I AM BREAD

I AM BREAD

5.0

Byť chlebom (nie) je úžasné

I am Bread iba nedávno vyliezol z hriankovača zvaného Early access a bol nám konečne naservírovaný vo svojej neodkrojenej verzii na Steame. Tí, čo už majú skúsenosti so Surgeon Simulator 2013, asi tušia, čo je I am Bread zač. Hra spadá pod takzvané „simulátory“ s bláznivým nápadom a ani tentokrát sa tak nevyhneme krkolomnému ovládaniu a veľkej frustrácii, ktoré so sebou prináša.

Hlavným cieľom hry je dostať sa z bodu A do bodu B, zachovať si svoju jedlosť (príliš veľa nečistôt chlieb znehodnotí), dopraviť sa k zdroju tepla a dostatočne sa opiecť. Všetko toto sa odohráva v byte muža, ktorý momentálne podstupuje terapeutické posedenia pri psychiatrovi kvôli neúspešnému podnikaniu a rozvodu. Snaží sa prejesť všetok svoj smútok a tu prichádzate na rad vy, aby ste mu každý deň zabezpečili chutné raňajky v podobe hrianky.

I am Bread
I am Bread Zatiaľ je všade poriadok...
Zatiaľ je všade poriadok...

I am Bread Hriankovač je už na dohľad.
Hriankovač je už na dohľad.

I am Bread Mravcom sa treba vyhýbať.
Mravcom sa treba vyhýbať.

Byť chlebom je vskutku náročné. Po oddelení od materského chleba ste ponechaní sami na seba a ak chcete naplniť svoj osud ako dobre opečená hrianka vhodná na konzumáciu, nebude to vôbec jednoduché. V I am Bread budete súperiť nielen s nástrahami prostredia bytu, ale hlavne s ovládaním. To spočíva v plazení sa pomocou šípok alebo páčky a nevyhnutné bude využívanie tlačidiel určených pre každý roh vášho chleba. Pomocou rôznych kombinácií stlačení priľahlých rohov sa tak viete posúvať o niečo rýchlejšie, a to buď točivými pohybmi, alebo robením kotrmelcov.

Váš objekt záujmu (hriankovač alebo iné objekty generujúce teplo) ale nie je nablízku a v každej úrovni je nutné preliezť z jedného konca miestnosti na druhý. V tom vám pomôže hlavne priľnavosť rohov vášho chleba,  pomocou ktorej sa môžete zachytiť a liezť po akomkoľvek povrchu. To ale nesie so sebou veľké riziká, keďže na to, aby ste sa udržali na mieste, musíte držať príslušné tlačítko a treba sa stihnúť presunúť v časovom limite, inak váš chlieb dočasne stratí priľnavosť. Pády na podlahu spočiatku prinesú mnoho nezdarov, pretože sa pri dotyku so zašpineným povrchom vždy začne odpočítavať čas až do vypršania vašej požívateľnosti. Jedinou záchranou  je vyšplhanie sa späť na neznečistené miesto, čo ale nie je stále možné a častokrát budete musieť celý level opakovať, lebo ak bude chlieb na 100% nejedlý, začínate odznova.

Po splnení tutoriálu, ktorý vás oboznámi so základným ovládaním, sa môžete pustiť do vášho prvého dňa života ako plátku chleba v príbehovom móde. Najprv netušíte čo so sebou, tak sa trochu pohýbete a padnete na stôl. Potom sa preplazíte k maslu a ponatierate si svoj chlieb (kto chce, môže použiť aj marmeládu) a snažíte sa rozhliadnuť naokolo, kde leží váš cieľ. Hriankovač sa nachádza ďaleko pri dverách a jediný spôsob, ako sa tam dostať, je cez kuchynskú linku. Po narobení dostatočného neporiadku na stole, pri snahe presunúť sa k jeho okraju, sa dostanete k stoličke. Padnutím na ňu ju preklopíte a máte voľný prechod. Po úspešnej navigácii a vyhnutí sa mravcom sa dostanete až k chladničke, po ktorej sa vyštveráte nad mrazničku a s trochou šťastia sa dostanete k dresu. Po úspešnom lezení po stene nad dresom sa už naozaj blížite k svojmu cieľu. Stačí preliezť ponad nože až k stolíku pri stene a vliezť do hriankovača.

Čo sa javí ako posledný jednoduchý úkon, sa môže stať súbojom aj na päť minút, kým nezapadnete do diery hriankovača a konečne sa začne opekanie. Stačí chvíľu počkať a sledovať ukazovateľ opečenia až do 100% a úroveň je tak splnená. Dostanete známku ako v škole a môžete sa veselo vrhnúť na ďalšiu izbu, teda ak ste neprišli o všetky nervy. Veľakrát totiž počas hrania stačí, že sa váš chlieb trochu viac pretočí a padnete tam, kam ste nechceli. Toto sa bude opakovať dosť často, až budete mať chuť váš chlieb rozmliaždiť a rozmrviť na malé kúsočky. Je to naozaj nervydrásajúce, hlavne pri snahe vyliezť kolmo nahor a pretočiť sa na horizontálnu plochu. Okrem príbehu I am Bread ponúka rozličné výzvy a módy na odomknutie, ako napríklad nájdenie všetkých kúskov syra, narobenie neporiadku alebo dokonca mód s nulovou gravitáciou.

Originálny nápad ale nie vždy stačí a I am Bread je ukážkovým príkladom. Po x-tom opakovaní celého levelu vás to celé môže prestať baviť veľmi rýchlo. Nadšenie z niečoho nového opadne po pár minútach a hoci môžete mať náročné hry radi, táto skôr spadá medzi tie, pri ktorých sa budete cítiť otrávení. Problémy spôsobuje aj kamera, ktorá, akonáhle sa váš chlieb dostane do úzkych priestorov, spôsobí, že nič nevidíte a sťažuje vám postup. Takisto fyzikálny model nie je stopercentný a často sa zaseknete o rôzne predmety. Pri ovládaní pomocou klávesnice je to takmer nehrateľné a lepšie urobíte, ak siahnete po gamepade. Grafika hry je pomerne jednoduchá, ale na účely hry dostačujúca. Hudba je zas veselá a nijako neurazí.

I am Bread v podstate nie je zlou hrou. Má však vysokú obtiažnosť a vďaka nemotornému ovládaniu budete mať často chuť vyhodiť celý chlieb aj s ovládačom rovno von oknom. Niektorých chlebových masochistov ale hra dokáže pobaviť a môžu si zlepšovať svoje časy v úrovniach a odomykať ďalšie hrateľné módy. Ostatní si radšej dajte skutočný chlieb s maslom, pri ktorom nerozbijete polku kuchyne. No ak vás bavili hry založené na fyzike a manipulácii s predmetmi, ako napríklad Octodad či Surgeon Simulator 2013 a máte veľkú trpezlivosť, tak je I am Bread pre vás ako stvorený.

I am Bread
I am Bread V obývačke to tiež nebude jednoduché.
V obývačke to tiež nebude jednoduché.