DESTINY - ALPHA

DESTINY - ALPHA

Od série Halo k sci-fi MMO

Prvá skutočná konzolová MMO. Takto stručne a jednoducho by sme mohli charakterizovať prichádzajúcu hru Destiny. Očakáva sa od nej veľmi veľa. Autori toho aj veľa nasľubovali, pričom ich povesť taktiež navnadila hráčov. Bungie si na seba, takpovediac, uplietli bič, no od série Halo sa museli posunúť ďalej. A pod Activisionom sa vydali na cestu za ešte ambicióznejším projektom. Na E3 nám tvorcovia konečne dali možnosť vidieť hru v akcii, no čo viac, hneď po E3 nám ju umožnili vyskúšať na vlastnej koži vo verejnej alfa verzii. A aj keď v testovanom produkte zatiaľ veľa chýba, dokáže navnadiť a ponúka zaujímavý obraz.

Destiny nás zavedie do nie príliš pozitívne ladenej budúcnosti. O 700 rokov bude mať ľudstvo svoj zlatý vek už dávno za sebou. Epocha skúmania vesmíru a kolonizácie blízkeho aj vzdialeného vesmíru skončila a ľudstvo padlo na kolená po udalosti nazvanej Kolaps. Astronomický objav známy ako Cestovateľ kedysi umožnil ľuďom doletieť až ku hviezdam, no teraz ich musel zachrániť. Vďaka nemu vznikli strážcovia, ktorí ochraňujú zvyšky našej rasy pri pokuse znova osídliť svoje bývalé územia.

Z trosiek ľudstva povstal nový nepriateľ – mimozemská rasa, ktorá nie len bráni tomu, aby sme sa vrátili do svojich miest, no ohrozuje aj posledné ľudské mesto. A tu na scénu vstupujete vy. Ste jedným zo strážcov, ale akým, to je len na vás. Vyberiete si rasu, vzhľad a nakoniec aj triedu pre svoju postavu. Hunteri sú skôr prieskumnou triedou, ktorá by sa dala označiť ako lovci odmien. Warlockovia kombinujú zbrane a špeciálne schopnosti. Sú to takí rytieri Jedi. A Titani sú tá najväčšia klasika - silné „tankoidné“ postavy zamerané na palebnú silu, menej na schopnosti a špecializácie.

V hre však stále badať, že sa Bungie nevie odpútať od svojich Halo koreňov. Či už na dizajne alebo aj na postavách, stále máte pred sebou niečo, čo pripomína Spartanov a Master Chiefa. Nie je to nutne na škodu, mnoho herných elementov je vám známych, no na druhej strane, ak vám dizajn brnení v jednej hre pripomína inú, ťažko si dokáže vytvoriť vlastnú identitu. Časom to samozrejme príde, no prvé momenty v hre máte pred očami stále Halo.

Veľké ambície dáva hra najavo aj bohatou prezentáciou. Už od prvého momentu máte dojem, že ste súčasťou niečoho veľkého, no taktiež, že veľa závisí od vás. Menu vám dáva všetko na dosah jedného kliknutia. A na toto kliknutie svet Destiny čaká. Máte tu hlavné mesto, kde sa môžete zgrupovať s hráčmi, chatovať, kupovať zbrane vylepšovať postavy, prezerať si výzvy a podobne. Stačí sa na mapke posunúť o kúsok vedľa a môžete sa hneď vrhnúť na PvP súboje. Alebo sa posuniete trošku bokom a sami alebo v kooperácii môžete ísť na PvE. Je možno až trošku vtipné, ako celé toto rozhranie pôsobí „myšoidne“.

Alfa najskôr predstaví PvE, čo je v tomto prípade hlavná príbehová línia, ktorá vás prevedie sériou misií na zruinovanej Zemi. Najskôr sami spoznáte svet, vaše možnosti a vašich nepriateľov. Prejdete sa po povrchu a aj pod ním, kde sa hrozba stupňuje. Hra je v tomto režime pomerne ľahko predvídateľná, no to až tak nevadí, lebo baví. A vďačí za to jednej kľúčovej vlastnosti – dobrému dojmu z akcie a streľby. Niekoľko druhov nepriateľov, silnejších aj slabších, padá pod výstrelmi z vašej brokovnice a vy máte z toho radosť. Temné chodby osvetľuje len svetlo vašej baterky a vám sa vtedy vynárajú spomienky na Doom 3.

K dispozícii boli zatiaľ len 3 misie, no bohužiaľ, musím skonštatovať, že dve z nich boli podobné ako vajce vajcu. A dobrý dojem v takom prípade nezachráni ani zábavná streľba. Ponúknutá porcia sa hrala dobre, no nebola nijako zvlášť pestrá. Pomôcť tomu vie, samozrejme, kooperácia s ďalšími hráčmi, ktorých si môžete pozvať alebo vám ich vyberie hra. Spolu bojujete, oživujete sa a nakoniec aj zomierate. A to pomerne často, nakoľko sa hra nebojí postaviť vám do cesty nepriateľov s tuhým korienkom. A to je ďalšia chyba. Nie samotná obtiažnosť, ale fakt, že aj trojica hráčov musí do niektorých bossov vysypať poriadne mnoho zásobníkov, granátov a použiť na nich špeciálne schopnosti, kým padnú.

