RAGNAROK ODYSSEY ACE

RAGNAROK ODYSSEY ACE

7.5

Viac možností, väčšia výzva v boji

Recenzia na Vita verziu

Európski hráči sa dostali s handheldmi do zaujímavej situácie. Milovníci série Monster Hunter si môžu kúpiť 3DS a hrať ešte minulý diel MH3 Ultimate alebo rok čakať na ultimátnu verziu štvorky. Majitelia PS Vita majú inú úlohu - nájsť hru, ktorá spadá do rovnakého žánru a legendárnu PSP sériu im nahradí.

Nedávno sme tu mali recenziu na Toukiden a dnes hodnotíme rozšírenú verziu Ragnarok Odyssey ACE, ktorá nadväzuje na pôvodnú hru vydanú vo februári 2013. Posúva ju do hlbšej obsahovej roviny a nevychádza iba na PS Vita, ale aj na PS3. Ale recenzujeme handheldovú verziu, ktorá tomuto štýlu hry sedí najviac.

Ako v každej akčnej RPG, kde máte stráviť desiatky hodín, úvod vám naservíruje voľbu hrdinu a jeho povolania. Sword Warrior je výborný pre začiatočníkov, ktorým stačí sekať hlavy, Assassin má prekvapivo nízke HP a musí staviť na svoju pohyblivosť. HammerSmith má úžasne silné údery, ale je pomalý a veľa nevydrží. Keď sa naň vyrojí presila, má to ťažké. Hunter je najrýchlejší, útočí zdiaľky, ale vyžaduje si solídny tréning. Cleric je úžasný na liečenie (hodí sa do partie v multiplayeri), dokáže útočiť, no musíte zvládnuť HP manko. Napokon mág dokáže perfektne zvládnuť plošné kúzla, ale obranu má slabučkú. Šestica povolaní je dostatočne variabilná pre rozličné herné štýly. Obsahuje bojovníkov, dvojicu pre diaľkové útoky a pár pre kúzla. Za každého z nich sa oplatí postupne vyskúšať pár misií, ale pokiaľ začínate, voľte ľahšie typy s väčším množstvom HP. Pretože o zdravie budete prichádzať rýchlo a často.

Ragnarok Odyssey ACE
Ragnarok Odyssey ACE Väčšina území vyzerá relatívne plocho, o to viac prekvapí majestátnejšia stavba.
Väčšina území vyzerá relatívne plocho, o to viac prekvapí majestátnejšia stavba.

Ragnarok Odyssey ACE Prechody z exteriérov do prepracovaných kobiek sú vždy očarujúce.
Prechody z exteriérov do prepracovaných kobiek sú vždy očarujúce.

Ragnarok Odyssey ACE Vyzerá to ako súboj na férovku a na tretí raz s lepšou výzbrojou sa črtá šanca na výhru.
Vyzerá to ako súboj na férovku a na tretí raz s lepšou výzbrojou sa črtá šanca na výhru.

Ragnarok Odyssey ACE je typický zástupca etablovaného žánru, ktorý je zameraný na hlušenie monštier. Privádza hrdinu do malebnej dedinky, ktorú treba chrániť. Odtiaľ vyrážate do rozličných prostredí, ktoré sa nemenia (rozloženie mapy je vždy rovnaké, predmety ostávajú spravidla na tom istom mieste, iba nepriatelia sa varírujú) a čakajú vás tam úlohy. Na rozdiel od epických RPG vám tu musia stačiť jednoduché zadania, čiže odstráň nepriateľov, sem-tam bossa a nemal by prekážať ani občasný zber predmetov. Nečakajte hutný príbehový tmel, pozadie hrdinu nie je extra vysvetľované, ani zvraty v deji nie sú na mieste. Vpred vás ženie túžba zdolať čoraz väčších nepriateľov a náročnejšie questy. Je to návrat k esencii akčných RPG a v tomto subžánri skončíte práve na úlohách typu "zabi toho väčšieho, ukuj najlepšiu zbraň, čakaj na perfektný predmet". Je to azda škoda, keď si vezmeme Toukiden, ktorý bol dejovo viac prepracovaný.

