SHANTAE AND THE PIRATE'S CURSE

SHANTAE AND THE PIRATE'S CURSE

8.5

Zvodná Shantae v novom dobrodružstve

Recenzia na WiiU verziu

Séria Shantae nie je medzi fanúšikmi akčných platformoviek práve najznámejšia, a to aj napriek tomu, že je tu s nami už 13 rokov a za tú dobu zožala úspechy ako na prenosných zariadeniach, tak aj na PC. Sympatická hlavná postava, prepracovaný herný svet plný rôznych nástrah a chytľavá hrateľnosť sú jej najsilnejšími zbraňami. A teraz je tu už tretia časť, síce bez oslavných fanfár, no pravdepodobne si nemohla vybrať lepšiu dobu pre svoje vydanie. Minulý rok si hráčov získal Shovel Knight a ak už ho poznáte naspamäť spredu aj zozadu, Shantae and the Pirate's Curse dokáže uspokojiť vaše oldschool skákačkové chúťky a zároveň vás aj poriadne potrápi.

Hlavnou hrdinkou je mladá Shantae. Okrem toho, že žije vo svete nečakane bohato obdarených pixelových hrdiniek, z ktorých je každá z iného cesta, je aj ochrankyňou malého rybárskeho mestečka. Avšak v poslednej dobe sa jej situácia výrazne zhoršila. Je polovičným džinom, čo jej garantovalo množstvo špeciálnych schopností, ktoré jej túto prácu zjednodušovali. Nedávno však o všetky svoje sily prišla a stala sa obyčajným človekom. Zlo však na vyriešenie jej osobnej krízy nečaká a z temného pirátskeho ostrova sa po svete šíri zlovestná kliatba. Shantae tak musí vstať z postele, dať si vlasy do copu a poriadne ním vyprášiť všetkých nepriateľov.

Najskôr však treba vyriešiť krízu v mestečku. Chystá sa ho ovládnuť starý nepriateľ a zdá sa, že celý svet je naruby, nakoľko musíte zrazu spojiť sily s mnohými postavami, ktoré vám v minulosti skrížili cestu v súbojoch. A mali by ste sa v prostredí a jeho obyvateľoch pomaly začať orientovať, keďže sa tam často budete vracať a tu a tam budete musieť pre niekoho vyriešiť jeho osobný problém. Štruktúra hry je síce relatívne lineárna, no autori sa neboja preháňať vás po jej leveloch hore a dole, pričom z toho chcú vždy spraviť trochu iný zážitok.

Shantae and the Pirate's Curse
Shantae and the Pirate's Curse Úvod je pomalší, no zasvätí vás do herného konceptu.
Úvod je pomalší, no zasvätí vás do herného konceptu.

Shantae and the Pirate's Curse Risky má pre vaše spojenectvo silné argumenty.
Risky má pre vaše spojenectvo silné argumenty.

Shantae and the Pirate's Curse V boji sa budete učiť využívať nové schopnosti.
V boji sa budete učiť využívať nové schopnosti.

V tomto prípade Shantae and the Pirate's Curse nadväzuje na tradíciu už klasických žánroviek, ako Castlevania alebo Metroid. Ak ste hrali predchádzajúce časti, musíte sa tak pripraviť na výraznú zmenu v stavbe levelov. Sú členitejšie, obsahujú viac ciest a odbočiek. Niektoré z nich ponúknu len drobné bonusy, z ktorých neskôr môžete ťažiť, iné zas absolvovať nevyhnutne musíte. Herný svet je bohatý a preplnený obsahom, a tak si musíte pri hraní uvedomiť, že tu nejde len o postup dopredu bez toho, aby ste sa občas neotočili a neobzreli za seba. Kľúč k postupu v neskorších leveloch sa totiž neraz skrýva v tých prvých. Týmto sa však hra celkom slušne komplikuje a líši aj od spomínaného Shovel Knighta.

Nebudete však blúdiť. Nová Shantae je ohľadne pomôcok veľmi veľkorysá, len musíte mať otvorené oči a počúvať množstvo postavičiek v tomto svete. Tie totiž nechcú len vašu pomoc, ale neraz vám v dialógu naznačia, kam sa máte vybrať. A oplatí sa osloviť každého. Niekto s vami len prehodí pár slov a pomedzi to upustí nejaký ten vtip, iný vám zas povie, že postava, ktorú hľadáte, mohla skončiť ako jeden z chodov zombíkov na temnom ostrove. A ak pozorne počúvate, hneď viete, kam sa máte vybrať.

Pravdou je, že to všetko so sebou, samozrejme, prináša istú porciu backtrackingu a lokality, ktoré ste už raz navštívili, uvidíte ešte párkrát. Nikdy to však nie je úplne rovnaká návšteva. Na svojich cestách zbierate drahokamy. Čo sa týka ich množstva, je hra pomerne lakomá, no aj tak vám v obchode vystačia na niektoré upgrady. Zdokonaľujete si štatistiky vašej hrdinky, upravujete útok a môžete si dokúpiť aj ďalšie vylepšenia. V inom obchode si zas môžete rozšíriť svoju zásobu života, a to za vysmiate srdiečka vyzbierané po leveloch.

