FINAL FANTASY XIV - A REALM REBORN PS4

FINAL FANTASY XIV - A REALM REBORN PS4

8.5

Hrdinovia fantázie v nextgen kabáte

Recenzia na PS4 verziu

Sedem a pol mesiaca po úspešnej reinkarnácii Final Fantasy XIV: A Realm Reborn prichádza posledný diel aj na PS4. Je to unikátna príležitosť pozrieť sa naň znova, na novom silnejšom hardvéri a aj s vyššími očakávaniami. Už vieme, že sa reštart podaril a v tomto virtuálnom svete sa oplatí tráviť čas. Hráčov čaká príbeh s doplnenými možnosťami. Navyše hra dostala aj prvé patche.

Square-Enix priniesol zaujímavú ponuku. Verziu hry z PS3 si na PS4 možno prejsť zdarma a prechod na novú konzolu nič nestojí. Všetko riešite cez server Mog Station na webe Square-Enix. (A úprimne, nie je to vždy user-friendly portál, napríklad v porovnaní s battle.net). Povolíte jednosmerný transfer (ak prejete na PS4, už si na PS3 nezahráte) a Mog Station vygeneruje kód pre PlayStation Network. Stiahnete PS4 verziu a patche. Pri prihlasovaní netreba zabudnúť na voľbu transferu postáv. Ak všetko prebehne v poriadku, váš borec sa objaví v menu.

Najväčšou motiváciou pre hranie Final Fantasy XIV: A Realm Reborn na PS4 je prirodzene silnejší hardvér a grafika. Podobne ako pri DC Universe Online, aj tu oceníte kvalitu hardvéru a lepší interface pri stiahnutí desiatok GB. PS3 sa pri sťahovaní a inštalácii MMO zapotí, na PS4 sa inštaluje hladšie. Aj sťahovanie záplat je oveľa intuitívnejšie vďaka OS, ktorý si kontroluje obsah na pozadí.

Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4
Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4 Kryštály, temné armády, záhadné postavy... V prvých i posledných hodinách deja sa cítite ako doma.
Kryštály, temné armády, záhadné postavy... V prvých i posledných hodinách deja sa cítite ako doma.


Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4 Na veľké ozruty vyrážate už vo veľkých partiách a občas sa pošťastí aj poctivý raid.
Na veľké ozruty vyrážate už vo veľkých partiách a občas sa pošťastí aj poctivý raid.


Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4 Nenechajte sa zmiasť výzorom, za takého drobca hrám aj ja druhý mesiac a v boji sa nestratí.
Nenechajte sa zmiasť výzorom, za takého drobca hrám aj ja druhý mesiac a v boji sa nestratí.





Grafika PS4 posúva konzolovú FF XIV podstatne bližšie k PC verzii a je vynikajúca. Preč sú prepady frame rate či nižšie textúry, pozeráte sa na krásnu Full HD grafiku a nádherné tiene, svetelné efekty, výsledkom čoho je ešte živší svet. Platí to najmä pre mestá, kde sa to hemží desiatkami NPC i hráčmi. Z lepšieho HW vyťažili aj skupinové potýčky, chvíľkové misie či výlety do dungeonov. Soundtrack je rovnako kvalitný ako na PS3 a melódie sa ešte nezunovali, naopak, sú chytľavé a stále si ich vychutnáte.

Pre potreby novej recenzie som sa rozhodol pri PS4 verzii vytvoriť novú postavu. Viedla ma k tomu chuť vyskúšať iné povolanie i úvodné mestečko - po verzii 1.0 a ARR reštarte je do tretice všetko inak. Je pútavé porovnávať, ako sa prvé hodiny príbehu predtým hýbali pomaly a teraz pekne plynú. Alebo, že odpadá ťažká orientácia vo veľkom meste na začiatku, kde ste dva dni nedokázali bez mapy prejsť po pamäti na druhý koniec. Teraz sa viac sústredíte na príbeh, neodklikávate questy s cieľom brať skúsenosti a zdvihnúť level. A pri opakovanom hraní si uvedomíte aj drobné rozdiely. Subjektívne mám pocit, že štartovacia porcia v Gridanii či Uldane zaberie trochu dlhší čas ako v Limsa-Lominsa a má aj viac questov.

