RIDE

RIDE

5.0

Nenaplnený sen motorkárov

Talianski vývojári z Milestone sa neuveriteľne snažia. Dokonca až tak, že vám ich môže byť niekedy ľúto, ak krvopotná snaha vyjde nazmar. Portfólio plné pretekárskych hier (séria Screamer, Superbike, WRC či MotoGP alebo SBK) je nádejou k definitívnemu nájdeniu bezolovnatého grálu rýchlosti. Lenže znovu si musíme len povzdychnúť. Ani tentoraz to nevyšlo, navyše je vlhký sen virtuálneho motorkára plný iritujúcich problémov.

Základná myšlienka je jasná: namiesto oficiálneho šampionátu MotoGP, ktorý v Milestone taktiež vzniká, si tu zajazdíte preteky na motorke, avšak namiesto tratí vás čakajú aj civilné prostredia. Už len to, že vám nikto nepchá pod nos dráhy, z ktorých ste vybehli v každej zákrute, je dôvod na radosť. Trikrát hurá a sláva. Kedysi bežná prax sa dnes stala výnimkou, a práve preto si jazdu užijete nielen v mestách, ale aj horách, národných parkoch alebo na vidieku. Práve táto drobnosť nesmierne osviežuje hrateľnosť, dokáže jednoduchým spôsobom nechať hráča, nech si aspoň chvíľu užíva nielen rýchlu jazdu v Sierra Nevade, Walese či národnom parku v Taliansku. Prvé Need for Speedy alebo z motorkových hier Redline Racer boli zábavné naháňačky, v ktorých bola každá z tratí svojsky unikátnym kúskom. V Ride síce ohromením neopadnete, prítomnosť neopozeranej krajiny ale zaujme.

Arkádový jazdný model sa snaží čiastočne prinútiť virtuálnych pretekárov k precíznej jazde. Tradičná pomoc v podobe automatického brzdenia, trakčnej kontroly či ideálnej stopy je len začiatkom, v garáži si môžete stroje prispôsobiť svojmu štýlu jazdy. Nie sú to, samozrejme, žiadne sofistikované modely, ktorých vplyv by ste testovali na okruhoch a snažili sa zlepšiť svoj čas na jedno kolo o niekoľko nezanedbateľných desatín sekundy. Svedčí o tom aj fakt, že vás nečaká žiadna kvalifikácia pred pretekom, ale z polovice štartového poľa sa postupne presúvate dopredu. Nechýba aspoň dokupovanie nových dielov zlepšujúcich štyri jazdné vlastnosti (rýchlosť, akcelerácia, brzdenie a ovládanie), avšak za peniaze, ktoré získate za úspešne zvládnuté preteky, a to s ukončením na stupni víťazov.

Ride
Ride Nádherná okolitá príroda dvíha zážitok z jazdy automaticky o stupeň nahor.
Nádherná okolitá príroda dvíha zážitok z jazdy automaticky o stupeň nahor.

Ride Nechýbajú ani mestské trate, ale očarení nimi nebudete.
Nechýbajú ani mestské trate, ale očarení nimi nebudete.

Ride Jazda je aj vďaka agresívnejšej AI a súbojom ostatných pretekárov i medzi sebou zábavnejšia.
Jazda je aj vďaka agresívnejšej AI a súbojom ostatných pretekárov i medzi sebou zábavnejšia.

Okrem klasického modelu pretekov na niekoľko kôl natrafíte aj na známe časovky na jedno kolo, limity, počas, ktorých musíte predbehnúť vopred daný počet ostatných jazdcov či dobehnúť  jedného konkrétneho. Napriek snahe okoreniť tradičné preteky sa v konečnom dôsledku jedná o otravnú nudu. Čím ďalej sa dostanete, tým viac vás budú tieto výzvy iritovať a odvádzať pozornosť od skutočného jazdenia. Od toho, o čo v hre predovšetkým ide. Nemusíte ich plniť, avšak potom prichádzate o potrebné financie a body prestíže. Tie vám pomáhajú pri postupe v tabuľke, ktorá supluje šampionátovú naháňačku. Keďže súperi  sa nikam neposúvajú a len vy sa dvíhate, je to znovu skôr z núdze cnosť. Zábava prameniaca z aktívnych zmien v tabuľke, a teda napätie z neustálych zmien, sa nekoná. Buď tabuľku vyhodiť, nakoľko je ponúkaný „mačkopes" absolútne zbytočný, alebo vytvoriť normálny šampionát.

Do ďalšieho hrania sa vyslovene nútiť nemusíte, ale nenájdete nič, prečo po vyskúšaní tratí a jednotlivých tried motocyklov znovu a znovu vyrážať na čelo štartového poľa. Celkovo vás pätnástka tratí dostatočne preverí, no zároveň postupne unudí k smrti. Taktiež by sme privítali viac originálnych tratí, pretože by to hre sadlo, ale to málo, čo v nej nájdete, funguje. Ťažko získate pocit ohúrenia ako pri prejazde vedľa vodopádov z prvých Speedov, ale aspoň niečo. Trate ponúkajú adekvátnu výzvu, dokonca sú mnohé vytvorené v rôznych modifikáciách (skrátené verzie a pod.), avšak veľmi rýchlo ich prestanete vnímať ako prirodzene zábavnú zložku hrateľnosti. Môžete oponovať tým, že v tej rýchlosti a sústredení nič nezaznamenáte, avšak práve tieto drobné detaily nútiace vás spustiť hru aj ďalší deň, zahrať zopár tratí s cieľom odreagovať sa, tu zúfalo chýbajú.

