GOLD RUSH! ANNIVERSARY

GOLD RUSH! ANNIVERSARY

5.0

Zlatá horúčka v Kalifornii

Adventúra Gold Rush! vyšla v roku 1988 na počítačoch so systémom MS-DOS. V dobe vydania hry šlo určite o zaujímavý titul, ktorý si našiel svoje publikum. V Gold Rush! sa hráči vracajú o viac ako sto päťdesiat rokov do minulosti a to v čase, keď bolo objavené zlato v Kalifornii. Takzvané zlaté horúčky boli veľkými udalosťami po celom svete, hlavne v 19. storočí. Príčinou boli objavy masívnych ložísk zlata, ktoré lákali zlatokopov z celého sveta s vidinou veľkého bohatstva.

Nemecké štúdio Sunlight Games, spolu s vydavateľom KISS, získalo práva na vydanie pôvodného titulu Gold Rush! Počas leta vypustili na Steame originál pod názvom Gold Rush! Classic, no pustili sa aj do vytvárania remakeu s podstatne vylepšenou grafikou, novým ovládaním a dabingom postáv. V podstate by si Gold Rush! vedel nájsť okrem starších hráčov aj tých nových, no musím povedať, že Sunlight Games pozabudlo, respektíve vedome vynechalo niektoré prvky z pôvodného titulu. Počas hrania Gold Rush! Anniversary som sa v niektorých situáciach skutočne nudil a nechýbala ani frustrácia spôsobená viacerými chybami. Je to naozaj škoda, kedže hra ako taká nie je vôbec zlá.

Po spustení Gold Rush! sa objavíte v meste – v New Yorku. Hra vám nič nediktuje, nedáva vám žiadne indície, takže na všetko musíte postupne prichádzať sami. Pri prechádzaní sa po meste môžete čítať tabule s nápismi, rozprávať sa s ľuďmi alebo iba zisťovať informácie o svojom okolí. Na začiatku sa s hrou iba zoznamujete, no už vtedy vám beží „herný“ čas, ktorý odpočítava spustenie niekoľkých udalostí. Z nich je tou najhlavnejšou, celkom pochopiteľne, objavenie zlata. Ak v meste strávite nejakú tú dobu, už pri debate s ostatnými začnete rozprávať o fámach o objavení zlata v Kalifornii. Určitý čas sa jedná iba o špekulácie, no potom sa do mesta dostanú aj oficiálne správy o cenných nálezoch. Táto správa má však veľmi negatívny dopad na cenu za lístky do Kalifornie. Ale ak sa vynájdete, vďaka svojmu bratovi sa o objavení zlata sa dozviete o niečo skôr, ako ostatní. A s tým súvisí aj celý vývoj vašej hry.

Gold Rush! Anniversary
Gold Rush! Anniversary Bez rodinnej fotky by ste sa k zlatu nedostali.
Bez rodinnej fotky by ste sa k zlatu nedostali.

Gold Rush! Anniversary Na púšti sa bez vody ďaleko nedostanete.
Na púšti sa bez vody ďaleko nedostanete.

Gold Rush! Anniversary Na ceste sa stretnete aj s domorodými obyvateľmi.
Na ceste sa stretnete aj s domorodými obyvateľmi.

Gold Rush! totiž obsahuje až tri možné cesty, po ktorých sa dá dostať do Kalifornie. Prakticky tak ide o tri samostatné dobrodružstvá. Jedna cesta je priamo cez pevninu USA, tie zvyšné dve sú cez more, teda loďou. Prvá z nich je cez Panamský prieplav, jedná sa o tú kratšiu cestu a je teda aj drahšia, vyjde vás na 900 dolárov. Druhá vedie cez Mys Horn, popod Južnú Ameriku, čo znamená, že je podstatne dlhšia, no aj lacnejšia, stojí totiž 650 dolárov. Pri čítaní vyzerá cestovanie pomerne pomerne jednoducho, ale nie je to vôbec tak. Na začiatku ste prakticky bez peňazí, čiže musíte prísť na to, ako ich získať, kde máte kúpiť lístok a napokon za kým s ním treba ísť. Rovnako aj na ceste na vás neustále striehnu rôzne hlavolamy, pričom viackrát sa dostanete do náročných situácii, v ktorých kvôli hlúpej chybe zomriete a môžete ísť znova od posledného uloženého bodu. Hra priebežne ukladá váš postup, no rozhodne neodporúčam, aby ste sa na to spoliehali a radšej si progres ukladajte sami. Vyhnete sa tak veľkej frustrácii.

