THE WOLF AMONG US: SEASON 1

THE WOLF AMONG US: SEASON 1

7.5

Rozprávková detektívka vrcholí

Po prvej epizóde z nového sveta, do ktorého sa rozhodli vstúpiť majstri rozprávania virtuálnych príbehov Telltale Games, sme všetci híkali od nadšenia. Komiksové univerzum Fables, z ktorého The Wolf Among Us vychádza, je v správnych rukách skvelým materiálom. Po obrovskom úspechu The Walking Dead sme si všetci mädlili ruky a čakali, čo príde.

Vytriezvenie

No a potom prišla krutá rana osudu. Tematicky je zápletka The Wolf Among Us skvelá, avšak na vývojároch z Telltale Games sa akoby prejavila únava a časový stres z práce na štyroch projektoch. Vidno to v dôležitých momentoch: keď mala zápletka gradovať, len nervózne prešľapovala na mieste a nezachránili ju ani bravúrne napísané dialógy. Svoj podiel viny nesie aj technické spracovanie, ktoré predsa len po necelom roku odhalilo svoje najväčšie nedostatky, spoločne s opakujúcim sa prostredím a jeho slabšou variabilitou. Tam, kde sme boli v The Walking Dead neustále unášaní neovládateľným prúdom vody niekam dopredu, sa v The Wolf Among Us len čľapkáme v barine.

Negatívny tón recenzie hneď na úvod je potrebný, aj vzhľadom na pomerne vysoké hodnotenie, ktoré napokon hra dostala. Zopakujme si ale aj základné črty adventúr od Telltale Games, a teda virtuálnych dobrodružstiev v interaktívnej forme. Pozbierané a použité predmety spočítate na prstoch jednej ruky, dôležitým sa stávajú rozhovory, od ktorých sa odvíja samotná zápletka. Rozhodnutiami v nich volíte smer rozvetveného rozprávania, nakloníte si na svoju stranu osoby alebo si ich naopak pohneváte. Volieb je hneď niekoľko a hoci nie sú príliš markantné a pri opakovanom hraní neukážu totálne odlišné smerovanie príbehu, sú dostatočne dynamické a v časovom strese vás prinútia k drastickým rozhodnutiam. Ak dokážu udržať napätie a vysoké tempo hry, sú standing ovation zaručené. Tentokrát sa to nepodarilo.

The Wolf Among Us: Season 1
The Wolf Among Us: Season 1 Súboje zanechajú šrámy skôr na duši detektíva, inak je takmer nezničiteľný. Boje tak strácajú šmrnc.
Súboje zanechajú šrámy skôr na duši detektíva, inak je takmer nezničiteľný. Boje tak strácajú šmrnc.

The Wolf Among Us: Season 1 Akčné QTE nie sú náročné a stíhate tak sledovať aj dianie na obrazovke.
Akčné QTE nie sú náročné a stíhate tak sledovať aj dianie na obrazovke.

The Wolf Among Us: Season 1 Bigsby je človek, ktorý priťahuje problémy v akejkoľvek podobe a nie raz dostane po ústach.
Bigsby je človek, ktorý priťahuje problémy v akejkoľvek podobe a nie raz dostane po ústach.

Kde bolo, tam bolo

Predstavte si situáciu, v ktorej by do nášho sveta boli vpustené známe rozprávkové postavičky, snažili sa začleniť do bežnej spoločnosti bez toho, aby na seba pútali pozornosť, ale zároveň prežili v tejto krutej dobe. Hlavným hrdinom je zlý vlk, Bigby Wolf, predstavujúci šerifa, dohliadajúci na poriadok v uzatvorenom univerze rozprávkových hrdinov. Z jeho života páchne na sto honov noir ako vyšitý, čím sme sa do neho okamžite platonicky zamilovali. Takmer neustále fajčiaci hrdina s večne nahnevanou náladou, ktorý k poháriku nemá ďaleko a necháva sa uniesť svojimi zvieracími pudmi - to môžeme.

Navyše nám vo Fabletown vyčíňa vrah. Zápletka prvej epizódy sa točí práve okolo rozvíjania zamotaného klbka udalostí, ktorého výsledkom sú dve ženské telá s oddelenými hlavami. Čo a ako sa stane, nebudeme prezrádzať, hoci uvítanie do detektívky uniklo zrejme málokomu. Zoznámite sa s rôznymi postavami, zažijete aj súboj s hrdinami transformovanými do zvieracích podôb, takže neprídete ani o vcelku intuitívne QTE vložky. Úvodná epizóda dokáže navnadiť, pretože predstaví nie práve utešený svet, v ktorom vidíte, ako sa s bežnými ľudskými problémami (byrokracia, korupcia, za peniaze si kúpiš všetko) snažia popasovať rozprávkové postavičky. Výsledkom je skvelá atmosféra plná depresie, beznádeje, nešťastia a žiadnej vidiny lepších zajtrajškov.

Polovicu princeznej a celé kráľovstvo k tomu

Lenže počiatočné nadšenie opadne práve preto, že je rozjazd taký energický a všetky skvelé nápady si vývojári vystrieľajú hneď na začiatku. Celým príbehom sa postupne nechávate už len nezáživne viesť za ručičku. Málokedy sa mu podarí skutočne ohromiť, hoci zaujímavé myšlienky a nastolené morálne dopady tu sú. Horšie je, že sa šmýkate len po povrchu a postavám sa dostanete skutočne pod kožu iba minimálne. Nedokážete s nimi sympatizovať alebo si k nim vytvoriť akýkoľvek vzťah. Ak sa tak aj náhodou stane, bývajú po dohraní epizódy nelogicky odhodené do pozadia a do konca sa nemusia ani objaviť alebo zohrajú len minimálnu či nepodstatnú úlohu v celom rozprávaní.

