THE MUPPETS: MOVIE ADVENTURES

THE MUPPETS: MOVIE ADVENTURES

4.5

Skok rovno do priepasti

Recenzia na Vita verziu

Na poli dvojrozmerných plošinoviek neohrozene kraľujú posledné dve dobrodružstvá Raymana, ktoré sa nedajú nazvať inak ako fenomenálne. V dnešnej dobe je skôr zázrakom, že sa ujalo jednoduché skákanie. Nádherné prostredia, úžasné spracovanie a podmanivá atmosféra s poctivou hrateľnosťou stvorila zaslúžený kult. The Muppets: Movie Adventures od Disneyho sa možno snažili chytiť úspešnej vlny arkádových plošinoviek, veď z dielne nezávislých vývojárov ich tu máme hromadu, no vôbec sa to nepodarilo. Nazvať hru prepadákom, to by boli možno prisilné slová (aj keď by sa to patrilo), ale vystačíme si s jednoduchým konštatovaním: ak očakávate kvalitnú zábavu, dokonca aj pre mladšie ročníky, od Movie Adventures dajte radšej svoje ruky a peňaženky preč.

Dôvodov nájdeme mnoho, aj keď úvodné minúty vôbec nenaznačujú žiadne trampoty. Fakt, že je niečo skazené v kráľovstve Muppetov, sa ukáže čoskoro. Pätica postupne sa odomykajúcich svetov ponúka rôznorodé filmové príbehy v hlavnej úlohe so známymi postavičkami. Dokonca sa v rámci možností darí aj uviesť zápletku vtipným spôsobom. Ale to je tak všetko, kde to má ešte šťavu. Neskôr zistíte, že každý zo svetov vlastne predstavuje jednu úroveň s otravným režisérom, ktorú dorazíte behom pol hodinky až štyridsiatich minút. Je to neuveriteľne málo, bez akejkoľvek pridanej hodnoty. Málokedy sa stane, že si po dohraní sveta budete vôbec pamätať niečo zaujímavé a zábavné. Skrátka to bolo pirátske, westernové, rozprávkové, strašidelné alebo sci-fi prostredie. Nuda, nuda, nuda.

Svoje zberateľské chúťky neukojíte ani pri hľadaní všetkých objektov (50 hviezdičiek, 5 filmových kotúčov a 1 zlatý lístok na jednu úroveň), pretože aby ste získali všetko, musíte level dokončiť a spustiť ho znovu. Na mnohé miesta sa totiž pri prvom hraní nedostanete, nakoľko si špeciálnu schopnosť, napríklad dvojitý skok alebo zviditeľnenie priehľadných plošiniek, odomknete až po úspešnom dokončení daného filmu. Verte, že také nudné svety, bez štipky zaujímavej hrateľnosti a nápadov, pôjde ešte raz skúmať len poctivý masochista. Nenájdete ani len jeden jediný dôvod, prečo sa znovu trápiť a prekonávať nezáživné prekážky.

The Muppets: Movie Adventures
The Muppets: Movie Adventures Prestrelka na idúcom vlaku nesmie chýbať v žiadnom westerne.
Prestrelka na idúcom vlaku nesmie chýbať v žiadnom westerne.

The Muppets: Movie Adventures Dojem z trojrozmernosti sa snaží navodiť svet, v ktorom beháte po obvode veľkého valca, čiže veži zloducha.
Dojem z trojrozmernosti sa snaží navodiť svet, v ktorom beháte po obvode veľkého valca, čiže veži zloducha.

The Muppets: Movie Adventures Putovanie s Piggsy je niekedy trápením: spadnúť môže o niekoľko úrovní, pokojne aj pred checkpointom.
Putovanie s Piggsy je niekedy trápením: spadnúť môže o niekoľko úrovní, pokojne aj pred checkpointom.

Prekážky, ktoré by dali zabrať, v podstate takmer neexistujú a ak aj príde náznak výzvy, sú to bossovia na konci úrovní. Prinútia hráča aspoň trochu si precvičiť prsty, naučiť sa odhaliť stratégiu súpera a... a vlastne to možno spravíte hneď po prvom, maximálne druhom odchode do večných lovísk. Výnimkou je záverečná konfrontácia v sci-fi svete, kde je to jednoducho trápenie a trýznenie hráča nezmyselným trestaním za nepresné a hlúpe ovládanie. Často ani neviete prečo, ale skrátka sa to na vás zosype ako lavína - tu máš, ty odvážlivec, snažiaci sa dokončiť hru, skap ešte párkrát, prestane ťa to baviť a vypneš hru. Tak sa aj stane. Počas týchto súbojov sa musíte väčšinou brániť, vyhýbať útokom alebo ich odrážať na súpera, útočiť len vo vybranom momente. Najzaujímavejšia bola ochrana profesora pred útokom oživenej zeleniny a zároveň otočenie piatich ventilov. Chabá náplasť, ktorá sotva oživí nudný postup.

