FAIRY FENCER F

FAIRY FENCER F

7.5

Hrdinom z donútenia

K novej JRPG Fairy Fencer F sa dá pristupovať rôzne. Niekto si pomyslí, že prichádza ďalšia JRPG tímu Compile Heart (Hyperdimension Neptunia, Mugen Souls Z, Record of Agarest War), ktorý chrli ťažšie prístupné hry plné grindovania i hutných textov. Iní fanúšikovia môžu dúfať, že keď je teraz tím obohatený o známeho skladateľa Nobuo Uematsu i výtvarníka Yoshitaka Amano, ktorí pracovali na viacerých Final Fantasy hrách, tak sa azda objaví nádych legendárnej série. Výsledok osloví prívržencov oboch táborov. Je to hutná JRPG na desiatky hodín, kde elementy držia pokope, ale potešení budú najmä ortodoxní fanúšikovia japonskej produkcie.

Pomerne lineárny príbeh sa točí okolo bitky dvoch bohov (The Goddess a Vile God), ktorí sa síce stihli vzájomne poraziť a teraz spia, no počas mlátenia vo svete stratili desiatky magických mečov Furies. V nich bývajú mystickí duchovia fairies so špecifickými vlastnosťami, ktoré môžu ovplyvniť jednak nositeľa meča a aj veľký kus sveta (čo využijete v dungeone). Kto drží Fury, stáva sa takzvaným Fencerom a mal by ich nazbierať čo najviac i eventuálne prebudiť boha. Taký ušľachtilý cieľ si dala korporácia, čo sa formuje ako záporná strana v príbehu. Na druhej strane je partia našich hrdinov, ktorí hľadajú meče a snažia sa ich nezneužiť. Nie sú to typickí záchrancovia, napríklad hlavná postava Fang je lenivec, čo skončil vo väzení, lebo sa hnal za jedlom a ideálne by v lochu aj ostal, lebo stravu má zaručenú a viac k životu nepotrebuje. Od ideálneho JRPG esa má ďaleko, nutnosť i ďalšie postavy ho tlačia do väčších činov a vášho dobrodružstva. Hoci cynická povaha a nechuť sú výborne vykreslené.

Fairy Fencer F
Fairy Fencer F Bojové animácie sú nádherné, berú súperom veľa HP a vám kopu času.
Bojové animácie sú nádherné, berú súperom veľa HP a vám kopu času.

Fairy Fencer F Fang má v živote jasno: kde je jedlo, tam bude plný žalúdok a to mu stačí.
Fang má v živote jasno: kde je jedlo, tam bude plný žalúdok a to mu stačí.

Fairy Fencer F Vedľajšie postavy plné svalov a nadutých dekoltov majú jasnú úlohu zabaviť.
Vedľajšie postavy plné svalov a nadutých dekoltov majú jasnú úlohu zabaviť.

To platí aj pre ďalšie postavy. Hoci sú tu typické archetypy žánru (s výnimkou hnilého hrdinu), dej ich rád využije. Najlepšie vyznieva odhodlaná Eryn, ktorá sa neskutočne snaží Fanga presvedčiť, že práve on je vyvolený hrdina, čo môže prebudiť Goddess a hľadať mýtické zbrane. Eryn má viaceré výrazné vlastnosti a nie je plochá postava: niektoré sú pitoreskné (spôsob komunikácie a scény amnézie), iné odhodlané (napĺňať starobylé ciele) a navyše žiarli, čo sa prejaví pri predstavení ďalších ženských postáv. Jednou z nich je Tiara, ktorá má neskutočne povrchné správanie, ale na druhej strane skrýva tajomstvo i pozná viaceré záhady sveta. Dvojica Eryn-Tiara slúži ako katalyzátor diania v prvej polovici hry, v druhej sa dostanete k hlbšiemu poznaniu, typickým súbojom s bossmi a nutnému finále. Scenár je dobrý, ale nie výnimočný. Dej patrí skôr medzi štandard, postavy tiež, ale charakter niektorých z nich pekne vyniká.

Svety JRPG od Compile Heart bývajú často generické a nájdete v nich menej zaujímavých lokalít ako v epických sériách typu Tales. V tomto smere sa Fairy Fencer F pochlapil, má dobré miesta na prieskum a väčšinu času sa hrniete do dungeonov skrývajúcich lepšie predmety, menších bossov či cieľ questu. Je škoda, že na povrchu vás čakajú najmä dlhé dialógy a povinné návštevy miest, obchodov či tvorba predmetov a zvyšovanie levelu. Šmeliť môžete desiatky minút, ale systém lootu nie je taký chytľavý.

Je to súbojový systém a spleť kratších dungeonov (na žánrové pomery), čo vás núti investovať 30-40 hodín do hry. Ťahový systém povoláva do akcie troch bojovníkov, tí sa môžu voľne pohybovať po bojisku a útočiť. Pozícia je kľúčová, hrdinovia majú okrem fyzických úderov solídne množstvo kúzel, ktoré zasiahnu veľkú časť bojiska. Oplatí sa investovať do ohnivých či ľadových atakov a účinné sú aj reťazové útoky alebo kombá, ktoré možno odomknúť. Pri triu je ľahké kombinovať. Z jedného avatara urobíte bojovníka, ďalšieho špecializujete na kúzla a tretí môže byť všehochuť: raz použije kombo, inokedy plošné kúzlo atď. Bežní nepriatelia padnú ľahko, bossovia sú dosť ťažkí.