Ono tu je toho skutočne mnoho. Vo svete Fables vládne až neskutočná byrokracia. Výkonnými orgánmi sa pre ich skostnatenosť a takmer nulovú funkčnosť v bežnom živote bežne pohŕda. Rozprávkové postavičky skôr živoria ako žijú, prostitúcia ako zdroj príjmov nie je dobrou vizitkou pre nikoho, všakže. Od tej je už len krok ku kriminálnym činom a každý má svoje malé tajomstvo. Postupne vám bude možno proti srsti aj nastolenie poriadku, ktoré je potrebné, avšak vo vzduchu visí otázka, či je nutné sa za každú cenu držať písaného pravidla a neriadiť sa radšej trochu aj srdcom. Napokon sa dostanete do situácie, kedy síce ešte naháňate vraha, no v konečnom dôsledku sledujete vyvrcholenie skôr z pohľadu celého spoločenstva a jeho úpadku. Takto napísané to vyzerá fantasticky a sú tam aj náznaky čohosi, čo v iných hrách nenájdete, no ako celok je to splácané už menej kvalitne a príliš hrubo.

Soľ nad zlato

Po ponorení sa do vyšetrovania začne tempo hry v druhej epizóde postupne upadať. Síce nechýba príbehový zvrat (a v nasledujúcich častiach ďalší a ďalší), no všetko napreduje pomalšie a jednotlivé odhalenia už nemajú takú váhu. Nové postavy pribúdajú pozvoľna a hoci sú zaujímavé a niektoré odhalia svoje temné stránky, nie sú vykreslené dostatočne precízne, aby vám začalo ich správanie imponovať - či už kladne alebo záporne. Prekvapujúce situácie sú zakryté množstvom zbytočnej vaty, čo dvakrát zamrzí pri biednej dĺžke celej sezóny, ktorú pohodlne dokončíte za 6-7 hodín. Upadajúce tempo je rozhodne slabinou, prestávate cítiť napätie, hoci vyšetrujete dvojnásobnú vraždu a odhaľujete druhý, tajný život svojich priateľov..

Akčné momenty, pri ktorých vás čakajú nie príliš náročné QTE, finišujú hlavne v záverečnej epizóde, no chýba im potrebný spád. Taktiež zamrzí absolútne priemerná štvrtá epizóda. Tá mala pripraviť pútavé podhubie pre vyvrcholenie, avšak len zbytočne naťahuje dej, ktorý navyše graduje prekvapujúco nezáživne. Málokedy sa stáva, aby záverečné dejstvo bolo nezmyselne únavné. Dokonca budete hlavného záporáka nenávidieť menej ako Bloody Mary, ktorej by, mimochodom, tiež neuškodilo prehovoriť do deja výraznejšie. Všetko sa len kĺže po povrchu a bojí sa zaťať do živého. Máte pocit, akoby scenárista neodviedol stopercentný výkon alebo niekto zoškrtal z celého príbehu až príliš mnoho a dokonca ponechal to nezábavné. Spomeňme na seriálové The Lost.

A žili dovtedy, pokým neumreli

Komixový look sa k The Wolf Among Us hodí ako zadok na šerbeľ, o tom netreba polemizovať. Horšie je, že prostredia sú vykreslené tuctovo a chýbajú výraznejšie kulisy. Fádne textúry nezachráni ani chladná (čítaj správne depresívna) paleta farieb. Nepochopte to zle, nepotrebujeme fotorealistický vizuál, lež ten v hre nie je ničím zaujímavý a ak sa tak náhodou aj stane, objaví sa v hre toľkokrát, že sa ho prejete. Dabing a hudba si naopak zaslúži jednotku s hviezdičkou. Rozhovory sú nahovorené výborne - technicky i samotným prednesom. Nikto svoje repliky neodrapoce a každý hlas danú postavu výborne vystihuje. Chýbajú možno len monológy hlavného hrdinu, to do noiru patrí. Hudba je nevtieravá a dáva o sebe vedieť presne vtedy, kedy má. Melódie dopĺňajú atmosféru detektívky, nesnažia sa silou mocou zaujať a pogniaviť atmosféru príliš rýchlym tempom.

Ak však máme vziať do úvahy nadšenie po dohraní prvej epizódy, je výsledkom skôr sklamanie z celého dejstva. Žiadna časť sa nepriblížila kvalitou tej úvodnej a hoci o napätie nebola núdza, od Telltale Games očakávame rozhodne viac. The Wolf Among Us: Season 1 sa nepredáva za cenu plnej hry, takže po nej určite siahnite. Investované peniaze ľutovať nebudete, len musíte brať ohľad na to, že tentoraz sa nejedná o bombastické divadielko ako pri prvej epizóde, ale “len” o nadpriemerne napísanú detektívku zo zaujímavého prostredia..

The Wolf Among Us: Season 1
The Wolf Among Us: Season 1 Každá z vedľajších postáv vás postaví pred dôležité rozhodnutia, ktoré ovplyvnia sympatie ostatných.
Každá z vedľajších postáv vás postaví pred dôležité rozhodnutia, ktoré ovplyvnia sympatie ostatných.