ADVENTURES OF VAN HELSING - COMPLETE

ADVENTURES OF VAN HELSING - COMPLETE

8.0

Kompletne vyzbrojený ničiteľ upírov na love

The Incredible Adventures of Van Helsing vzniklo v kanceláriách nezávislého maďarského štúdia NeocoreGames. Neocore sa do povedomia hráčov dostali pomocou RPG/strategického titulu King Arthur: The Role-playing Wargame, ktorý hráčom ponúkol fantasy verziu Veľkej Británie a jej legendárneho hrdinu. Tentoraz sa ale Maďari rozhodli čerpať z regionálnej mytológie a svoju hru pomenovali po kultovej literárnej postave – Van Helsingovi. Vzápätí sa však zbavujú okov nie len literárnej, ale aj všetkých akčnejších filmových predlôh a ich Van Helsing je len synom onoho slávneho Abrahama Van Helsinga. So slávnym menom, ale stále úplne slobodní, sa tak vývojári pustili do tvorby akčnej RPG.

Mladého Van Helsinga čaká návrat na miesta legendárnych skutkov jeho (dnes už staručkého) otca. Dej sa odohráva v malom fiktívnom mestskom štáte Borgovia a jeho blízkom okolí, Transylvániu je však cítiť na každom kroku... No dobre, každom druhom. Doba pokročila a krajina upírov dostala značne steampunkový nádych. Pokým vidiek si naďalej zachováva svoj stredoveký charakter, hlavné mesto sa zmenilo na hnusného kríženca stredovekej, priemyselnej, fantasy a sci-fi metropoly.

Skôr, než sa vrhneme sa na popis hry a jej RPG možností, sa ospravedlňujeme za to, že s recenziou prichádzame trošičku neskôr, než by sa patrilo. Všetko zlé však býva aj na niečo dobré a tak sa mi, takmer rok po vydaní základnej hry, do rúk nedávno dostal rovno Complete pack, s vylepšenou spoločníčkou Katarínou, tromi hrateľnými verziami mladého Van Helsinga a českou lokalizáciou väčšiny textov. Väčšiny preto, lebo viacero textov, týkajúcich sa hlavne dvoch novších verzií Van Helsinga, sa už prekladu nedočkalo, čo neraz pôsobí v inak profesionálne zvládnutom preklade ako päsť na oko. S odstupom času však môžeme zhodnotiť hru so všetkým, čo k tomu patrí.

Adventures of Van Helsing - Complete
Adventures of Van Helsing - Complete Dobrodružstvo ešte len začína...
Dobrodružstvo ešte len začína...

Adventures of Van Helsing - Complete Inventár zaplníte raz-dva.
Inventár zaplníte raz-dva.

Adventures of Van Helsing - Complete Kdesi v Borgovii...
Kdesi v Borgovii...

Hra v základnej edícií ponúkala iba jednu postavu – lovca Van Helsinga. Hráč sa však s touto postavou mohol vybrať cestou trénovania chladných zbraní a boja nablízko, alebo cestou pištolí, boja z diaľky a šikovného vyhýbania sa priamemu kontaktu s hordami nepriateľov. V kompletnej edícií však nájdete aj dve DLC postavy – arcane mechanika a divotvorcu. Mechanik sa s nadšením prispôsobí svojmu steampunkovému okoliu a stane sa majstrom podivných raketometov, plameňometov, mín a všakovakých iných stredoveko-moderných výstrelkov. Divotvorca je vyvaľkaný z úplne iného cesta, ale je to vlastne len iné pomenovanie pre klasického bojového mága.

