ASSASSIN'S CREED: UNITY

ASSASSIN'S CREED: UNITY

7.5

Výprava do revolučného Paríža

Ubisoft tento rok ukončuje Assassin's Creed sériu na oldgen platformách Rogue časťou a zároveň otvára novú generáciu s Assassin's Creed: Unity. Od začiatku bolo otázne či dokáže Ubisoft  priniesť dve veľké Assassin hry v jednom mesiaci bez dopadov na kvalitu a nehľadiac na to, že popritom vydáva Far Cry 4 a Crew. Teraz už odpoveď poznáme a obe hry so zabijakmi končia nedotiahnuté, aj keď každá v niečom inom. Unity hlavne chýbal čas na doladenie, čas, ktorý by potrebovala, aby ukázala svoj plný potenciál.

Assassin's Creed séria začala presne pred siedmymi rokmi. Odvtedy stihol Ubisoft s aktuálnymi hrami osem veľkých častí a 13 menších hier a rôznych doplnkov. V zásade má AC veľmi kvalitný námet s prakticky neobmedzenými možnosťami posúvania hry do rôznych období. Spoločnosť Absetrgo totiž v budúcnosti nájde v ľudskej DNA kľúč, pomocou ktorého môže vstupovať do spomienok ľudí a to nie hocijakých. Špecificky si vyberá bojovníkov z tajného rádu assassinov a zameriava sa na ich boj s rádom templárov o posvätné relikvie nazvané Pieces of Eden. Tie zanechali na Zemi naši mimozemskí stvoritelia. Abstergo ich chce získať a s ich pomocou ovládať svet.

Na vstup do minulosti v prvých hrách Abstergo používala Desmonda Milesa, ktorý nás previedol zaujímavým príbehom, ako v prítomnosti, tak aj minulosti a prešli sme s ním v podobe Altaira obdobie križiackych vyprav, v podobe Ezia renesančné Taliansko, aby sme s ním v druhej sérii načali americký príbeh s rodinou Kenwayovcov. Tam však jeho príbeh skončil a v ďalších hrách sa už dostávame do nového a jednoduchšieho deja v súčasnosti, kde sa Ubisoft zameral na ovládanie subjektov z minulosti samotnými hráčmi. Pomocou nich chce teraz Abstergo anonymne objaviť ďalšie tajomstvá minulosti. Ukázali nám to v Black Flag a pokračujú v Rogue a aj Unity.

Je to škoda, lebo Ubisoft za sebou zanechal zaujímavú časť série a zatiaľ sa nový námet nepodarilo rozbehnúť nanovo. Aj keď sa autori v Black Flag o niečo snažili, v Unity eliminovali túto časť série prakticky úplne, ale možno pridali ďalší zaujímavý prvok, ktorý môže oživiť prostredia ďalších častí. Napriek tomu, Desmond v hre chýba.

Assassin's Creed: Unity
Assassin's Creed: Unity Vstúpme to revolučného Paríža a spoznajme ho.
Vstúpme to revolučného Paríža a spoznajme ho.

Assassin's Creed: Unity Preberieme Assassina Arna previazaného s Templarkou Elize viac ako je vhodné.
Preberieme Assassina Arna previazaného s Templarkou Elize viac ako je vhodné.

Assassin's Creed: Unity Paríž je prvé skutočne veľké mesto v sérii a to znamená aj tisíce ľudí.
Paríž je prvé skutočne veľké mesto v sérii a to znamená aj tisíce ľudí.

V Unity sa chopíte úlohy hráča, ktorý práve spúšťa novú hru, aby sa ponoril do minulosti. Vraciate sa tak do revolučného Paríža v roku 1776 a prevtelíte do postavy Arna Doriana, mladíka z rodiny assassinov, ktorému zamladi zavraždili otca a až po rokoch, kým bol vychovávaný v rodine templárov, zisťuje, ako to všetko je a ku komu patrí. Sled udalostí a cesta za templárskou láskou Elise vedie do Paríža, kde udalosti naberajú na obrátkach a to ako v spoločnosti, kde padá Bastila a aj kráľ, tak aj v boji assassinov a templárov. Vy ste uprostred tohto chaosu, pridávate sa k Bratstvu, plníte zaň misie a ako postupujete s Arnom v rebríčku Assassinov, spoznáte komplikované udalosti a aj dôsledky vášho vzťahu s templárkou.

