DANGANRONPA 2: GOODBYE DESPAIR

DANGANRONPA 2: GOODBYE DESPAIR

9.0

Lov na spolužiakov na ostrove

Recenzia na Vita verziu

Jedna z najlepších japonských hier tohto roka dostáva pokračovanie. Ale dvojka je v inom štýle, na aký sme zvyknutí zo západných hitov v snahe byť väčší, lepší, rozsiahlejší. Hlavnou devízou Danganronpa bol totiž vynikajúci scenár a dusný koncept, ktorý sa nedá ľahko replikovať. Ale autori vydali zo seba maximum a dvojka sa minimálne vyrovnáva jednotke a občas ju aj prevýši.

Hrať dvojku bez znalosti prvého dielu takmer nemá význam. Potrebujete poznať kontext, je dobré byť oboznámený s herným štýlom a pamätať si udalosti, pretože vtedy vynikne aj spojitosť oboch častí (ktoré kedysi vyšli na PSP v Japonsku ako jeden balík, čo bol geniálny ťah). Dejovo nadväzuje dvojka na originál, sú tu viaceré referencie i prepojenia. A samozrejme, rovnaký koncept a pocit beznádeje.

Formula pôvodnej Danganronpa sa opakuje. Hlavný hrdina Hajime Hinata sa znenazdajky objaví v škole Hope’s Peak Academy a putuje na školský výlet na tropický ostrov Jabberwock spolu s pätnástimi spolužiakmi. Učiteľ (králik Usami) tvrdí, že je to súčasť vyučovania, no veľmi rýchlo sa objaví aj démonický medvedík Monokuma ohlasujúci nové pravidlá: všetci musia ostať na ostrove, kde majú dostatočné množstvo zásob. Podobne ako v jednotke je nastolený drsný systém: študenti sa musia navzájom začať zabíjať, aby sa aspoň niekto dostali preč. Ba čo viac, je potrebné, aby vrah nebol odhalený a vtedy bude môcť odísť z ostrova, zatiaľ čo ostatní zomierajú. Ak študenti vraha odhalia, bude po súde popravený. Ani to ale pobyt na ostrove nerieši, lebo Monokuma chce, aby vraždy pokračovali až do konca.

Danganronpa 2: Goodbye Despair
Danganronpa 2: Goodbye Despair Monokuma je čistý blázon a prichystal si kopu nových kostýmov.
Monokuma je čistý blázon a prichystal si kopu nových kostýmov.

Danganronpa 2: Goodbye Despair Hlavný hrdina na súde - tak málo času, toľko priestoru na chyby.
Hlavný hrdina na súde - tak málo času, toľko priestoru na chyby.

Danganronpa 2: Goodbye Despair Vo dne aj v noci despotický medvedík sleduje dianie a každý váš krok.
Vo dne aj v noci despotický medvedík sleduje dianie a každý váš krok.

Scenáristi do diania opäť hádžu 16 znamenito napísaných postáv. Popri hlavnom hrdinovi, ktorý sa podobá na predchodcu a Monokumovi,  je to 15 ultimate spolužiakov. Každý je v niečom výnimočný, no Hajime Hinata je asi dieťa šťasteny, že môže byť s nimi. Tentokrát je tu gamer, príslušník yakuzy so syndrómom, agresívny kuchár, sestrička, chovateľ zvierat. Je to solídna paleta určená na odstrel. Zatiaľ čo v jednotke ste začali nadväzovať vzťahy s vybranými postavami v prvej kapitole a hneď najsympatickejšia skonala, v dvojke ste na pripravení na umieranie v solídnom tempe. Aspoň dve postavy v kapitole - to je nemilosrdná rovnica. A krása scenára spočíva v tom, že hoci viete, do čoho idete a tušíte smrť v okolí, vždy vás prekvapí identita obete i vraha, ktorý pod vplyvom okolností konal. V tomto smere je Danganronpa 2 opäť výborne napísaná. Má na mieru ušitý dej, krásne prostredie na smrť, postavy, ich motivácie. Vplyv okolností pôsobí na každú postavu inak a snaha prežiť, mixovaná s pocitmi beznádeje, ženie udalosti vpred. Prirodzene sa mieša kontrast nádeje, ale celkové priľahlé pocity nebezpečenstva, strachu, depresie a spravodlivosti pod tlakom víťazia. Ako tu prežiť? So štipkou rozumu a nepoľavujúcou nádejou, že vraždy raz skončia a vy ich prekonáte a eventuálne vyriešite.

