MEN OF WAR: ASSAULT SQUAD 2

MEN OF WAR: ASSAULT SQUAD 2

7.0

Repete z druhej svetovej vojny

Séria Men of War už niekoľko rokov  zaťahuje hráčov do bojových konfliktov, ktoré sa najčastejšie odohrávajú v období druhej svetovej vojny. Assault Squad 2 nie je výnimkou a tak sa opäť vrátime do minulého storočia, aby sme čelili nacistickej hrozbe. Minulé časti boli pozoruhodné, hoci nepriniesli veľa noviniek a tak sme boli zvedaví, či sa tvorcovia konečne posunuli niekam ďalej.

Ponuka hry je bohatá, či už sa jedná o single alebo multiplayer. Pre jednotlivca je pripravených päť setov misií za všetky primárne veľmoci. Takže môžete hrať za USA, Sovietsky zväz, anglických spojencov, ale na výber je aj nacistické Nemecko a Japonsko. S každou frakciou sa dá zdolať 8 misií, čo celkovo predstavuje úctyhodných 40 scenárov. Ešte niekoľko dní pred oficiálnou premiérou to bola len polovica a je len dobre, že tvorcovia sortiment ešte rozšírili. Hoci až 25 máp je iba vynovenou verziou z predošlej hry Assault Squad.

Systém hry nedoznal žiadne výrazné zmeny. Tvorcovia skrátka opäť použili všetko to, čo poznáme už z prvej hry Men of War a ešte predtým zo stratégií Soldiers: Heroes of WWII a Faces of War. Neberte to však ako výčitku. To, čo bolo zaujímavé pred rokmi, stále dobre funguje. Charakteristické prvky hry, ako je limitovaná munícia a pohonné hmoty,  ktoré treba dopĺňať, možnosť opravy poškodenej (aj nepriateľskej) techniky a jej ďalšie použitie s vlastnou posádkou, sú stále pozoruhodné. Zachoval sa tiež inventár u každej jednotky, v ktorom sa dajú zhromažďovať použiteľné veci z bojiska. Stále funguje aj povolávanie posíl rozdelených do niekoľkých kategórií, ktoré hráč nakupuje v boji za manpower body.

Men of War: Assault Squad 2
Men of War: Assault Squad 2 Pohoda na americkej základni. O chvíľu pôjde do tuhého.
Pohoda na americkej základni. O chvíľu pôjde do tuhého.

Men of War: Assault Squad 2 Pohrebisko tankov na zimnej mape, kde nepriatelia prichádzajú v niekoľkých vlnách.
Pohrebisko tankov na zimnej mape, kde nepriatelia prichádzajú v niekoľkých vlnách.

Men of War: Assault Squad 2 Oprava poškodenej techniky sa oplatí. Môžete tak získať aj funkčné tanky, ktoré pôvodne patrili nepriateľom.
Oprava poškodenej techniky sa oplatí. Môžete tak získať aj funkčné tanky, ktoré pôvodne patrili nepriateľom.

Vojaci sa môžu pohybovať v čate aj jednotlivo, ovládnu delá a guľomety, ktoré sú zanechané bez obsluhy. Sú menej nápadní a lepšie krytí, keď sa skrčia, zaľahnú alebo schovajú za múrmi a objektmi, hoci aj tankmi. Pritom vidíte siluety, ktoré naznačujú polohu na mieste, kam sa jednotky presúvajú. Tanky dokážu prejsť cez vodu, zbúrať stromy a domy, čo im stoja v ceste a v prípade poškodenia pásu sú imobilné, ale môžu ďalej strieľať. Niekedy je možné privolať aj letecký nálet alebo bombardovanie. Sortiment armády je veľmi bohatý a zahrňuje reálne jednotky z obdobia druhej svetovej vojny. Hráč môže dokonca použiť priame ovládanie ľubovoľného vojaka alebo tanku. Vtedy pohyb svojho zverenca koordinuje klávesnicou a myšou je možné manuálne zameriavať ciele. Za úspechy v boji pribúdajú skúsenosti, ktoré zvyšujú level užívateľského účtu. To sa zúročí hlavne pri odomknutí  pokročilých jednotiek v niektorých režimoch na sieti.

