BLACKGUARDS 2

BLACKGUARDS 2

9.0

Pomsta zatratených je sladká

Daedalic Entertainment nám minulý rok priniesli vcelku zaujímavý mix ťahovej stratégie a RPG, ale napriek tomu, že Blackguards mal potenciál, nedokázal ho naplno využiť. Pokračovanie, na ktoré sme nemuseli čakať dlho, je už ale celkom iná káva. Zdá sa, že vývojári prihliadali na požiadavky hráčov, poučili sa z chýb a prejavilo sa to na kvalitách druhej hry.

Základ zostal nezmenený, ale autori vyladili, čo sa dalo, odstrihli pár vecí, ktoré sa neosvedčili a súčasne pridali sympatické nové prvky. Úvodná hodinka sa od pôvodného titulu vlastne ani veľmi nelíši. Ak ste hrali jednotku,  princípy vám budú dôverne známe a spočiatku vás nič neprekvapí. Takže postupne zhromaždíte partiu (anti)hrdinov, s ktorými putujete krajinou a používate zbrane a mágiu v ťahových bojoch. Popritom sa zastavíte v mestách, kde hodíte reč s obyvateľmi, ktorí sú označení bublinkami a symbolmi. Takýmto spôsobom komunikujete s obchodníkmi, trénermi a kľúčovými osobami, ktoré sú rozložené na ploche obrazovky.

Zachoval sa aj vydarený RPG systém rozvoja postáv, ktorý nepotreboval zmeny. V boji získavate body, ktoré pri návšteve trénera priamo investujete do rozvoja atribútov a schopností a tých je skutočne požehnane. Môžete vylepšovať zručnosti s jednotlivými druhmi zbraní, ktorým aj nastavíte ich ofenzívnu a defenzívnu hodnotu. Okrem toho máte univerzálne talenty, kúzla, bojové schopnosti, špeciálne manévre a vlohy. Všade treba sypať body, aby sa vaši borci naučili nové kúzla a bojové kúsky, zvýšila sa hodnota ich zdravia, vytrvalosti a astrálnej energie. Hrdinovia sa naučia efektívnejšie uhýbať nepriateľským útokom, omráčia svojich protivníkov, lepšie vzdorujú mágii a ich kúzla majú väčší dosah, kladú a odhaľujú nastražené pasce, použijú vyššiu triedu brnenia bez postihov.

Blackguards 2
Blackguards 2 V tábore sú klietky s väzňami, od ktorých sa možno dozviete aj niečo o stvoriteľoch a tajuplných melódiách.
V tábore sú klietky s väzňami, od ktorých sa možno dozviete aj niečo o stvoriteľoch a tajuplných melódiách.

Blackguards 2 Vojak v okrídlenej helme je poslíček, za ktorého zabitie dostanete bonus.
Vojak v okrídlenej helme je poslíček, za ktorého zabitie dostanete bonus.

Blackguards 2 Medzi vašími žoldniermi bude aj dobre vyzbrojený zabijak.
Medzi vašími žoldniermi bude aj dobre vyzbrojený zabijak.

Hráčov však už na začiatku dojme pohnutý osud hrdinky Cassie, ktorá sa pokúša dostať z väzenského labyrintu. Keď sa jej to podarí, už dávno nie je tou urodzenou a krásnou ženou, ktorou bývala. Zatrpknutá a zohyzdená manželka zradného vládcu Marwana sa teraz snaží pomstiť a zasadnúť na žraločí trón. S pavúčou maskou na tvári a odhodlaním začína verbovať bývalých väzňov a žoldnierov, aby s ich pomocou dobyla krajinu. A jej voľba padla aj na svojských hrdinov, ktorých sme spoznali v prvej časti série.

