DEX

DEX

Kyberpunková modrovláska z Česka

Dojmy

Českí vývojári Dreadlocks pripravujú kyberpunkovú RPG s ručne kreslenými animáciami v 2D prostredí. Dostali sme možnosť vyskúšať hru v ranom štádiu a siahli sme po nej ako po chutnej maškrte. Hoci je toho ešte dosť, čo treba urobiť a vyladiť, modrovlasá Dex, ktorej meno figuruje aj v názve, si nás už získala. Povieme vám prečo a možno bude sympatická aj vám.

Skúšobná verzia síce ešte nepriniesla nosný príbeh hry, ale napriek tomu ponúkla slušný obsah a množstvo úloh. Prvú naštartujete hneď v úvode pri rozhovore s Georgijom, ktorý pôsobí ako bezprizorný bezdomovec, ale je v ňom viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Podobne ako ostatným postavám, ktoré majú určitý význam a ponúkajú questy, aj jemu svieti nad hlavou osvedčený výkričník. Žiada vás o antidepresíva, ktoré je najjednoduchšie kúpiť v obchode s medikamentmi o niekoľko obrazoviek ďalej. Potom od vás chce umiestnenie vírusu do predajných automatov (v ktorých inak môžete kúpiť nápoje alebo kondómy). Nie je to celkom v poriadku, ale ako čoskoro zistíte, mnoho obyvateľov kyberpunkového mesta vás požiada o záškodnícke služby, napríklad o zlikvidovanie laboratória pomocou C4, aby pouličný gang nešíril svoj pochybný tovar.

Stretnete aj zúfalca, ktorý potrebuje pomoc pre svoju chorú matku. Môžete asistovať pri predaji starožitností, ponúknuť svoje služby predajcovi zbraní, vrátiť alebo zužitkovať nájdené balíčky s menovkou. To je len hŕstka questov, ktoré vás čakajú už v prvej hodinke hry. Keď k tomu autori dodajú hlavnú zápletku, o zábavu bude dobre postarané.

Dvojrozmerné prostredia v sebe skrývajú bohaté možnosti. Môžete sa voľne pohybovať po meste, ktoré tvoria desiatky obrazoviek s poschodiami, podzemnými priestormi, rôznymi štvrťami a tajnými zákutiami. Dverami vstupujete do obchodov, obydlí, skladov, ktoré sú niekedy uzamknuté, ale keď sa naučíte manipulovať so zámkami na patričnej úrovni, dostanete sa dnu bez problémov. Niekedy použijete rebríky, výťahy, musíte preskakovať haraburdie a liezť na plošiny.

Priestorov, kam sa dá dostať, je skutočne neúrekom. Neraz pritom narazíte na rôzne objekty a skrinky s použiteľnými predmetmi, ktoré sa vám hromadia v priestrannom inventári. Nazbierate zbrane, lieky, energetické nápoje, ktoré doplnia zdravie, dátové čipy, ktoré pridajú skúsenosti a ďalšie veci, ktoré zužitkujete alebo predáte u obchodníkov. Pohybujete sa voľne, podľa uváženia a bez väčších obmedzení. V početných lokalitách sa chvíľami aj stratíte, takže niekedy zaváhate, ako sa dostať k chlapíkovi, čo vám dlží odmenu za splnený quest. Rozhodne by sme vo full verzii uvítali mapu.

Cestou stretávate rôzne indivíduá. Niektoré postavy sú len pohyblivou kulisou na pozadí a nemôžete s nimi komunikovať alebo ich nejako inzultovať. Často však narazíte na agresívnych kolohnátov, ktorí vám stoja v ceste  a tým sa tak ľahko vyhnúť nedá. Vďaka zapnutej funkcii, kedy vidíte dohľad a smer, kam sa nepriatelia pozerajú, ich však niekedy dokážete obísť alebo ich prinajmenšom prekvapíte odzadu. Modrá oblasť pohľadu naznačuje, že vás agresori nespozorovali, žltá, že sliedia a červená značí, že je zle a musíte utekať alebo sa biť.

Kontaktný boj zahrňuje jednoduché údery a kopy, ktoré môžete použiť postojačky alebo pri skrčení, kedy vás nepriatelia ťažšie zasiahnu. Jednotlivca zvládnete ľavou zadnou. Ak však narazíte na dvoch - troch magorov naraz, ide do tuhého. Neskôr môžete potýčky vyriešiť elegantnejšie - strelnými zbraňami. Postavy sa orientujú aj sluchom, takže je dobré nebyť hlučný, aby ste zbytočne neprivolali problémy. Na pohodlnejšie sledovanie sluchových vnemov je ďalšia funkcia, ktorá sa dá podľa potreby zapnúť alebo vypnúť.

Nebola by to správna RPG bez vývoja postavy. Dex získava skúsenosti za úlohy, boj a čipy a pomaly ale isto sa jej zvyšujú levely. Nová úroveň prináša body na vylepšenie niekoľkých atribútov. Zlepšujete odolnosť, otváranie uzamknutých dverí, boj nablízko a ešte nedostupné strelné zbrane a (pravdepodobne) hackovanie s prístupom k elektronickým zariadeniam. Dex sa otvoria aj doplnkové možnosti a výbava, ktorá má samostatnú záložku.  Umelé končatiny umožnia vyšší skok, respirátor ochráni pred jedovatým plynom. elektrostatické konduktory prinesú EMP ochranu, neurálne rozhranie dovolí použiť pokročilé implantáty a tak ďalej.

K pokročilým možnostiam som sa, bohužiaľ, priamo nedostal, pretože mi z času na čas zamrzla postava a raná verzia ešte nemá implementovaný save systém, takže som musel začínať úplne od začiatku. Ukladanie hry bude aplikované v najbližšej aktualizácii, ktorá už má byť prístupná bežným hráčom vo verzii s predbežným prístupom. Na prvýkrát som toho však zakúsil dosť a nepochybujem o tom, že si hra nájde svojich fanúšikov. Mladšie generácie síce môžu ohrňovať nos nad 2D spracovaním, ale priaznivci RPG zo starej školy si budú hru pochvaľovať.

Popri klávesnici využijete na ovládanie aj myš, ktorou sa dá pohodlne manipulovať s predmetmi v inventári. Pri pohybe využijete ľavé tlačidlo na údery a pravé na kopy. Koliesko je zoom a vzdiali alebo priblíži obraz podľa potreby.

Dex je šarmantná a zaujímavá a to platí o hlavnej protagonistke aj hre. Zoznámenie bolo príjemné a tešíme sa na ďalšie rande v novej verzii. Keď Dreadlocks doplnia nosný príbeh, možnosť  uloženia hry, plánovaný dabing (dúfame, že prehovorí aj samotná Dex) a  odstránia chyby, môžeme sa tešiť na kvalitnú RPG z domácej produkcie.

napísal uni 4.7.2014
DEX

WiiU