Štruktúra hry je dobrá. V dedinke máte svoju truhlicu s predmetmi, pár ostatných bojovníkov a za prepážkou slečna ochotne verbuje do ďalších questov, ktoré sú vhodne usporiadané. V pôvodnej hre je ich 87, v ACE verzii dostanete o polovicu viac. Od prvých momentov máte pocit, že obtiažnosť tu pôjde nahor a po pár questoch je to tak. V tretej kapitole prídu už pekne náročné momenty a ďalej je to o hubu. Fakt, že verzia ACE dostala 11 až 16-hviezdičkové questy svedčí o tom, že aj dodatočný obsah je ťažký.

Ragnarok Odyssey má solídny interface. Vo vrchnej časti sú jasné ukazovatele HP i staminy a tým pádom je ľahká orientácia v boji. Údery, obranu či úskoky zvládnete rýchlo a potom treba sledovať predmety typu lekárničky priradené k funkčným tlačidlám a nemýliť si ich. V ľavej časti sa vám naseká zoznám parťákov do boja, v pravej máte prehľad o pozícii a mapu. Ovládanie vám ľahko ide od ruky. Spočiatku sa zdá, že bude stačiť pár úderov, no o opaku vás presvedčia špeciálne verzie a kombá, čo spôsobia väčšiu škodu.

Bežných nepriateľov kosíte po desiatkach. Majú obstojnú výdrž a slúžia skôr na výcvik a prípravu pred väčšími borcami. Tí zaberú aj celú obrazovku PS Vita a boj s nimi prebieha inak - cez identifikáciu slabých častí, ktoré treba postupne ničiť, aby ste sa dostali k ďalším. Znie to super i logicky, ale keď nepriateľ šľahne ranu za 500 HP a vy máte 1500, nie je také jednoduché uspieť. Často je nutné použiť špeciálne údery alebo kombá, inak pôjdete k zemi. Viem si vybaviť minimálne päť-šesť bosov, ktorí sa na prvý raz ani nedali zdolať a ostali takmer nezranení stáť nad mojím nevládnym telom. Fakt je, že som sa stále snažil útočiť na nohy, čo nemusela byť najlepšia taktika. V tomto type hier si navyše musíte dávať pozor nielen na zelený dielik HP, ale aj na žltú staminu. Silné údery sa nedajú používať opakovane a donekonečna. Obtiažnosť je vybičovaná aj v tomto smere. Boje sú však rýchle, frenetické a hoci stamina klesá, dizajn si žiada rýchly pohyb a zasadenie správnych úderov v dobrom tempe.

Ragnarok Odyssey má občas prekvapivo krátke misie s bossmi, kedy vás vrhne rovno k nim. Je to nečakané a užitočné riešenie, pretože nemusíte pochodovať cez pol mapy, ale venujete sa hneď svojmu cieľu. Niekedy je dokonca ďalšia misia pokračovaním minulej, čo je náznak väčšej kontinuity v singleplayer porcii. Na druhej strane, Ragnarok Odyssey ACE je určený pre handheld, kde sa očakáva, že si zahráte jednu-dve misie dnes a ďalšiu po víkende alebo aj o týždeň.

Keď vyrážate z dedinky na ďalšie dobrodružstvo, opakuje sa rovnaká schéma. Nabalíte si potrebné predmety (hoci truhlica núka po 100 kusov, na tlačidlá si môžete navoliť najviac deväť), skontrolujete zbrane. Pokiaľ ste z minulého lovu doniesli užitočnú nádielku, zastavíte sa u obchodníkov a pokúsite vylepšiť zbraň. Nezvyšujete si úroveň tradične cez skúsenosti, ale práve výbavu a kartový systém. Pozriete sa na svoju zbierku kariet, ktoré vám umožnia modifikovať svoje vlastnosti s rôznymi bonusmi. Lebo popri výbere zbraní je toto najlepšia cesta k efektnejšej pozícii v boji. Nastrkáte si karty do svojho oblečenia, aby ste mohli zvýšiť svoju útočnú silu, odolnosť alebo získať špeciálny efekt.

Smerujete za svetlom. Načíta sa mapa, časový limit (zväčša 30 minút, občas 15) a pochodujete k cieľu. Prvé mapy majú často blokované cesty - sem nemôžete ísť teraz, tam sa dá dostať iba z jednej strany. Orientácia je relatívne jednoduchá. I cesta k cieľu. Lokalita je delená na viac menších mapiek, ktoré sa plynulo načítavajú. Spočiatku vidíte iba jasné koridory, neskôr sa hra viac otvára. Nepriatelia sa postupne obnovujú a na ich nedostatok sa nedá sťažovať. Ak potrebujete zamordovať napríklad dvadsať a v jaskyni ich pobehuje iba tucet, stačí počkať pár sekúnd a hneď sa objavia. Niekedy mám dokonca pocit, že Ragnarok Odyssey vám chce zavariť a ani nečaká na vyprázdnenie bojiska, ale respawnuje oponentov plynulo až do skončenia úlohy. Je to však hra jasne orientovaná na svoj cieľ. Keď sa vám ho podarí splniť, dostanete posledných 20 sekúnd a už ste teleportovaní späť do dedinky.