Gold Rush! sa pôvodne ovládal pomocou šípok na klávesnici a príkazov. Čiže ak ste sa chceli rozprávať s niektorou z postáv, prišli ste k nej a napísali „talk“. Rovnako to platilo aj na iné úkony, čiže kupovanie alebo zbieranie predmetov, otváranie dverí, čítanie listov a ďalšiu interakciu s predmetmi či postavami. Tento režim je dostupný aj v novej verzii hry, no okrem toho autori zapracovali na jednoduchšom point & click ovládaní. Medzi obomi režimami sa dá ľubovolne prepínať aj počas hry, takže si môžete bez problémov vyskúšať, ktorý vám viac vyhovuje. Hráči, ktorí hrali pôvodnú verziu, si pravdepodobne zvolia ovládanie príkazmi, no pre tých ostatných je ideálna druhá možnosť.

Point & click ovládanie e spravené čo najjednoduchšie, takže sa s ním skamarátite veľmi rýchlo. V hornej časti obrazovky máte inventár, kde je ukryté aj počítadlo skóre (maximum 250), a keď s myškou prechádzate cez predmety alebo postavy, s ktorými je možná interakcia, kurzor zmení svoje sfarbenie. Následne kliknutím pravého tlačidla na myši vyberáte, či chcete o danej osobe/predmete vedieť nejaké informácie alebo vykonať určitú akciu. Všetko je tak postavené na už zabehnutom princípe, no aj napriek tomu má svoje chyby. Niekoľkokrát sa mi stalo, že mi myška jednoducho zamrzla. Síce som s ňou mohol hýbať, no nereagovala na kliknutia. Takýto problém by nebol až taký závažný, ale keď si hru náhodou neuložíte a spoliehate sa iba na automatické ukladanie, po opätovnom spustení hry sa môžete vrátiť o nejakú tú úroveň späť. Ak by sa to stalo raz, neprikladal by som tomu veľkú váhu, ale keď som takto nútene musel opustiť hru aj päťkrát, už to začínalo liezť na nervy.

A keď už opäť spomínam frustráciu, rozpíšem ju trochu viac. Pôvodná verzia hry obsahovala dve výborné funkcie – možnosť pozrieť si herný čas a zrýchliť hru. Absencia týchto dvoch funkcií vo vylepšenej verzii mi značne pokazila celý zážitok z hry. Keď nastala neželaná situácia a ja som zahynul, hra zamrzla. Alebo som chcel prejsť určitú časť príbehu znova a narážal som na jeden veľký problém. Gold Rush! sa riadi vlastným časom, ktorý si navyše ani nemôžete zobraziť. Čiže ak už danú úroveň prechádzate znova, a teda viete, čo v nej máte spraviť, aj napriek tomu musíte čakať, kým vyprší určený čas, aby ste mohli pokračovať ďalej. Autori nad obomi funkciami premýšľali, no ich absenciu zdôvodnili tak, že zobrazovanie času má zmysel iba na začiatku hry a jeho zrýchlenie by si zas vyžadovalo množstvo práce.

Nové ovládanie je naozaj veľkou zmenou, no okrem neho tvorcovia zapracovali aj na audiovizuálnej stránke. Všetky scény z pôvodnej hry boli prekreslené a vyzerajú veľmi dobre. Navyše sa takmer až do detailov zhoduje s pôvodnou verziou, takže tí, ktorí sa k nej vracajú hlavne kvôli nostalgii, môžu byť v tomto smere určite spokojní. V staršom prevedení, pochopiteľne, prebiehal celý rozhovor iba v textovej forme, no do remakeu vývojári zapracovali kompletný dabing postáv. Za grafickú a zvukovú stránku si tak vývojári zaslúžia jedine pochvalu. Ešte dodám, že keď sa prepnete do pôvodného režimu ovládania, dabing sa vypne a rozhovory prebiehajú ako v pôvodnej verzii hry.

Gold Rush! Anniversary je jednoducho sklamaním. Grafická stránka hry bola síce vylepšená, no ovládanie má aj napriek jednoduchým základom svoje nedostatky. Cena je navyše postavená skutočne vysoko, za 29,99 € výsledný produkt naozaj nestojí. Ak ste teda veteránom a po Gold Rush! Anniversary sa obzeráte ako po hre, s ktorou by ste si pripomenuli staré časy, investujte radšej do Gold Rush! Classic. Vyjde vás iba na 5,59 € a dostanete presne to, čo od tejto hry očakávate.

Gold Rush! Anniversary
Gold Rush! Anniversary Upozornenia treba brať vážne.
Upozornenia treba brať vážne.