WARHAMMER QUEST

WARHAMMER QUEST

7.0

Bludiská Warhammeru na PC

Svet Warhammeru je veľmi populárny, a preto nečudo, že hry z tohto univerza vzbudzujú pozornosť.  Warhammer Quest vychádza z princípov stolovej hry a hoci sa nejedná o žiadny veľký projekt, má šancu osloviť cieľovú skupinu hráčov. V tomto prípade predovšetkým milovníkov nenáročných taktických RPG.

V hre sú na výber tri obtiažnosti, pričom tá najvyššia vás môže definitívne pripraviť o hrdinov, ktorí skonajú v boji. Keď vezmeme do úvahy príliš okatý systém mikrotransakcií, kde si musíte kupovať všetky postavy, ak sa neuspokojíte so základnou štvorkou, je lepšie ísť zlatou strednou cestou. Predsa len, keď už prikúpite nového borca, chcete si ho dostatočne užiť a nie o neho prísť pri prvom pošmyknutí. Samozrejme, vždy je aj možnosť začať celú hru odznova, ale ak už máte za sebou pár hodín putovania, komu by sa chcelo.

Princípy hry pochopíte rýchlo. Systém je totiž veľmi jednoduchý, ale pritom dostatočne efektívny a vcelku zábavný. So štvoricou hrdinov, ktorých môžete obmieňať, putujete po mape od jedného mesta k druhému. Pritom vstupujete do bludísk, kde musíte pozabíjať nepriateľov. Plníte hlavné úlohy, ktoré sú vám automaticky pridelené  v mestách, ale aj vedľajšie zadania, do ktorých sa pustíte, aby ste si finančne prilepšili alebo vybojovali konkrétny unikátny predmet. Vždy je to však o tom prebojovať sa do hlavnej miestnosti v bludisku a pobiť všetko živé, prípadne aj neživé. Úlohy sú prezentované len formou textov a aj keď máte vyhľadať nejakého zajatca, reálne ho neuvidíte, len sa po úspešnom krviprelievaní objaví správa, že ste ho našli a oslobodili.

Warhammer Quest
Warhammer Quest Obra a ďalšie postavy získate len za príplatky alebo v Deluxe edícii.
Obra a ďalšie postavy získate len za príplatky alebo v Deluxe edícii.

Warhammer Quest Sortiment predmetov je široký a zaujímavý a delia sa do troch farbou odlíšených kategórií.
Sortiment predmetov je široký a zaujímavý a delia sa do troch farbou odlíšených kategórií.

Warhammer Quest Na mape krajiny sú vyznačené mestá a polohy bludísk, kde sa bojuje.
Na mape krajiny sú vyznačené mestá a polohy bludísk, kde sa bojuje.

Postup v bludiskách je teda jednostranný a vlastne vždy rovnaký, ale vďaka zábavnému bojovému systému vás minimálne niekoľko hodín nudiť nebude. Po vstupe do dungeonu sa vaša štvorčlenná partia ocitne v úvodnej miestnosti. S každým hrdinom sa môžete individuálne posunúť o niekoľko štvorčekov a pri stretnutí s nepriateľmi aj zaútočiť. Ďalšie miestnosti sa odkryjú postupne, keď niekto z partie vstúpi na políčko pred navigačnými šípkami, ktoré označujú prechod. Ak sú v novej chodbe alebo sále nepriatelia, zobrazí sa zoznam a vzápätí ich vidíte všade naokolo. Útoky z diaľky lukom alebo kúzlom sú pritom možné aj vtedy, keď hrdinovia  stoja v predošlej miestnosti. Ak chcete zasadiť úder zblízka, musí sa postava najskôr presunúť na susedné políčko vedľa svojho cieľa.

