FLOCKERS

FLOCKERS

7.0

Masaker alebo pokus o záchranu ovečiek

Flockers je hnusná hra! Priznám sa, že som ju pred vydaním akosi prehliadal a keď som súhlasil, že ju zrecenzujem, vôbec som netušil, do čoho idem. Hra s ovečkami? Fajn. Tie ovečky od tvorcov červíčkov Team 17? Super! Beriem, bude zábava! Worms sú už legendárni, trochu brutálni, ale zábavní a poskakujúce výbušné ovečky určite prinesú rovnako chytľavý zážitok. Alebo nie?

Upozorniť ma mala už úvodná obrazovka. Prečo sú tie ovce také zašpinené? Nevadí, mrkneme neskôr. Pri úvodnej filmovej scéne som už ale spozornel. Čo to malo znamenať? Celkom milá ovečka sa objavila v akejsi fabrike a rôzne automatizované prístroje ju začali mlátiť, valcovať a nakoniec ťahať za chvost. A to len preto, aby zabékala od bolesti a dostala do otvorenej tlamy dynamit. Každý z tých kovových mučiacich nástrojov pritom vyzeral, že váži prinajmenšom tonu. Blbý vtip, ale nevadí. Ovečka bola zatlčená do debničky, v ktorej mala byť odoslaná rovno na bojové pole s červami, no našťastie dostala ona aj jej stádo nečakanú príležitosť na útek. Budeme teda hľadať cestu von z továrne, aby bol trápeniu ovečiek  koniec?

Na začiatku úrovne dostane hráč možnosť obzrieť si zložitú továrenskú halu naplnenú rôznymi strojmi, páčkami, reťazami a náznakom nesúvislých cestičiek umiestnených v rôznych výškach. Veľmi ma potešilo, keď začali ovečky po jednej vypadávať z akejsi šmýkačky a pekne jedna za druhou sa vybrali naprieč 2D prostredím. Veď to je ako Lemmings! Lumíci sú záležitosť, ktorú si väčšina mladších hráčov nemôže pamätať alebo budú poznať iba porty na PSP či mobily. Vznikla kedysi v praveku videohier a skromné možnosti vtedajšieho hardvéru jej tvorcovia využili k vytvoreniu národa párpixelových škriatkov. Lumíci boli takí hlúpi, že vždy chodili v rade jeden za druhým a ak si hráč nedal pozor, tak pokojne rad radom naskákali do najbližšej priepasti. No a ovce sú rovnako hlúpe.

Flockers
Flockers Ovečka to bude mať ťažké...
Ovečka to bude mať ťažké...

Flockers To muselo bolieť...
To muselo bolieť...

Flockers Tam dole boli ešte pred sekundou snehobiele ovečky.
Tam dole boli ešte pred sekundou snehobiele ovečky.

Je tu však veľký rozdiel. Pokým sa Lumíci museli presúvať naprieč zničiteľným, no statickým prostredím, fabrika pôsobí dojmom živého organizmu. Platformy sa pohybujú hore a dole, občas niekam udrie veľké kladivo a inokedy sa pohne zvláštne ozubené koleso. Stačí, že prvá ovca v rade nevedomky skočí na tlačidlo a tesne pred ňu sa spustí plošina, ktorá premostí cestu k ďalšiemu chodníčku. Ale aký som bol ale prekvapený, keď sa pred mojimi očami odohral naozajstný masaker!

“Čo im to robia?“ znela nahlas vyslovená otázka. Na stádo ovečiek zrazu spadla obria čepeľ a ovečky za bolestivého jačania nakrájala na nechutné krvavé kúsky. Na zlomok sekundy zo zvieratiek striekala krv, akoby medzi ne práve vpálil kamión a potom po nich zostala nechutná kaša a vnútornosti. (Nemôžem to povedať s istotou, ale obyčajne na zemi zostane niečo ako zakrvavený žalúdok.) Tak páni, toto teda nie!

Na tejto hre je pre mňa niečo naozaj desivé a nepochopiteľné. Prečo by chcel niekto ubližovať ovečkám? Veď sú to mierumilovné zvieratká, obľúbený námet na plyšové hračky, mali by sme ich mať radi a dávať na ne pozor. Čo je vtipné na tom, keď z nich tečie krv? Zďaleka som nehral všetky Worms hry, ale v tých, ktoré som hral, ovečka proste vybuchla. Nekrvácala a netrpela. Uchvátili ma filmy SAW i Cintorín domácich zvierat, hral som Limbo aj Life Goes On, ale toto je niečo celkom iné. Ovce sú milé, atmosféra rozprávková a veselá a z ničoho nič bolesť a utrpenie. Nevyhnutne sa ponúka otázka: „Čo keby to niekto kúpil deťom?“ Ale práca je práca, takže som musel pokračovať ďalej. Po štyroch víťazných úrovniach som už Flockers nenávidel. Nenávidel som každú železnú pascu, ktorá odsúdila ovečky na bolestivú smrť. Našťastie som ale dostal spásnu myšlienku – pozrieť sa do menu, či tam nebude kúzelná voľba. A bola! Blood off.

