SUPER STARDUST ULTRA

SUPER STARDUST ULTRA

8.0

Znovu rozvírený hviezdny prach

V začiatkoch predchádzajúcej generácie konzol sa na PlayStation 3 dostala pôsobivá twin-stick strieľačka Super Stardust HD od vývojárov zo štúdia Housemarque. V hre, ktorá sa o rok neskôr dostala aj na PSP a v roku 2012 aj na PS Vita, sa hráči museli popasovať s návalom vesmírnych nepriateľov a veľkým množstvo asteroidov na obežných dráhach piatich planét. Získať čo najvyššie skóre, strieľať po všetkom, čo sa hýbe a hlavne prežiť. Tri jednoduché princípy, ktorými si Super Stardust HD získalo hráčov z celého sveta, a to vrátane herných novinárov. Celé toto sa však udialo necelých osem rokov dozadu a PlayStation 3 už stihla vystriedať jej mladšia sestra PlayStation 4, kde Stardust ožíva s prívlastkom Ultra.

Žánrovo podobné tituly sú u hráčov všeobecne obľúbené, takže sa Sony rozhodlo pri PlayStation 4 nadviazať na úspech Super Stardust z PlayStation 3 a u Housemarque si objednali ďalšiu hru. Výsledkom bol titul Resogun. Autori stavili na istotu a príliš nešpekulovali. Zobrali základy zo Super Stardust HD, preniesli ich do krajšej, robustnejšej formy a zrodil sa ďalší úspech. Resogun aj po roku patrí medzi tie kvalitnejšie tituly, ktoré si môžete na PlayStation 4 zahrať. No hráči tak nejako stále dúfali v návrat Super Stardust HD. Sony tieto prosby vypočuli a deň pred otvorením brán ich decembrovej šou PlayStation Experience oznámili Super Stardust Ultra pre PlayStation 4.

Či už ste PlayStation 3 vlastnili alebo nie a z nejakého dôvodu vás táto hra minula, môžete si teda Super Stardust užiť aj na súčasných konzolách. Tak ako už bolo v úvode spomenuté, ide o twin-stick strieľačku plnú akcie, napätia a poriadneho adrenalínu. Súboje prebiehajú na obežných dráhach piatich planét, ktoré sú odstupňované podľa obtiažnosti, a teda si ich odomykáte postupne. Samotné súboje sú rozdelené do troch fáz, pričom v tej poslednej vás na konci čaká boss. V hre máte dostupné tri typy zbraní, ktoré si vylepšujete zbieraním upgradov z rozbitých asteroidov. Pre kreatívnych hráčov je k dispozícii aj editor lodí, no nie je taký prepracovaný ako napríklad v Resogune a vyberať si môžete iba z vopred zostavených častí.

Super Stardust Ultra
Super Stardust Ultra Pôsobivých efektov má Super Stardust na rozdávanie.
Pôsobivých efektov má Super Stardust na rozdávanie.

Super Stardust Ultra Len pozor, aby ste sa náhodou nechytili do vlastnej pasce.
Len pozor, aby ste sa náhodou nechytili do vlastnej pasce.

Super Stardust Ultra Pri veľkom chaose budete mať problém vôbec nájsť vašu loď.
Pri veľkom chaose budete mať problém vôbec nájsť vašu loď.

O čo však ide? Ak by ste čakali od základov novú hru s novými úrovňami, pravdepodobne budete sklamaní. Super Stardust Ultra je v podstate rovnaká hra ako Super Stardust HD na PlayStation 3 a skôr budí dojem, že ide o recykláciu niečoho, čo sme tu už raz mali. Kampaň v Super Stadust Ultra je navlas rovnaká ako tá pôvodná, zmena nastala len v dizajne jednotlivých planét, čo ale nie je príliš podstatné. Určite ešte treba spomenúť, že Super Stardust Ultra nevyvíjali pôvodní vývojári, teda Housemarque, ale štúdio D3T, ktorému pomáhal tím ľudí zo Sony XDEV.