Väčšina postáv môže v jednom kole vykonať viac útokov a k tomu použiť schopnosti. Bojovníci, ktorých  možnosti sú primárne založené na fyzickej sile, sú však znevýhodnení. Kým obor s kyjakom alebo trpaslík so sekerou majú zvyčajne len možnosť jedného či dvoch výpadov, univerzálny witch hunter (vyzerá ako Van Helsing zo známej akčnej RPG) dokáže dvakrát vystreliť z pištole, dva razy použije šabľu a viackrát zošle ničivú kliatbu na nemŕtvych. Pritom občas vykoná aj extra útok na ciele po stranách, podobne ako bojovníci. Je pravda, že s vyššími levelmi a artefaktmi rastie aj počet útokov, ktoré môže postava vykonať v kole, ale "tanky" skrátka viditeľne ťahajú za kratší koniec. Preto vám úplne stačí jeden, ktorý schytá rany aj za ostatných a pomerne veľa vydrží. V krajnom prípade ho môžete vyliečiť mágovým kúzlom alebo zvitkom. Nie celkom optimálne je aj prerozdeľovanie skúseností, pretože sa nezískavajú na základe zásluh, ale podľa toho, koľko ktorá postava zabila nepriateľov, prípadne liečila spolubojovníkov.

Ale pritom, ak máte iba štvoricu z úvodu hry, nemusíte sa obávať, že by sa nevyrovnala plateným postavám. Napríklad elfka s lukom (myslím, že pod maskou sa skrýva žena) je na vyššej úrovni poriadne húževnatá. Vystrelí v kole tri šípy, použije meč a dokonca ešte aj liečivé bylinky. Viaceré postavy potrebujú  na svoje schopnosti a kúzla energiu. Tá sa priebežne dopĺňa v každom kole, prípadne použijete odvar alebo magickú guľu. Niekedy sa pri postupe odohrá nečakaná udalosť. Vaše postavy sú doliečené alebo získajú postih, no najčastejšie sa v miestnosti nečakane objaví niekoľko ďalších nepriateľov. Neraz je tam potom pekne husto. Vďaka pohľadu zhora ale máte vždy dobrý prehľad o situácii, aj keď vás protivníci obkolesia zo všetkých strán.

Do cesty sa vám postavia hlavne, orkovia, goblini, pavúky, potkany a nemŕtvi.  Nechýbajú pritom malí alebo veľkí bossovia. Neraz sa líšia len väčším množstvom zdravia a silnejším útokom. Niekedy sa ale regenerujú a napríklad upíri vedia pekne oslabiť celú partiu temnou mágiou. AI však nie je veľmi vynaliezavá. Protivníci zvyčajne útočia na najbližšie ciele a bez akejkoľvek taktiky. Namiesto toho, aby dorazili jedného hrdinu na pokraji síl, zaútočia na iného, ktorý je plný života.

Okrem bludísk môžu byť vašou ďalšou zastávkou na mape už iba mestá. Sú iba schematické, nezobrazujú reálne sídlo s budovami a ulicami. V zásade slúžia len na strohé nákupy a vylepšenie hrdinov. V markete predáte všetko, čo nepotrebujete a občas kúpite nejakú užitočnú vec. Predmety sa pritom delia podľa farby. Každý hrdina môže mať pri sebe štyri základné - zelené predmety, štyri  zaujímavejšíe modré a štyri špeciálne oranžové. Základné kúsky výbavy sú prirodzeným spôsobom limitované, takže postava môže mať napríklad len jednu prilbu a jeden luk alebo inú zbraň podľa jej povolania. A nezáleží na farbe. Nie vždy je však tento systém ideálny. Napríklad ak máte modrú zbraň, modrú prilbu a modrý štít, zaberú vám tri zo štyroch slotov a potom už nemôžete použiť dva modré prstene, zvitky alebo niečo naviac v tejto farebnej škále. Spočiatku si to neuvedomíte, ale neskôr zistíte, že to vaše postavy dosť obmedzuje. Pozitívny je aspoň zdieľaný základný inventár, kde sa ukladajú všetky nazbierané prebytky.