Pokiaľ ste sa už stretli so základnou hrou, otázne je, čo vám ACE ponúkne navyše. Nie je toho málo, ale dodatočný obsah je zväčša nesmierne ťažký. Je tu 45 príbehových misií a mohutný Tower of Yggrasil, ktorý núka náhodne generované poschodia a spolu ich zažijete dvesto. Pribudli aj nové vlastnosti, ktoré dokážu ovplyvniť boj. Najdôležitejším elementom však je väčšia orientácia na jedného hráča. Zatiaľčo prvá hra bola viac smerovaná na spoločné boje štyroch hráčov, ACE verzia vám umožní najať si AI ovládaných bojovníkov a vyraziť takto v kvartete do boja, hoci hráte sami. ACE je teda pekne vytunovaná verzia a je to v súčasnosti obľúbená forma japonských vydavateľov ako rozšíriť pôvodnú hru (na PS Vita už mám aj Soul Sacrifice Delta, tešte sa na podobné repete aj z dielne Sony).

Ragnarok Odyssey ACE
Ragnarok Odyssey ACE Niekedy sa vám podarí vyprovokovať peknú presilu a beh po bojisku a občasný úder sú najlepšou taktikou.
Niekedy sa vám podarí vyprovokovať peknú presilu a beh po bojisku a občasný úder sú najlepšou taktikou.

Ragnarok Odyssey ACE Vo štvorici sa to podstatne lepšie ťahá, hlavne v boji s väčšími i menšími bossmi. Sólo by ste nemali šancu.
Vo štvorici sa to podstatne lepšie ťahá, hlavne v boji s väčšími i menšími bossmi. Sólo by ste nemali šancu.

Ragnarok Odyssey ACE Túto jaskyňu už dokonale poznám aj poslepiačky. Bola v deme, v prvej hre a musela prísť aj do ACE.
Túto jaskyňu už dokonale poznám aj poslepiačky. Bola v deme, v prvej hre a musela prísť aj do ACE.

Práve absencia hlbších úloh však môže spôsobiť asi v polovici hry pocit, že mastíte tých istých nepriateľov dookola na rovnakých mapách a menia sa len bossovia či poradie úloh v kapitole. Nie je to márny pocit a autori ho chcú zažehnať tak, že vás nasmerujú do iných území alebo miešaním nepriateľov na nových miestach, ale jadro hry nemenia. Aj z popisu celého diania vo vás môže Ragnarok Odyssey ACE vyvolať pocit, že je to relatívne priamočiara hra s vopred danou schémou, úlohami a nemá čím prekvapiť. Iba mix nepriateľov a vlastnej túžby poraziť ich nemusí stačiť. Na druhej strane, položme si otázku: " Robili sme počas 200 či 500 hodín v Monster Hunterovi niečo iné?"

Grafika novinky je na pomery handheldu solídna, najmä niektoré prostredia a bossovia vás dokážu upútať. Je to jedna z lepšie vyzerajúcich Vita hier a má aj malebnú hudbu. Bodaj by nie, keď jednou skladbou prispel aj legendárny Nobuo Uematsu.

Ragnarok Odyssey ACE nastupuje v línii Monster Huntera a má jasne vytýčenú cestu. Chce zabaviť bojom s nepriateľmi, zbierať, vylepšovať a zas bojovať. Z ACE verzie mám lepší pocit ako z originálu a hodnotím ju o virtuálneho pol boda vyššie (pôvodnú hru sme nerecenzovali). Je to vďaka lepšiemu zážitku pre jedného hráča s novým systémom žoldnierov, ktorý vás osloví. Na Toukiden i Soul Sacrifice síce ACE nemá a hre ešte čosi chýba, ale stále je to dobrý žánrový zástupca, s ktorým môžete tráviť pekné chvíle na cestách.

napísal Korec 11.6.2014
7.5
6.7