QUANTUM BREAK

QUANTUM BREAK

Akčná jazda v príbehu o súboji s časom

Dojmy

Max Payne a Alan Wake. Stačia dve mená a aj ten, čo nikdy názov fínskeho štúdia Remedy Entertainment nikdy nepočul, sa okamžite dostáva do obrazu. Tieto značky rezonujú v hernom priemysle dodnes. Jedinečným rozprávačským štýlom, výbornými hlavnými hrdinami a aj zaujímavým príbehom. Prakticky sa im podarilo skĺbiť hru a film v podobe, ktorá kombinuje to najlepšie z oboch – rozprávanie z filmu a hrateľnosť videohry. A v podobnom duchu chcú tvorcovia pokračovať aj so svojou novou značkou, no nebudú chýbať drobné zmeny. Napríklad nová hra tentoraz nebude niesť názov podľa hlavného hrdinu. Inak by sa musela volať Jack Joyce.

Jack je hlavným hrdinom Quantum Break a má šťastie v nešťastí. Na univerzite v Riverporte vedci skúmali možnosti cestovania časom a ich experiment dopadol katastrofálne. Jack a traja jeho kolegovia to síce prežili a dokonca aj nadobudli nové schopnosti, no čas vo svete sa začal rúcať, čo bude v konečnom dôsledku znamenať aj jeho zničenie. Jack a partnerka Beth musia spojiť svoje novonadobudnuté schopnosti a zvrátiť rozpad plynutia času. Na opačnej strane však stojí Paul Serene a ten je zo všetkých najsilnejší.

Splniť úlohu nebude také jednoduché. Odhodlanej dvojici ide po krku obrovská korporácia Monarch Solutions, ktorá z nej spravila popredných nepriateľov štátu. Korporácia drží v rukách ako políciu, tak aj ostatné úrady a vám je jasné, že hlavným hrdinom chce zavariť každý, kto sa im postaví do cesty. A aby toho nebolo málo, Monarch má v rozpadávajúcom sa svete v rukách technológiu, s ktorou dokáže prenasledovaným poriadne podkúriť, aj napriek tomu, že majú nové špeciálne schopnosti, ktoré im v nastolenom svete umožňujú prežiť.

Autori, najmä Sam Lake, si dávajú záležať na príbehu hry. Na jednej strane tak sledujete svet v rozklade a možnosti manipulovania s narušeným prúdom času, ktoré však nepôsobia ako veľké sci-fi. Za to hra vďačí aj tomu, že všetky tieto aspekty jej autori konzultovali s vedcami pracujúcimi v CERNe (Európska organizácia pre jadrový výskum). No a potom je tu osobný príbeh hlavného hrdinu, ktorý sa zmieta v súboji medzi tým, čo mu je určené a vlastnou vôľou. Jack sa chce vzoprieť osudu a vy mu s tým musíte pomôcť.

Ak ste sledovali prezentáciu hry z nemeckej výstavy Gamescom, určite ste si všimli podobnosť hrateľnosti s predchádzajúcim Remedy titulmi. Hra sa svojou ťaživou atmosférou a temnejším zasadením podobá na Alana Wakea. Rovnako sa však podobá aj na Maxa Payne. Oproti Alanovi je totiž akčnejšia a neraz sa vám pri využívaní schopností, popri skákaní pri efektnom spomalení času, vrátia spomienky na streľbu v uliciach New Yorku. Dalo by sa povedať, že Jack je Max Payne na steroidoch.

Na jednej strane sa tu úplne láme čas samotný. Veci sú zastavené, spomalené, prípadne sa pohybujú sem a tam v krátkom časovom úseku. Jack má najmä možnosť pohybovať sa v týchto časových „stutteroch“. Nemôže ich však nijako ovplyvňovať a tu prichádza do hry kreativita tvorcov, ktorí vás stavajú pred často nemožné situácie. Obrovská loď vrazila do mosta a ten sa vám láme pod nohami. Ale v niektorých momentoch sa deštrukcia zastaví a niekde preskočíte, pričom sa onedlho čas vráti o niečo späť a opäť čelíte trochu inej situácii. Tieto momenty sú, samozrejme, silno predskriptované, no aj tak vám v nich autori stále ponechávajú kontrolu nad postavou.

