AMONG THE SLEEP

AMONG THE SLEEP

6.5

Nočná mora dvojročného dieťaťa

Noc môže byť niekedy strašidelná aj pre dospelých, nehovoriac o deťoch, ktoré za každým tmavým rohom vidia strašidlo. Malý špunt, ktorý vie sotva stáť na nohách, sa preto ideálne hodí do hlavnej úlohy hororovej adventúry.  Prišli na to aj vývojári z Krillbite Studio, ktorí hráčom naservírovali temný príbeh vnímaný očami dvojročného chlapca.

Všetko začína idylickou oslavou s tortou a dvomi sviečkami, nad ktorými sa skláňa usmievavá mama. Po narodeninovom úvode nasleduje nenáročná výuka v detskej izbe. Chlapča sa pohrá s loptou a vláčikom, naučí sa otvárať šuplíky a skrine, posúva menšie predmety, vyšplhá sa na stoličku a zoznámi s hovoriacim plyšovým medvedíkom. To všetko vnímate z pohľadu prvej osoby a je to praktická príprava na veľké dobrodružstvo, ktoré sa začne uprostred noci, keď sa prívetivá detská izba a vlastne celý dom zmení na pochmúrne bludisko.

Maličký sa prebúdza sám v absolútnej tme. Na svoj vek je celkom šikovný, dokáže už stáť na nohách, hoci neraz capne na štyri a keď si k dverám prisunie stoličku, dočiahne na kľučku. Pohybuje sa po tmavých miestnostiach a sebadôveru mu dodáva spomínaný hovoriaci maco, ktorý navyše pri objatí osvetlí okolie ako baterka.

Among The Sleep
Among The Sleep Všetko začína idylkou s narodeninovou tortou.
Všetko začína idylkou s narodeninovou tortou.

Among The Sleep Hra má náznaky puzzle elementov, ale sú príliš banálne.
Hra má náznaky puzzle elementov, ale sú príliš banálne.

Among The Sleep Sem sa budete vracať so spomienkovými predmetmi.
Sem sa budete vracať so spomienkovými predmetmi.

Lenže nablízku je cítiť zlo, ktoré spočiatku nevidíte, len si ho uvedomujete. Neskôr, keď sa zo známych, aj keď tmavých miestností domu presuniete do bizarného sveta, ktorý je zmesou spomienok, pokrivenej reality a detskej fantázie, dostane bubák konkrétnu podobu. Musíte sa mu vyhýbať a keď na jeho prítomnosť upozorňujú stiesňujúce zvuky a roztrasená obrazovka, zaliezť do úkrytu. Strašidlo priťahuje hlavne svetlo a hluk a treba si dávať pozor najmä na zhodené fľaše a ďalšie hlučné predmety.

Úlohou chlapca je pod rúškom noci a v blízkosti bubáka vyhľadať štyri spomienkové predmety, ktoré treba zhromaždiť na určenom mieste. Každá vec priamo súvisí s chlapcom a jeho mamou a je kľúčom k odhaleniu tajomstva, ktoré je uzatvorené za pomyselnými dverami. K spomienkam sa dá dostať jedine zdolaním levelov, ktoré so sebou prinášajú určitú výzvu aj nenáročné rébusy. Zvyčajne treba nájsť niekoľko predmetov, napríklad kúsky skladačky, ktoré otvoria prístup k dôležitému objektu a s tým sa treba vrátiť k akémusi spomienkovému bubnu.

Hoci sa dá otvoriť, posunúť a zodvihnúť kopa vecí, praktické využitie má len niekoľko kúskov, ktoré sa ukladajú v jednoduchom inventári. Od chlapca sa väčšinou žiada vyhľadanie správnej cesty, ktorá je vlastne prekážkovou dráhou, kde pomáhajú alebo zavadzajú kusy nábytku, krabice, hračky, okenné rámy, rúry, dosky, jamy a mosty.  Pri prekonávaní nástrah zohráva úlohu hlavne fyzika. Napríklad musíte zaťažiť jedno rameno hojdačky, aby ste sa preplazili na druhé, po ktorom sa dostanete do vyvýšeného otvoru dreveného domčeka. Lokality sú pritom zaujímavé, aj keď je vám jasné, že ide o fantazmagóriu. Detské ihrisko vyzerá ako po apokalypse alebo z nočnej mory s Freddym Kruegerom. V lese s bažinami vám prebehne mráz po chrbte. Časti domu sú mixované so znetvorenými exteriérmi, zvláštnymi úkazmi a detskými kresbami namaľovanými na papieri alebo kriedou po stenách.

Postup sa ukladá automaticky a ak vás dostihne bubák alebo niekam spadnete, začínate od najbližšieho checkpointu. Hra nie je veľmi náročná, takže sa vám to stane len zriedka. Závažnejším nedostatkom ako nízka obtiažnosť, je však dĺžka, či skôr krátkosť hry. Celý obsah je naprataný do šiestich kapitol a čoho sa vlastne bojí dvojročné dieťa zistíte približne po dvoch hodinách. To je na dvadsaťeurovú hru bez doplnkových režimov zúfalo málo.

Vzhľad hry je dobrý, môžete nastaviť vysoké rozlíšenie, ale ani pri extrémnom nastavení nečakajte grafické orgie. Atmosféra je však vydarená, podfarbená temnou hudbou a občas budete mať zimomriavky. Hra navyše zahrňuje položku virtual reality a s Oculus Rift to môže byť celkom iná káva. Ovládanie je maximálne jednoduché, myš a niekoľko klávesov na nenáročné úkony pohodlne stačí. Zaujímavý je prechod do menu hry. Po stlačení ESC si dieťa zakryje oči, hra sa zapauzuje a vidíte pred sebou možnosti hry.

Among The Sleep má zaujímavý námet a vlastne ani pointa vo finále nie je zlá. Indie vývojári urobili kus dobrej práce, ibaže ten kus mal byť podstatne väčší, minimálne dvojnásobný. Za bezmála 250 000 dolárov vyzbieraných v Kickstarteri a 20 € na Steame by sme oprávnene chceli viac. Dvojhodinové nočné dobrodružstvo má vydarenú atmosféru, ale je prikrátke a nepredstavuje skutočnú výzvu. Sympatická jednohubka  doplnená o štyri symbolické achievementy sa skončí skôr, ako sa poriadne rozbehne. Among The Sleep je ako pekná blondínka, za ktorou sa radi otočíte, ale vzápätí zájde za roh a rýchlo vám vyfučí z hlavy.

Among The Sleep
Among The Sleep Realita sa prelína s fantáziou a niekedy sú z toho bizarné obrazy.
Realita sa prelína s fantáziou a niekedy sú z toho bizarné obrazy.