SMITE

SMITE

9.0

Bohovia v multiplayerovej aréne

Keď som pred pár týždňami recenzoval iný MOBA titul, Dragons and Titans, nehodnotil sa mi ľahko. Na jednej strane tej hre mnohé chýba. Na druhej strane, čím menej prvkov titul obsahuje, tým viac je otvorený novým hráčom, ktorých tak zasvätí do základných princípov. Dráčikovia a titani si nakoniec aj tak vylámali zuby na prázdnych mapách a pay to win prvkoch. Teraz je tu však Smite a stojaté vody čerí magickým heslom: „Ľahko vniknúť do hry, ťažko sa v nej stať majstrom.“

Smite pritom prichádza od málo známeho nezávislého štúdia Hi-Rez. To sa rozhodlo skombinovať žáner MOBA s pohľadom na bojisko očami tretej osoby a za predlohu hrdinov si zvolilo starých bohov a ich príbuzných (Hercules included). Táto kombinácia je pekne chrumkavá.

Úplne prvý dojem pritom Smite nezanecháva práve najlepší. Nutnosť pustiť si v dnešnej dobe do PC akési Hi-Rez Studios Authenticate and Update Service sa mi ani najmenej nepozdávala. Rovnako ako nečakané automatické spustenie hlasného YouTube videa, mysleného asi ako kratochvíľa pre hráčov čakajúcich na stiahnutie najnovších aktualizácií. Zlatým klincom večera je úvodná obrazovka, ktorá namiesto prezentácie herných režimov, či aktuálne hrateľných postáv, radšej hráčovi okamžite ponúka možnosť obstarať si nové skiny na jeho (ešte neexistujúcich) hrdinov a to prostredníctvom like na Facebooku či Twitteri, alebo pozvaním kamarátov, aby sa tiež pridali (do ešte neodskúšanej) hry, či možnosť zúčastniť sa launch turnaja v Atlante... Nie, vôbec som nebol nadšený, že som dostal za úlohu zrecenzovať ďalší MOBA titul.

Smite
Smite Idol mužskej krásy podľahol moderným trendom.
Idol mužskej krásy podľahol moderným trendom.

Smite Ehm... čo dodať, proste alternatívny skin.
Ehm... čo dodať, proste alternatívny skin.

Smite Hlavne, že sa všetci máme radi,
Hlavne, že sa všetci máme radi,

Situácia sa však začne obracať, keď hráč objaví cestu k ďalším záložkám, pričom hneď druhá sa konečne venuje bohom. A to na vysokej úrovni. Síce ešte stále nie je jasné, čo je to mastery level a načo sú dobré body priazne, ale hráč si môže prehliadnuť všetkých 51 bohov pochádzajúcich zo siedmich panteónov – čínskeho, egyptského, gréckeho, rímskeho, mayského, severského a kontroverzne aj hinduistického, čo je buď veľmi odvážny, alebo veľmi nepremyslený krok. Nedokážem posúdiť.

Po kliknutí na ktorýkoľvek portrét ponúkne hra animovaný 3D model hrdinu, prehľad jeho základných štatistík, úlohu v partii, pasívne aj aktívne schopnosti, vaše štatistiky z hrania s týmto hrdinom (vrátane priemerného počtu zabitých minionov za zápas), základný build odporúčaný hlavne nováčikom a ako príjemný bonus, aj pomerne obsiahly popis vybraného boha a jeho úlohy v niektorom z panteónov.

Už som spomínal, že v titule proste nemohol chýbať Herkules, ale prítomní sú samozrejme aj Zeus, Thor, Loki, Ra, či Isis. Hráč zároveň dostáva jasný signál, že titul nie je žiadnym simulátorom božskej dôstojnosti, vznešenosti a múdrosti, ale uvoľneným MOBA titulom, v ktorom sa očami popasiete napríklad na odvážnom Afroditinom kostýmčeku, ktorý viac odhaľuje, než zahaľuje. Neith nie je o nič menej sexi a z času na čas si luk spletie s gitarou, z Fenrira sa stal ohnivý vlkolak a bojov sa zúčastní aj maličký, len zdanlivo rozkošný Cupid.

Hneď na začiatku máte prístup k pár hrdinom, ktorí časom rotujú, rovnako ako napríklad v League of Legends. Mimoriadne dobrá správa je, že keď sa vám niektorý z bohov zapáči, môžete si ho kúpiť aj za hernú menu, ktorú získavate počas hrania. Hra je na hony vzdialená od Pay2Win a okrem bohov už prakticky predáva len ďalšie skiny a voice packy. Napriek tomu, nie je na škodu po čase podporiť vývojárov a zakúpiť si God pack. Jediný balíček v jednej chvíli otvára prístup ku všetkým bohom, ktorých hra v súčasnosti obsahuje, ale aj k tým, ktorí ešte len pribudnú. Inými slovami, už navždy budete mať prístup ku všetkým postavám a za rozumnú cenu tak získavate kompletný, plnohodnotný titul.

Kombinácia bohov a MOBA štýlu funguje skvele, pretože keď ste boh, tak predsa nie je nič zvláštneho na tom, že metáte blesky, lietate, teleportujete sa, užívate si svoju nesmrteľnosť a bojujete mečom podstatne väčším, než ste vy sami. U fantasy MOBA titulu nemožno hovoriť o realistickosti, ale Smite pôsobí prirodzene. Oveľa prirodzenejšie, než keby tieto kúsky predvádzali ľudia, orkovia či vesmírna chrobač.