Náplň scenárov v singleplayeri sa pri hre za jeden národ môže zdať rôznorodá. Keď však začnete hrať aj za ďalšie frakcie, zistíte, že je priebeh väčšiny misií identický. Zmení sa síce vlajka, sortiment jednotiek a prostredie, ale celý postup je ako cez kopirák. Takže v prvej misii sa vždy najskôr pár minút pasívne bránite, kým neprídu posily s prvým obrneným vozidlom. Potom sa odkryje väčšia časť bojiska a popri dobýjaní strategických bodov označených vlajkami, by ste mali opraviť poškodený tank, ktorý zasiahli nepriatelia. Je pravda, že by sa to dalo brať ako nenápadný tutoriál pre začiatočníkov, ale ani ďalšie misie nehýria originálnymi úlohami.

Budovanie obranného postavenia, odrazenie ôsmych vĺn nepriateľov a následný protiútok si zrejme radi zopakujete. Stealth misia v meste už je menej príjemná, ale napriek tomu je vhodným spestrením. Väčšina máp ale od vás žiada prostoduché obsadenie všetkých vlajok, takže nepriateľ potom už nemôže privolávať posily. Pravdepodobne skúsite skompletizovať misie za jeden - dva národy, tie ďalšie vás už ale nijako zvlášť neupútajú. Autorom ku cti slúži aspoň to, že sety misií neoznačili ako kampane, ale zaradili ich do skirmish ponuky. A tomu vlastne obsah scenárov zodpovedá.

Ak berieme singleplayer hlavne ako prípravu na sieťovú hru, je to vlastne v poriadku. Teda bolo by, keby multiplayer fungoval tak, ako má. Lenže práve tam Assault Squad 2 zlyháva na plnej čiare. Ponuka režimov je super. Väčšinu z nich v hrách od iných vývojárov nenájdete, ale v predošlých Men of War tituloch sa už sú dávno udomácnili. V Assault zones a extreme verzii tohto režimu stoja proti sebe dva tímy, ktoré môžu mať až po osem hráčov. Cieľom je obsadzovanie vlajok pomocou pechoty a kto ich má viac, pripisuje si body. Víťazí skupina, ktorá prvá dosiahne stanovený limit. V režime Day of Victory treba obsadiť a udržať kľúčovú pozíciu a predbehnúť druhý tím. Combat je boj dvoch znepriatelených strán, kde si hráči pripisujú body za zabitie súperových jednotiek, až kým nedosiahnu stanovené skóre. Frontlines je dvojfázový režim. Jeden tím sa bráni a druhý musí dobyť pozície. Po úspešnom ovládnutí troch nepriateľských línií alebo vypršaní času sa vymenia strany.

Ponuku uzatvára kooperačný skirmish mód pre 8 účastníkov. Je lákavý, ale nešťastným riešením je systém prerozdeľovania nových jednotiek. Všetci hráči majú spoločný zásobník manpower bodov a ktokoľvek za ne môže nakúpiť jednotky podľa vlastného uváženia. Čiže kto skôr príde, ten skôr melie. To by ešte bolo znesiteľné, lenže aj keď si privoláte jednotky, ktoré chcete, počítač vám ich môže vziať a prideliť hociktorému spoluhráčovi. Povolaná pechota je dokonca absurdne rozdelená aj medzi viacerých hráčov, takže napríklad z čaty dostanete na povel len dvoch mužov a ďalší sú pridelení vašim spolubojovníkom. Toto delenie by vraj malo byť spravodlivé, aby spoluhráči ovládali približne rovnaký počet jednotiek. Lenže to tak ani náhodou nie je. Stalo sa mi, že som mal dvoch pešiakov, kým môj parťák dostal druhý tank a delo. O spravodlivosti nemôže byť ani reči. Ak sa teda v tomto režime hráči nezhodnú na postupe, nepriateľovi rýchlo podľahnú. Neraz je osud celého tímu doslova v rukách jednotlivca, ktorý má najväčšiu bojovú silu, kým ostatní ležia za barikádou s posledným pešiakom. Je to veľká škoda, pretože kooperácia takto výrazne stráca na atraktívnosti.

