BASKETBALL PRO MANAGEMENT 2015

BASKETBALL PRO MANAGEMENT 2015

7.0

Basketbal z pozície ortodoxného manažéra

Nie každého baví hrať basketbal. Niektorí by chceli celý basketbalový kolotoč, od cien vstupeniek až po víťaznú trojku, radšej riadiť. Pre nich, ale aj pre všetkých ostatných fanúšikov športových manažmentových hier, prináša štúdio Umix pod krídlami vydavateľstva Cyanide titul Basketball Pro Management 2015 (BPM).

Akákoľvek správna športová „stratégia“ by vám mala dať absolútnu kontrolu nad každým jedným aspektom, obrazne povedané, od množstva soli v pukancoch predávaných na štadióne až po presný čas večierky jednotlivých hráčov, aby boli každý deň čerství a odpočinutí. To, čo nechcete z nejakého dôvodu riešiť neustále opakovaným klikaním a nastavovaním, by vám mali pomôcť riadiť AI asistenti. Všetko by malo byť zabalené do prívetivého, ľahko ovládateľného kabátika, s tonou štatistík, grafov, výsledkov, predpovedí a reportov.

Poďme sa spolu pozrieť, čo z toho BPM ponúka a v akej v kvalite. Hneď na začiatku je treba zvoliť si ligy, poháre a medzinárodné súťaže, v ktorých chcete s vašim tímom figurovať. Slovensko v zozname chýba, automaticky tak zrejme siahnete po NBA ako po druhej najlepšej svetovej lige (prvá je, samozrejme, slovenská Extraliga). Tu zároveň prichádza prvá, ak aj nie úplne ľadová, tak dozaista chladná sprcha. BPM totiž nedisponuje licenciami a nemôže operovať ani s názvami klubov, ani s reálnymi hráčmi. Siaham tak po Lob Angeles (fanúšikovia isto pochopia odkaz na Lob City = Los Angeles Clippers) a otváram základnú tímovú súpisku. Hráči, ako Blake Griffan, DeAndre Jorden alebo Chris Pael, jasne inklinujú k Blake Griffinovi, DeAndre Jordanovi alebo Chrisovi Paulovi, ale nie sú to jednoducho oni, nemajú tu svoje fotky ani reálne dáta.

Basketball Pro Management 2015
Basketball Pro Management 2015 Spoznáte podľa fake mien aj ich reálne predlohy?
Spoznáte podľa fake mien aj ich reálne predlohy?

Basketball Pro Management 2015 Určite doporučujeme skôr 2D pohľad na palubovku...
Určite doporučujeme skôr 2D pohľad na palubovku...

Basketball Pro Management 2015 ... než jeho 3D súrodenca.
... než jeho 3D súrodenca.

S ťažkým srdcom opúšťate tímovú súpisku a zisťujete, čo všetko BMP ponúka. Starostlivosť a investície do štadióna majú veľký vplyv na spokojnosť hráčov, divákov a v neposlednom rade investorov. Tejto oblasti by ste mali venovať pomerne veľa času a možnosti sú naozaj široké. Ovplyvňujete cenu lístkov v jednotlivých sekciách štadióna, riešite opravy a vylepšenia, určujete ceny v obchodoch a baroch alebo dokonca vyberáte úroveň animačného programu a vystúpenia roztlieskavačiek medzi štvrtinami.

Kapitolou samou osebe je personál. Hlavný a pomocný tréner, lekári, fyzioterapeuti a v neposlednom rade skauti, ktorých úlohou je po celom svete pre vás vyhľadávať nové talenty, na ktorých postavíte svoju dynastiu. Všeobecne skauting a obchodovanie hrajú v BPM, rovnako ako v každej inej športovej manažmentovke, dôležitú úlohu. O to viac zamrzí absencia licencií – reálneho Duranta, Davisa, Walla či Irvinga do svojho tímu jednoducho nedostanete. Dobrí tréneri a ich asistenti nájdu uplatnenie najmä pri zapnutých automatických tréningoch, vtedy totiž podliehajú priamo AI a vy do nich nezasahujete. Manuálna voľba znamená určovanie tréningu na každý deň, pričom voliť si môžete individuálne alebo tímové tréningy, zamerané na jednotlivé aspekty basketbalu. Streľba, doskoky, obrana, útok, driblovanie, nahrávanie a množstvo ďalších činností v kombinácii so zvolenou intenzitou tréningu majú vplyv na výkony hráčov, ale tiež na ich prípadnú únavu a zranenia. Všetko dokresľuje množstvo tabuliek a porovnaní, čísla, matematika a štatistika tu jednoducho hrajú prím.