S kombináciou MOBA štýlu a pohľadu tretej osoby je to už zložitejšie. Na jednej strane sa tým hra odlišuje od veľkej väčšiny konkurencie a bez toho by stratila veľkú časť svojho čara. Na druhej strate, existuje dôvod, prečo si kamery MOBA titulov spravidla udržujú odstup a zaberajú bojisko radšej zhora. Kamere zavesenej za chrbtom vášho hrdinu chýba potrebný rozhľad. Na jednej strane je to pre všetkých rovnaké, na druhej strane, prehľad o svojom okolí chýba hlavne mágom a strelcom s menším počtom životov, pre ktorých je prepadnutie od chrbta často smrteľné. Je to skrátka vec, ktorú niektorí na hre milujú, iných môže odradiť.

Možnosti uzatvára perfektná kombinácia pohľadu tretej osoby a bohov s nadprirodzenými schopnosťami. Titul je opäť originálny a scény, keď váš boh vzlietne nad bojisko a obeť si vyhliadne pekne z vtáčej perspektívy, si jednoducho musíte užívať, aj keby ste nechceli. Blízky third-person pohľad mení všetko. Spôsob, akým sa pohybujete po mape, ako zameriavate kúzla, aj ako číhate na neopatrných nepriateľov.

Už v úvode som spomínal, že Smite zaujme i veteránov tohto herného žánru, ale zároveň necháva brány dokorán otvorené aj úplne úplným nováčikom. Umožňujú to dve jednoduché voľby. Prvá sa týka toho, či si hráč chce výstroj nakupovať vlastnoručne, alebo radšej nechá postavu, nech si predmety nakupuje sama. Výstroj sa tak automaticky vylepší vždy, keď sa vrátite na svoju základňu aj s potrebným finančným obnosom. Druhá voľba umožní hru zjednodušiť ešte viac a vzdať sa aj rozhodovania o poradí vylepšovania schopností, ktoré potom prebieha vždy automaticky - okamžite po získaní levelu.

Po zapnutí obidvoch pomôcok sa môže nový hráč naplno ponoriť do svojich prvých hier, spoznávať mapy, herné režimy i samotných bohov. Keď prídu prvé úspechy a obľúbi si prvého boha, časom prejde na “manuálne“ vylepšovanie schopností a neskôr začne robiť pokusy aj s nákupom menej tradičného vybavenia. Smite si môže zahrať každý a každý môže stráviť so zapnutými pomocníkmi toľko času, koľko len chce. Pre niekoho to budú hodiny, pre iného pokojne týždne. Titul  ponúka veľa možností, takže sa nie je za čo hanbiť.

Smite
Smite Bojiská kombinujú starovek a fantasy.
Bojiská kombinujú starovek a fantasy.

Smite Hra vyzerá celkom dobre a nie je náročná na hardvér.
Hra vyzerá celkom dobre a nie je náročná na hardvér.

Smite Klasický pohľad tretej osoby otvoril nové možnosti.
Klasický pohľad tretej osoby otvoril nové možnosti.

Osobitný odstavec si zaslúžia herné režimy. Niektoré sú určené pre jedného hráča alebo tím, ktorý si chce zabojovať proti botom a tradične plnia úlohu tréningových miestností. Skutočné hody ponúka kompetitívny multiplayer. V ponuke je klasická MOBA mapa s tromi lajnami, orezaná s jedinou lajnou, aréna, režim dominancie, v ktorom sa snažíte ovládnuť tri kľúčové body uprostred mapy a ligy, ktoré ponúkajú aj zápasy 1vs1 vhodné pre vlkov samotárov. Čerešničkou na torte sú potom custom battles. V tomto režime si zakladateľ hry sám určuje pravidlá boja. Do rúk tak dostáva napríklad možnosť určiť spôsob, akým si hráči vyberú bohov, s akým množstvom peňazí budú začínať, na akej úrovni... Úprimne, netuším, čo viac by si ešte mohli hráči na poli herných režimov želať. Hra pritom svoju príťažlivosť ešte znásobí, ak sa do nej pustia dvaja, traja, či viacerí kamaráti naraz, ale to platí o všetkých MOBA tituloch.

Na jednotlivých mapách nájdete rôzne obmeny minionov inšpirovaných starovekými civilizáciami, takže budete bojovať bok po boku s Rimanmi či Egypťanmi. Celkovo je vidieť, že si Hi-Rez dali na hre záležať, aj keď grafika i soundtrack sú skôr účelné než obdivuhodné. Hra ani náhodou nevyzerá zle, ani tak neznie, akurát sa prispôsobuje potrebe poskytnúť plynulý a rýchly multiplayer aj majiteľom menej výkonných zostáv. A možno povedať, že i v tomto smere je úspešná.

Iróniou je, že jedným z najväčších mínusov hry sú jej hráči, ktorí často predčasne opúšťajú zápasy, v ktorých sa im nedarí a nechávajú svojich spolubojovníkov v štichu. Pravdepodobne by to chcelo zo strany Hi-Rez pritvrdiť a pripraviť tresty, ktoré by aj nováčikom jasne ukázali, čo sa patrí a čo nie. Na MOBA mapách trošku škodí aj nahradenie centrálnej budovy obranným titanom, čo väčšinou zbytočne predlžuje už aj tak prehrané partie. Mám tiež pocit, že sily 51 bohov ešte nie sú vybalansované.

Poviem vám to otvorene. Nainštalujte si Smite a keď budete mať trochu času, určite hru vyskúšajte. Je to free to play v najlepšom zmysle tohto slovného spojenia. Autori si na titule evidentne dali záležať a má čo ponúknuť každému hráčovi.

Smite
Smite Komu ponuka herných režimov nestačí, ten nech si spraví vlastný,
Komu ponuka herných režimov nestačí, ten nech si spraví vlastný,