TEAM INDIE

TEAM INDIE

5.0

Indie hrdinovia ťahajú za jeden povraz

Team Indie je ako tím Avengers, ibaže v menšom. Oveľa menšom. Ako napovedá už názov hry, vznikla v hlavách a počítačoch nezávislého štúdia. Malý tím Brightside Games dostal nápad - urobí jednoduchú hopsačku s niekoľkými rozdielnymi postavami, no namiesto boja proti najlepším konkurenčným titulom posledných rokov sa s nimi radšej spojí. Skĺbi tých najobľúbenejších indie "hopsákov" do jednej hry. Vývojári sa teda chopili telefónov, rad-radom škrtali e-mailové adresy a pokúsili sa získať práva na veľkých hrdinov malých hier. Ktovie, koľko mien z pôvodného zoznamu museli vyškrtnúť, ale nakoniec sa im podarilo dať dokopy deväťčlenný indie tím.

V družine sa stretli také rozdielne postavy, že v tejto kategórii Team Indie v pohode tromfne Dannyho jedenástku i marvelácku tímovku. Bok po boku môžeme vidieť dievčatko Mi, ktoré sa pri zdolávaní prekážok jednoducho mení na loptu a akési zelené želé s veľkými očami. Nájdeme tu aj staršieho pána menom CommanderVideo, ktorý musí byť neustále v pohybe, rovnako ako vo svojich domovských hrách. Je tu ničiteľ Clunk z hry kombinujúcej 2D platformovku a MOBA štýl, upratovačka s dvojitým skokom Dustgirl, akýsi čierny lietajúci ježko a Tim, schopný vrátiť sa v čase a naraz vnímať dve reality. Nezávislý tím ešte dopĺňa ničiteľ debničiek z hry Super Crate Box a Tiny aj s jeho harpúnou. No a nemožno zabudnúť na kocúra Marvina, jedinú pôvodnú postavu od Brightside Games.

Team Indie
Team Indie Tu ich máte všetkých. Deväť hrdinov z deviatich indie hopsačiek.
Tu ich máte všetkých. Deväť hrdinov z deviatich indie hopsačiek.

Team Indie CommanderVideo vznikol v roku 2009 a odvtedy beží, beží, beží...
CommanderVideo vznikol v roku 2009 a odvtedy beží, beží, beží...

Team Indie A toto je ten kocúr, ktorému všetci zachraňujú zadok.
A toto je ten kocúr, ktorému všetci zachraňujú zadok.

Bohužiaľ, keď ste si prečítali spomenutý zoznam, pravdepodobne ste zistili, že väčšinu spomenutých postáv nepoznáte. Možno patríte k tým pár ľuďom, ktorí tvoria výnimku a k postavám pristúpia ako k starým známym. Pre týchto hráčov má Team Indie asi nezameniteľné čaro, no takých nebude veľa, veď hrdinovia sú povyťahovaní z rôznych platforiem. Niektorí sa objavili iba na mobiloch či dokonca iba na iOS, ďalší je čisto PC borcom, iný má svoju fanúšikovskú základňu u Nintenda. Chýbajúce skúsenosti s postavami v ich pôvodných hrách sú potom ako stratené diely puzzle, bez ktorých nie je obraz kompletný a “Avengers efekt“ sa stráca. Pri vytváraní tímovky museli navyše autori nevyhnutne obrúsiť niekoľko hrán, zjednotiť art-štýl, každému hrdinovi ponechať iba jednu zvláštnu schopnosť a na tvár prilepiť ľahký úsmev, aby nekazil veselú a uvoľnenú atmosféru. Niektorí protagonisti tak strácajú časť svojho čara. Ak nič iné, aspoň si tieto postavy vyskúšate a možno dostanete chuť zahrať si s nimi aj v ich domovskom prostredí.

Pointa hry tkvie v tom, že Marvin ako jediný nie je žiadnym hrdinom, nemá žiadnu špeciálnu schopnosť a je teda závislý na pomoci najväčších hrdinov indie hopsačiek. Príbeh začína, keď Marvin ako malý nevinný kocúrik prichádza do domácnosti staršej pani. Tam je však už doma veľký starý kocúr Oskar. Ten sa cíti byť roztomilým prišelcom ohrozený a pokúsi sa ho zastrašiť, no nechtiac ho posiela do video hry. Jediná cesta von vedie cez 50 úrovní, z ktorých je nutné zvládnuť minimálne 41. Ako som už spomenul, Marvin je obyčajný kocúr. Vie chodiť doľava aj doprava, dokáže vyskočiť... No a to je už všetko. S takýmto základným tréningom sa dokáže dostať cez prvú úroveň, ale už v druhej zostáva bezradne stáť pred gigantickou tŕnitou rastlinou. To je chvíľa založenia Indie tímu. Marvinovi prichádza na pomoc prvý hrdina, bežec CommanderVideo. Vďaka jeho schopnosti prekĺznuť popod nízke prekážky prebehne celú úroveň, podráždené kvety sa stiahnu a úroveň môžete prebehnúť znova, tentokrát s Marvinom.