Pre úplných fajnšmekrov je určená položka menu „systems“. Tu môžete definovať vlastné herné signály – kto má kedy a kde stáť, komu nahrať, komu spraviť clonu atď. Potom stačí už len nastaviť minutáž pre jednotlivých členov tímu, ich pozície, predvolený štýl útoku a obrany a hor sa do ligového alebo medzinárodného zápasu.

Hoci hráčov priamo neovládate, z BPM nemáte pocit, že zápas len pasívne sledujete, že je úplne mimo vašej kontroly a už pred začiatkom viete, ako skončí. Práve naopak, až do poslednej minúty dokážete množstvo vecí ovplyvňovať a riadiť. Nehovoríme len o zmene stratégii a striedania, volaní timeoutov či faulov. Hra vás nechá v rozumnej miere reagovať na aktuálnu situáciu na palubovke aj voľbou správania jednotlivých hráčov, motivačným príhovorom počas prestávok alebo priamym prikázaním, kto bude v ďalšej akcii najdôležitejší a aký typ zakončenia má zvoliť (36 body, 2 body, dribbling a layup atď). Na palubovku pritom pozeráte z 2D pohľadu alebo dokonca aj v 3D. Druhý pohľad ale príliš neodporúčame, teda až na prípad, ak sa chcete kochať akože basketbalom igráčikových postavičiek. Reprezentácia hráčov obyčajnými krúžkami, 2D pohľad a textové komentovanie jednotlivých akcií, sú úplne dostačujúce a znova sa potvrdzuje, že menej je niekedy viac.

BPM je po stránke obsahu nesporne zaujímavým simulátorom. Fanúšikovia tu, okrem tak veľmi chýbajúcich licencií, nájdu naozaj všetko. Na čo však titul dopláca, je forma a nepriateľskosť voči začiatočníkom. Tutoriál, ktorý by mnohým pomohol, budete hľadať márne, ale pravidlá basketbalu sú tu vysvetlené do absolútnych detailov.

Jednotlivé tabuľky a štatistické výkazy niekedy nemajú popisy zobrazovaných údajov a tak len dlhodobé hranie prinesie objavy typu: aha, veď toto je štatistika faulov. Na iných miestach ale hlavičky tabuliek nechýbajú a tak je namieste pýtať sa, prečo nám tvorcovia takto hádžu polená pod nohy. Užívateľské rozhranie navyše nepozná pravý klik myšky a funkcie, ktoré sa krásne dali takto ovládať, sú zložito riešené inak.

Basketball Pro Management 2015
Basketball Pro Management 2015 Možnosti pre nasledujúci útok vášho tímu.
Možnosti pre nasledujúci útok vášho tímu.

Basketball Pro Management 2015 Peniaze hýbu svetom.
Peniaze hýbu svetom.

Basketball Pro Management 2015 Definovanie nových signálov je čerešničkou na torte pre naozajstných fajnšmekrov.
Definovanie nových signálov je čerešničkou na torte pre naozajstných fajnšmekrov.

Ďalším problémom BPM je pomalosť a neustále čosi prepočítava. Chápeme, že sa jedná o údajmi riadenú manažmentovku a je treba simulovať veľa vecí, ale aby sme aj na PC zostavách 21. storočia stále na čosi čakali a hra neustále prepočítavala dátum vzniku vesmíru? No aby sme stále iba nefrflali, pochváľme hudobný doprovod. Inštrumentálky z rôznych žánrov (hiphop, soul, jazz...) nás svojou kvalitou milo prekvapili.

BMP rozhodne nie je ideálnou športovou manažmentovkou, ale vzhľadom na malý počet zástupcov tohto konkrétneho žánru, v tomto konkrétnom športe, prižmúrime obe oči, zabudneme na chýbajúce licencie a užívateľskú neprívetivosť, a predsa len skúsime priviesť náš tím k vytúženému titulu.

napísal je2ry 23.1.2015
7.0
6.9