THERE CAME AN ECHO

THERE CAME AN ECHO

7.0

Hlasom ovládaná kyberpunková jednohubka

Hlasom ovládané hry sa pomaly, ale isto predierajú na povrch, ale doposiaľ to boli len plaché pokusy. Stratégia There Came an Echo v tomto smere sľubovala výrazný pokrok. Prirodzene, boli sme zvedaví, a tak sme si poriadne precvičili hlasivky, pripravili headset, respektíve mikrofón a s radostným pokrikom sa vrhli na to.

Kyberpunkový príbeh začína vizuálne strohým, ale hudobne príťažlivým introm. Muzika v hre je naozaj skvelá, moderná, dynamická, možno si pri nej aj zatancujete. Naproti tomu je grafika pomerne jednoduchá, vizuálne pripomína akčnú RPG Transistor, ale ponúka menej detailov a pomerne fádne lokality. Všetko si môžete pekne priblížiť, ale vtedy sa postavičky stávajú dosť neforemnými a okolie vyzerá prázdne a nevyužité. Hra beží pri 60 fps, ale v prípade kolísania framerate môžete pevne stanoviť 30 snímok za sekundu. Ozvučenie má skutočne navrch a pozorujete to počas celého príbehu, kde sa prakticky neustále odvíjajú plne nahovorené dialógy postáv. Dabing je výborný, prejavy postáv uveriteľné, rozhovory chvíľami vtipné - len ich je akosi priveľa.

Na začiatku sa zoznámite s Corrinom...Vlastne nie, najskôr spoznáte inštruktorku Val, o ktorej v podstate nič neviete a počujete len jej hlas, ale pomôže vám pri osvojení ovládania hry a postupne predstaví aj členov tímu, ktorým budete veliť. Prvým je Corrin Web (Wil Wheaton), aj keď spočiatku absolútne netuší, prečo ste ho vyrušili v kancelárii, kde sedí za počítačom. Teda vyrušila ho Val, ale hneď na vaše bedrá hodila zodpovednosť za mladého hackera, po ktorého si prišli muži v čiernom. Vy ste iba hlas, navigátor, ktorý sa na všetko díva pekne zhora, ale dôležité sú inštrukcie, ktorými koordinujete svojich zverencov. Úvodná pasáž s prenasledovaním, kde musíte Nea, vlastne Corrina, poslať do správnej uličky, inak ho dostanú agenti, nie náhodou pripomína Matrix. Tvorcovia si otvorenie robia žarty z obľúbeného sci-fi kultu a je to celkom príjemné.

There Came an Echo
There Came an Echo Úvodná pasáž je skoro ako z Matrixu...
Úvodná pasáž je skoro ako z Matrixu...

There Came an Echo Medzi misiami môžete svoj tím prezbrojiť.
Medzi misiami môžete svoj tím prezbrojiť.

There Came an Echo Postupuje sa po navigačných bodoch. Pri ovládaní hlasom je to praktické, bez neho už menej.
Postupuje sa po navigačných bodoch. Pri ovládaní hlasom je to praktické, bez neho už menej.

Postupne sa zoznámite s ďalšími postavami a konečne budete mať kompletný štvorčlenný tím. Rôzne osobnosti musia chtiac-nechtiac spolupracovať a čaká ich zaujímavé poslanie, ktoré však zavŕšite oveľa skôr, ako by ste čakali. Zápletka so špionážnymi misiami je slušná a do hry vstúpi niekoľko ďalších postáv, pri ktorých nie je vždy jasné, na ktorej strane skutočne stoja. Lenže všetko sa skončí príliš rýchlo. Sotva zozbierate svoju družinu, ani si poriadne nestihnete zvyknúť na sympatických hlavných protagonistov a hra sa už rúti do finále.

Je fakt, že kyberpunkové story vám zaberie niekoľko hodín, ale väčšinu času len sledujete nahovorené a poriadne rozťahané doplnkové sekvencie. Môžete ich preskočiť, ale je pravdou, že sú celkom zaujímavé. Zaberajú však viac času ako desiatka misií, ktorú máte pred sebou. A to nie je v poriadku. Skutočne oveľa dlhšie hru sledujete, ako hráte. V tomto smere  pripomína Walking Dead od Telltale, kde ste tiež skôr divákom a len príležitostne sa aktívne zapojíte do diania. There Came an Echo je však stratégia a tam hráči právom očakávajú dlhé hodiny zábavy pri koordinovaní postupu a taktizovaní v boji.