Prechod žiadnym levelom inak nie je poriadnou výzvou. Preskakovanie plošiniek je absurdne jednoduché, nepomáha ani raz za čas sa vyskytujúca povinnosť nájsť kľúč odomykajúci cestu ďalej, či automaticky sa pohybujúce plošiny. Nepriateľov je len niekoľko druhov, odlíšených samotnými úrovňami, no to len prezliekajú svoje kabáty. Raz je to panák chodiaci doľava a doprava a ak vás uvidí, jednoducho k vám beží po istú smrť. Inokedy na vás strieľa z diaľky. Každý stret s nimi vám zoberie kúsok zo zdravia prezentovaného tradičnými srdiečkami. Protivníkom nemôžete ani skočiť na hlavu, takže jedinou cestou ako ich zdolať ostáva veselé ignorovanie alebo prosté zostrelenie.

Je pravdou, že The Muppets: Movie Adventures je plošinovka primárne určená pre mladšie ročníky, avšak napriek tomu sa nedá inak ako kritizovať celkovú prázdnosť úrovní a výrazne zjednodušenú architektúru levelov. Aj malý capart po chvíli odhalí akoby odfláknutie toho celého. Je tam známa značka, obľúbení detskí hrdinovia, lenže ono to nefunguje a množstvo starých  titulov z PS One na PS Store síce vyzerá horšie, avšak hrateľnosť je diametrálne odlišná. Jednotlivým príbehom chýba atmosféra, máte pred sebou len bezduché a neustále, podľa rovnakých vzorcov sa opakujúce poskakovanie. Zábava sa vytratila, čo je zásadná chyba, pretože v hrách pre deti predsa ide o to, udržať pozornosť malého šidla. Skúste mu len tak pustiť prvého Crasha Bandicoota a ak neohrnie nos nad pixelmi, uvidíte rozdiel.

Rovnako veľkým prekvapením pre nás ostáva využitie, respektíve skôr zneužitie licencie na The Muppets zo strany Disney. Známi hrdinovia síce rozohrajú zaujímavé a aj vtipné príbehy, no tým ich vystupovanie ako také vo svojej podstate úplne končí. Navyše počas svojho putovania neprehovoria ani slovo. Dokonca zabudnite aj na akýkoľvek dabing počas samotného hrania. Na začiatku vám rozprávač uvedie zápletku a všetky ďalšie konverzácie sa odohrávajú čisto textovou formou. Áno, presne tak to majú deti radi. Zamrzí to hlavne vo chvíli, keď sa ozve režisér po vašej smrti, aby ste túto scénu zahrali ešte raz. Motivácia nulová a ešte to aj zdržuje, pretože si treba svoju frázu z tých niekoľkých poctivo odrapkať. Nehovoriac o tom, že checkpointy sú často zvolené hlúpo, takže ak sa ocitnete pred bossom, často niekoľko obrazoviek pred ním, musíte si znovu vypočuť jeho prázdne reči. Nedajú sa rýchlo preskočiť, každú vetu musíte pekne odklepnúť. To, že hráte za Muppetov je teda len čisto vizuálna prezentácia, pokojne by ste mohli mať pod palcom krabičku od zápaliek či CT-čko z Piešťan.

Jediným pozitívom sú teda samotné príbehy. Prvý film s Kermet ako pirátom, ktorý bohatým berie a chudobným dáva, je síce tým najhlúpejším, čo mohli vývojári spraviť a dať na začiatok, no potom sa už aspoň pousmejete pri putovaní princeznej Piggy za záchranou svojho obľúbeného hudobníka. A vlastne aj kráľovstva. O únos sa postaral zlý ujo, ktorý chce spraviť z obydlia krásnej (prasacej) princeznej obrovské verejné parkovisko. Minimálne sa pousmejete, animované scenérie sú kvalitne okomentované a parodujúce mnohé klišé aspoň čiastočne. Alebo čo taký Gonzo v príbehu The Night of the Walking Veggies, kde sa profesorovi nepodarí experiment a zlá zelenina ho chce zjesť? Uleteným je už aj samotný názov The Good, The Bad and the Animal podľa ďalšieho filmu s rovnomenným hrdinom v hlavnej úlohe. Ako šerif na dôchodku, ktorý teraz vo voľnom čase bubnuje, musí zachrániť mestečko pred kapitalistickým lotrom. Záverečný fight zvedie znovu Kermit vo vesmírnom The Koozebane Menace, v ktorom musí zachraňovať svoju milú Miss Piggy po havárii vesmírneho korábu.

Všetko sú to príbehy podané vtipnou formou, ale Muppets sa na nich ďalej v rozprávaní už nijakou formou nepodieľajú, čo je ohromná a neodpustiteľná chyba. Nevyužitý potenciál robí z Movie Adventures priemernú, prachom zapadnutú plošinovku, bez ktorej poľahky vydržíte. Síce možno vyzerá krajšie ako staré hitovky, no ani Unity engine nezachráni mdlé a nevýrazné svety s minimalistickým level dizajnom pred ubíjajúcou nudou. Palec jednoznačne smerom dolu.

The Muppets: Movie Adventures
The Muppets: Movie Adventures Súboj s prvým bossom musíte odskákať dvakrát, nezáživné prostredie však ubíja omnoho viac.
Súboj s prvým bossom musíte odskákať dvakrát, nezáživné prostredie však ubíja omnoho viac.