Premožitelia deviatich hôrd sa javia ako vhodní pomocníci, no po troch rokoch od ich veľkého dobrodružstva nie sú v najlepšej forme. Domorodý bojovník Takate si zvolil život v kmeni a baví sa sledovaním svojich obetí, ktoré v aréne bojujú o holý život. Trpaslík Naurim sa topí v ukradnutom zlate a nič iné ho nezaujíma. Najhoršie je na tom čarodejník Zurbaran, ktorý pre ľudí nie je nič iné iba zbehnutý otrok. Cassia si každého z nich musí získať a presvedčiť, aby sa pridali na jej  stranu. Ani to však nestačí, takže sa treba dohodnúť s Faramudom a jeho žoldniermi z Tichej légie, hoci niekedy dochádza ku konfliktu záujmov. Nemôžem si pomôcť, ale pri tom všetkom som si spomenul na Daenerys Targaryen z kníh a seriálu Hra o tróny. A práve preto mi bol príbeh, hoci nie príliš zložitý, ale predsa blízky a sympatický, rovnako ako hlavná protagonistka.

Práve žoldnieri sú jednou z najvýraznejších esencií Blackguards 2. Prvej časti sme vyčítali  boje, ktoré síce mali nápaditý štýl, ale boli zle vybalansované. Hrdinovia sa na bojisku vyslovene trápili, potkýnali o všetko naokolo, zlyhali pri každom druhom útoku a v bitke proti početnej presile kapali ako muchy. Tentoraz nielenže sú vaši borci húževnatejší a vedia nepriateľom pekne zrátať kosti už v prvých bojoch, ale navyše ich podporujú Faramudovi hrdlorezi. Vždy pred bojom sa otvorí kniha, kde si vyberáte nielen plnohodnotných hrdinov (väčšinou aj tak potrebujete všetkých štyroch), ale aj žoldnierov, ktorí vám budú v boji asistovať.

Môžete si zvoliť spomedzi troch štandardných druhov žoldnierov a neskôr pribudnú ešte tri unikátne jednotky. Bojovník s mečom je účinný tank vhodný do prednej línie a ďalší s oštepom má tú výhodu, že svojou zbraňou  zasiahne aj cieľ za barikádou alebo sa načiahne ponad spolubojovníka, ktorý stojí pred ním. Lukostrelec je vítaná podpora a, samozrejme, útočí z diaľky. Do boja si bežne môžete pribrať dvoch, ale niekedy aj viac žoldnierov a ich zameranie záleží len na vás. Takže si zvolíte ľubovoľný mix, napríklad zložený zo šermiarov a kopijníkov, ktorých pošlete dopredu, zatiaľ čo hrdinovia budú z úzadia strieľať a zosielať kúzla. Alebo si vyberiete výlučne lukostrelcov, ktorí pokropia protivníkov šípmi. Nemusíte pritom brať ohľad na ich smrť, pred každým bojom budete mať ďalších. Ale čo je najlepšie, žoldnierov v boji ovládate rovnako ako hrdinov. Takže ich najskôr rozmiestnite na bojisku a v nastávajúcich kolách presuniete, kam potrebujete, zvolíte cieľ, použijete ich schopnosti a zaútočíte.

Pritom v boji stále zohrávajú svoju úlohu husto rozmiestnené objekty, ktoré poskytujú krytie a dajú sa rozbiť alebo zhodiť. Takže nepriateľov zavalíte bedňami, preseknete lano a spadne luster alebo zlomíte oporné brvno a zasype sa časť banskej chodby. Dokonca dokážete zhodiť celý most. V teréne môže byť mláka, na ktorej sa pri neúspešnom záchrannom hode každý pošmykne alebo olej, ktorý zapálite ohnivým kúzlom. Niekedy aj skryté  pasce. Súperi často útočia z hradieb a vyvýšených pozícií, kam sa dá spravidla dostať cez nejaké dvere.

