MORTAL KOMBAT X

MORTAL KOMBAT X

9.0

Nová generácia bojovníkov na scéne

Bojovky ponúkajú skvelý spôsob odreagovania. Aj keď sú niektoré dosť drsné. A nájdete medzi nimi aj mimoriadne násilné, ktoré si plným právom zaslúžia nálepku 18+. A keby sme sa spýtali hráčov na najbrutálnejšiu bojovku, zrejme každému príde okamžite na um ten istý názov - Mortal Kombat. Originálku s prvými dvomi hrami z tejto kultovej série som si kúpil ešte v čase, keď som nemal PC, na ktorom by som ich hral. A Scorpion, Sub-Zero či Sonya ma stále dokážu spoľahlivo vtiahnuť do Netherrealmu - aj v  X-tom pokračovaní.

Tri vyššie spomenuté ikonické postavy nechýbajú ani v najnovšej časti Mortal Kombat. Bez nich by to skrátka nebolo ono  a určite by sa hráčom cnelo aj za ďalšími starými známymi, ako Johny Cage, Jax, Kano alebo Raiden. Všetci  títo veteráni sú späť a dostavili sa aj iní osvedčení borci, ktorí postupne rozširovali zástupy bojovníkov na turnaji MK. V základnej ponuke novej časti je teda úctyhodných 25 hrateľných  postáv. A to si ešte môžete zadovážiť ďalšie.

Ale popri starých harcovníkoch sa objavili aj celkom noví vyzývatelia, ktorých mená by mohli zažiariť najmä v ďalších pokračovaniach. A nie sú to len takí hocijakí prišelci. Štyri najvýznamnejšie prírastky pochádzajú z vážených rodín. Možno vás prekvapí, že sa Johny a Sonya dali dokopy, menej prekvapí, že im vzťah až tak nevyšiel. Ale vzišla z toho šarmantná blond rebelka Cassie Cage, ktorá kráča v šľapajách svojich rodičov. Jax sa tiež pochlapil a jeho dcéra Jacqui Briggs zdedila po otcovi schopnosť rozdávať poriadne tvrdé údery. Kung Laov odkaz zas žije v podobe trochu zbrklého, ale odvážneho Kung Jina. A napokon Kenshi s páskou na očiach je hrdým otcom mladého Takedu, ktorý po otcovi zdedil aj schopnosť čítať a prenášať myšlienky. O jeho výcvik sa však postaral majster Hanzo Hasashi, známejší ako Scorpion a je to viditeľné aj na mladíkových špeciálnych pohyboch.

Mortal Kombat X
Mortal Kombat X Bojovníci novej generácie a grandmajster Kuai Liang alias Sub-Zero.
Bojovníci novej generácie a grandmajster Kuai Liang alias Sub-Zero.

Mortal Kombat X Takeda sa pokojne postaví aj proti vlastnému otcovi.
Takeda sa pokojne postaví aj proti vlastnému otcovi.

Mortal Kombat X Jedna z nových postáv pripomína Mastera-Blastera z Mad Maxa.
Jedna z nových postáv pripomína Mastera-Blastera z Mad Maxa.

Nová „fantastická štvorka" dostala značný priestor v príbehu hry, no ani rodičia nezostali bokom. Uplynulo dosť veľa času a zdalo sa, že už nehrozí žiadna katastrofa. Ale zlo sa nedá poraziť, len spí a čaká na svoju ďalšiu príležitosť. A tej sa chopilo v podobe Mileeny, ktorá sa prehlasuje za právoplatného dediča trónu Outworldu, a to znamená hrozbu pre obidva svety - teda aj ten náš. Momentálny vládca na druhej strane Kotal Khan musí čeliť rebelom, ale ľudia v rámci dobrých susedských vzťahov k nemu posielajú pomoc v podobe štvorčlenného tímu novej generácie, ktorý pripravil tatko Cage. Lenže sa všetko zamotá, nič nejde hladko a obratko a situáciu skomplikujú nedorozumenia, zrada a slepá pomsta a v neposlednom rade mocný amulet, ktorý môže narobiť veľa škody.