Veľká časť deja je rozprávaná formou vizuálnej novely s dlhšími dialógmi, ale na rozdiel od iných hier nepôsobí pasívne. Je tu dostatočné množstvo voľnosti vyvolané pohybom po ostrove, ktorý je sám osebe výborná lokalita a pôsobí lepšie ako škola z prvého dielu. V hre sú oveľa variabilnejšie prostredia, namiesto podobných koridorov mestečká, pláže, rezorty a v 3D pohľade stačí prejsť cez kratšie cesty a zbytočne dlho neblúdite. Podobne ako v jednotke sa voľnosť hry delí na tri časti. V Daily Life sa môžete zoznamovať s ostatnými študentmi a utužovať vzťahy. Popri konverzáciách či pýtaní sa pri kľúčových momentoch môžete venovať darčeky a zisťovať profil spolužiaka. Po zlomovom bode kapitoly nastane Deadly Life, kedy prebieha samotné vyšetrovanie na ostrove a hľadanie stôp - výborná pasáž, keď treba mať oči na stopkách a sledovať miesto činu i okolie. Keď nájdete všetky stopy a urobíte rekonštrukciu udalostí v efektnom komikse, nastane súdny proces.

Takzvané class trials sú najdlhšie pasáže hry a prekonávajú aj dejové časti s konverzáciami. Pripravte sa na to, že niektoré zaberú aj dve hodiny a sú to napínavé momenty, kde na seba nadväzuje veľa obvinení, stôp či náznakov (neodporúčam hrať class trial na časti, ale vyhradiť si vždy večer či poobede a dokončiť to na jeden raz). Je tu časť so známymi obvineniami a vašou snahou ich odraziť (debatný kolotoč, kde nesmiete pustiť oči z výrokov a určiť správne i klamstvá) a rovnako aj nové minihry. Je tu pasáž, kde musíte zbierať písmená a slabikovať odpoveď na otázku. Ale aj troška akcie v podobe  Rebuttal Showdown, kde sekáte argumenty švihom prsta či tlačidla (podobne ako by ste šermovali v Onimushe na gamepade). A Logical Dive spája arkádu s logikou. Hrdina manévruje akoby na skateboarde vo vzduchu (v štýle Trona) medzi myšlienkami a odpoveďami na nevysvetlené momenty. Bizarné, ale zábavné.

Aj vďaka tomu si uvedomíte, že Danganronpa 2 je dynamickejšia v súdnych procesoch ako napríklad Phoenix Wright v posledných dieloch. Je to jemné porovnanie žánrov, no bláznivé minihry sú vítaným spestrením v momente, keď vám už oči prechádzajú zo všetkých stôp či dialógov.

Pretože formula hry je už známa a neohúri tak ako po prvý raz, vložili autori do hry nové elementy. Je tu virutálne zvieratko, s ktorým sa oplatí behať po všetkých miestach a ňuchať rozličné predmety či odmeny. Je to aj motivácia pre lepšie preskúmanie ostrova (ktorý je skutočne bohatší ako minule škola) a najmä objavovanie skrytých medvedíkov Monokuma. Hutnejší scenár je aspoň občas odľahčený a stále platí, že najmä v prvých kapitolách je dobre tráviť veľa času so spolužiakmi, aby ste sa o nich dozvedeli viac. Ak na to zabúdate a medzičasom zomrú, na skúmanie profilu je neskoro.

Grafika hry sa vylepšuje vďaka lepším lokalitám (ostrov a jeho zákutia), dabing je veľmi solídny a tisícky riadkov titulkov kvalitne preložené, čo je pri adventúrnom štýle potrebný základ. Soundtrack vám hra do rytmu, napätia i relatívnej dusnej pohody, melódie sú variabilné a nezunujú sa.

Danganronpa 2 je pokračovanie, ktoré aplikuje už zažitý systém, čo nešokuje a viete sa naň pripraviť. No je zaujímavé, že pri prvom prechádzaní dokáže stále maximálne bodovať dejom, výbornými postavami a hrateľnosťou ako remeň, rozšírenou o väčšiu voľnosť hrdinu. Hutný scenár s hodinami dialógov i súdnych pojednávaní je obohatený o zábavné minihry. A k tomu je tu aj dobrá náväznosť na prvý diel. Ťažko možno od dvojky žiadať viac – očakávania splnila.

Danganronpa 2: Goodbye Despair
Danganronpa 2: Goodbye Despair Nekomaru má silné dejové pozadie, až traumu a potrebujete na to viac času.
Nekomaru má silné dejové pozadie, až traumu a potrebujete na to viac času.