Team Indie je dobrodružstvo pre jedného hráča, no hrdinovia potrebujú pri Marvinovej záchrane spolupracovať, takže budete hrať asynchrónny multiplayer sami so sebou. Na cestu postupne vyrazí prvý, druhý a možno aj tretí hrdina, každý z cesty odstráni pár prekážok a po dosiahnutí jackpointu sa vrátite v čase a v úlohe Marvina sa obyčajne držíte krok za hrdinom. Prechádzať tie isté miesta znova, ale tentokrát jednoduchšie, samozrejme, nie je práve zábavné. Ešte horšie sú “hluché pasáže“ keď v úlohe Marvina sledujete samých seba, ako ste si s niečím nevedeli poradiť, prípadne čakáte, kým sa hrdina vráti z Marvinovi nedostupnej oblasti. Čas sa dá trochu urýchliť, ale aj tak sa v hre dosť načakáte a občas niečo neklapne a musíte sa vrátiť o pár jackpointov naspäť. Počas prechodu levelom môžete zbierať porozhadzované kryštály a trofeje, ktoré však nemajú žiadny skutočný význam, ide iba o výzvu v štýle: pozbieraj ich všetky, ak sa ti teda chce...

Hru nakoniec zachraňuje jeden z dvoch základných nápadov. Aj keď hrdinov indie hopsačiek nepoznáte, nič to nemení na ich rozmanitosti. Vďaka tomu sa Team Indie šikovne vyhýba stereotypu. Prvé úrovne sú iba zoznamovacie, no na vyšších úrovniach sa občas rozohrá pekný koncert. Na začiatku úrovne môžete poskakovať s nevinným zeleným želé, no po jeho platformách vyskáče bojovník s mečom a ručným guľometom a z ničoho nič likvidujete jedného nepriateľa za druhým. Štafetu môže prebrať Dustgirl, ktorá obratne vyzametá každý roh a dokonca i strop, aby si na konci cesty tľapla s Timom, vďaka čomu sa hra opäť spomalí a nasleduje séria logických hádaniek. Prudké zmeny tempa a štýlu nemusia vyhovovať každému, no aj tak sú najväčšou devízou hry.

Patrí sa napísať aj pár slov o grafike, ale ak ste si medzičasom prezreli pár obrázkov, v skutočnosti k nim už nie je čo dodať. Autori nič nepokazili, pretože sa vydali jednoduchou cestou a do 2D úrovní poslali dvojrozmerných hrdinov v štýle starých kreslených televíznych rozprávok. Marvin je ako hlavný mačací hrdina dokonale nevýrazný a počas jeho dobrodružstiev hrá dookola zopár jednoduchých melódií soundtracku. Na šesťtlačidlovom ovládaní sa tiež nedalo nič zásadne pokaziť, no minimálne na klávesnici by človek očakával možnosť upraviť ovládanie podľa svojich preferencií a momentálnej polohy v kresle. Možno teda dáte prednosť gamepadu.

Samotný nápad spojiť postavy z rôznych hier do jedného tímu mohol byť veľmi životaschopný. Zlúčenie rôznych hrdinov a ich opätovné rozdelenie do vlastných titulov nakoniec výborne funguje vo filmoch a dajú sa na tom zarobiť miliardy, tak prečo by to nemohlo rovnako fungovať aj vo videohrách? Napokon, už existuje niekoľko úspešných príkladov. Tento model však nefunguje, ak do jedného tímu spojíte iba niekoľko málo známych protagonistov. Viac než jednu-dve postavy tejto hry budú poznať iba priaznivci indie hopsačiek a Team Indie tak osloví veľmi úzku skupinu hráčov. Zážitok všetkých ostatných bude polovičatý. No kombinácia rôznych postáv s rozličnými schopnosťami a štýlom zdolávania prekážok je, našťastie, celkom zábavná aj sama osebe. Iba 50 úrovní však uplynie ako voda a na hru zrejme rýchlo zabudnete.

Team Indie
Team Indie J. Jitters vytvára pre ostatných plošinky.
J. Jitters vytvára pre ostatných plošinky.