A to stále nie je všetko. Na bojiskách vám neraz môžu prísť na pomoc ďalšie posily. Ale obvykle preto treba niečo urobiť. Napríklad spustíte padací most a priebežne potom prichádzajú žoldnieri. A posily sa určite zídu. Nepriatelia sú neraz v početnej presile, ale čo je skutočne zaujímavé, v boji sa môže objaviť viac bojujúcich strán! Primárnym cieľom (skoro) všetkých ste síce spravidla vy, ale neraz bojujú aj medzi sebou. Napríklad som sa ocitol v ruinách pevnosti. Za barikádami číhali Marwanovi lukostrelci a proti mne sa valilo monštrum obklopené jedovatým hmyzom. Do víru boja sa zapojili aj rozhnevaní osadníci a keď už to vyzeralo tak, že nič už nemôže prekvapiť, na bojisko prileteli veľkí okrídlení insektoidi. Zdalo by sa, že sa takáto situácia nedá zvládnuť, ale pri obozretnom taktickom postupe, využívaní objektov a prísune posíl sa situácia vyriešila bez väčších problémov. A bola to parádna bitka, aká nemá obdoby! Mňam!

Blackguards 2
Blackguards 2 Pred bojom si vyberáte hrdinov aj žoldnierov, ktorí vám budú asistovať.
Pred bojom si vyberáte hrdinov aj žoldnierov, ktorí vám budú asistovať.

Blackguards 2 Ocitnete sa na rôznych miestach s dobrou atmosférou.
Ocitnete sa na rôznych miestach s dobrou atmosférou.

Blackguards 2 Sedem statočných...
Sedem statočných...

Tvorcovia v hre síce zachovali postup po mape, ale tentoraz neputujete len tak, kam vás nohy dobrodruhov zavedú. Autori sa veľmi správne rozhodli usmerniť postup formou strategickej kampane. To znamená, že síce putujete od jedného bodu k druhému, ale tentoraz dobýjate jednotlivé územia, ktoré si takýmto spôsobom privlastníte. Navyše vám prinášajú aj bonusy. Môžu to byť noví žoldnieri a ich vylepšenia alebo nový tovar u obchodníkov. Lenže nepriateľ sa príležitostne pokúša získať tieto mestá a územia späť, a preto ich musíte brániť. Aj v takomto prípade teda nastáva boj, ale ak na napadnutom území nie sú vaši hrdinovia, musíte nasadiť len žoldnierov. Výhodou obrany je možnosť rozložiť vašich vojakov pred bojom na viacerých miestach na bojisku a tiež umiestnenie pascí na vybraných plochách. Niekedy aj s možnosťou vypustiť z klietok dravé zvery. Potom už treba len čakať, vlákať nepriateľov do pasce a pobiť ich.

Vyhladenie všetkých protivníkov ale nie je cieľom každého boja. Neraz máte stanovenú úlohu, po ktorej splnení sa bitka končí vašim víťazstvom, aj keď nepriatelia ešte žijú. Napríklad musíte oslobodiť väzňov a presunúť ich k bráne. Alebo sa treba s jednou skupinkou dostať k portálu, ktorý však musíte s inou separovanou družinou aktivovať na druhom konci mapy. Boje sú skrátka naozaj veľmi dobre premyslené a patria k tým najlepším, aké ste kedy v ťahových stratégiách a RPG zažili.

V boji sa však nájdu aj drobné chybičky. Občas sú na tam úzke chodbičky, takže pri väčšom počte postáv si jednotky vyslovene zavadzajú a prekážajú. Niekedy chvíľku trvá, kým sa na bojisku s desiatkami postáv zorientujete a zistíte, kto je práve na ťahu. Vidíte to síce na ikonách v dolnej časti obrazovky, ale nie hneď prídete na to, ktorá je to vlastne postavička na hexagónovom poli. Sem-tam ešte narazíte na nejaký bug (napríklad zaseknutý nepriateľ), aj keď tvorcovia už väčšinu neželaných neduhov vychytali a opravili záplatami. Pozitíva bojov však jednoznačne prevládajú a skutočne si ich vychutnáte.