Postavy možno vylepšovať vo viacerých smeroch. Sú tu rozličné materiály a výbava (zbrane, doplnky, oblečenie). Samotná postava získava skúsenosti a body na investíciu do vlastností. Taktizovať sa dá rôzne. Môžete ísť v línii (bojovníkovi Fangovi dať vyššiu silu úderov, lepšie kombá) alebo skúsiť iné vylepšenia. Všetko sa dá kompenzovať, zbraň a postava sa navzájom dopĺňajú. Výrazný efekt majú titulné Fairies v mečoch Fury. Aj tie môžete párovať s hlavnými vlastnosťami postavy (ak sú akčné zamerané, ľahko zvýšia fyzickú silu alebo druh magie) alebo ich dať do výbavy ako silný doplnok. Vašu partiu môžete vybalansovať veľmi dobre, ale chce to čas i viac pokusov. Vďaka nim sa aj za polovicou hry dokážete pre súboje stále nadchnúť. Vítané je rýchle prejdenie bojových animácií. Spoznáte ich, na prvých 10 videní sú efektné a berú dych, no potom sa stále opakujú a tu ich môžete cez L2 tlačidlo preskočiť.

Súboje navyše prinášajú dve pútavé novinky do JRPG žánru. Prvým je ukazovateľ tempa, takzvaný tension. Je to motivácia pre dynamické absolvovanie súbojov a nič pre defenzívnych hráčov, ktorí si dávajú načas, radi sa liečia a bojujú aj dvakrát dlhšie ako frenetické typy. Tenzia vás núti neustále útočiť, použiť vlastnosti a vďaka nim sa dostať k vyššej účinnosti úderov. Keď dosiahne určitý bod, nastane moment fairize. Táto dočasná maximálna efektivita padne vhod pri silnejších minibossoch (nič nové, variácia na Limit Break a podobné ťahy). Transformujete na odlišných bojovníkov a máte paletu superúderov. Lenže ak postupujete v boji práve defenzívne, spomaľuje sa tenzia a po dosiahnutí nízkej záchytnej hranice vaša účinnosť dokonca slabne. Netreba sa báť, tension vás nepripraví o možnosti taktiky, skôr vás ženie do efektívnych a nie príliš zdĺhavých súbojov, ktorými sú známe série od Compile Heart.

Druhou novinkou je používanie fairy. Okrem povolania do akcie ich môžete použiť v dungeone na špeciálny proces „world shaping“. Priradením fairy v dungeone získate permanentný efekt pri pochode, či už sú to extra skúsenosti, posilnenie magických efektov alebo ovplyvnenie nepriateľov. Je to šikovná pomôcka, ktorá zaistí, že aj opakovaná návšteva dungeonov neupadne do stereotypu.

Fairy Fencer F
Fairy Fencer F Trojica bojovníkov uložená napravo má rozdelených súperov.
Trojica bojovníkov uložená napravo má rozdelených súperov.

Fairy Fencer F Poriadny útok či dvojité kombo zrovná mnohých.
Poriadny útok či dvojité kombo zrovná mnohých.

Fairy Fencer F Menu volieb ostáva prehľadné aj pri väčšom množstve volieb. Zvyknete si rýchlo.
Menu volieb ostáva prehľadné aj pri väčšom množstve volieb. Zvyknete si rýchlo.

Popri hlavnej príbehovej náplni, ktorá ukáže slabiny najmä v absencii poriadneho zloducha, sa núkajú aj rozličné vedľajšie questy. Ich úlohy spadnú často do niekoľkých kategórií: nájsť dodatočné Furies, absolvovať dungeon s iným bossom, pozbierať určité predmety. Časť questov získavate v putike a tie sú priradené na základe určitého levelu a prerekvizít, takže nadväzujú a vyžadujú si postupní plnenie. A kto sa neuspokojí s výkonom a nájdením Furies na prvý raz, môže zvoliť New Game Plus, kde si zoberie svoj level, skúsenosti a prašule, aby sa pokúsil o skompletizovanie stovky Furies a bonusový dungeon Shukesoo Tower.

Grafika Fairy Fencer F je viditeľne lepšia ako pri starších tituloch. Stále sa spolieha na svetlú paletu farieb, len málokedy prepadne do temnoty alebo nečakane spracovaných lokalít. Napriek tomu cítiť aj posun vpred. Dizajn postáv a miest je silný a animácie v bojoch sú v prvých hodinách veľmi efektné. Hudba je premenlivá a cítiť viacerých tvorcov za kormidlom - niektoré skladby sú pri počúvaní lahodné, iné sú zabudnuteľné. Minimálne otváracia skladba je však perfektná a celkovo platí, že vokálne skladby dopadli lepšie ako inštrumentálne. Poteší variabilita s rockom a dubstepom oproti orchestrálnemu štýlu. K dispozícii sú dve zvukové stopy. Lokalizovaná anglická je fajn, hoci osobne hrám v japončine.

Fairy Fencer F bude pre mnohých fanúšikov Compile Heart odchýlka od tradičných koľají a krok vpred v celej produkcii. Možno krok dostatočne razantný, aby prilákal nových hráčov. Prinajmenšom ich oslovia odlišné postavy a zábavný súbojový systém. Chýba tu lepšie objavovanie sveta, silnejší dej a obtiažnosť je premenlivá. Ale vďaka absencii typického grindovania v prospech dobrých obohatení (world shaping dungeonov) sa do hry oplatí investovať 30-40 hodín času.

napísal Korec 29.12.2014
7.5
6.5