Príbeh je formovaný podobne ako v predošlej časti Mortal Kombat či Injustice. Dej je rozdelený do dvanástich kapitol a v každej dostane priestor jedna postava, s ktorou hráč absolvuje  niekoľko bojov. Zápletka je veľmi slušná a tvorcom sa aj tentoraz podarilo zaujímavým spôsobom poprepájať väčšinu osobností hry. A to tak šikovne, že sa niektorí kladní hrdinovia zrazu ocitli na strane záporákov a naopak. Niektoré postavy dokonca vystupujú ako dobré aj zlé. Ako sa to podarilo dosiahnuť a ako bol vzkriesený Liu Kang sa dozviete v niekoľkohodinovom maratóne, ktorý je doplnený nenáročnými QTE a flashbackmi. Útržky z minulosti dopĺňajú dej a zaplnia medzery v príbehu a aj tam si zabojujete. Pritom je zaujímavé sledovať, ako sa postupne menia charaktery vybraných postáv, ich motivácie, postoje a kariéra. Napríklad vzťahy rodinky Cageovcov. Sonya sa poriadne vyhupla a je z nej generálka, lenže necitlivá k svojmu ex aj k vlastnej dcére. Nepriatelia na život a na smrť Hanzo Hasashi a Kuai Liang alias Scorpion a Sub-Zero si raz a navždy musia ujasniť, čo sa medzi nimi odohralo a rozhodnúť, ako to skončí. A podobných vsuviek je v príbehu viacero a možno vás zaujmú viac ako samotný boj o záchranu dvoch svetov. Škoda, že príbeh nie je ešte o niečo dlhší, ale budete ho hltať a je skutočne dobre napísaný, a to nielen na pomery bojoviek. Obstál by aj pri porovnaní s kvalitnou RPG.

Okrem príbehu si môžete v sólo režime vybrať veže, ktoré budete postupne dobýjať. Je tu klasciké stúpanie na čoraz vyššie poschodie s desiatimi oponentmi, ktorých treba poraziť. V inej veži sa musíte prebojovať na vrchol bez jediného prehraného zápasu. Alebo to rovno skúste s jediným životom, ktorého zostatok sa vám prenesie do ďalšej bitky. Môžete vyskúšať aj šťastie v sťažených bojoch s modifikáciami, ktoré spravidla prinášajú postihy - vám alebo aj súperovi. Udierajú do vás blesky, nemôžete blokovať údery alebo niečo iné. Pritom môžete mať hneď niekoľko postihov. Live veže zas prinášajú online generované výzvy s náhodnými zostavami. Napokon môžete v poslednej vysokej citadele likvidovať gamepady pri rýchlom stláčaní tlačidiel, aby ste prerazili rôzne dosky a sochy.

Videorecenzia na rozšírenú verziu Mortal Kombat XL

Samozrejme, hra ponúka aj tréningy a samostatné zápasy, kde si postupne odomknete 25 postáv. Všetky, až na poslednú, ktorá sa sprístupní po dokončení príbehu. Veľmi praktický je výcvik orientovaný len na testovanie Fatality, kde si natrénujete kombinácie tlačidiel a môžete vypnúť aj časový limit na toto obľúbené zakončenie. Ak máte dva ovládače, určite radi vytrieskate kamaráta v režime pre dvoch hráčov, prípadne si porovnáte skóre pri dobýjaní veží. V ponuke nechýba ani online režim, ale na PS4 je podmienený využívaním platenej služby PlayStation Plus, na Xbox One to bude zrejme zlaté členstvo. Ponuka režimov je napriek tomu slušná, no môže vám tam chýbať Tag Team, kde ste si v boji prepínali medzi dvomi postavami, ktorý tentoraz tvorcovia úplne vypustili.

