SAVAGE LANDS

SAVAGE LANDS

Drsný survival bez zombíkov

Dojmy

Survival žáner nie je len o zombíkoch. Nemŕtvi však mávajú v hrách o prežitie markantnú prevahu. O to viac sa tešíme na drsné dobrodružstvo, v ktorom sa to nebude hemžiť len hnijúcimi mátohami. To, že snaha o survival je často zábavnejšia bez požieračov mozgov, potvrdzuje The Long Dark či This War of Mine. Zaujímavo vyzerá aj fantasy survival hra z vlastného pohľadu Savage Lands.

Early Access zo Steamu nám ponúka pomerne skorú, avšak na počudovanie pomerne stabilnú a funkčnú verziu. Optimalizácia ohľadom enginu a grafického spracovania by si zaslúžila zopár pohladení od programátora, no zatiaľ nám hra ani raz nespadla, nebránila sa ani multitaskingu. Nie je to pravidlom ani pri dokončených hrách. Príbehovú zložku v Savage Lands nenájdete a je to možno aj lepšie. Istotne bude výhodnejšie, ak svoj talent a čas budú vývojári z Digital DNA Games venovať vylepšovaniu sandboxu namiesto patetickej story, ktorá i tak nikoho nenadchne. Fantasy prostredie videné z vlastného pohľadu sa nápadne podobá Skyrimu, avšak zatiaľ je len vlažnou náhražkou tolkienovského univerza.

Podivná fauna na vás nevyskočí spoza kríčka, hoci vám nad hlavou lieta a strach naháňa obrovský drak. Vaším úhlavným nepriateľom sa minimálne spočiatku stane vlk. Na rozdiel od kostlivca využíva svoju rýchlosť a len tak ľahko mu neuniknete. Horšie je na tom umelá inteligencia pracujúca na základe primitívnych skriptov. Často o vás nelogicky stratí záujem alebo zvolí nevhodnú trasu k hráčovi. Na zlepšovanie týchto segmentov však je ešte dostatok času, dôležité je to, či má hra dostatočne vysokú chytľavosť na svojom začiatku. Savage Lands kráča po stopách The Forest. Hráča vysadí na pláži neznámeho ostrova a je len na ňom, kam povedú jeho kroky.

Základom je sledovanie trojice dôležitých ukazovateľov: zdravia, hladu a chladu. Univerzum Savage Lands zatiaľ neponúka príliš pestré prostredie. Ostrov, kam je hra situovaná, je charakteristický chladným počasím. Často sneží, biela prikrývka až romanticky vŕzga pod krokmi avatara. Hrdina odetý do skromného šatu trpí neustále podchladením. Aby ste zabránili permanentnej strate zdravia, musíte sa skrývať v rôznych budovách, tvoriť si kvalitnejšie (rozumej teplejšie a odolnejšie) oblečenie a zakladať ohniská. Hlad zaženiete, šokujúco, jedlom: môžete zbierať plody z kríkov, chrúmať jablká, no efektívnejšie je získať mäso. Lovenie jeleňov chce cvik, inak sa zvrtne v naháňačku. Srnky nikdy ďaleko neujdú a môžete ich umlátiť kladivom na etapy. Alebo na vás zaútočí vlk a získate z neho nielen mäso, ale aj kožušinu. Nechýba tepelná úprava polotovarov, ktorá vám zabezpečí viac energie. Zdravie obnovujete ako jedlom, tak ošetrovaním bandážami a podobne.

Lenže skôr, ako sa k tomu všetkému dostanete, vás prvé kroky v singleplayeri zavedú do krutého okolia. Hlavný protagonista nie je ničím vybavený, takže pátrate po náhodne generovaných predmetoch, ako kladivo či sekera. Prvým rozbíjate skaly a získavate suroviny, druhým zas z porastov drevené polená a konáre. Opotrebovanie predmetov vyriešite ich opravou, na čo však znovu niečo potrebujete. Kolobeh využívania dostupných surovín nie je príliš zložitý a veľmi rýchlo sa naučíte zabezpečiť si nástroje potrebné pre prežitie. Neskôr sa k slovu dostanu sofistikovanejšie pomôcky a zbrane. Zo začiatku budete vďační aj za zvládnutie elementárneho kolobehu života, vždy vám bude čosi chýbať.

