KARMAFLOW: THE ROCK OPERA VIDEOGAME - ACT I

6.5

Netradičná symbióza metalu a opery

Hry sa čoraz viac stávajú priestorom na experimentovanie, možno aj tvorbu umenia a niečoho, čo nie je len na rýchlu konzumáciu, ale predstavuje niečo viac. Môže za to najmä obrovský boom nezávislej produkcie. Menšie štúdiá môžu hry vyvinúť lacnejšie, vydať si ich úplne samé v nejakej digitálnej distribúcii a najmä sa ich tvorba oddelila od veľkých producentov. Je tak nezávislá na očakávaniach čo najväčšieho zisku, aj keď, samozrejme, každý chce na svojej hre zarobiť. No nie všetci na to idú cez hlavný prúd. Skúšajú splniť sen menšine hráčov a popritom tak trošku aj sebe.

Pred pár rokmi by totiž niečo ako je práve Karmaflow nemohlo vzniknúť. Nie je to ani tradičná hra, skôr transmédium a vidieť, že si ním Ivo van Dijk splnil svoj sen. Je viac hudobník ako vývojár a tak sa obklopil tímom, ktorý mu v jedinečnej symbióze pomôže skĺbiť jednoduchú hrateľnosť a výrazné hudobné prvky v doteraz nevídanej podobe. Tam však jedinečnosť titulu nekončí, ale len začína. Autori nechceli použiť bežnú hudbu, známe skladby. Vytvorili niečo vlastné a to metalovú operu, skĺbenie dvoch na prvý pohľad možno nesúrodých žánrov.

Keď sa povie metalová opera, mnohým asi v prvom rade blikne v hlave názov Avantasia. Tento projekt dal dokopy Tobias Sammett z kapely Edguy a za jeho úspechom stojí aj fakt, že sa mu podarilo dať dokopy skvele fungujúci tím ľudí pozostávajúci z tých najznámejších mien. Karmaflow vznikla ako študentský projekt, neskôr hre k životu pomohla aj menšia kampaň na Indiegogo, takže je pochopiteľné, že mená ako Kai Hansen alebo Michael Kiske v nej, bohužiaľ, čakať nemôžete. Aj napriek tomu sa však van Dijkovi podarilo zozbierať slušnú zostavu známych umelcov, ktorí sú prvým lákadlom titulu.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame - Act I
Karmaflow: The Rock Opera Videogame - Act I Partia skvelých hudobníkov si rozdelila netradičné úlohy.
Partia skvelých hudobníkov si rozdelila netradičné úlohy.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame - Act I Herný svet skrýva mnoho nástrah, s väčšinou sa však ľahko vysporiadate.
Herný svet skrýva mnoho nástrah, s väčšinou sa však ľahko vysporiadate.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame - Act I Postupne rozširujete schopnosti svojej postavy.
Postupne rozširujete schopnosti svojej postavy.

Nestáva sa totiž často, že si v hre môžete vypočuť také hlasy, ako Lindsay Schoolcraft (Cradle of Filth), Marc Hudson (Dragonforce), Alissa White-Gluz (Arch Enemy), Mark Jansen (Epica) a mnohých ďalších. Je však pravdou, že tie najväčšie esá, ako Dani Filth alebo Simone Simons si budete môcť vypočuť až v druhej epizóde. Tieto známe mená však do hry nie sú natlačené prvoplánovo, ale má to svoj zmysel. Hudba a hrateľnosť nie sú dva oddelené prvky, fungujú v symbióze a jedno bez druhého tu byť nemôže.

Hra totiž hudbu využíva ako hlavný naratívny prvok, podobne ako je to v skutočnej opere. Postavy nevedú dialógy, ale spievajú. Spev však nenahrádza len bežné dialógy, ale aj mnohú ďalšiu interakciu, ako napríklad pomôcky od prostredia a postáv, ktoré vás niekam nasmerujú, či dokonca útržky príbehu, ktoré v priebehu hrania zbierate vo forme malých fragmentov svetla. No a, samozrejme, to všetko aj buduje atmosféru, kde sa prelína tvrdý rock s orchestrom. Holandský Metropole Orkest spojil sily s hudobníkmi z kapiel, ako Epica, Within Temptation a ďalších, pričom výsledok sa počúva výborne a to nielen v rámci hry, ale aj sám osebe. Soundtrack bude súčasťou vydania kompletnej hry, takže sa nemusíte báť, že by ste oň boli ukrátení.