Osvedčené základy boja sa zachovali, ale došlo aj k určitým úpravám a zmenám. Postavy majú opäť pestrú paletu základných úderov, kopov a úchopov v niekoľkých variáciách. Využívajú rôzne kombá, dokážu blokovať aj odraziť nepriateľský útoky. Nechýbajú ani obľúbené špeciálne pohyby individuálne pre každého bojovníka. Lenže tentoraz si vždy pred bojom (s výnimkou príbehu) vyberáte jednu z troch škôl na ktorú sa váš borec špecializuje. Niektoré prvky sú súčasťou každého štýlu, no spravidla 2 -3 sú vždy unikátne. Napríklad Takeda môže byť Ronin a vtedy používa extra útoky s pulzovými čepeľami. Alebo mu namiesto toho zvolíte Shirai Ryu, teda techniky majstra Hasashiho. Ako žiak Škorpióna vtedy dokáže používať obdobu jeho techník - rýchly fázový presun s premiestnením za súpera a zaháknutie protivníka vystreleným oštepom. Treťou voľbou pre Takedu je Lasher, čiže útoky s energetickými bičmi. Po vzore Injustice tentoraz MKX využíva rôzne interaktívne objekty v prostredí - odlomený konár, ktorým ovalíte oponenta, ale aj nešťastnú babičku, ktorú hodíte do súpera.

Nebol by to Mortal Kombat, keby nemal pridanú hodnotu v podobe devastačných superútokov a zakončení. Priamo  počas bitky, keď máte plný zásobník energie, môžete opäť využiť devastačný X- Ray. Súpera polámete na kúsky, až mu (doslova) praskajú kosti, ktoré aj vidíte a príde o pekne veľa života. Vrcholným finišom sú, samozrejme, Fatality, ktoré sa vyznačujú pomerne zložitými kombináciami tlačidiel s krátkym limitom pri ich aplikácii. Zaujímavosťou je však tentoraz možnosť využiť zjednodušenú kombináciu, s ktorou zvládne Fatality každý - lenže počet použití je obmedzený. Porcovanie nepriateľov na kúsky, poliatie kyselinou a iné spôsoby krvavých jatiek majú stále svoje čaro.  Hoci je však fatálnych zakončení veľa, možno vám budú chýbať Stage Fatality, ktoré sa dali v minulých častiach vykonať len v špecifických arénach. To napríklad zahrňovalo zhodenie protivníka z mosta s následným dopadom na ostne na dne jamy. Tu ich síce nenájdete, ale na druhej strane nechýbajú drsné Brutality a veľmi príjemnou novinkou sú Faction Kills.

Mortal Kombat X
Mortal Kombat X Test sily alebo ako si zničiť gamepad.
Test sily alebo ako si zničiť gamepad.

Mortal Kombat X V hre nechýbajú tradičné veže s postupom na vyššie poschodia.
V hre nechýbajú tradičné veže s postupom na vyššie poschodia.

Mortal Kombat X Vrátil sa aj Liu Kang. Aj s ním si môžete vybrať jednu z troch bojových variácií.
Vrátil sa aj Liu Kang. Aj s ním si môžete vybrať jednu z troch bojových variácií.

Zabitia frakcie sú extra zakončenia, ktoré súvisia so sympatickou novou súčasťou MKX. Už pred prvým zápasom v hre si zvolíte jednu z piatich frakcií, do ktorej budete patriť. Je tu Lin Kuei s grandmajstrom Sub-Zerom, Biely lotus reprezentovaný Raidenom, Quan Chiho Bratstvo tieňa, podsvetie Black Dragon, kde dominuje Kano a Špeciálne jednotky s generálkou Sonyou. Každá frakcia má trochu inú filozofiu a cieľ a môžete ju vymeniť za inú. Všetky však bojujú medzi sebou a hráči sa automaticky stávajú súčasťou tohto boja o prestíž a body. Nijako ich to pritom neobmedzuje pri výbere postáv v boji.

Každý hráč prispieva k úspechu svojej frakcie už tým, že bojuje, bez ohľadu na režim, no hlavne plní stanovené denné výzvy. Tie sú jednoduché, napríklad stačí vybojovať jeden zápas a pritom nepoužiť beh alebo dvakrát zvíťaziť v úlohe Kitany. Pekným bonusom je prístup k spomínaným finišom Faction Kills. Nie sú síce také komplexné ako Fatality, ale individuálne pre každú frakciu a tie úvodné majú veľmi jednoduché kombinácie. Stačí podržať R2 a dvakrát stlačiť dopredu alebo dozadu (z veľkej vzdialenosti) a na nepriateľa napríklad dopadne množstvo hviezdic, ktoré z neho spravia sito.

