DEPTH

DEPTH

7.5

Pod hladinou v zovretí žraločích čeľustí

Multiplayerových hier už máme na trhu dosť a tam sa radí aj Depth, ktorý na prvý pohľad zaujme svojou asymetrickou hrateľnosťou a originálnym nápadom. Hra dáva záujemcom unikátnu príležitosť zahrať si za potápačov alebo žraloky, ktoré si na nich brúsia zuby. A darí sa jej to pomerne slušne. Hrateľnosť sa dá asi najlepšie prirovnať k versus módu v Left for Dead 2.

V menu si najskôr zvolíte, za akú stranu chcete hrať, prípadne to ponecháte na náhodu a potom si nájdete miestnosť. Ak nemáte k dispozícii šesť hráčov, môžete vyskúšať hru za žralokov či potápačov v kooperácii proti botom alebo proti sebe. Na začiatku tvorcovia do hry implementovali len jediný mód a to team deathmatch, čo je dosť škoda. Pri trénovaní s botmi si môžete navoliť ich obtiažnosť, ale štatistiky a skúsenostné body sa neukladajú. Hraním spolu s ľudskými spoluhráčmi sa vám postupne odomykajú nové zbrane a predmety pre potápačov alebo schopnosti pre žralokov.

Každý zápas má v podstate rovnaký scenár. Štyria potápači sú na začiatku ponorení v klietke do mora a snažia sa nasledovať svojho robotického pomocníka, ktorý dostal pomenovanie S.T.E.V.E., ide po určitej trase a keď zozbiera dostatok nákladu, misia končí a vytiahnu vás späť na loď.  Pri každom náleze trezoru sa robot zastaví a niekoľko minút mu potrvá, kým vydoluje poklad, ktorý je tam ukrytý. Vašou úlohou je počas pobytu v mori pozbierať čo najviac cenných predmetov zabudnutých v temných jaskyniach alebo vo vrakoch lodí a dozrieť na to, aby S.T.E.V.E. prežil. Práve to je ale príležitosť pre žralokov a je nutné byť neustále v strehu. Stačí, že sa budete pozerať zlým smerom alebo sa zatúlate ďalej od skupiny a okamžite môžete pocítiť žraločie čeľuste, ktoré vás majú v zovretí.

Obe strany majú k dispozícii tridsať životov a keď sa niekomu všetky minú, zápas končí. Prostredí je zatiaľ šesť a sú stredne veľké. V každom dominuje iný prvok, či už je to vrak lode, rôzne jaskyne či zatopené ruiny. More nie je úplne pusté, a tak okrem žralokov zazriete aj medúzy, barakudy a inú podmorskú háveď.

Depth
Depth Niečo krvavé pod zub...
Niečo krvavé pod zub...

Depth Hor sa za pokladmi!
Hor sa za pokladmi!

Depth Temné zákutia skrývajú nebezpečné tajomstvá.
Temné zákutia skrývajú nebezpečné tajomstvá.

Potápači v hre nie sú iba bezbranné obete a vedia sa voči morským predátorom náležite brániť. Na začiatku každej misie si zvolíte jedného z troch potápačov, ktorí sa ale od seba odlišujú iba výzorom a ten ani nie je možné nijako inak upravovať. Ak máte dostatok peňazí, je dôležité zakúpiť si zbraň a nejaký ten jednorázový predmet - svetlicu, mínu, sonarovú bóju, ktorá odhalí pozíciu žralokov poblíž alebo štít, vďaka ktorému vás žraloky nespozorujú.

Základom výzbroje potápača je nožík, ktorý príde vhod, ak vám práve zazerá do tváre niekoľko radov ostrých zubov. Žralokovi tak viete spôsobiť aspoň nejakú tu ujmu a v tom lepšom prípade ho dokážete aj zabiť. Pri spozorovaní žraloka môžete využiť kruhové menu s povelmi. Ak začujete varovné poklepanie po fľaši so vzduchom, viete, že je nepriateľ nablízku a tlkot srdca sa zvýši nielen vašej postave, ale aj vám. More je totiž temné a dohľadnosť pomerne malá.

Či už ste v nejakej jaskyni, alebo preskúmavate vrak lode, nikdy neviete, odkiaľ môžete očakávať ďalší útok. Mať na dohľad každý vchod do miestnosti, kde sa nachádzate, je dobrý nápad, ale málokedy je to reálne možné. Zrazu len počujete tupé nárazy niekde blízko. Obzeráte sa, ale nič nevidíte. Náhle sa za vami rozpadne stena, postrehnete mihnutie plutiev a už sa len bezmocne prizeráte, ako je vaše telo roztrhané na kusy. Bez pomoci vašich spoluhráčov takéto stretnutia väčšinou neprežijete.

Ak nablízku práve nie je nebezpečenstvo, máte trochu času poobzerať sa po roztrúsených pokladoch alebo debničkách s nábojmi, keďže pri každom respawne máte iba určitý počet munície. Za každý úspešne odovzdaný predmet S.T.E.V.E.- ovi dostanete finančný obnos, za ktorý si viete dokúpiť lepšiu a drahšiu výzbroj, ako napríklad harpúnu, ktorá je pomalá, ale zabije jednou ranou, či vystreľovaciu sieť, ktorá žralokov spomalí. Odtrhnutie od vašej skupiny potápačov sa neodporúča, pretože žraloky si vás nájdu vďaka sonaru všade. Napokon, Depth je tímová hra a bez koordinácie príde koniec zápasu veľmi rýchlo. Jedno je ale isté, nikde v mori nebudete úplne v bezpečí.