Karmaflow je vlastne tradičnou operou nie len z hľadiska formy (samozrejme však musíte počítať s hrdelnými vokálmi namiesto sopránu), ale aj z hľadiska obsahu. Je to hra o príbehu lásky, ktorá však neskončila šťastne a je na vás, aby ste sa pokúsili zachrániť celý svet, ktorý je na nej závislý. Pozriete sa na niekoľko príbehov v koži Strážcu karmy, podivného tvora, skôr len ducha s istou materiálnou formou. Vašou úlohou je nastoliť rovnováhu karmy – životnej energie tohto metalového sveta. Neexistuje však len jeden spôsob, ako to dosiahnete a tak je tu často možnosť, ako môžete príbeh ovplyvniť.

Prvá kapitola sa skladá z dvoch príbehov, pričom každý je o jednom z Ochrancov sveta, ktorý zlyhal a k jeho svetlej strane sa vytvorila temná - ako protiváha. V prvom príbehu je to láska Dirigenta (Hudson) a Múzy (White-Gluz). Nemôžu však byť spolu večne a nakoniec sa postavia proti sebe. Druhý príbeh je o kamennom obrovi, ktorý sa postavil proti svetu a aby ste ho zdolali, musíte najskôr spojiť hlasy štyroch súrodencov. Vlastne sa dostávate do stredu konfliktov medzi dvomi silami a v závere je na vás, ako ich vyriešite. Karmaflow totiž ponúka zaujímavú možnosť, a to ovplyvniť ďalšie dianie výberom strany, na ktorú sa prikloníte. Napríklad môžete Múze dodať silu, aby svet premenila na temné miesto, či naopak Dirigentovi silu, aby na svoju milovanú zabudol a svet zachránil. Výsledkom je nielen odlišné plynutie deja, ale aj iné variácie skladieb, aj keď jadro zostane rovnaké.

Možno by sa zdalo, že opísať metalovú videohernú operu nie je práve najľahšie, no oveľa náročnejšie je pokúsiť sa Karmaflow zaradiť do niektorej zo žánrových škatuliek. Najbližšie však asi má k 3D platformovkám, pričom vám do cesty položí mnohé jednoduché logické prekážky. Skutočne sa pri nich nezapotíte, len chvíľku zdržíte, kým sa poriadne rozhliadnete. Putujete lesmi a inými prostrediami a usmerňujete karmu tam, kde ju potrebujete. Niektoré objekty vo svete sú ňou nabité, iným zas chýba. Ak vám v ceste stojí prekážka, napríklad padnutý strom, možno ho trocha karmy oživí.

Hádanky sú v podobnom štýle stavané aj ďalej v hre, len sa viac kombinujú a ich náročnosť rastie, pričom však schopnosti získavate postupne a rovnako sa v závislosti od nich aj prispôsobujú herné mechanizmy. K presúvaniu karmy (pričom určité množstvo môžete mať „v zásobe“) sa tak neskôr pridá plachtenie pre platformové pasáže. A kým pri prekonávaní rôznych prekážok a prerozdeľovaní karmy sa bavíte, pri skákaní a plachtení, najmä v menších priestoroch, vás občas pohnevá kamera. Príjemne sa však dopĺňajú a hra priamo nenudí. Niežeby bola variabilná a bohatá na obsah, skôr vás drží rôznymi prostrediami a hudbou. Navyše končí v správnom momente, keď by už mohla začať nudiť.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame - Act I V niektorých momentoch môžete ovplyvniť dej aj hudbu.
V niektorých momentoch môžete ovplyvniť dej aj hudbu.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame - Act I Hra vám občas naznačí, kedy s karmou operujete správne.
Hra vám občas naznačí, kedy s karmou operujete správne.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame - Act I Do boja vyzvete aj náročných súperov.
Do boja vyzvete aj náročných súperov.

Karmaflow: The Rock Opera Videogame vás aktuálne vyjde na bezmála 15 eur, čo pri dĺžke len niečo málo cez 2 hodiny nie je práve najviac. Za túto cenu však v priebehu apríla dostanete aj druhú epizódu a už spomínaný soundtrack, pričom prvý akt predstavuje veľmi slušný prísľub pre ďalší obsah. Koncept je každopádne zaujímavý, hrateľnosťou neurazí a rozhodne poteší fanúšikov metalu a vyššie uvedených hudobníkov. Graficky nejde o žiadny prelom, dokonca by sa dalo povedať, že je to skôr podpriemer. No zachraňuje to netradičný výtvarný štýl. Život vám vedia znepríjemniť aj niektoré bugy. Po skompletizovaní, pár opravách a možno aj nejakej tej zľave, však pôjde o zaujímavú alternatívu, ktorá na trhu prakticky nemá obdobu.

napísal matus_ace 11.3.2015
6.5
+ kvalitná hudba