VICTOR VRAN

VICTOR VRAN

Ďalší zabijak príšer na obzore

Dojmy

V žánri akčných izometrických RPG sa v poslednej dobre roztrhlo vrece s výbornými aj menej dobrými počinmi. Po všetkých Diabloch, Torchlightoch, Van Helsingoch by sa zdalo, že sa v overenej „klikacej“ receptúre nedá vymyslieť nič nové. Victor Vran sa však práve o to pokúša.

Vývojári z Haemimont Games, ktorí sú skôr známi sériou Tropico, sa rozhodli vyjsť s kožou na trh a ponúknuť svoju najnovšiu hru s predbežným prístupom. Hráči majú možnosť získať dojmy z nedokončenej hry, a pritom prispieť k jej vývoju. Pýtate sa, prečo by ste si mali kúpiť mačku vo vreci?

Victor Vran v súčasnosti neobsahuje žiadny príbeh. Máte iba istú predstavu, že je hlavný protagonista lovec príšer a jeho svet je plný tejto hávede. Motivácia bojovať pre dobro sveta v Early access verzii sa tu v tomto prípade zatiaľ nenachádza. Dôvodom hrať ďalej je samotná návyková hrateľnosť. Victor Vran má, na rozdiel od svojich žánrových konkurentov, v rukáve oveľa viac trikov. Pri tvorbe novej hry vás nečaká ťažké rozhodovanie, akú špecializáciu bude mať váš hrdina a s ktorou zbraňou budete desiatky hodín devastovať nepriateľov. Najväčšou devízou hry, je že nič na vašom štýle hrania nie je definitívne, ale dá sa meniť prakticky kedykoľvek si zmyslíte.

Victor Vran má k dispozícii celý rad zbraní a nepotrebuje sa s nimi učiť narábať. Jednoducho ich vyberiete z inventára a začnete používať. V súčasnosti je na výber 6 typov zbraní. Štandardný meč, oveľa rýchlejší rapír, pomalé, ale účinné kladivo a kosa s útokmi na väčší počet nepriateľov. Na diaľku využijete silnú brokovnicu alebo lightning gun, čo elektrizuje niekoľko nepriateľov naraz. Behom pár hodín zistíte, ktorý typ zbrane vám najviac vyhovuje, no zároveň vás hra možno prekvapí, keď vás motivuje k tomu, aby ste si ponechali aj iné typy zbraní v inventári na neskôr.

Ničenie vĺn nepriateľov klikaním je samo osebe zábavné a hra nám narušila stereotyp už spomínaným systémom menenia zbraní v priebehu hry. No aby sme sa s toľkými zbraňami nenudili, ponúka aj množstvo druhov nepriateľov, na ktorých sa budú všetky hodiť. Nepriatelia v tejto hre nemajú za úlohu iba vám ublížiť. Každý typ nepriateľa to robí svojím zákerným spôsobom. Pavúky vybuchujúce po smrti otestujú, ako rýchlo sa viete uhýbať, prípadne vás donútia ničiť ich na diaľku. Nemŕtvi s mečmi sú takí rýchli, že nebudete stíhať od nich utekať s brokovnicou. Tých s kladivom budete na diaľku ničiť príliš dlho, pretože majú voči guľkám odolnosť, no ísť k nim bližšie, keď zdvihnú kladivo, je tiež zlý nápad. Hra od vás očakáva, že budete rozmýšľať nad rôznymi taktikami, a to nie len v prípade bossov, ktorí vedia potrápiť, ale počas celej hry.

Pri zbraniach hra stále neskončila. Variabilitu ponúka aj vo forme aktívnych a pasívnych schopností a kúzel. Znova vás nečaká žiadny náročne vyzerajúci strom schopností a odomykanie nových vylepšení. Rovnako ako zbraňami aj schopnosťami sa vie Victor Vran vyzbrojiť z inventára. Na vašej výprave budete nachádzať kartičky, kúzla a elixíry s rôznymi efektmi a úrovňami. Postava tak nie je viazaná na preddefinovaný typ správania a schopností. Vyberiete jej vlastnosť či kúzlo z inventára a používate ich, kým sa vám hodia alebo nenájdete lepšie. Levelovanie v tejto hre nie je až také uspokojujúce, ako by mohlo byť. S každým levelom príde len nejaká odmena v podobe karty či bomby.

Každá lokalita, do ktorej vstúpite, ponúka aj rôzne výzvy. Napríklad zničenie istého druhu nepriateľov len jedným typom zbrane, kynoženie hávede za istý čas alebo výzvu nepoužiť elixíry či démonickú silu. Odmenou je zlato, skúsenosti či užitočné veci do inventára. Hra sa teda neustále snaží nejako vás zabaviť a zbaviť stereotypu. Možno je však na škodu zbytočné respawnovanie nielen nepriateľov, ale celých máp. Mapy sú v tejto hre nemenné, no po každom novom načítaní sa znovu javia ako neodhalené a znovu so všetkými nepriateľmi. Bez toho by však nebolo možné splniť niektoré výzvy, pretože by nebolo koho zabíjať. Ak by vám ani to nestačilo, môžete v lokalitách aplikovať na svoju postavu hex, ktorý ju istým spôsobom penalizuje, no poskytne viac skúseností.

Už v úvode hry vás zaujme ovládanie, ktoré si možno až pýta gamepad. V tomto momente sa mnohí fanúšikovia žánru prežehnávajú, ale Victor Vran sa pokúša o podobný akčný zážitok ako v prípade konzolovej verzie Diablo III. Hlavný hrdina nielenže chodí, seká a strieľa. On dokonca skáče a odráža sa od stien. Ohraničenie priestoru v prípade tejto hry nie je až také konečné. Isté prekážky v ceste sa dajú preskočiť a to, že sa nejaká platforma nachádza vyššie či nižšie ako postava, ešte neznamená, že sa k nej nebude dať dostať. Po celom svete sú tak rozmiestnené tajné lokality, ku ktorým viete preskákať.

Graficky je na tom Victor Vran veľmi dobre. Od dizajnu hlavného hrdinu, cez nepriateľov, až po NPC postavy hra srší detailmi a nápadmi. Súčasne hrateľné mapy nie sú stereotypné. Jaskyne sa na seba zvyknú podobať, no inak je dizajn levelov na vysokej úrovni. Uvidíme, či postupne tvorcov opustí kreativita alebo celá hra bude vyzerať tak dobre ako jej úvodná fáza.

Tvorcovia Victora Vrana majú právo sebavedome predávať hru aj v štádiu Early access. Beží na počudovanie úplne stabilne, bez bugov a padania. Z toho, čo nám zatiaľ prináša, je jasné, že hra bude veľkým lákadlom. Namiesto pridávania zbytočností rozbíja RPG mechanizmus, na ktorý sme zvyknutí a ponúka nové možnosti prispôsobenia hrateľnosti. Už teraz hra poskytuje zábavu na dlhé hodiny, od plnej verzie máme teda veľké očakávania.

napísal Tanya 24.4.2015
VICTOR VRAN

Vývoj: Wired Productions / Haemimont Games