Každý hráč ale zrejme najviac túži vyskúšať hru za veľkého bieleho žraloka, ktorý je hlavným lákadlom Depth. Na úspešný lov v koži predátora je najskôr nutné dostať sa čo najbližšie k potenciálnej koristi. V tom je veľmi nápomocné zrýchlené plávanie a váš sonar, vďaka ktorému vidíte presnú polohu potenciálnych obetí. Keď už ste pripravený na útok, máte na výber z krátkeho alebo dlhého výpadu. Používať budete hlavne ten druhý, keďže vám umožní bleskovo sa dostať medzi ľudí a niekoho si uchmatnúť. Po lapení koristi je nutné triasť s myšou zo strany na stranu, čím žralok roztrhá svoju obeť napoly. Tento mechanizmus je mimoriadne zábavný a naozaj sa cítite ako obávaný predátor.

Narozdiel od potápačov, žraloky vedia zničiť puknuté steny prostredí a dostať sa k nim z rôznych strán. Žraloky sú vždy iba dva a je nutné útočiť takticky vo dvojici, inak z vás ľudia narobia žraločiu polievku. Model žraloka je dobre spracovaný a poteší, že aj jeho pohyby sú animované pomerne verne. Váš zubatý zverenec dostáva body za každé zabitie potápača a počas zápasu si tak postupne viete zakúpiť lepšie schopnosti, ako je napríklad neobmedzená počiatočná výdrž pri rýchlom plávaní, väčšia odolnosť, regenerácia či doplnenie života zožratím potápačov (moja obľúbená činnosť).

Najnovší update, príkladne nazvaný „Big Catch“, pridal ďalšie typy žralokov a jeden nový mód. Môžete si tak zvoliť žraloka tigrovaného, ktorý je najvyváženejší, žralok biely má zas najviac HP ale je pomalší a posledným je žralok mako, ktorého zdravie je najmenšie, ale je neuveriteľne obratný a určený skôr pre zručných hráčov.

Posledným typom žraloka je Megalodon, ale je možné zaň hrať iba v móde na to určenom - takzvaný lov na Megalodona. V hre sú piati potápači a lovia monštrum z dávnych čias, ktoré má oveľa viac života a väčšiu výdrž než obyčajné žraloky. V tomto móde sa S.T.E.V.E. nenachádza a svoje zbrane si postupne vylepšujete iba zbieraním pokladov. Vždy, keď je Megalodon zabitý hráčmi, sa ním stane ten, čo mu spôsobil najväčšie zranenia. Všetko sa to odohráva na rozľahlejšej mape tak, aby mali hráči dostatok priestoru na útok aj na únik.

Depth
Depth Zbierať všetko čo sa blyští sa oplatí.
Zbierať všetko čo sa blyští sa oplatí.

Depth S.T.E.V.E. si dáva načas...
S.T.E.V.E. si dáva načas...

Depth Ešte veľa potápačov musíte zožrať, aby ste boli silnejší.
Ešte veľa potápačov musíte zožrať, aby ste boli silnejší.

Hra na najvyšších nastaveniach vyzerá na indie produkt obstojne, ale majitelia slabších zostáv môžu mať problémy s framerate. Na mojej zostave sa po vypnutí dynamických tieňov a všetkých ostatných efektov dostal tesne nad 20 a niekedy klesal až k 16 fps, čo predstavuje dosť veľký problém počas hrania. Ostáva dúfať, že sa optimalizácia hry časom vylepší. Autori od vydania zatiaľ vypustili niekoľko záplat, ktoré opravujú niektoré bugy, upravujú vyváženosť hry a pridávajú obsah. Okrem spomínaných žralokov bol pridaný dokonca aj Depth editor, ktorý vám umožní vytvoriť si vlastné mapy a módy, čo je vždy veľmi vítané a predlžuje životnosť hry.

Serverov je po svete niekoľko a môžete si vyberať z dvoch amerických, európskeho alebo austrálskeho. Nepoteší ale, že lobby sú často ľudoprázdne a tak ste nútení hrať s botmi, čo nie je až taký intenzívny zážitok, ako ponúka hranie so živými protihráčmi. Hra neobsahuje žiadnu singleplayerovú kampaň, takže ak si chcete zahrať, môžete byť na botov často odkázaní. Ovládanie je upraviteľné a poteší aj plná podpora ovládača. Hudba hrá v podstate len v menu, na začiatku a na konci misií, inak je v hre rozľahlé ticho, ktoré narúšajú len občasné pokriky potápačov, čo pridáva na atmosfére.

Depth je celkovo solídnou hrou, ktorú trápia problémy, ako optimalizácia, malý počet hráčov, bugy (napríklad problémy s fullscreen zobrazením) a nedostatok obsahu. To pre multiplayerovú vec, ktorej popularita závisí od aktívnej hernej komunity, nie je zatiaľ až také priaznivé. Všetko sa ale môže časom a aktualizáciami napraviť. Ak vás tieto problémy neodradia, dostanete hru, ktorá ponúka atmosférický akčný mix, kde si zahráte za dve odlišné strany v podmorskom svete.

napísal Raina Audron 12.1.2015
Depth - GDC
| DEPTH - GDC