Final Fantasy XIV má na pomery MMO hutný dej a dobrú štruktúru na opakované hranie. Podľa voľby povolania sa dostanete do jedného z troch miest, kde absolvujete 27-30 príbehových questov. Tie vás povodia po priľahlých územiach a na leveli 15 nastane zlom. Nasleduje cesta do iných miest a vidíte oveľa väčší svet. Vtedy sa hlavná dejová línia zjednotí, čaká vás viac ako 150 questov, pútavá tour-de-force naprieč príbehom, zónami a ide sa aj do dungeonov, ktoré spravidla odomkne quest. V príbehovej línii čaká tucet bludísk ohraničených levelmi. Ak prídete príliš skoro, nedostanete sa dnu, ak neskôr, váš level klesne. Hlavný dej mixuje línie s kryštálmi a prebúdzanie Primals, hoci začína ako detektívka. Päť rokov po veľkej kataklizme chce niekto nepokoje. Únosy ľudí, prepady lodí a iné akty smerujú k niečomu väčšiemu. Dej neabsolvujete sólo, do dungeonov (ako povinných súčastí) treba aspoň štyroch hráčov. Z hlavnej porcie mám výborný pocit aj pri repete. Má dobré tempo a nenúti vás ostať, ale sami si volíte postup.

Samozrejme, nátury, čo sa podobne ako ja nadchnú pre objavovanie sveta, budú odbočovať od hlavného deja často. Príbehový quest vás zavedie do mesta a hneď sa pustíte do vedľajších línií a nájdete tam 20 questov. Prídete do odľahlej dedinky, na panstvo alebo k mlynu a hneď je ďalšia hodinka v čudu. Osobne volím štýl, pri ktorom príbehový quest príde až nakoniec, kým nevymetiem všetky ostatné. Nemusíte hrať takto, podľa hlavného dizajnéra Yoshi-P sa dá sústrediť iba na hlavnú líniu a do 60 hodín ju pokoríte. Ale na druhej strane, prídete o stovky iných questov a tým pádom o stovky hodín hrania.Vďaka plneniu mnohých questov vám rýchlejšie rastie level. Azda sa ako ja dostanete ku questu s levelom14 s postavou na úrovni 21-22.

Hoci je príbehová línia silná, je tu toľko odbočiek a iných možností! Nehovorím o súbojoch. Systém pre Maraudera (bojovníka) nie je taký príťažlivý - základný úder, špeciálne a vždy môže fungovať iný. Platí to, čo pri prvej recenzii - súboje nie sú devíza ako v iných hrách, nie je dôvod zvyšovať si level v bitkách s mobmi (moja záľuba vo WoW kvôli lepšej znalosti zón). V skupinách a dungeonoch vyniknú vaše možnosti a úloha v spojení s inými hráčmi. Svoje o tom vedia aj autori, ktorí do hry vložili FATE systém. Na mape vidíte fialové body, kde sa odohrávajú FATE (skupinové súboje), ktoré zväčša aktivuje jeden hráč a môžu sa do nich zapojiť ostatní. Je to dobrá pomôcka aj pre vás. Aktivujete fialový quest, začnete bojovať a keď sa cítite slabší, môžete vystúpiť z okolia FATE a prísť s plným zdravím, alebo vám na pomoc dorazia iní hráči.

Interakcia s inými hráčmi prebieha na viacerých úrovniach. Popri FATE chodíte do takzvaných levequestovguildlevequestov, kde na určitej úrovni idete na menší raid. Z menu vstúpite do vyhľadávača a o pár minút ste v akcii. Leve a Guildleve zaberú 10-15 minút a finišujete ich rýchlo. Dungeony sú už na dlhšie seansy, zaberú aj hodinku a pol a budete sa do nich vracať opakovane.

Vo Final Fantasy XIV tvorca Yoshi-P výborne vybalansoval mieru odmeny hráča. Aby aj ten, čo hrá hodinku denne, cítil posun vpred. Je to dosiahnuté nielen solídnym tempom levelovania, ale aj všadeprítomnými FATE a možnosťou zapojiť sa do rádovo nižšieho obsahu. Že ste o 10 levelov vyšší ako odporúčaný FATE? Pomocou funkcie Level Sync sa dostanete na akceptovateľný level, akciu odohráte a vrátite sa na svoju pôvodnú úroveň. (podobný systém využíva aj Everquest). Má to však jednu nevýhodu. Na nižšom leveli nemôžete používať vlastnosti z vyšších úrovní a počet HP je nižší. Za pár tisíc bodov skúsenosti ale taký boj stojí. Je to veľký posun oproti niektorým iným hrám, kde za kosenie nižších levelov nedostanete nič. Tu síce znížite svoju úroveň, ale vaše úsilie je odmenené.