Samotný postup a boj pritom vôbec nie je zlý. Odohráva sa v reálnom čase, kde usmerňujete každého člena skupiny. Rýchlo si zvyknete na netradičný spôsob koordinácie postáv a ich činností. Každý člen tímu má pri sebe dve, neskôr až tri zbrane, ktoré je možné kedykoľvek meniť. Základná pištoľ prakticky nemá obmedzenia, ale účinnejšie kúsky, ktoré predstavujú štyri futuristické pušky s rôznym účinkom, vrátane snajperky, potrebujú energiu. Tá sa síce priebežne regeneruje, ale niekedy skrátka musíte siahnuť po pištoli, kým bude hlavná zbraň pripravená na ďalšie použitie. Okrem toho zvolíte každému v družstve po dva podporné doplnky. Vďaka nim má borec lepšiu mušku s vybranou zbraňou, zníži sa množstvo používanej energie alebo posilní štít - ochranné pole, ktoré obklopuje postavu. Zbraní a doplnkov nie je veľa, ale sú efektné a v spojení s krytím za bariérami v boji postačia. Medzi jednotlivými misami ich môžete nahradiť inými kúskami.

Ciele misií sú rozmanité a neraz musíte rozdeliť tím, pretože je treba vykonať niekoľko úkonov súčasne na rôznych miestach v oblasti. Najnáročnejší je komplex, kde musíte postupne oddeliť postavy, aby každých 60 sekúnd deaktivovali nepriateľské obranné systémy, pretože inak sa ostatní spolubojovníci nedokážu prebojovať k centrálnemu spínaču. Všade sa to pritom hemží nepriateľmi, ktorí neustále prichádzajú. V inej - špionážnej  misii sa jedna postava musí nenápadne dostať na určené miesto a pripraviť pôdu pre ostatných. Nepriatelia ju nesmú spozorovať, inak je všetko stratené.

To, čo robí túto hru pozoruhodnou, je však hlasové ovládanie. Fakt, že to s ním tvorcovia myslia naozaj vážne, si uvedomíte hneď na začiatku. Mali by ste začať hlasovou kalibráciou, kde si zvolíte senzitivitu a preferovaný jazyk, ale aj prízvuk. Pred oficiálnym vydaním boli v ponuke uvedené rôzne jazyky, hoci, len jeden funkčný a ten  sa aj zachoval. Zrejme je zatiaľ pripravená len angličtina, ale tá môže byť americká, anglická, kanadská, austrálska a dokonca indická.

Nastavený zvuk je vhodné otestovať v miestnosti War Room, čo je okrem kratučkého príbehu jediný režim hry. Na tomto mieste ovládate štyri postavy, ktoré sú v centre miestnosti a po vydaní pokynu sa na nich valia nepriatelia zo štyroch strán. Hlasom sa naučíte meniť pozície aj zbrane vašich zverencov, zistíte, ako majú zamerať nepriateľov a kriesiť zneškodnených spolubojovníkov. Priamo v príbehu vám niečo viac objasní spomínaná Val.

Ako to teda funguje v praxi? Najskôr vyslovíte meno postavy, prípadne aj viacerých alebo použijete slovo na označenie celej skupiny. Potom uvediete činnosť, ktorú má dotyčný vykonať alebo poviete názov waypointu, kam sa má presunúť. Celá pohybová schéma je totiž riešená pomocou navigačných bodov, ktoré sa objavujú v okolí. Ak chcete postavu niekam poslať, musíte jej zadať, že sa má presunúť na  Alfa 1, Delta 3 alebo napríklad Echo 5. Body sú rozmiestnené tak, aby bolo možné nepriateľov aj obísť a získať taktickú výhodu pri útoku zo strany. Občas by ich však mohlo byť trochu viac.

Hra obsahuje pevne dané hlasové príkazy, ale aj možnosť zadať k nim vlastné alternatívne pokyny. Vždy však treba myslieť na to, že ich musíte vyslovovať so správnym anglickým prízvukom a nie príliš hlučne, ani veľmi potichu. Takže napríklad k pokynu „open fire" môžete pridať „kill", obidva povely budú platné a postavy na ne budú reagovať. Povely môžete vyslovovať aj v skrátenej forme, čiže povedzme ak chcete poslať Corrina na nejaký bod, nemusíte použiť celú vetu poskladanú z príkazov. Stačí povedať: „Corrin, alpha two." Potom vyslovíte názov zbrane a číslo nepriateľa a chlapík si prehodí pušku a sústredí sa na konkrétneho protivníka.

There Came an Echo
There Came an Echo Starký nás dostal do problémov.
Starký nás dostal do problémov.

There Came an Echo Postavy majú štíty, môžete koordinovať ich pohyb, zbrane, kryjú sa za prekážkami.
Postavy majú štíty, môžete koordinovať ich pohyb, zbrane, kryjú sa za prekážkami.

There Came an Echo Máme jasnú prevahu.
Máme jasnú prevahu.

Veľmi dobre pôsobí, keď rozostavíte postavy na rôznych miestach a dáte im pokyn, aby na váš príkaz (on my mark) naraz spustili streľbu. Po potvrdení „mark" všetci súčasne vystrelia a padne niekoľko nepriateľov súčasne. To sa hodí napríklad v prípade, keď nechcete vyvolať rozruch a takto sa zbavíte hliadok, ktoré by mohli spustiť alarm. Chuťovkou pri ovládaní vo vybraných bojoch je hlasové otáčanie obranných veží a odpaľovanie mín. Stačí povedať číslo veže a príjazdovej cesty alebo vydať pokyn na detonáciu míny číslo XY a všetko sa okamžite vykoná.

Zvukové schémy a inštrukcie fungujú pomerne spoľahlivo aj s obyčajným mikrofónom. Občas sa mi ale stávalo, že niektoré moje príkazy boli označené ako nezrozumiteľné. Musel som ich viackrát zopakovať a spravidla pomohlo, keď som artikuloval pomalšie a so zníženou intenzitou hlasu. Pre prípady zlyhania je však pripravené aj ovládanie myšou. Stačí, keď ľavým tlačítkom zvolíte postavu a pravým otvoríte menu s príkazmi. Vyberiete ten správny, Val ho povie za vás a dostaví sa výsledok. Nesľubujte si ale od toho žiadne pokročilé možnosti.  Nemôžete myšou kliknúť na ľubovoľné miesto v teréne a očakávať, že tam postava pricupitá. Platí rovnaký systém velenia ako pri hlasovej voľbe, lenže s myšou to pôsobí dosť nemotorne. V žiadnom prípade teda neodporúčam hrať bez mikrofónu. Vtedy hru neoceníte.

Hlasom inak môžete ovládať skutočne všetko, až na dve veci. Posun kamery do strán vykonáte myšou, rovnako ako prehadzovanie zbraní pri prezbrojení postáv. Cez mikrofón však zvládnete udeľovanie príkazov postavám, zoom, zapauzovanie hry, vstup do položiek menu, aj ukončenie hry. Vaše prsty môžu skutočne asistovať len minimálne. A musím povedať, že je to veľmi pohodlné a efektné.

There Came an Echo zaujalo, ale aj sklamalo. Hlasové ovládanie dopadlo nad očakávanie dobre. Hudba je výborná a dabing tiež. Atypický postup v boji slušný. Problémom je, že sa pri tom všetkom zabudlo na samotnú hru. Je super, že má titul pôsobivú atmosféru a môžete všetko ovládať cez mikrofón, lenže kedy, keď väčšinu času strávite len v úlohe pozorovateľa, ktorý iba pasívne sleduje dej? There Came an Echo skôr pripomína tech demo, nevšedný experiment, ktorý naznačil veľký potenciál. Lenže ho nedokázal premeniť na komplexnú, poriadne košatú hru. Dostanete len jednohubku. Všetko od začiatku až do konca spoznáte a prejdete za jediný večer a to je žalostne málo. Aj keď pozitívom je, že to tvorcovia aspoň neprehnali s cenou (14,99 € na Steame) a na konci si poviete, že ovládanie postáv cez headset bolo parádne.

There Came an Echo
There Came an Echo Doplnkové scény v príbehu zaberú oveľa viac času ako samotné hranie.
Doplnkové scény v príbehu zaberú oveľa viac času ako samotné hranie.