PERSONA Q: SHADOW OF THE LABYRINTH

PERSONA Q: SHADOW OF THE LABYRINTH

9.0

Takmer dokonalý labyrint

Recenzia na 3DS verziu

Persona sa za posledné roky stala jednou z najsilnejších JRPG sérii PlayStation. Preskákala domáce i prenosné platformy, najväčší úspech zaznamenala na PSP, ale aj PS2 a štvrtý diel potiahol Vitu do vyšších čísel. Tak čo robí Persona na Nintende? Persona Q je síce medzidiel, čiže nezapadá do hlavnej línie, no to neznamená, že neponúka dobré postavy, silný súbojový systém a desiatky hodín zábavy.

Ale znalosť iných dielov je vítaná, najmä trojky a štvorky, lebo Persona Q z nej čerpá prostredia aj postavy. Na začiatku si vyberáte medzi celou skupinou postáv alebo sa prikloníte k hrdinom trojky či štvorky (zvolil som neskorší diel) a ocitnete sa na strednej škole. Postavy sa najprv pohybujú okolo festivalu, no jeho súčasťou je aj tajomná miestnosť, do ktorej vstúpia a ocitnú sa na mieste podobnom svojej škole, ale s odlišnými prvkami, ako napríklad obrovskou zvoniacou vežou na nádvorí. Navyše sa tu motajú dvaja iní študenti, ktorí trpia amnéziou, ale výborne dopĺňajú váš tím. Keď sa vyberiete do útrob labyrintu, narazíte na bossov, výzvy, ale aj možnú cestu do pôvodného sveta.

Dej je zložený nielen z milých epizód a relatívne dlhých dialógov, schováva i lepšie pointy, čo na seba nechajú čakať. Pri solídne zastúpenej plejáde postáv to nevadí, čoskoro si obľúbite a vytipujete hrdinov vďaka odlišným charakterom. Pár favoritov nájdete rýchlo a interakcie s ostatnými sú výborné. Kanji je tvrďák a dobrák, Teddie divný typ, ktorý okamžite zaujme a dievčatá majú svoje čaro - sú nevinné, jemné, ale aj odhodlané.

Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Magické karty zohrávajú s Margaret nemalú úlohu.
Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Nedajte sa zmiasť, hrdinovia sú síce odhodlaní,ale v civile sa dajú nahovoriť na švandu či rande.
Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Nástup záhadnej dvojice je pútavý a začína netradične... plačom.

Dialógov našťastie nie je toľko, aby sa hra kvalifikovala ako vizuálna novela, no kadencia nie je nízka. Pozitívny na ich spracovaní je kvalitný anglický dabing, ktorý zosobňuje jednotlivé postavy a nepadol za obeť upískaným hlasom. Prvú polhodinku budete s úžasom sledovať časti tajomna, ocitnete sa v labyrinte a odhalíte hrateľné porcie. Čaká na vás pár solídne pripravených dungeonov, kde sa dá blúdiť a dosýta si zabojujete. Pozeráte sa na ne z pohľadu prvej osoby, ktorý umocňuje pocit mystéria a pohyb cez tlačidlá funguje. Je to takmer krokovací dungeon, kde dlaždičky zodpovedajú kockám a dizajn sa postupne zhutňuje, aby ste trávili viac času pochodom, aj riešením puzzle. Pohyb je intuitívny, ale prekážok pribúda. Uplatnia sa vyžadované schopnosti, ale aj šikovné skratky či možnosť skočiť do nedávneho poschodia namiesto vandrovania po celom dungeone. Netreba sa báť využívania auto-mappingu a hlavnou odmenou za prelustrované poschodie bude plná truhlica s pokladom.