Cez deň sa budete učiť a skúmať prostredie, v noci sa zas ukrývať pred zimou a nepriateľmi, ktorí aktívnejšie ožívajú. Nielenže zapadajúce slnko zahalí krajinu do nepreniknuteľnej temnoty, ale výrazne poklesne i teplota a začne duť nepríjemný severák. V inventári nenájdete žiadnu mapu, takže je pomerne jednoduché sa stratiť z dosahu provizórne vybudovaného domova a bezpečia. Atmosféra síce nie je taká pohlcujúca a beznádejná ako v The Long Dark, no zároveň sa necítite viac ohroziteľný ako v The Forest. Každý krok môže byť chybným a náprava prešľapov je obtiažna. Hlavne ak nemáte naškrečkované zásoby. Manažment surovín je spočiatku časovo náročný, preto je na začiatku nutné stanoviť si poradie cieľov a ich dôležitosť. Sú to síce primitívne voľby, avšak napriek tomu sa ich plnením bavíte viac ako v iných hrách.

Crafting je zatiaľ obmedzený a istotne by sa patrilo zapracovať na väčšej rozmanitosti. Počet objektov, ktoré môžete vyrobiť, vás na kolená taktiež nepoloží: ohnisko, zopár budov, totem (aktivovaním si ho môžete zvoliť ako primárny respawn point) či niekoľko čisto vizuálnych úprav. Chudobný výber by si zaslúžil doplniť o predmety, ktoré síce nie sú nevyhnutné pre život hrdinu, no umožnia hráčovi spestriť si svoj príbytok. Vnútri i v jeho okolí. Interiér nedostal žiadne úpravy, je to len kváder so strechou vhodený na zem - a ako radi by sme si do stien vyrezali okná, doplnili postele, stoličky, skrine (kam si odložíme nepotrebné suroviny) a skrátka sa vyšantili na spôsob The Sims. No veľmi radi! Do exteriérov sa priam núkajú drevené ohrady, cestičky a podobne. Lenže nič také tu nenájdete. Akonáhle prídete na základné princípy hrateľnosti a zabezpečíte si dostatok surovín na prežitie, hranie sa stane monotónnym.

Omnoho viac sa môžete vyblázniť pri tvorbe osobných predmetov. Niežeby ste nad ohniskom predvádzali svoje kulinárske schopnosti. Pochutín je tu minimum a tie tepelne upravíte jednoduchým kliknutím. Skrátka neprídu ani ortodoxní vegetariáni, ktorí môžu chrúmať orechy alebo jablká, prípadne pravidelne zomierať od hladu. Lenže potom budete chcieť lepšiu sekerku, na ktorú vám už nestačí bežný kameň, ale musíte vydolovať železnú rudu. Tá sa len tak na ceste nepovaľuje a treba ju niekde vykutať. Podobne zatúžite po lepšom oblečení - hentá čiapka a rukavice z vlka vyzerajú v menu pekne, tak ich chcete mať ako Cuky a Luky novú kabelku z Rakúska. Zrazu nájdete využitie pre kožušiny zvierat, chcete rozšíriť inventár aspoň o menší batôžtek alebo si vytvoriť truhlu, kam všetko naukladáte. No a neukojiteľná túžba po lepšej zbrani (tých už je poriadna hromada) už príde sama od seba.

Otvárajúce sa možnosti zbytočne hráča nezahltia desiatkami predmetov. Každý z nich má presne stanovené využitie, ktoré vám uľahčí konkrétnu činnosť alebo zlepší štatistiky, a teda nie sú len vizuálnou ozdobou. Pravidelný kolobeh zberu surovín a jedla sa stane rutinou len preto, aby ste sa dostali k lepším predmetom. Zaujmú nenápadné drobnosti ako napríklad také fungovanie ohniska: ak si ho vytvoríte, stačí už len nahádzať polienka dreva. Ak plameň vyhasne, minie sa vám palivo, nie je všetko stratené. Z pahreby stúpa dym a nepotrebujete k obnove otvoreného ohňa aj kamene, postačí drevo. V prípade, že necháte svoj zdroj tepla úplne vyhasnúť, musíte automaticky pozbierať všetky suroviny k jeho opätovnému vzkrieseniu. Drobnosť, ale poteší.

Technické spracovanie nebude patriť medzi jagavé plusy hry, avšak je plne dostačujúce a vizuálna stránka nijakým spôsobom neruší. Zvuky sú skôr komorné, no to už k survival žánru patrí. Podobne nám do uší nebude hučať pompézna hudba, ale sa skôr budeme obracať po každom zapraskaní v kroví. Užívateľské rozhranie vôbec neurazí, predstavuje kompromis medzi prehľadnosťou (vždy viete, kam máte kliknúť, čo pod danou záložkou nájdete a kedy stlačiť E) a samotným spracovaním. Síce by sa patrilo to celé ešte trochu vyšperkovať a „učesať”, ale nie je to nič dramaticky neprehľadné ako v prípade 7 Days to Die. Menšie úpravy ešte budú nevyhnutné, aby sme predmety nemuseli preťahovať zo strany na stranu po jednotlivých políčkach, ale základ je navrhnutý dostatočne user-friendly. Vytknúť možno len podivný odhad vzdialeností: netušíte, kedy rana kladivom skutočne dopadne na kostlivcovu lebku a musíte sa teda k nemu priblížiť nebezpečne blízko.