Zatiaľ nám Sam Lake prezradil len 3 hlavné časové schopnosti, v hre ich však bude o niečo viac. Okrem pohybovania sa v pozastavenom čase dokáže Jack jednoducho zmraziť ostatných, prípadne ich aspoň spomaliť  v pomere k sebe samému. Efekt to má podobný ako bullet time, akurát z neho máte ešte výraznejší prospech. Ďalej dokáže vyťahovať ľudí zmrznutých v čase. No a nakoniec môže vidieť trochu do budúcnosti a na základe toho sa rozhodnete, ako sa s danou situáciou vysporiadate. Jack však nebude jediný, do ktorého kože sa vžijete. Neskôr dočasne preberiete aj úlohu hlavného antagonistu, ktorý disponuje schopnosťou ovládania času. Na jej predstavenie si však ešte budete musieť chvíľku počkať.

Jack by si len s mrazením ľudí v čase nevystačil, a teda sa dokáže aj slušne obracať so strelnými zbraňami. A práve v tomto ohľade je vidieť odklon od akčne skôr komornejšieho štýlu Alana späť k Maxovi. Počas rôznych pekných efektov spomalenia času totiž behá z jedného krytu do druhého, pričom mu nerobí problém páliť olovo všade navôkol seba. Na bežných nepriateľov to stačí, no na Juggernautov nie. To sú špeciálne exoskeletony vyvinuté Monarchom, ktoré sa dokážu pohybovať aj v zamrznutom čase. Môžete na ne ísť kombináciou sily a schopností, prípadne ich porazíte vďaka výhodám v prostredí, ktoré autori prichystali.

A zdá sa, že občas dá Quantum Break poriadne zabrať. Ani nie tak v bežných prestrelkách, ale skôr v súbojoch so silnejšími nepriateľmi a najmä v situáciách, kedy bojujete nie s protivníkmi, ale s prostredím a rúcajúcim sa časom. Práve vtedy totiž hra odpúšťa len veľmi málo, o čom sme sa mohli presvedčiť na vlastné oči.

Kvalita prezentácie, bez akýchkoľvek námietok, dosahuje filmové hranice. Všetko sa jej podriaďuje a navyše nie je do hry natlačená nasilu, ale gameplay prechádza do prestrihovej scény a tá zase následne do hrateľnosti. Graficky je hra už teraz podarená, aj keď niekoľko detailov by sa jej vytknúť dalo. Dôležitejší je však štýl, ktorý výborne slúži na budovanie atmosféry. Herci odviedli výbornú prácu, z prezentovaných ukážok to bolo vidno najmä na dabingu. Chvíľku pozeráte napínavú filmovú sekvenciu, hneď nato ju už zažívate na vlastnej koži. Koniec koncov, presne na toto si aj Remedy najalo filmového režiséra, aby bol dojem z prepojenia dvoch médií v jednom produkte dokonalý.

Cinematický feeling hry nie je zvolený náhodou. Quantum Break totiž prekročí hranice jednotiek a núl na disku v konzole, ale dostane sa aj na obrazovky v podobe seriálu. Ten by sa mal na trh dostať spolu s hrou a jeho natáčanie, podľa slov autorov, začne už o pár mesiacov. Môžeme tak očakávať, že rovnako ako Scottove Halo, aj seriálový Quantum Break sa postupne začne odhaľovať.

S Quantum Break pokračujú autori z Remedy v trende, ktorý nastolili už veľmi dávno. Ponúknu skvelé herné zážitky s výraznými hrdinami a silným osobným príbehom, pričom mu vedia dať niečo navyše, čo z neho spraví legendu. Mnoho z hry ste už mohli vidieť sami. Mnoho ďalšieho zostalo skryté a určené len pre novinárov za zatvorenými dverami. No všetko zatiaľ nasvedčuje tomu, že si záchranu sveta pred jeho úplným zrútením budúci rok hráči užijú. Navyše je tu stále ten skľučujúci pocit z toho, že vám uplynie čas. Doslova.

napísal matus_ace 19.8.2014
QUANTUM BREAK

Windows