Príkladom môže byť obrovský robotický pavúk v jednej z misií. Ste traja a každý zásah je presný. Musíte sa rozmiestniť tak, aby protivník musel neustále mieriť inam. Popritom ešte musíte odolávať vlnám menších poskokov. No aj tak vám súboj s húževnatou potvorou dokáže zabrať až 15 minút, čo je na jedného nepriateľa neúnosne veľa. A to aj s používaním špeciálnych schopností. Spôsobujete strašne malé poškodenie a pavúk má kopu života. A misia sa súbojom nekončí, ale ste len v polovici levelu. Samozrejme, levelujete a kupujete si lepšie zbrane a o to ľahší bude neskôr váš postup, no to sa už budete chcieť  venovať iným misiám. Kľúčom k úspechu v tejto časti tak bude rôznorodosť a vyváženosť PvE obsahu, kde snáď finálna verzia hry ponúkne lepší zážitok.

Potom je tu posledné mesto a v ňom Tower. Toto miesto slúži najmä na spájanie hráčov a akési ďalšie príbehové prepojenie. Okrem hráčov tu stretnete množstvo NPC postáv. Tie vás môžu odmeniť vybavením alebo kreditmi. Taktiež si tu za nazbierané kredity môžete kupovať a zlepšovať vybavenie a podobne. Je to jeden veľký sociálny hub, ktorý je pomerne rozľahlý, dobre vyzerá a aj sám osebe dokáže ponúknuť slušný priestor na realizáciu. A nájdete tu nástenku s odmenami, ktoré môžete  "loviť" v PvP a PvE.

Crucible hra sa vo svojom príbehu prezentuje ako tréningové arény pre strážcov, no nenechajte sa oklamať, je to najzábavnejšia zložka hry. Je to PvP multiplayerová časť, v ktorej strávite najviac času. Plná verzia ponúkne 6 režimov, zatiaľ sme však mali možnosť vyskúšať len Control. Dva tímy, kde je po 6 hráčov, bojujú proti sebe na rozľahlej mape a obsadzujú tri kontrolné body. Kým ich držíte, tak získavate body. Tím s najvyšším bodovým ziskom vyhráva. A aj keď hra ponúkla len dve mapy, bavil som sa výborne, vlastne, asi najlepšie v poslednej dobe.

Multiplayer nie je ničím novým, ale už dobre známe prvky spája do vynikajúcej koláže s výborným dojmom zo streľby. Destiny sa tu síce s nováčikmi nemazná, no aj tak sa vám herná dynamika rýchlo dostane do krvi a čoskoro sa budete v tabuľkách umiestňovať na predných priečkach. Z rôznorodých zbraní si každý vyberie tu pravú pre seba a svoj herný štýl. Ste vyzbrojení dvomi zbraňami, navyše máte granáty, útok nablízko a špeciálny útok. Postupne si všetko z toho môžete vylepšiť. Staviť môžete aj na ťažkú muníciu, ktorá padá na mapu.

Boj je rýchly a aj napriek tomu, že je hráčov málo a mapy sú veľké, netreba naň dlho čakať. Obsadzovanie bodov prebieha rýchlo a a stav sa rýchlo mení. Preto musíte byť stále v pohybe, k čomu vám pomôžu jetpacky. Nefungujú ako v Titanfalle, no dokážete vysoko vyskočiť a hrateľnosť sa tak vertikálne rozširuje. Na ľadovej mape navyše môžete využiť aj vozidlá a strelné veže. Na jednoduchých vznášadlách sa len rýchlo presuniete, ťažšie zas vedia aj útočiť. Nemáte sa kedy zastaviť, aj so sniperkou je to len o jednej strele a okamžitom presune inam.

Destiny vás na mapách spawnuje dynamicky a náhodne, avšak nikdy nie tak, aby niekto dostal nefér výhodu, či už vy alebo váš súper, ktorému môžete vbehnúť do chrbta. Je prekvapivé, že hra je v už takej skorej fáze veľmi dobre vyvážená. Celkovo vzbudzuje veľmi dobrý dojem a ak budú aj ostatné režimy a mapy také zábavné ako táto drobná ukážka, je sa na čo tešiť. PvE v predvedenej podobe sa jednoducho prejete, no PvP sa ukazuje byť tým, kvôli čomu by sa do hry oplatilo ísť. Ťažko sa celý ten dojem opisuje, no je to jednoducho radosť z akcie a z každého headshotu. Zatiaľ to kazí len fakt, že strely raz za čas ešte preletia cez okraj múrov, čo snáď už do bety autori opravia.

Po technickej stránke Destiny v tejto fáze nie je čo vytknúť a aj by to bolo náročné, keďže mnoho vecí sa ešte zmení. Framerate hra držala poctivo a v pohybe vyzerá veľmi dobre, no samozrejme, narazíte aj na slabé textúry, hlavne čo sa povrchov týka. Celkový dojem z grafiky je však dobrý a to najmä vďaka atmosfére a dizajnu, čo Bungie šlo vždy. Hudba a zvuky sú na tom tiež dobre, aj keď nič prevratné. Hlavná hudobná téma sa veľmi dobre počúva aj po niekoľkých hodinách hrania.

Destiny to má rozbehnuté veľmi dobre a zdá sa, že investovaná polmiliarda dolárov od Activisionu sa oplatí. Predajom určite pomôže obrovská kampaň, kedy na nás Destiny vyskočí aj z chladničky, no popritom sa môžeme tešiť z toho, že hra stavia na kvalitných základoch. Teraz je už len na autoroch, aby hru rozšírili, odstránili neduhy a keďže je to MMO titul, aby pripravili aj dostatok obsahu. Na konzolách to bude unikátny počin, ktorý môže ukázať cestu ďalším. Na PC nie až taký revolučný, no aj tam by si hra mohla vďaka dobrému dojmu z akcie získať svoje publikum.

napísal matus_ace 16.6.2014
DESTINY - ALPHA

Vývoj: Activision / Bungie