Ale dobre, motoriek nie je málo (vyše stovky strojov známych značiek, ako Honda, KTM, Ducati, BMW atď.), špecifické ovládanie vás neuveriteľne chytí, kameru si nastavíte priamo z očí pretekára a slabším povahám príde aj nevoľno. Môžete trénovať, len tak zlepšovať svoj čas, získavať zlaté medaily alebo platinové odmeny v rádovo dlhších jazdách a nechýba tu ani obdoba drag race, kde je základnou úlohou dobre radiť rýchlosti. Áno, je tu toho dostatok na to, aby ste sa bláznili dlhé hodiny bez nutnosti sterilného držania sa oficiálneho šampionátu, ktorý nám každoročne v podobe MotoGP už – slušne napísané – lezie na nervy. Ak vás dokonca prezentovaná grafika v plných detailoch dokáže opantať, je obrovská šanca, že žiadostivosť jednoducho zvíťazí. Pretože hrateľnosť je aj vďaka akčnejšiemu ovládaniu (napriek tomu, že môžete zapnúť napríklad separátne brzdenie prednou a zadnou brzdou) vskutku chytľavá.

Už z vyššie uvedeného popisu je zrejmé, že pod povrchom Ride sa ukrýva zábava, avšak postavená na vratkých základoch bez akejkoľvek pridanej hodnoty. Za cenu novej hry neponúka hra nič zmysluplné a jej sila stúpa len vďaka chýbajúcej konkurencii. Napríklad WRC taktiež od Milestonu veľa vody nenamútilo napriek lukratívnemu rally pozadiu. Privierať pred tým oči sa dá a teoreticky s tým možno i súhlasiť, avšak bolo by nefér vám o tom nepovedať. Fyzikálny model vám učaruje, nakoľko je odlišný od toho v simulátoroch vozidiel, ale to je skutočne všetko, čím hra láka. Navyše obsahuje obrovské množstvo chýb a bugov, ktoré vás znechutia už v úvodných sekundách.

Prvé spustenia (a vypnutia) hry boli aspoň v našom prípade dopĺňané hľadaním riešenia problémov na komunitných fórach Steamu. Je nesmierne hlúpe vypustiť do sveta nehotový projekt. Alibistické prehliadanie chýb s tým, že sa dajú predsa vyriešiť, ak sa pozriete do diskusií, je absolútne idiotské. Takže skôr, než spustíte hru, sa pekne pohrabte v nastaveniach grafickej karty (na notebookoch napríklad nastavte, nech hra využíva skutočnú grafiku a nie tú integrovanú – čo pripomína manuálne nastavovania zvukovky v DOSe), vypínajte detaily, nakoľko hardvérová náročnosť je o stupienok vyššie, než zvyčajne býva – a hra nevyzerá až o toľko lepšie, aby to bolo potrebné. Problémy s ovládaním (ak chcete pretekať na klávesnici, musíte zakaždým v nastaveniach uložiť defaultné ovládanie, inak hru maximálne tak spustíte a zízate na motorku) sa dajú prežiť, ale to, že hra vymaže uloženú pozíciu s postupom hráča, je na mašľu.

Bez urážky, ale ak podobný problém nie je vyriešený ani týždeň po vydaní hry, zaslúži si tento produkt minimum v hodnotení. Nám sa napríklad stalo, že hra nedokázala nahrať predchádzajúci progres. Po opakovanom hraní za novú postavu sa po hodinách odporúčala do operačného systému bez akéhokoľvek varovania a zrazu nahrala predchádzajúcu postavu, ktorá ale bola neaktuálna a poriadne pozadu oproti tej novej. Nehovoriac o tom, že mnoho hráčov hlásilo, že po vytúženom triumfe a obsadení prvej pozície v tabuľke hra jednoducho spadla a znovu boli na začiatku. Bravó a potlesk na otvorenej scéne, toto sme vždy chceli. Chýb je neúrekom, hra padá ako hnilé jablká zo stromu. Hráča ako zákazníka nemá trápiť to, ako danú hlúposť vyrieši, pretože si zaplatil za dokončený produkt, ktorým Ride vonkoncom nie je.

Ride
Ride Po dlhej rovinke bude nasledovať prudká zákruta. Brzdíte prednou, zadnou a, samozrejme, i telom.
Po dlhej rovinke bude nasledovať prudká zákruta. Brzdíte prednou, zadnou a, samozrejme, i telom.

Ride Nechýba ani rewind systém vracania sa späť v čase.
Nechýba ani rewind systém vracania sa späť v čase.

Ride Anonymné prostredia sú vskutku najkrajšie a vždy sa na ne budete tešiť.
Anonymné prostredia sú vskutku najkrajšie a vždy sa na ne budete tešiť.

Na druhej strane - áno, jazda je zábavná, umelá inteligencia ostatných jazdcov obstojná a dokážu zvádzať súboje aj medzi sebou. Online sme vzdali, lebo tak trochu nie vždy funguje a aby toho nebolo málo, treba sa znovu niekde registrovať. Úžasné riešenie. Keď bude všetko v poriadku, hra vyladená, zbavená všetkých bĺch a iného otravného hmyzu, doplnená o ďalšie trate, pretože ich je jednoducho menej, než by sa patrilo, odporúčame nad Ride uvažovať. Za takú tretinovú - štvrtinovú cenu. Avšak dnes a v tomto stave považujeme investíciu do zabugovaného projektu za peniaze vyhodené von oknom.

napísal kordi 10.4.2015
5.0
a.t