Decentne postavený hlavný príbeh dopĺňajú ďalšie dva príbehy, a to kooperačný príbeh pre štyroch hráčov zahŕňajúci vlastný dej sústreďujúci sa na úlohy pre Bratstvo a celé to dopĺňajú príbehy z mesta zamerané na historické udalosti a postavy. História Paríža je nakoniec stredobodom príbehu. Prejdete dôležitým udalosťami, prostrediami, a spoznáte historické figúrky, ako je Napoleon, ViDoca, markíz deSade alebo Robespierre. Všetko sú to zaujímavé stretnutia, ktoré oživia vašu cestu rozľahlým Parížom. Mesto oživujú aj nové vsuvky v sérii, ako prechody časom, kde s ovládanou postavou prejdete chybou v systéme do iných  časových odbobí Paríža - napríklad do  druhej svetovej vojny. Je to síce síce krátka, ale zaujímavá vsuvka, ktorá naznačuje, ako by mohlo vyzerať Assassin's Creed v druhej svetovej vojne. A vyzerá skutočne lákavo, prakticky ako Saboteur v novej generácii.

Samotný Paríž ešte dopĺňajú detektívne misie, Nostradamove záhady a café misie. Jednoducho, obsahu je tam viac ako dosť, nehovoriac o zbieraní novín, otváraní mapy mesta viewpointmi alebo hľadaní truhlíc s bonusmi. 40-50 hodín ako vyšitých a to s tým, že približne 15 hodín zaberie hlavný príbeh. Samozrejme, samotný čas hry záleží od vás a vašej zručnosti - prechádzanie náročných misii a hľadanie ideálnych riešení nie je jednoduché. Ak by ste chceli čistý multiplayer, ten v hre tentoraz nenájdete, autori ho nepridali a koncentrovali sa čisto na kooperáciu.

Hrateľnosť pokračuje v štandardoch Assassins série, kde máte k dispozícii rozsiahle otvorené prostredie, v tomto prípade detailne prepracovaný Paríž, ktorý prechádzate ako pešo, tak aj parkourovo po strechách, vyberáte si misie, navštevujete obchodníkov, kupujete nehnuteľnosti, vylepšujete ich a zarábate. Na uliciach nechýbajú náhodné elementy, ako zabíjanie alebo chytanie zlodejov, likvidovanie nepriateľských stráží. Trochu tu však chýbajú koče alebo kone, ktorými by sa mohli brázdiť ulice, ale autori ulice tak husto zapratali ľuďmi, že pešia jazda by bola zrejme aj tak rýchlejšia. Keďže mesto je veľké, nechýba ani rýchle presúvanie sa medzi vyhliadkovými vežami v každej štvrti.

Samotné prechádzanie mestom dopĺňanú rozmanité misie, kde nájdete klasické prenasledovania, rýchle likvidácie alebo dopredu určené boje, ale väčšina misii je tentoraz v otvorenom sandboxovom štýle podobnom Hitmanovi. Teda máte vždy svoj cieľ niekde uprostred námestia alebo v budove, kam sa musíte dostať cez desiatky stráží. Bude na vás, či to skúsite silou, stealth postupom alebo kompromisom. Máte vždy niekoľko pomôcok, ktoré vám môžu uľahčiť misiu, ako vypustenie väzňov, podplatenie niekoho alebo tajné podchody.  K tomu vždy v okolí vždy nájdete aj obchodníka so zbraňami na doplnenie zásob pred útokom.

Misie sú už stavané rôzne, v niektorých sa budete pretláčať davom ľudí a skrývať sa v ňom pred nepriateľmi, v ďalších musíte postupne potichu eliminovať stráže, niekedy ich dokážete obísť po strechách a dostať sa bližšie k vášmu cieľu. Je ideálne úplne sa vyhýbať nepriateľom, používať smrtiace šípky, peniaze na odlákavanie, dym, prskavky, teda všetko, čím by ste sa mohli vyhnúť boju. Nedá sa to však vždy a nepriatelia vás raz za čas odhalia. Vtedy môžete skúsiť utiecť, ale rátajte so snahou nepriateľov zastreliť vás od chrbta, alebo sa pustíte do boja, ktorý však pri skúsenejších protivníkoch môže byť nebezpečný. V boji s mečmi totiž stačí nepriateľovi jeden dobrý ťah a končíte prepichnutý, nepomôže vám ani keď máte viac ako polovicu energie. Navyše, ak sa k tomu pridajú ďalší dvaja-traja strážnici z okolia a striedavo do vás sekajú a strieľajú, často je útek a taktika najlepším postupom vpred. Rátajte s tým, že budete často zomierať a reštartovať misiu od začiatku.