Druhou zaujímavou funkciou je vedenie hráča k vhodnému obsahu. Keď sa každý deň nalogujete do FF XIV, hneď pri vstupe vás čakajú tipy, aké questy, akcie a povinnosti (duty) sú pre váš level k dispozícii. Prístupnosť je citeľne vyššia ako pri iných MMO hrách, len si treba zvyknúť na systém a interface.

Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4
Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4 Do miest zapadnete ľahko. Deje sa tu toho tak veľa, že niekedy neviete, koho sledovať skôr.
Do miest zapadnete ľahko. Deje sa tu toho tak veľa, že niekedy neviete, koho sledovať skôr.


Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4 Poctivá prácička z lesov Gridanie alebo kováč a zbrojár pracujú zásadne na zemi.
Poctivá prácička z lesov Gridanie alebo kováč a zbrojár pracujú zásadne na zemi.


Final Fantasy XIV - A Realm Reborn PS4 Nejeden skupinový súboj vyvolá zatmenie slnka a to pridá na dramatickom vyznení.
Nejeden skupinový súboj vyvolá zatmenie slnka a to pridá na dramatickom vyznení.





Všetko spomínané stíhate iba počas boja. Po leveli 20 sa ale zapojíte do Grand Company, po tridsiatom si volíte konkrétne povolanie a zvyšujete jeho level. Vo FF XIV fičí intuitívny job systém a keď odložíte zbraň a beriete do rúk lyžicu, stanete sa hneď kuchárom. Pri kladive ste kováčom, pri nástroji výrobcom zbraní. Každá taká špecializácia má vlastný vývojový strom, vlastné questy. Začínate vždy na leveli 1 a nahor sa dostanete cez výrobu jedál, zbraní alebo predmetov. A každá z týchto aktivít je obrovský žrút času.

Aby ste mali lepšiu predstavu, počas prvých 30 dní hrania som sa dostal na level 24 a neopustil som Limsa-Lominsu a okolie. Vysnoril som každý quest v hlavnom meste. Začal som sa špecializovať v štyroch profesiách - rybár, kováč, zbrojár a kuchár. V každom odvetví som približne na 15-16. leveli. Minimálne tri večery som strávil iba kutím zbraní a nástrojov. Dva dni som varil recepty. Stihol som objaviť 15 miest na rybárčenie, no podľa hry je ich asi trikrát toľko. Miera obsahu FF XIV: A Realm Reborn je veľká. A to nepíšem o "bratríčkovaní" s partiami pri spolupráci zameranej na questy, levequesty a záľubu pustiť sa takmer do každého levelom vyššieho FATE, čo idem okolo. Je tu toľko príležitostí, že nemusia stačiť ani tri-štyri mesiace poctivého hrania.

Čo je najdôležitejšie, Final Fantasy XIV: A Realm Reborn na PS4 je prvá MMO od čias World of Warcraft, ktorá ma primäla si každý večer, každú voľnú sobotu, k hre sadnúť a investovať do nej dlhé hodiny. Svet Eorzea je skrátka nádherný žijúci ekosystém s tonami možností a neviete sa od neho odlepiť. To je najväčšie plus.


napísal Korec 30.5.2014
Páči sa mi! (+1)
8.5
Vo svete
8.3
Ohodnotiť
FINAL FANTASY XIV - A REALM REBORN PS4
+ pútavý a dobre rozložený príbeh
+ svet Eorzea a pestré regióny
+ vynikajúce vedenie hráčov a začiatočníkov
+ zaujímavé questy napomáhajúce deju
+ solídne tempo rozvoja postavy v boji i mimo neho
+ systém povolaní
+ súboje v skupinách
+ poctivé a početné dungeony
- obyčajný boj bez výnimočných prvkov
- niektoré questy sú zbytočne urečnené


RECENZIE HRÁČOV
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19586)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk