DEAD ISLAND 2

DEAD ISLAND 2

Krvavá dovolenka v slnečnej Kalifornii

Snáď ani autori z poľského štúdia Techland nečakali, že z ich zombie survival kooperatívnej akcie Dead Island sa stane taký hit. Hra mala množstvo chýb, no aj tak ponúkla zaujímavý a unikátny zážitok, ktorý hráčov strhol. Nečakal to určite ani vydavateľ Deep Silver, no keď sa už tak stalo, bolo by hriechom v nastolenom trende nepokračovať. Aj keď už bez pôvodných autorov, ale s čerstvou krvou na palube, sa preto pomaly pracuje na hre Dead Island 2, ktorej by sme sa mali dočkať už na jar budúceho roka.

Hlavnej línie v sérii (medzičasom sa už slušne rozrástla o vedľajšie hry) sa chopili vývojári z Yager Development, ktorých môžete poznať najmä vďaka Spec Ops: The Line, kde sa vysmiali priamo do tváre všetkým moderným vojenským akčným hrám. V prípade druhého Dead Islandu však podobne veľký skok spraviť nechcú. Minimálne nie v oblasti príbehu. Na základoch prvej časti však stavajú ešte väčšiu a bohatšiu hru, ktorej aspoň drobnú porciu (síce dlhú, ale vzhľadom na predpokladané rozmery hry len krátku ukážku) sme si mohli na vlastnej koži vyskúšať.

Bohužiaľ, nebolo veľa času na rozhovor, no ak by som autorom adresoval aspoň jedinú otázku, spýtal by som sa, kde je ostrov. Dvojka nás totiž posúva niekoľko mesiacov za udalosti na tropickom ostrove Banoi, kde sme dovolenkovali v prvej časti. Avšak opúšťame ostrovné prostredie a v novej hre sa dostávame do Kalifornie. Slnko a luxusné rezorty sa vracajú, no ostrov nikde. Za ten však môžeme považovať samotný štát, ktorý vláda USA odrezala od okolitého sveta a vyhlásila tam karanténu. V štáte zostali už len ľudia, ktorí odmietajú opustiť svoje domovy, no miesto si tu našli aj utečenci, hľadači adrenalínu a tí, ktorí dúfajú v nový začiatok.

Prostredie hry bude obrovské a samozrejme, otvorené. Slnkom zaliata krajina však už nebude dejiskom krvavej drámy, ako tomu bolo v prvej časti. Oproti vážnemu tónu z jednotky totiž Yager stavili na odľahčenú atmosféru plnú humoru a bláznivej akcie. Občas sme až mali dojem, že sa nechali inšpirovať šialenou open world akciou Sunset Overdrive. Niektoré miesta sú však skryté za bariérami, kam sa bude dať ísť až neskôr. Nebudú chýbať ani skutočné lokality v Santa Monica, Venice Beach či San Franciscu.

Yager chcú v Dead Island 2, podľa vlastných slov, vytvoriť najmenšie MMO na svete, kde vstupuje osmička hráčov do perzistentného sveta. Môžu hrať spoločne, môžu sa navzájom ignorovať a taktiež môžu hrať aj proti sebe. Je to len na nich. V prípade vážnej situácie vedia volať o pomoc, ale druhý hráč môže pokojne prosbu ignorovať a venovať sa plneniu iných úloh, prechádzaniu herného sveta a koseniu zombíkov. Možnosti boli už v relatívne malej ukážke obrovské a dokonca sa dal prejsť celý časový úsek bez toho, aby postava narazila na niektorého z ďalších hráčov. Plná hra ponúkne cestovanie autami, ale aj fast travel možnosti.

Mohlo by sa zdať, že hra teda nebude mať nejakú základnú príbehovú líniu či progres, no tieto elementy by, samozrejme, vo finálnej hre chýbať nemali. Hrateľná ukážka toho veľa v tejto oblasti neukázala, no vieme, že v hre budú určité eventy, po ktorých sa môžete posunúť ďalej a taktiež sa na nich môžete (a nemusíte) podieľať spolu s ďalšími hráčmi. Napríklad si môžete vyskúšať spoločnú defenzívu na mieste, kde sa chcú preživší mladí ľudia zabávať za sprievodu ohlušujúcej hudby. Tá vám do žil pumpuje energiu a vy len sekáte a strieľate okolo seba a výborne sa bavíte. Herný svet tým však nekončí a stále chce ponúkať multiplayer bez prekážok a čakania.

Plná hra pojme 8 hráčov v jednej hre, no my sme v aktuálnom builde mohli vyskúšať len štvoricu postáv. Každá bola iná, každá mala vlastné schopnosti a aj zbrane. Narazíte tu tak na tradičné archetypy, ako tank (silná pomalšia postava), menšia a rýchla postava a podobne. Variabilita štýlov je bohatá a to zaručuje nie len rozdielne herné zážitky, ale aj umožňuje vybrať si presne ten štýl, ktorý vám najviac vyhovuje. Výzbroj postáv sa líši ako v primárnych, tak aj sekundárnych zbraniach. Toto vám však nezakazuje meniť ich za iné, ktoré v hernom svete nájdete .

Súboje sa oproti prvej časti dočkali výrazných prepracovaní. Dead Island 2 je po každej stránke krvavejší, brutálnejší a rýchlejší ako jeho predchodca. To všetko je v kontraste s krásnou Kaliforniou, ktorú zaplavíte prívalom krvi a hnisu. Zbrane si opäť môžete upravovať, pričom už aj v základnej forme dokážu napáchať peknú paseku. Samozrejme, môžete používať strelné zbrane a aj nože, mačety a iné nástroje nablízko. Po svete zbierate baterky, benzín a podobné veci a vďaka nim si môžete pripraviť skutočné lahôdky, ako napríklad samopal s horľavými nábojmi, mačetu s elektrickým šokom alebo brokovnicu so zmrazujúcim efektom.

Zombíkov tak najskôr môžete zmraziť a potom rozstrieľať na drobné krvavé ľadové kúsky. Alebo ich pri porciovaní mačetou poriadne pošteklíte elektrickým prúdom, ktorý môže zasiahnuť aj ďalších v ich blízkosti. Sečné zbrane sú celkovo efektnejšie ako predtým. Sekáte a krájate akýchkoľvek nepriateľov ako v reklame od Horsta Fuchsa. Výsledný dojem z akcie je tak podstatne lepší. Nepodarené prestrelky z prvej časti sú minulosťou. Nechýba ani rage režim, ktorý vám dočasne dodá väčšiu silu a rýchlosť a nepriateľov môžete odrovnať aj pomocou efektných popráv. A ak si nebudete vedieť rady, stále môžete využiť mocné kopance, ktoré sú často účinnejšie ako sekera či brokovnica.

Zombíci sú po novom výrazne iní. Možno tak nestavajú na kvalitu, ale na kvantitu. Sú ľahšie zraniteľní a ani tí väčší toho veľa nevydržia (v hrateľnej ukážke sme narazili zhruba na 3 rôzne kategórie s mnohými rôznymi tvárami), avšak aj napriek tomu sú nebezpečnejší ako tí v prvej časti. Aktuálne to však nemôžeme adekvátne zhodnotiť, nakoľko v hrateľnom builde AI stále trpela bugmi a zasekávaním. Keď sa však na hráčov vrhli vo väčšom počte, bolo treba používať aj lieky na regeneráciu zdravia.

Akcia je prehnaná a zveličená, ale tak jej to sedí. Dead Island 2 sa neberie vážne, ale stavia na humor. Koniec koncov, humornú zložku prezentoval už prvý trailer z hry, ktorý sme mohli vidieť na E3. Štýl hry je skutočne plný energie, bláznovstva a preháňania. Hlášky postáv, situácie, na ktoré narazíte, ale aj rozseknutie nepriateľov vertikálne na polovicu, je tu za účelom toho, aby ste sa pri hre bavili a smiali. A aj keď to môže byť trošku zvrátené, funguje to.

V recenzii prvej časti sme chválili grafiku a zatiaľ sa zdá, že pri recenzii dvojky to nebude inak. Yager hru stavajú na novom Unreal Engine 4, avšak nie je to len technologický základ, ktorý ju ťahá hore, ale aj výtvarný štýl plný efektov zvýrazňujúcich zasadenie hry do slnečnej Kalifornie. Zo zvukov si najčastejšie budete užívať rachot zbraní, ktorý okamžite prehluší pazvuky vydávané nemŕtvymi. A keď príde rad na hudbu, vždy sa vás snaží rozhýbať. Nie len v hre, ale aj na sedačke doma, čomu je prispôsobený aj výber melódií.

Dead Island 2 predstavuje obrovský odklon od prvej časti a Riptide. Neznamená to však, že by to bol odklon zlým smerom. Nie je to ani tak o prežití, keďže tentoraz autori rozviazali ruky zábave a púšťajú ju aj do takých miest, kam sa prvá časť neodhodlala. Hra bude väčšia, ponúkne obrovské možnosti a štýl, ktorý si prispôsobíte sami sebe.

napísal matus_ace 27.8.2014
DEAD ISLAND 2

Vývoj: Deep Silver / Dambuster studios