Z minulého dielu sa do hry preniesla krypta, kde sa prechádzate po cintoríne a okolí, rozbíjate sochy a vybojované mince vymeníte za bonusové súčasti. To znamená nové Brutality pre jednotlivé postavy, kredity na zjednodušenú kombináciu pre Fatality, extra hudobné stopy, artworky, kostýmy. Počet získavaných mincí sa dá ovplyvniť aj voľbou kariet. Tie sa odomykajú počas progresu hráča a pri zvyšovaní jeho levelu. Karty sa dajú pred bojom meniť a okrem „koins" pridávajú za vykonanie požadovaných úkonov v boji aj extra skúsenosti.

MKX má príjemnú modernú grafiku a variabilné prostredia. Navštívite obidva svety, interiéry aj exteriéry. Bojuje sa pri vraku lietadla v ulici mesta, v džungli, kobke či pri púštnom sídle v štýle Princa z Perzie. Pekne vyniknú jednotlivé pohyby a kombá postáv. Početné predelové scény v príbehu  sú výborné a môžete si ich pozrieť aj v záznamoch. Hudba a zvuk v ničom nezaostáva. Sympatické sú najmä krátke slovné prestrelky bojovníkov pred zápasom, ktoré sú dobre napasované v závislosti od protivníka. Takže to napríklad poriadne iskrí, keď sa stretne Sonya a Kano. Ale ak má Kenshi bojovať s Takedom, berie to skôr ako nevyhnutnú otcovskú lekciu.

Mortal Kombat X
Mortal Kombat X Bojujete v mene jednej z piatich frakcií. Členovia tej víťaznej dostanú vždy po niekoľkých dňoch mince a rôzne bonusy.
Bojujete v mene jednej z piatich frakcií. Členovia tej víťaznej dostanú vždy po niekoľkých dňoch mince a rôzne bonusy.

Mortal Kombat X Frakcie sprístupňujú aj špeciálne finiše.
Frakcie sprístupňujú aj špeciálne finiše.

Mortal Kombat X Raiden je stále vo forme a natrie to aj juniorom.
Raiden je stále vo forme a natrie to aj juniorom.

Ak sme multiplayerovej akcii Evolve vyčítali DLC politiku, musíme ju vytknúť aj MKX. Hoci je obsah základnej verzie hry bohatý, zamrzí vnucovanie Kombat packu za  dosť nepekných 30€. Predávajú sa aj balíčky s easy Fatalitami, kostýmy a doplnkové postavy. Skalných fanúšikov môže vyjsť prikupovanie pekne draho. Dá sa však zaobísť aj bez toho. Tvorcom musíme vyčistiť žalúdok aj za zlý technický stav hry. Problémy v PS4 verzii som mal hlavne v úvode pri samotnej inštalácii. Hoci hra oznamovala, že je kompletná a nie sú dostupné žiadne aktualizácie, po niekoľkých hodinách z ničoho nič začala sťahovať masívny niekoľkogigový obsah, ktorý patril do základnej výbavy produktu. Spočiatku sa mi totiž ani po splnení podmienok nedal spustiť príbeh, režim s vežami ani multiplayer. A podobný problém mali aj ďalší hráči. V priebehu ďalších hodín pribudli záplaty, ktoré do istej miery vyriešili úvodné komplikácie. Pri online progrese a frakciách však stále úplne bežne dochádza k výpadkom - chvíľu to funguje, zakrátko hra vyhlasuje chybu pri pripojení a tak dookola.

Mortal Kombat X je povinnosťou pre fanúšikov série a vlastne aj všetkých, ktorí holdujú kvalitným bojovkám. Hoci zamrzia absurdné a zbytočné technické problémy, ako aj vnucovanie platených doplnkov, ale aj absencia Tag Teamu, samotná hra patrí medzi špičku žánru. Na rozdiel od iných bojoviek nepotrebuje natŕčať polonahé bitkárky, aby zaujala. Tvorcovia radšej stavili na pozoruhodný príbeh, postavy, ktoré nie sú statické, ale majú vlastné osobnosti a neustále sa vyvíjajú. A áno, aj na brutalitu, ale tá do tejto hry skrátka patrí. Navyše je tu viditeľná snaha priniesť novinky - výber štýlov boja každej postavy a frakcie sú príjemným spestrením. Takže neváhajte - Let Mortal Kombat Begin!

napísal uni 20.4.2015
9.0
8.3