Hlavným problémom multiplayeru je veľmi zlý technický stav, ktorý logicky zapríčiňuje aj nedostatok hráčov na labilných serveroch. Úspešne sa pripojiť do hry je niekedy hotová veda. Hráči sa zhromaždia, potvrdia, že sú pripravení a počas nahrávania dôjde k chybe a zápas sa zruší. Inokedy ste bez zjavnej príčiny náhle odpojení z hry. V zápasoch dosť často dochádza k nepríjemným lagom a hra sa  môže drasticky spomaliť. Užil som si aj niekoľko bezproblémových bitiek, kde skoro všetko celkom dobre fungovalo, ale skutočne som potreboval božskú trpezlivosť, aby som sa k tomu dopracoval. Po zatiaľ poslednej záplate mi pripadá multiplayer stabilnejší, ale ešte to nie je ideálne. Súčasne však vznikla ďalšia chyba a uložené pozície z hry pred aktualizáciou sú nefunkčné.

K nedostatkom hry patrí aj chvíľami zlyhávajúca AI a zlý pathfinding. Privolané posily, ktoré sa neraz musia predierať na miesto určenia cez pol mapy, majú tendenciu niekde sa zaseknúť. Jednotky chvíľami nereagujú na pokyny a nevedia si poradiť s jednoduchými  prekážkami, ktoré sa dajú poľahky obísť. Koordinácia viacerých armád preto býva ťažkopádna a niekedy skrátka doplatíte na imbecilitu vašich zverencov. Úplná katastrofa je správanie sa vojakov v budovách. Veľmi zriedka dokážu z týchto pozícií útočiť na nepriateľov, ktorí prechádzajú okolo a tí zas často nevedia, čo si s nimi počať. Dokonca aj keď sa v budove stretne váš a nepriateľský vojak, nie sú schopní na seba zaútočiť.

K tomu všetkému môžeme mať tvorcom za zlé, že nám opäť priniesli len recyklovanú verziu hry, ktorú sme takmer v identickej podobe videli už viac ráz predtým. Pokojne si môžete nainštalovať dva ľubovoľné tituly z Men of War série a zahrať sa hru "Nájdi desať rozdielov".  Áno, nejaké odlišnosti objavíte, ale chvíľu vám to potrvá, pretože zmeny sú skutočne iba kozmetické. Svitá však nádej, že výraznejšie prvky v Assault Squad 2 predsa nájdeme - ale nie vďaka kreativite vývojárov, ale hernej komunity. Editor a Steam Workshop sú v tomto prípade živou vodou, ktorá je cennou pridanou hodnotou hry.

Men of War: Assault Squad 2
Men of War: Assault Squad 2 Tanky sa bez problémov prebrodia cez vodu a deštrukcie nemajú chybu.
Tanky sa bez problémov prebrodia cez vodu a deštrukcie nemajú chybu.

Men of War: Assault Squad 2 Grilovanie na japonský spôsob.
Grilovanie na japonský spôsob.

Men of War: Assault Squad 2 Multiplayer je lákavý, ale plný chýb  a technických závad.
Multiplayer je lákavý, ale plný chýb a technických závad.

Graficky je hra zvládnutá naozaj slušne, aj keď vám rovnako ako obsah môže až príliš pripomínať predošlé časti. Explózie sú však pôsobivé a po výbuchoch zostávajú krátery, zničené budovy a objekty. Dizajn máp je skvelý, hoci ako som už spomínal, väčšia časť z nich je remake. Množstvo autentických jednotiek poteší každého veterána a zvuky sú v poriadku. Povely cez vysielačky a cinkanie nábojov o plechy tankov prispievajú k dramatickosti prestreliek. Pri vyššom počte tankov a pechoty na bojisku však poklesne fps aj pri výkonnejších zostavách.

Men of War je teda späť a keďže vojnových stratégií momentálne nie je nazvyš, tešíme sa aj z toho mála, čo sa nám dostáva do rúk. Assault Squad 2 je priam povinnosťou pre tých, ktorí z akejkoľvek príčiny ešte nezabŕdli do tejto série. V prípade, že už patríte medzi starých harcovníkov, zvážte, či sa vám kúpa oplatí, alebo či aspoň nepočkať na priaznivejšiu cenu a niekoľko záplat. Hlavnou esenciou by mal byť multiplayer, ktorý sa ale hemží chybami. Inak je však všetko po starom a s výnimkou editora sa žiadne prekvapenia nekonajú. V každom prípade, stále platí, že sa jedná o najrealistickejšiu vojnovú stratégiu na trhu.

napísal uni 5.6.2014
7.0
6.9