Najväčšou devízou však ostáva hutný súbojový systém. Vstupuje doň päť postáv, ktoré máte uložené so všetkými štatistikami v spodnej časti displeja a na vrchnom prebieha akcia. Skupiny nepriateľov sú často filištínsky zoradené: niektorí sú vpredu, iní číhajú vzadu. Od prvých bojov vás hra nabáda k štúdiu nepriateľov a ich vlastností. Ponuka vašich krokov je veľmi solídna: fyzické útoky, možnosť ostať v obrane, využiť určitú vlastnosť (alternatíva mágie, kde nájdete elementárne kúzla, aj liečenie), schopnosť lídra, pohyb po bojisku a aj nezištný útek. Odhaľovanie identity a schopností nepriateľov sa rýchlo stáva mantrou pred pokročilými údermi. Fyzické údery sú silné a pri spájaní účinné, ale dobrá rana bleskom na citlivého nepriateľa či ľadová bomba rýchlejšie rieši súboje s mobmi i bossmi. Taká taktika platí aj zo strany súperov, ktorí sa vás neraz snažia rýchlo skoliť, preto pomáha rozloženie postáv do predného i zadného radu. Boj má pritom ďalšie pravidlá: kto útočí na slabiny, môže využiť benefit a kto sa dostane do tranzu, môže využívať špeciálne vlastnosti bez utrácania bodov. Naháňanie nápisu „weak“ (slabina) pri údere sa mení na mantru v každom súboji. Inteligentný boj je polovica úspechu. Rovnako aj využívanie person, po ktorých siahajú hrdinovia a aj vy podľa návyku prakticky okamžite.

V dungeonoch narazíte na tri typy nepriateľov. Bežné partičky zdoláte pomerne spoľahlivo. Bossovia sú tvrdší oriešok aj na najnižšej obtiažnosti (preto sa ju fakt nebojte znížiť a ak ste začiatočníci, netreba to prehnať ani pri počiatočnom výbere). Popri náhodne generovaných súbojoch však narazíte ešte na jednu kategóriu, ktorá je zásadne ultranáročná: F.O.E. Táto skratka skrýva viditeľných, ale náročných oponentov potulujúcich sa po dungeone, ale trúfnuť si na väčšinu z nich spočiatku ani nemusíte, radšej ich treba obísť. Nie je to však ľahká úloha, občas im treba podhodiť návnadu, inokedy voliť presné pohyby – práca a eventuálny boj s F.O.E. predstavuje samostatnú výzvu pre každého hráča.

Určitým prekvapením pre hráčov bude využívanie dodatočnej persony. Popri dedikovanej persone pre každého môžu postavy využiť ďalšiu, ktorá sa učí šesť vlastností a môže sa spájať s ďalšími pre vhodné kombá. To pridáva solídne možnosti a rozširuje taktiky nad rámec štandardných možností, ale treba prejsť nevyhnutným procesom. Osobne odporúčam objaviť všetky možnosti hry, ale chce to čas, virtuálne peniažky i levelovanie celého tímu. Aj vďaka dodatočným personam sa štverá herný čas nad 60 hodín.

Žrútov času je pritom viac. Niektorí hráči sa ponoria do systému predmetov, ktoré padajú z nepriateľov, aby ich predávali a využívali rozličné upgrady. Benefity sú jasné a cieľ efektívny, no bojujete s limitovaným inventárom (60 ks). Pri množstve padajúcich odmien je to výzva na manažment v batohu. Iní hráči budú skôr hľadať Elizabeth v tajomnej miestnosti, lebo táto postava rada dáva vedľajšie úlohy za účelom hromadenia bonusov. Sú tu súťaže varenia, hľadanie vzácnych nepriateľov a iné doplnky, ktoré posunú hernú dobu aj na 75-80 hodín.

3DS je zaujímavá voľba systému a hra sa snaží využiť oba displeje, no spočiatku rezignuje na dotyky a stačia jej tlačidlá. Grafika vrchného displeja je fajn a spodný mohol byť využitý aj lepšie. Hudba je dobrá a dabing často až výborný, takže k displejom vás hra priklincuje spoľahlivo.

Persona Q: Shadow of the Labyrinth spája osvedčenú sériu s hrateľnosťou inej (Etrian Odyssey a iné dungeony). Výsledok je maximálne funkčný, veľmi zábavný a najmä hutný. Množstvo postáv či nepriateľov, bohaté súboje a pestré dungeony vás opantajú a hodiny strávené pri hre sa počítajú na desiatky.

Persona Q: Shadow of the Labyrinth

Tutoriály sú rýchle, efektné a nie je ich málo.
Persona Q: Shadow of the Labyrinth