Kedže je teda základ hry rovnaký, autori veľa práce určite nemali a zvyšný čas venovali dolaďovaniu detailov či pridávaniu nových režimov. Po odomknutí všetkých planét a získaní dostatočných skúseností sa teda môžete vrhnúť až na deväť režimov. Super Stardust Ultra je nimi doslova preplnený, pričom časť z nich je dostupná iba na PS4. Do režimu pre jedného hráča pribudli tri nové – Impact, Blockade a Interactive Streaming,

Prvý režim Impact si ešte pred spustením zoberie vašu loď na menšiu údržbu a odmontuje jej všetky strelné zbrane. Na obežnej dráhe planéty ste tak vystavení napospas všetkým možným stvoreniam a vesmírnemu odpadu bez možnosti brániť sa. Pochopiteľne je tak vašou prioritou prežiť čo najdlhšie, no zároveň môžete zbierať aj body, kedže strely vypálené nepriateľmi môžu zasiahnuť aj okolité predmety.

V druhom režime Blockade sa na chvíľu prenesiete o niekoľko rokov späť do minulosti a éry slávneho Hada. Za vašou loďou totiž zanechávate „čiaru“ z kameňov, do ktorých by ste mali zachytávať nepriateľov. Problémom ale je, že rovnako ako v Hadovi, tak aj tu sa môžete veľmi rýchlo zamotať do vlastnej pasce. Síce v tomto režime už môžete použiť aj zbrane, no tie nie sú dostatočne silné na to, aby ste sa dokázali ubrániť iba pomocou nich a slúžia teda iba ako pomôcka.

Tretí režim Interactive Streaming nám už čo-to napovedá z názvu. Niečo podobné sme totiž mohli vidieť hneď v niekoľkých hrách, napríklad v Dead Nation pre PS4. Ak pri zapnutí režimu Interactive Streaming budete obraz streamovať napríklad na Twitch, hra bude sledovať komentáre a diváci môžu pomocou špeciálnych príkazov ovládať nasledujúce udalosti a tým poriadne precvičiť vaše schopnosti.

V režime pre viacerých hráčov nenastali žiadne zmeny a online režim tu teda opäť nenájdete. No na jednej konzole si môžete zmerať sily s vašim kamarátom v režime Versus Match alebo ísť spoločne za víťazstvom v režimoch Classic co-op (bez rozdelenej obrazovky) a Split screen co-op (s rozdelenou obrazovkou).

Pocit pri hraní Super Stardust Ultra pre PlayStation 4 by sme mohli označiť ako také malé déjà vu. Super Stardust Ulra rozhodne nie je novou hrou a mohli by sme ju skôr zaradiť medzi početnú skupinu rôznych remasterov. Hra však už na PS3 ponúkla veľmi pôsobivý vizuál a pri rovnakom grafickom štýle ani nebol priestor na veľké zlepšovanie. Super Stardust Ultra beží na PS4 presne tak isto ako pôvodná hra na PS3, čiže v 1080p pri stabilných 60-tich obrázkoch za sekundu. Majitelia 3D televízorov si navyše môžu vychutnať 3D efekt, ktorý za čias najväčšieho „ošiaľu“ po 3D prišiel do PS3 práve s touto hrou. Ak by ste sa náhodou bálí toho, že pri 3D režime sa zníži snímkovanie na polovicu, tak vedzte, že tomu tak nie je a rovnako ako pri Trine 2 si hra aj v priestorovom režime drží čistých 60fps. Nakoniec sa vývojári nechali inšpirovať kolegami z Housemarque a rovnako ako v Resogun, aj tu vás po celú dobu doprevádza hlas, ktorý vychádza z malého reproduktora ukrytého v DualShock 4.

Super Stardust Ultra môže byť pre hráčov pôvodnej hry skôr sklamaním a z hodnotenia si v tom prípade bez problémov odčítajte jeden bod. No ak si chcete oživiť spomienky alebo vás Super Stadust HD nejakým spôsobom minul a tento žáner je váš obľúbený, do kúpy sa môžete vrhnúť s čistým svedomím.

Super Stardust Ultra
Super Stardust Ultra Na pomoc si môžete zavolať kamarátov.
Na pomoc si môžete zavolať kamarátov.