Musím povedať, že po zrušení krvavých efektov zostala naozaj zábavná logická hra. Ako som už vyššie napísal, Team 17 sa pekne pohral s prostredím i level dizajnom. Absolútne nehrozí repetitívnosť ani večery so zívaním. V každej úrovni/hale sú rozmiestnené debničky so špeciálnymi vylepšeniami. Nie je ich veľa - ovca môže dostať čiapku dlhých skokov a plášť lietania a... časovanú bombu. Ale na to už teraz nemyslime. Ďalšie schopnosti sa týkajú tímovej spolupráce dvoch či troch oviec. Jedna druhej môže vyskákať na chrbát a tak v rozhodujúcom momente vytvoriť most či stenu, ktorá ostatným ovciam zabráni spadnúť rovno pod nôž či uvoľnený valec. Ale každá úroveň je niečím iná. Niekedy ovce začínajú na dvoch miestach a musia sa dostať k spoločnému cieľu. Inokedy sú v továrni rozmiestnené teleporty. Niekedy je treba uvoľniť valec, aby zroloval bariéru z akýchsi mäsiarskych nástrojov. Ďalšou zaujímavosťou sú meniče gravitácie, ktoré nechajú štvornohé belasé vankúše pokojne pobehovať po plafóne.

Aj prístup k vedeniu stáda sa mení podľa dizajnu úrovne. Občas je výhodné či nutné oddeliť od stáda jedinú ovcu, ktorá dostane obe schopnosti a preskáče až k zdanlivo nedostupnému tlačidlu. Inokedy je výhodný tím troch či štyroch oviec, ale väčšinou ovce postupujú ako jedno veľké stádo. Bohužiaľ, straty bývajú vysoké. Ovce padajú z veľkých výšok, občas sa vyskytnú v zlom čase na zlom mieste a 15 z nich rozpučí obrie kladivo a občas ich pár naskáče do cirkulárky. Fajn, že sa väčšina krvi dá vypnúť, ale na ostrých ihlách zostávajú nabodnuté ovčie hlavy a hlavne zostalo to otrasné bľačanie umierajúcich zvierat.

Cieľom každej úrovne je dostať ovce z bodu A do bodu B, odkiaľ vedie cesta do ďalšej úrovne. Nejde o žiadnu šachovú partiu, na prejdenie každej úrovne máte iba pár minút, ale utekajúci čas je aj tak zväčša úplne irelevantný. Misia spravidla neúspešne končí po usmrtení všetkých ovečiek. Kvôli tomu hráč opakuje niektoré haly znova a znova a neraz zastaví plynutie času, aby mohol ďalší postup podrobne naplánovať. Hneď vedľa stopky je praktické tlačidlo rýchleho pretáčania, aby hráč pri opakovaní úrovní zbytočne nečakal a rýchlo dostal ovce opäť na miesto ich predošlého úmrtia. Najväčšou výzvou je, prirodzene, doviesť do cieľa všetky ovce v skvelom čase a získať dobré umiestnenie v rebríčku úspešnosti. Ešte väčšou výzvou je chrániť svoje stádo a zároveň si dovoliť odbočku a zájsť po uväznenú zlatú ovcu, za ktorú sú špeciálne body. Na postup do ďalšieho levelu však stačí aj jediná úspešná ovca, prípadne vopred určený počet a nie je nutné hľadať cestu pre každé jedno zviera.

Flockers
Flockers Zabite 25 oviec a dostanete odmenu.
Zabite 25 oviec a dostanete odmenu.

Flockers Meat Maker sa postará o prísun nových úrovní.
Meat Maker sa postará o prísun nových úrovní.

Flockers Tu sa odohral masaker.
Tu sa odohral masaker.

Kreslenej grafike ťažko niečo vyčítať. Nič jej nechýba, je príjemná na pohľad a realistické spracovanie by sa k takejto hre naozaj nehodilo. Ruch v hale pekne podtrhávajú obrysy či tiene na pozadí, znázorňujúce hluk vo zvyšku fabriky či za jej hranicami. Soundtrack sa skladá zo skladieb, ktoré pomáhajú navodiť atmosféru veselej puzzle hry a hráčovi ničím nenaznačí, že naň za každým rohom číha masaker. Pekne otrasné sú odmeny. Ak sa niekomu podarí nechať behom jednej sekundy prepichnúť 20 oviec, môže upraviť vzhľad svojho stáda na ovce-pankáčky, po päťtisícej mŕtvej ovci sa sprístupní stádo zombie-oviec a k dispozícií je aj zmena farby krvi, napríklad na modrú či zelenú. Choré, ale na druhej strane užitočné. Čím menej vyzerajú ovce ako ovce, tým menej je vám ich ľúto.

Nechýba ani editor levelov, ktorého používanie nie je práve intuitívne, ale pomocou Steamu sa dá ľahko dostať k písaným aj video návodom a pomerne rýchlo stvoriť aj prvú vlastnú úroveň. Vo workshope už nájdete desiatky fanúšikmi vytvorených úrovní, ktoré príjemne dopĺňajú „kampaňovú“ šesťdesiatku.

Tvorcovia bojových červíkov spravili takmer všetko správne. Flockers nie sú novým nápadom, ale pôvodný koncept Lumíkov výrazne vylepšili pomocou interaktívneho prostredia plného rozmanitých pascí. Hra nie je ani príliš ľahká, ani frustrujúca. Vývojári dobre odhadli veľkosť úrovní aj časový limit, väčšinou sa na to dobre pozerá a nejedná sa o to isté, čo ponúka tisíc iných logických hier. Jednotlivé úrovne sú zaujímavé a priebežne budú pribúdať ďalšie, vytvorené stále šikovnejšími fanúšikmi. Kombinácia logickej hry a krvavých vnútornosti, pomiešaných s otravným jačaním nevinných hlúpučkých zvierat, je ale krokom do poriadneho... Bez toho by som mohol hru vrelo odporučiť aj deťom a ako rodinnú zábavu s jedným ovládačom so skupinovým hľadaním najlepšieho či jediného riešenia. Takto ale pôjde Flockers z disku preč čo najskôr, aby si hru náhodou nevšimol niekto neplnoletý a necivel na zmasakrované ovečky. Veľká škoda.

napísal roberto 19.9.2014
7.0
7.4