No a nakoniec sa vždy dostanete aj na miesta, ktoré pre vás predtým jednoducho neboli dostupné. Jednou z postáv, s ktorými budete musieť spojiť sily, je pirátka Risky. Ona vás bude posielať na jednotlivé „misie“ a tu a tam pritom narazíte na jej starý výstroj. Ten je síce prekliaty, no dočasne vám dokáže poslúžiť. Pomocou pištole sa dokážete zbaviť aj vzdialenejších nepriateľov, klobúk vám umožní plachtiť, čižmy zas rýchlo utekať, neskôr nájdete využitie aj pre šabľu aj lodný kanón. A skutočne sa oplatí tu a tam vrátiť späť a pokúsiť sa nájsť využitie pre novonadobudnuté schopnosti. Nakoniec sa aj tak budete musieť dokonale naučiť všetky ich skĺbiť.

Krajina Sequin Land sa v tejto časti skladá zo siedmich ostrovov, ktoré navštívite. Každý predstavuje úplne unikátne prostredie s jedinečnou atmosférou. Nejde však len o rozdielne vizuálne stvárnenie týchto levelov a ich typických „obyvateľov“, ale každý predstavuje inú stavbu úrovní. Samozrejme, je to vždy o skákaní z plošiny na plošinu a bojovaní s nepriateľmi, no niektoré úrovne sú na povrchu priamočiare a pod povrchom sa rozrastajú do rôznych smerov, ďalšie sú však stavané najmä vertikálne. Variabilita je obrovská a keďže sa vďaka novým schopnostiam dostanete na predtým nedostupné miesta, neškodí ani opätovné prechádzanie tých istých miest.

Jediné, čo vás bude hnevať, sú neustále sa respawnujúci nepriatelia. To už môže byť trošku problém, keďže s pribúdajúcimi hodinami vám súboje dajú aj zabrať a občas sa skutočne pri opakovanom prechádzaní nebudete chcieť zapodievať nepriateľmi, ktorých ste sa už predtým zbavili. Je ich veľa, narazíte na mnoho rôznych typov, s rôznymi slabinami, ale aj výhodami. K tomu musíte pripočítať obrovské množstvo nástrah, ktoré vás aj pri najmenšom dotyku môžu stáť život. No a narazíte tu aj na pár hlavolamov, no vôbec nie náročných. Zomierať však budete a s tým sa musíte zmieriť. Našťastie checkpointy sú, až na jednu výnimku, v hre dosť husto rozmiestnené, takže sa nemusíte báť, že by ste prechádzali polovicu levelu odznova.

Shantae and the Pirate's Curse
Shantae and the Pirate's Curse Každá časť herného sveta je unikátna.
Každá časť herného sveta je unikátna.

Shantae and the Pirate's Curse Postupne sa musíte vylepšovať, aby ste obstáli proti silnejším nepriateľom.
Postupne sa musíte vylepšovať, aby ste obstáli proti silnejším nepriateľom.

Shantae and the Pirate's Curse Na bossov sa musíte poriadne pripraviť a odhaliť ich slabiny.
Na bossov sa musíte poriadne pripraviť a odhaliť ich slabiny.

Samostatnou kapitolou sú súboje s bossmi. Každý ostrov ponúka vlastného bossa a každý takýto nepriateľ predstavuje novú výzvu, na ktorú sa treba poriadne pripraviť. Musíte odhaliť slabinu protivníka a potom sa ju snažiť využiť, no podmienky boja sa môžu veľmi rýchlo zmeniť. S bossmi si užijete množstvo zábavy, súboje sú skutočne dobre navrhnuté, no ani dialógy nie sú na zahodenie. Zlá chobotnica sa vám napríklad bude celú hru sťažovať na to, že podľa nej má v tejto hre strašne poddimenzovanú úlohu a chcela by viac priestoru.

A potom je tu ešte posledný súboj a záver hry. V ňom sa vlastne spája všetko, čo vás Shantae and the Pirate's Curse chcela naučiť. Je tu séria náročných platformových pasáží, ktorá preverí vaše reflexy a aj vás prinúti naučiť sa na vlastných chybách, kde presne máte skočiť. Je to poriadna výzva, pri ktorej sa po každej zložitej časti budete modliť za checkpoint a hra vám ho aj tak nedá. Až keď to všetko prekonáte a dostanete sa k súboju s posledným bossom. Ten je však po tom všetkom len jednoduchým oddychom, čo môže byť trošku sklamaním.

Graficky sa Shantea nemá za čo hanbiť, nadväzuje na tradíciu podobných hier v tom najlepšom a cítiť z nej lásku k tomuto žánru. Podobne ako Shovel Knight k retro spracovaniu pripája aj moderný nádych a výsledok je príjemný.  A podobne boduje aj svojou hudbou. A niet sa čo čudovať, keďže za herným soundtrackom stojí Jake Kaufman, ktorý má na svedomí práve hudbu k Shovel Knightovi.

Shantae and the Pirate's Curse budete mať za sebou po nejakých 8-9 hodinách, no pri srdci vás môže hriať, že ani zďaleka ste v hre nenašli všetko, čo ponúkala. Splnenie na 100% zaberie ešte o pár hodín viac. Potom vám navyše hra otvorí Pirate mode, kde si ju môžete prejsť opäť. Ponúka tak veľmi slušnú porciu zábavy, klasickej a miestami aj náročnej hrateľnosti a nezameniteľného humoru. Fanúšikovia predchádzajúcich titulov budú jasať a ostatní sa tiež nemajú čoho báť, keďže hra svojimi kvalitami prekryje tých pár chybičiek.

napísal matus_ace 10.2.2015
8.5
8.6