Blackguards 2
Blackguards 2 Červenou je zvýraznený interaktívny objekt - padací most, po ktorom vám môžu prichádzať posily.
Červenou je zvýraznený interaktívny objekt - padací most, po ktorom vám môžu prichádzať posily.

Blackguards 2 Žodlnieri sa v boji vyrovnajú hrdinom a vedia byť veľmi užitoční.
Žodlnieri sa v boji vyrovnajú hrdinom a vedia byť veľmi užitoční.

Blackguards 2 Na vašej strane bude aj obor. Má silné údery, ale je nemotorný a ťažko sa pohybuje v teréne.
Na vašej strane bude aj obor. Má silné údery, ale je nemotorný a ťažko sa pohybuje v teréne.

Pri postupe na mape môžete okrem dobytých miest kedykoľvek vstúpiť aj do tábora. Kemp je miesto, kde si pohovoríte so svojimi spoločníkmi, ale aj so zajatcami, ktorí skončili v klietkach. Od nich sa niekedy dozviete nové informácie, môžete sa ich pokúsiť zlanáriť na vašu stranu. V úlohe Cassie použijete presvedčivé argumenty alebo hrozby a niekedy môžete prehovoriť aj v mene iných hrdinov. Nedielnou súčasťou tábora sú tréneri a obchodníci - podobne ako v meste. Môžete sa tu pohodlne venovať rozvoju postáv a prerozdeľovaniu predmetov v inventári. V tábore si môžete vydiskutovať aj všetko potrebné s Faramudom. Napríklad prečo sa rozhodol pobiť vzbúrencov, ktorých ste vy ušetrili. Teda, ak ste ich ušetrili - pretože nemusíte. Hra totiž priebežne ponúka aj situácie, kde sa môžete rozhodnúť, ako ich vyriešite. Chcete byť neľútostnou alebo milosrdnou kráľovnou? Je to len na vás.

Grafika hry sa od prvej časti veľmi nezmenila, ale mal som dojem, že tentoraz to tvorcovia neprehnali s blurom. Terén v boji sa dá mierne natočiť, takže môžete všetko vnímať zboku, ale aj zhora. Dá sa s tým uspokojiť.  Bojiská sú navrhnuté výborne a spravidla zaberajú aj viac obrazoviek. S nepriateľmi sa stretnete v horách, bludiskách, na hradbách - miest je naozaj dostatok a sú pestré a plné objektov. S doplnkovými animáciami veľmi nepočítajte, no stránky z knihy, ktoré sprevádzajú príbeh, sa do hry hodia. Ani nenápadná dobová hudba hre hanbu nerobí a dabing pri rozhovoroch je určite plus. Vytknúť by sme mohli občasné kolísanie framerate na vybraných bojiskách.

Pri hodnotení pôvodného titulu Blackguards som bol veľmi kritický, ale už tam som uviedol, že nebyť určitých nedostatkov, hra sa mohla vyšplhať podstatne vyššie. Tvorcovia evidentne počúvali nespokojných hráčov a urobili nie krok, ale priam skok dopredu. Dvojka je tá stá, ale pritom celkom iná hra, akú sme tu mali minule. Tentoraz všetko pekne ladí, boje sú takmer dokonalé a implementovanie žoldnierov im veľmi prospelo. Dobrým krokom je aj väčší príklon k žánru stratégií, ale pritom so zachovanými RPG prvkami hrdinov. Prvá hra sa snažila o vytvorenie hybridu, kde mali byť rovnomerne vyvážené zložky oboch žánrov, ale výsledok bol dosť neurčitý. Tentoraz je to namiešané výborne a môžeme povedať, že sme sa dočkali prvotriednej ťahovej stratégie s kvalitným vývojom postáv. A to si zaslúži pochvalu aj vysoké hodnotenie.

napísal uni 6.2.2015
9.0
7.5