Umieranie však umožní hľadať iné cesty a okná, ktorými sa dá vniknúť do budovy a spôsoby ako obchádzať nepriateľov. Možno nakoniec skúsite všetko rýchlo prebehnúť a zavraždiť svoj cieľ, ale vždy treba rátať aj s tým, že misia končí až keď z miesta ujdete.  Pritom zavraždiť svoj cieľ musíte vždy assasinskou dýkou. Tá sa digitálne prepojí na DNA danej postavy a sprostredkuje spomienky danej osoby, a to umožní spoznanie celého templárskeho a asssasinského konfliktu, revolúcie a aj vraha svojho otca.

Assassin's Creed: Unity
Assassin's Creed: Unity Eagle vision vám ukáže nepriateľov v prostredí, ale aj rôzne stopy a dôležité objekty.
Eagle vision vám ukáže nepriateľov v prostredí, ale aj rôzne stopy a dôležité objekty.

Assassin's Creed: Unity Vizuálnej stránke ťažko niečo vytknúť, prepracovanie je veľmi dobré. Optimalizácia ale zaostáva.
Vizuálnej stránke ťažko niečo vytknúť, prepracovanie je veľmi dobré. Optimalizácia ale zaostáva.

Assassin's Creed: Unity Paríž je rozsiahly a jednotlivé štvrte ukazujú miestne pomery a rozdielny život v nich
Paríž je rozsiahly a jednotlivé štvrte ukazujú miestne pomery a rozdielny život v nich

Bojové misie doplnia detektívne misie alebo aj menšie pátracie vsuvky na štýl Batmana, kde svojim Assassinskym zrakom dokážete určiť podozrivé miesta, stopy krvi alebo vidíte cestu lemovanú mŕtvolami, ktorú musíte nasledovať. Budete však riešiť aj vraždy, kde je vašou úlohou preskúmať telo, hľadať stopy v miestnosti, rozprávať sa s podozrivými a nakoniec jedného usvedčiť. Nie sú to komplikované veci, ale popri neustálom boji o život zaujímavé a oddychové. Celé to doplní aj staranie sa o svoje budovy a ich zveľaďovanie. Je to síce voliteľná časť hry, ale do objektov sa platí investovať čas, zarábajú vám totiž peniaze..

Čo však voliteľné nie je a je priam nevyhnutné k prežitiu, je staranie sa o svoju výzbroj a vylepšovanie postavy. Za peniaze získané z misií a úloh si môžete kupovať stále lepšie zbrane, silnejšie meče, pištole, pušky, pričom sa vám neustále odomkýnajú nové typy a môžete ich aj upgradovať. Je dobré  veci postupne vylepšovať, aby ste odolali nepriateľom. K zbraňami sa pridáva aj oblečenie, ktoré rovnako vylepší niektoré parametre, ako odolnosť, stealth alebo aj silu v boji.  Netreba zabúdať ani na kupovanie skillov, ktoré vám postupne odomykajú stále ďalšie možnosti likvidovania nepriateľov, stealth možnosti, ako napríklad prevzatie podoby protivníka, možnosť vypáčenia zámkov, vyššie zdravie, zabitie dvoch nepriateľov naraz atď.

Najväčší génius v Ubisofte bol ten, kto do obchodu pridal štyri meny. Máte totiž tri základné finančné zdroje, z ktorých môžete čerpať - jeden je na kupovanie, druhý na upgradovanie vybavenia a tretí na získavanie schopností. Dopĺňa to štvrtá, hackovacia mena previazaná na reálne peniaze. Peniaze totiž  môžete do hry investovať a hacknúť si nimi  zbrane, na ktoré sa vám nechce zbierať peniaze samostatne, alebo si môžete "vylepšiť" zdravie, silu a teda prakticky nacheatovať hru. Osobne som nevidel dôvod niečo také použiť a zbrane, ktoré som odomkol za peniaze nazbierané v hre,  postačili. Ale ak skutočne chcete to najlepšie vybavenie, musíte sa v hre dosť zapotiť a získavať peniaze z príjmov z budov. V každom prípade, reálne peniaze sú v tomto type hry len čistým mámením financií od rozmaznaných a bohatých hráčov cheaterov.

Ak by ste chceli naopak ťažšiu hru, môžete si jednoducho vypnúť HUD alebo jeho časti. Ubisoft to totiž dosť prehnal s pomôckami a v každom rohu obrazovky máte niečo napchaté a neustále sa niečo vypisuje. Ideálne tak je po pár hodínách hry vypnúť niektoré elementy a napríklad nechať len mapu, aby ste sa približne zorientovali kde ste. Ale ani to nie je nevyhnutné a tieto úpravy slušne zvýšia obtiažnosť.

Assassin's Creed: Unity
Assassin's Creed: Unity Autori síce utlmili príbeh v súčasnosti. ale otvorili novú dimenziu ciest mimo určené obdobie.
Autori síce utlmili príbeh v súčasnosti. ale otvorili novú dimenziu ciest mimo určené obdobie.

