá ako seriózny dospelák v saku. Dokonca až tak, že aj aj tí najdetinskejší z vás si odpľujú horkú slinu znechutenia a odídu sa upokojiť k svojej zbierke knižiek s včielkou Majou. Na zápletku však možno pokojne hodiť bobky, dôležitá predsa je hrateľnosť. Práve tu však narazí kosa na kameň - žiaľ nie naposledy.

Pac-Man and the Ghostly Adventures
Pac-Man and the Ghostly Adventures Červení duchovia útočia na hlavného hrdinu strmhlavým náletom, preto je lepšie sa im vyhýbať alebo ich hneď pojesť.
Červení duchovia útočia na hlavného hrdinu strmhlavým náletom, preto je lepšie sa im vyhýbať alebo ich hneď pojesť.

Pac-Man and the Ghostly Adventures Žabiak Pac-Man sa môže vďaka lepkavému jazyku pritiahnuť k inak nedostupným hrazdám. Ovládanie vám tieto situácie znechutí.
Žabiak Pac-Man sa môže vďaka lepkavému jazyku pritiahnuť k inak nedostupným hrazdám. Ovládanie vám tieto situácie znechutí.

Pac-Man and the Ghostly Adventures Jednotlivé úrovne pôsobia prázdnym dojmom, absencia detailov bije do očí.
Jednotlivé úrovne pôsobia prázdnym dojmom, absencia detailov bije do očí.

Nadávali sme na to už pred rokmi práve pri obrode plošinoviek a ich prechodu do bombastického 3D. Je fajn, že panák nám môže poskakovať nielen doľava a doprava, ale kade sa mu zachce, no ide o nepoužiteľnú záležitosť v prípade, ak si kamera robí, čo sa jej zachce. Och áno, na nezmyselnú kameru a jej zakrývanie výhľadu trpelo mnoho hier, no plošinovky, v ktorých ide o presnosť a často aj rýchle reflexy, si vyžadujú práve citlivo a užívateľsky príjemne sa správajúce ovládanie.Hoci je pohľad možné manuálne upravovať, plynulosť tejto zmeny je nedostatočná a kamerou sa nedostanete všade. Takže sa nevyhnete skokom nevedno kam, čo má za následok stratu života.

Navyše sa ťažšie odhadujú vzdialenosti. Skáčete nevedno kam, netušíte, kde vlastne presne doskočíte a musíte pohyb postavičky korigovať vo vzduchu. V kombinácii s využívaním špeciálnych schopností Pac-Mana, ako napríklad zachytávanie sa žabím jazykom na hrazdách, ide o krkolomné situácie, pri ktorých neraz podľahnete zúfalstvu. Pokojne môžete prejsť celú úroveň bez straty života, no na problematických úsekoch, kde otravuje hlavne kamera, ich miniete hneď niekoľko. Ďalej treba prihliadnuť na to, že je Ghostly Adventures určený mladšiemu publiku, čomu nahráva celková infantilnosť a pomerne primitívny level dizajn, ktorý vedie za ručičku a prekážky nepredstavujú takmer žiadnu výzvu – na rozdiel od ovládania. Je to nepríjemné, hlavne ak vieme, že to ide aj inak, lepšie, prehľadnejšie a tretí rozmer hre výrazne uškodil.

Inak je Pac-Man and the Ghostly Adventures zaujímavým kúskom aj medzi plošinovkami, neustále sa snaží ponúkať nejakú tú novinku v hrateľnosti a nechce sa zbytočne utápať v monotónnej priemernosti. Niekoľko desiatok úrovní je rozdelených do šiestich svetov. V žiadnom prípade nie sú extrémne dlhé a skôr ako začnú nudiť (čo sa niekedy stane až nepríjemne skoro), sa skončia. Prostredia nepatria medzi zapamätateľné a je úplne jedno, či si budete poskakovať po chrámoch kopírujúcich indianajonesovské bláznenie sa alebo si hopsáte vo futuristickom Pacopolise. Jednotlivé svety sú len lineárnymi chodbičkami s nie práve lákavou a koniec koncov primitívnou architektúrou úrovní. A samozrejme to musí byť farebné, roztomilé a textúry také odfláknuté, až sa nechce človeku veriť, že to robili v niečom inom ako Skicári.

To dôležité nás ešte len čaká - Pac-Man sa vie po zjedení špeciálnej guľôčky transformovať na iné stvorenie. Stále síce zbierame zlaté mince a samozrejme, likvidujeme duchov (tentoraz pred nimi neunikáme, ale ich odvážne kedykoľvek konzumujeme), ale hrateľnosť sa môže radikálne zmeniť, ak sa napríklad zmeníte na obrovskú kamennú guľu a celý level prejdete práve v jej podobe. Ďalšie bonusy sa týkajú hlavne boja. Niektorí duchovia dokážu využívať útoky rôznych elementov, takže aby ste ich zneškodnili bez straty života, musíte napríklad ľadového nepriateľa najprv roztopiť a podobne. Z celého konceptu sa dá vyťažiť dostatočne rozmanité dobrodružstvo, o čom nás už neraz presvedčil jeden fúzatý inštalatér, no v Pac-Manovi to funguje len ako dočasný odklad vypnutia hry, pretože kamera vás bude skutočne hnevať neustále.

Technické spracovanie, pri všetkej úcte, zaspalo dobu. Nepadlo by ani jedno jediné krivé slovo, ak by z grafiky sálalo aspoň niečo, no ona je umelá, bez zaujímavých lokácií či budov. Jednoduché textúry s obmedzenou paletou farieb možno nahrávajú zameraniu na mladšie publikum, no skôr to pôsobí ako odfláknuté napchanie všetkého na jednu kopu a hlavne, nech je to strakaté. Žiaľ, je to i nevýrazné. Posledný Rayman je žiarivým príkladom, ako to ide aj v dvoch rozmeroch. Dabing v Pac-Manovi je piskľavý, hudba správne kolotočiarska, zvuky ako zo zvonkohry, no tak to má byť. Miernym prekvapením je prítomnosť multiplayeru. Vyskúšate si ho, spustíte znovu, či to vývojári skutočne mysleli vážne a potom sa k nemu už radšej nevrátite. Je nudný, neprehľadný a frustrujúci. Obrazovka sa rozdelí na štyri časti a vy ovládate vami zvoleného ducha v klasickom bludisku, pričom musíte nahrať viac bodov ako ostatní duchovia. Nuda.

Pac-Man and the Ghostly Adventures dostáva priemernú známku, avšak i toto hodnotenie je možno príliš zhovievavé. Nový Pac-Man zapadne čoskoro prachom a málokto si na túto plošinovku spomenie. Síce ponúka dostatočnú porciu skákania, no v podstate nemá čím zaujať a nedokáže udržať hráča až do samotného záveru.

Pac-Man and the Ghostly Adventures
Pac-Man and the Ghostly Adventures Pac-Man ako malá gumenná guľôčka doskočí vyššie a môže sa odrážať od stien.
Pac-Man ako malá gumenná guľôčka doskočí vyššie a môže sa odrážať od stien.