Žiadna z týchto inkarnácií jediného syna starého Abrahama sa však do Borgovie nevyberie sama. Synátor totiž od otecka dostal skutočne netradičnú zálohu na dedičstvo – Katarínu. Lady Katarína je duch, naveky zviazaný s rodom Van Helsingovcov. A keďže starý "páprda" Abraham zostal doma pracovať na záhradke a čítať staré encyklopédie, prešla slečna Katarína do starostlivosti mladého gentlemana. Vďaka svojej všestrannosti je Katarína jednou z najväčších predností najnovšieho Van Helsingovho dobrodružstva. Slečna sa od Van Helsinga nikdy nevzdiali na viac než pár krokov a vďaka jej dobre podrezanému jazyku si vypočujete množstvo štipľavých poznámok i humorných dialógov. Navyše sa Van Helsing nemusí uchyľovať k samovrave a pôsobí tak oveľa “normálnejším“ dojmom než väčšina osamelých herných hrdinov.

Okrem úlohy spoločníčky zastáva Katarína aj rolu, ktorá sa v hrách udomácnila pod názvom “kuriér“. Máte plný inventár? Katarína skočí do mesta, sama predá všetko haraburdie, ktoré necháte v jej inventári a behom minútky je naspäť (aj s peniazmi). Dochádzajú zásoby elixírov? Katarína kúpi. Globálne otepľovanie? To už som sa nechal uniesť... Ale aj tak si výpravy do nebezpečných lokalít a plnenie misií môžete vychutnať bez zbytočného odbiehania za obchodníkom a to hre veľmi, veľmi svedčí.

V neposlednom rade plní Katarína úlohu bojového partnera a to možno najšikovnejšieho, s akým ste sa doteraz stretli. Katarína má vlastnú sadu RPG prvkov, štatistík a dva stromy schopností. Ak ste si teda zvolili Van Helsinga – divotvorcu (rovnako ako ja), prikážete Kataríne útočiť zblízka, zvýšite jej odolnosť a uprednostníte špeciálne schopnosti typu „Éterická odolnosť“ či „Vzdorujúca zbroj“ a takto si z nej vypestujete „tank“. Zvolili ste si Van Helsinga – skvelého šermiara? No problémo! Kataríne prikážete útočiť na nepriateľov z diaľky, body investujete do obratnosti a v skilloch sa poobzeráte po „Zúrivom prízraku“ a „Sile pomsty“. Aby som to trochu skrátil, Katarína môže (ak jej to prikážete/nastavíte) sama pozbierať mince, esencie, elixíry i itemy a podľa potreby pije odvary. Už nemôže natrvalo umrieť a svoj hnev sústredí na najslabšie či najviac zraniteľné ciele, alebo ochraňuje mladého pána Van Helsinga. (Ak budete pred Vianocami rozmýšľať o darčekoch pre redakciu Sector.sk, tak roberto by tiež potreboval jednu takú Katarínu...)

Ale späť k Van Helsingovi a jeho RPG prvkom. Namiesto čistej akčnej rúbačky NeocoreGames ponúkajú aj vývojovú pavučinu, pozostávajúcu zo štyroch základných vlastností - zdatnosť, obratnosť, sila vôle, šťastie, odolností, schopností viazaných na výber povolania, trikov, aur, talentov a slávy. Vývojové stromy schopností sú pekne rozvetvené. Každá hlavná schopnosť má niekoľko úrovní, odomykateľné doplnkové vlastnosti a trojicu vylepšení viazaných na využitie stúpajúceho Van Helsingovho hnevu. Takže ak základnej verzii hry chýbala možnosť zaviesť Van Helsinga vaším vlastným smerom, autori túto chybu prostredníctvom DLC balíkov úspešne odbúrali a kompletná edícia už ponúka širokú škálu možností.

V spracovaní samotných bojov však zostali Maďari konzervatívni a Van Helsing bojuje rovnako, ako ktorýkoľvek iný hrdina akčných RPG. Jedným z mála poznávacích prvkov je prítomnosť slečny Kataríny. Ďalším je nahradenie "klikfestu" možnosťou podržať myšítko stlačené nad nepriateľom a hrdina sa už postará o zvyšok. Obmedzenie na dva okamžite dostupné typy útokov je asi daňou za spoločný vývoj PC a Xbox 360 verzie.