Druhou položkou v meste je spoločenstvo dobrodruhov, kde skrátka za reálne peniaze prikúpite nových hrdinov. Dôležitá pre partiu je tréningová miestnosť. Tam vybranému hrdinovi kúpite nový level, ak má dostatok skúseností z boja. Cena za tréning je čoraz vyššia a neskôr musíte prekutať veľa bludísk a kadečo popredať, aby ste vylevelovali vaši obľúbenú štvoricu. Osem levelov sa nezdá veľa, ale napriek tomu výdatne zdokonalia vašich zverencov. Zvýšia atribúty, pridajú počet útokov, ničivé kúzla a iné schopnosti. Napokon je v meste chrám (pre bojového trpaslíka Trollslayerova svätyňa), kde si pre každého hrdinu môžete vymodliť a zaplatiť požehnanie a bonus do ďalšej bitky.

Warhammer Quest
Warhammer Quest Bludiská sú náhodne generované a môžete sa na ne pozrieť zblízka aj z diaľky.
Bludiská sú náhodne generované a môžete sa na ne pozrieť zblízka aj z diaľky.

Warhammer Quest Hrdina postúpi na vyšší level len ak má dosť skúseností a poriadne zaplatíte.
Hrdina postúpi na vyšší level len ak má dosť skúseností a poriadne zaplatíte.

Warhammer Quest Upíri patria k najnebezpečnejším nepriateľom.
Upíri patria k najnebezpečnejším nepriateľom.

Keď to zhrnieme, náplňou hry je preskakovanie z miest do nepriateľmi zamorených bludísk a naopak so zrýchleným postupom po mape. Počet hlavných úloh v troch dostupných regiónoch je limitovaný, ale môžete si ich po splnení resetnúť. Vedľajšie úlohy sa objavujú permanentne a tak máte stále kam ísť, až kým sa vám hra nezunuje. To sa skôr či neskôr stane, ale s prekvapením zistíte, že ste pritom strávili mnoho hodín - možno prekročíte aj desiatku. Mne osobne dobre padli také dve hodinky každý deň a dobre som sa pritom odreagoval.

Vzhľad hry neohromí, ale bludiská, na ktoré sa pozeráte zhora a môžete si ich približovať a vzďaľovať, sú sympatické. Na mestách mohli tvorcovia popracovať viac, pretože sú odfláknuté a ničím sa nelíšia. Zvuková kulisa je priemerná a ničím nevyniká. Boje sa veľmi pohodlne ovládajú myškou, ktorá vlastne stačí na všetko, lenže v menu sa zle orientuje. Napríklad ikona, ktorá otvorí náhľad na postavy, ich životopisy, inventár a zoznam schopností, je malá, sotva ju vidno a zakaždým je umiestnená niekde inde -  v bludisku v pravom dolnom rohu, v meste a na mape hore uprostred obrazovky. Hráča to zbytočne mýli a chvíľu si musí zvykať.

Warhammer Quest je dobrá oddychová hra, ktorá kombinuje súčasti RPG a ťahovej stratégie, a to veľmi jednoduchým spôsobom. Niektoré prvky sú však nepraktické a užívateľské rozhranie zbytočne zmätočné. Postup je priamočiary, ale pri vydarenom boji v bludiskách sa napriek tomu celkom slušne pobavíte. Tvorcovia si však zaslúžia rázne napomenutie za doslova dotieravé mikrotransakcie, ktoré v hráčoch dokážu vyvolať priam alergickú reakciu. Pritom stačí, keď si namiesto štandardnej pätnásťeurovej edície kúpite Deluxe za 27 € a máte všetko komplet. Rozhodne by iritovalo menej, keby žiadna štandardná - orezaná verzia nebola. Hráči by k Warhammer Questu nepristupovali s takou nedôverou. Osobne si teda myslím, že kúpou Deluxe balíčka v nejakej akcii neurobíte chybu. Obzvlášť by mohla zaujať staršia verzia hry pre iOS, kde to Warhammer Questu naozaj pristane.

napísal uni 2.2.2015
7.0
7.9