Assassin's Creed: Unity Boje sú náročné a sú hlavne doporučené len ako východisko z núdze.
Boje sú náročné a sú hlavne doporučené len ako východisko z núdze.

Assassin's Creed: Unity Postavu si môžete plne nadefinovať a vybaviť.
Postavu si môžete plne nadefinovať a vybaviť.

Technologická stránka hry je očarujúca a hororová zároveň. Paríž je detailný a rozľahlý ako doteraz žiadne iné mesto v sandbox hrách. Navyše je preplnený ľuďmi, medzi ktorými sa len pracne pretláčate,ale pritom sa tak dokážete aj stratiť prenasledovateľom. Navyše celé mesto môžete pobehať po strechách. Budovy majú často pridané aj  miestnosti s otvorenými oknami, ktoré môžete preliezť. Niektoré historické budovy a kostoly sú plne prepracované aj zvnútra a môžete cez ne pohodlne prejsť. Detaily sú pôsobivé a celé to dotvárajú prepracované dobové oblečenia s doplnenou fyzikou, ako aj samotné tváre a vlasy postáv. Všetko dopĺňajú dokonalé nasvietenia a Paríž perfektne vynikne v rôznych obdobiach dňa.

Presnejšie povedané, celé to vyráža to dych len vtedy, ak vám hra ide aspoň pri tých 30 fps, čo skutočne na PC dokáže len niekoľko grafických kariet. Z konzol nejde na žiadnej čistých 30 a  priblížite sa k tomu len v 900p rozlíšení. V uliciach sa hra na Xbox One snaží držať medzi 25-30 fps. Na PS4  je to  prekvapivo slabých 20-25 fps, keďže Ubisoft už rok mal špecifickácie konzol na stole. Náročnosť doslova ničí potenciál celej hry. Možno to Ubosoft postupne nejako dokáže napraviť, ale jednoznačne, ak konzoly nestíhajú, mali  autori znížiť detaily alebo počty ľudí. Na to, že na PC hru neoptimalizovali, sme už u tejto formy zvyknutí, ale dať minimum GTX680 je extrém, aký sme doteraz nezažili. Ubisoft tentoraz predbehol aj svoj Watch Dogs. Je to škoda, lebo tak obmedzuje hráčov, väčšiemu publiku bráni vychutnať si hru a to má za následky negatívne ohlasy, ktoré sme počuli pri vydaní.

Framerate je síce najväčší problém, ak teda nemáte dobrú grafickú kartu, ale titul má aj rôzne menšie problémy, ako občasné prepadávanie sa cez zem, zaseknutie sa v objektoch, padanie kooperácie a ďalšie drobnosti, ktoré by sa za ďalší mesiac práce dali bez problémov opraviť. Podobne by bolo vhodné detailnejšie dopracovať parkourový systém, ktorý vás, ak si nedávate pozor, ľahko navedie na stĺp uprostred ulice alebo počas naháňačky nabehnete na rôzne nemožné miesta, na ktoré ste vôbec nechceli ísť a na ktorých sa postava zastaví, lebo nevie kam ďalej skočiť. Rovnako nie je doladené LOD, teda objavovanie sa detailov prostredia, hlavne postáv, ktorých hra síce vykreslí tisíce a vyzerá to ako živé mesto, ale keď sa k nim približujete, detaily sa niekedy načítavajú až tak zvláštne, že sa osoba pár metrov od vás prakticky zmení na inú.

Celkovo má Assassins Creed Unity parádny základ, ktorého potenciál, žiaľ, Ubisoft dokázal zničiť a to len tým, že mu pripadalo komerčne výhodnejšie vydať nedokončenú hru pred Vianocami, namiesto toho, aby ju podržal a vydal neskôr a plne dokončenú. Je to škoda, lebo Unity skutočne nemuselo vyjsť túto jeseň. Ubisoft mohol vypustiť len Rogue a Unity si nechať aj na jar alebo aj na budúcu jeseň.

Keď to zhrnieme, dokonale spracovaný Paríž, kvalitný koncept misií, slušný príbeh, kooperácia a veľa ďalšieho obsahu sa bije s nevyladenými súčasťami a chybami. Ubisoft síce slovom Unity naznačoval spojenie assassinov a templárov a aj spojenie hráčov v kooperácii, no v tomto prípade to hlavne znamená spojenie kvalitnej náplne s nedotiahnutými prvkami.

* Ak máte rýchlu grafickú kartu, môžete si k hodnoteniu pripočítať jeden bod.

napísal saver 17.11.2014
7.5