Netradične je ešte vyriešené oživovanie Van Helsinga po neúspešnom boji. Vždy a na každej zo štyroch úrovní náročnosti je možné hlavného hrdinu oživiť rôznymi spôsobmi - a) v bezpečí a zadarmo, b) neďaleko miesta porážky a za malý poplatok, c) za vysoký poplatok a hneď vedľa načatého bossa... Nie je to voči bossom veľmi fér a Van Helsingovo dobrodružstvo to stavia do pozície príjemného spoločníka na dlhé večery s čipsami a nohami vyloženými na stole. Poriadny adrenalín do hry ale vnáša až možnosť vytvorenia hardcore postavy, ktorá sa (po vzore Diabla) nedá oživovať vôbec. Príbeh je, ako sa na správnu diablovku patrí, značne jednoduchý a celý by sa zmestil do jedinej SMS-ky. Prezradím teda iba to, že sa Van Helsing bude musieť postaviť klasickému šialenému vedcovi, ktorý nesie väčšinu zodpovednosti za steampunkovosť Borgovie.

K pozitívam ešte patrí prítomnosť kováčne a laboratória, ktoré slúžia na kombinovanie, respektíve vylepšovanie zbraní i zbroje. Príjemným spestrením je aj Van Helsingova skrýša v hlavnom meste, ktorá slúži ako hlavný stan a zároveň v nej absolvujete tower defense minihru. Zabudnúť nemožno ani na vskutku pestrú paletu nepriateľov. Tých je toľko druhov, že ich veľmi rýchlo prestanete počítať a posnažíte sa zapamätať si aspoň tých najnebezpečnejších.

Adventures of Van Helsing - Complete
Adventures of Van Helsing - Complete Van Helsing junior môže mať niekoľko podôb.
Van Helsing junior môže mať niekoľko podôb.

Adventures of Van Helsing - Complete Nepriateľov nespočítate.
Nepriateľov nespočítate.

Adventures of Van Helsing - Complete Katarína má mnoho praktických schopností.
Katarína má mnoho praktických schopností.

Smutné naopak je, že aj kompletná edícia obsahuje bugy. Niekedy sa stane, že sa vám po porážke bossa neotvorí cesta ďalej, občas vám hra zamrzne po opustení okna multiplayeru... Všetko sa našťastie dá vyriešiť reštartom hry, ale dojem remeselne pripraveného titulu sa už nevráti. Grafické spracovanie i anglický dabing sú celkom obstojné. Škoda je však soundtracku, ktorý tiež nie je zlý, ale ničím mi počas hrania neevokoval Transylvániu ani... nič iné. Nenapadá mi lepšia definícia než: „Niečo tam hralo.“

Po skončení príbehu sa môžete do Borgovie vrátiť znova s tou istou postavou, ktorá sa tentokrát stretne s náročnejšími nepriateľmi. Druhým doplnkovým režimom je kolekcia scenárov určená pre postavy úrovne 27+ a do tretice autori ponúkajú aj kooperatívny a kompetitívny multiplayer. Všetky tri režimy na mňa ale pôsobili silne “doplnkovo“. Väčšina hráčov dá po dohraní príbehu asi radšej prednosť začatiu novej hry s novým povolaním, vyššou náročnosťou, alebo naopak s nižšou náročnosťou a už spomínanou hardcore postavou.

Summa summarum je kompletná edícia The Incredible Adventures of Van Helsing prekvapivo kvalitným titulom nezávislého stredoeurópskeho štúdia. Neprináša síce do svojho žánru takmer nič nového, ale spĺňa prakticky všetky požiadavky priaznivcov akčných RPG, pokiaľ teda nie sú alergickí na steampunk. Kompletný titul je momentálne na Steame dostupný za 18.99 €, čiže za rovnakú cenu ako Torchlight II, lokalizovanú verziu ponúka TopCD.

napísal roberto 12.5.2014
8.0
7.2