Penalizácia za smrť nie je permanentným postihom. A to, že budete zomierať po elementárnych chybách, ktoré sa prejavia až časom, si zapíšte za svoje prepudrované uši. Exitus vám definitívne nevezme nadobudnuté predmety, dokonca ponechá na svojom mieste vybudovaný domov. Prebudíte sa na jednom z respawn pointov (viď vyššie, postavte si totem vo vašom novom hniezdočku lásky) a vašou jedinou úlohou je dôjsť k svojej chradnúcej mŕtvolke. V singleplayeri nič markantné, jednoducho sa vyberiete na púť krajinou k miestu, kde ste skonali a ktoré vám ukazuje ikona. Kooperatívny multiplayer už môže hráčovi uštedriť tvrdý kopanec do rozkroku: inventár torza si môže privlastniť iný súputník. A nielen ten a môžete prísť o všetko poctivo naškrečkované. V ponuke nájdete aj PvP možnosť, avšak pre enormný nedostatok hráčov po sebe kamene hádzať nebudete. Navyše je to hra pre pustovníkov a tí sú, ako to už býva zvykom, pomerne nevrlí. Umelá inteligencia protivníkov je neotesaná, nepriatelia sa občas zaseknú, nedokážu prejsť dverami a podobne. Ale nie je to nič, čo by príliš bilo do očí a ničilo hrateľnosť.

Vrátime sa ešte k multiplayeru. V ponuke nájdete možnosť vytvorenia vlastnej hry alebo sa pripojíte k už aktívnemu serveru. Dáta sa medzi jednotlivými svetmi prenášajú, nemusíte vždy navštevovať rovnaký server. Vždy si volíte postavu (obsah vašich vreciek) a svet (čo máte kde vybudované), takže je na vás, akú kombináciu si zvolíte na dnešný večer. Vzhľadom k tomu, že krajina nie je po každom reštarte generovaná a malé osady či respawn pointy nájdete na tom istom mieste, nepotrebujete všetko opakovane skúmať. Hrozí však skoré vyhorenie, keďže budete vedieť, čo sa kde nachádza a už len strojovo plníte základné úkony. Avšak prostredie môže byť vývojármi vždy dopĺňané a na alfa verziu je dostatočne rozsiahle. Chýba mu väčšia rozmanitosť, to áno, no zatiaľ nám hornaté prostredie s ihličnatými stromami, skalami a dujúcim severákom k šťastiu stačí. Servery sú, žiaľ, prázdne, no kooperácia v drsnom prostredí má svoje čaro. Dostatočne otestovať sa ju podarí až pri plnej záťaži serverov: na každý sa môže prihlásiť osem hráčov.

Čo nám zatiaľ chýba? Okrem toho, že by potešil vyšší počet hráčov na serveroch a pestrejšie prostredie, by sme neprotestovali proti rôznym štatistikám, tabuľkám a rebríčkom. Nikde neuvidíte, ako si v skutočnosti vediete a čo všetko ste dosiahli. Drobnosť, ale motivujúca k ďalšiemu hraniu. Taktiež by hre pomohol výraznejšie interaktívny interface: previazané odkazy na suroviny s popisom ako a kde ich získam, čoho mám koľko v inventári a podobne. Mnohým podobným titulom chýba práve user-friendly plynulosť. O tom, že nové objekty či domy by sme radi stavali po častiach ako v The Forest nehovoriac. Optimalizácia by Savage Lands prospela. A áno, chceme všetkého viac, keď už to tí Simsovia pokašľali, nech si čosi postavíme tu.

Hoci Savage Lands zatiaľ predstavilo len zlomok z toho, čo sľubuje, už teraz nás živorenie v nehostinnom svete bavilo. Celé je to skôr komorné a robinsonovská nirvána pramení zo skromnejších možností. Ale funguje to! Aj bez mapy sme blúdili svetom, odhaľovali nové zákutia, skúmali, kde sa čo nachádza a jednoducho sa len tak motali, plánovali ďalší postup. Istotne, Early Access si od vás vypýta nemalý peniaz a vzhľadom na poslabší obsah môžete oprávnene váhať. Lenže keď sa budete v noci triasť pri ohni a neustále obzerať okolo seba, pochopíte, že máte pred sebou jeden z tých lepších rozrobených projektov zo Steamu, ktorý si zaslúži vašu pozornosť. Taký skvelý pocit zo zoťatého stromu v iných survival hrách mať nebudete.

napísal kordi 13.5.2015
Savage Lands - Trailer
| SAVAGE LANDS - TRAILER