60 SECONDS!

60 SECONDS!

6.5

Čo zvládnete v kríze za šesťdesiat sekúnd?

Päťdesiate roky minulého storočia. Štandardná americká rodinka v popoludňajších hodinách zabíja čas domácimi prácami, na záhrade alebo aj pozeraním televízie. Vtom sa však spustia sirény, ktoré značia hroziacu katastrofu. Jadrová apokalypsa sa blíži, prečo vlastne však nikto doma nevie, no rozoberať dôvody nie je v tejto chvíli to najrozumnejšie. Veľa času vám nezostáva, zozbierate všetky životne dôležité veci a utekáte do bunkru pod vaším domom. A v tomto momente sa začína pravý boj o život – dokážete prežiť so surovinami, ktoré ste stihli zozbierať behom šesťdesiatich sekúnd?

Titul 60 Seconds neponúka žiadny komplikovaný príbeh. Síce sa dostanete do úlohy hlavy typickej americkej rodiny, no hra nestavia na rozoberaní detailov a výhradne sa zameriava na prežitie. Po spustení 60 Seconds na vás čaká aj krátke inštruktážne video, ktoré vás v krátkosti informuje, o čom hra je. Po jeho skončení sa dostávate do hry, kde máte na výber zo štyroch rôznych herných režimov. Dalo by sa ale povedať, že plnohodnotný je iba jeden z nich a ostatné sú variácie toho istého. Prvý z režimov je pomenovaný Atomic Drill a ide vlastne o tutoriál, ktorý vás pripraví na skutočnú apokalypsu. Po jeho spustení sa ocitáte vo svojom dome, pričom dostávate pokyny od jedného z vojakov, na čo by ste sa pri evakuácii do bunkru mali zamerať. Po zozbieraní všetkých spomenutých predmetov (a aj členov rodiny) sa presúvate do vášho úkrytu, kde budete musieť pod dohľadom niekoľko dní prežiť. V bunkri sú však herné princípy veľmi jednoduché a po celý čas sa hrou už iba doslova preklikávate.

60 Seconds!
60 Seconds! Pri úvodnom cvičení musíte dávať dobrý pozor.
Pri úvodnom cvičení musíte dávať dobrý pozor.

60 Seconds! Reklama na konzervované polievky nemôže chýbať.

60 Seconds! Zásoby pomaly dochádzajú, to neveští nič dobré.
Zásoby pomaly dochádzajú, to neveští nič dobré.

K dispozícii máte akýsi denník, s ktorým po celú dobu pobytu v bunkri pracujete. V pozadí vidíte členov vašej rodiny, zásoby či iné predmety, ktoré ste si vzali so sebou a v popredí spomínaný denník. Jeho otvorením sa deň začína a naopak zatvorením zase končí. Úvodná stránka obsahuje informácie o psychickom stave všetkých osôb vo vnútri, či sú hladní, smädní, prípadne chorí alebo unavení. Na ďalšej stránke môžete vidieť prehľad vašich zásob, pričom ak niektorej z postáv niečo chýba, môžete jej dať jedlo, vodu alebo lieky. Ak vidíte, že vám zásoby dochádzajú, máte možnosť rozhodnúť sa, či niekoho pošlete hore pre nové. Každopádne, aby ste mali aspoň akú-takú šancu, že sa vám postava vráti, musí mať plynovú masku. Posledné stránky denníka sa stále menia – na konci je väčšinou zhrnutá nejaká udalosť, v závere ktorej sa musíte rozhodnúť, čo spravíte.

Na váš bunker môže zaklopať obchodník, o ktorom ale vôbec nič neviete a je len na vás, či podstúpite riziko a otvorite mu dvere, respektíve poklop. Taktiež sa môžete stretnúť so silným búchaním, alebo aj s rytmickým klopaním v určitých intervaloch. Niektoré takéto signály značia príchod záchranného tímu. Ktoré to však sú sa dozviete pri dôkladnom čítaní denníka. Hra pred vás postaví množstvo rozhodnutí, ktoré z najväčšej časti ovplyvňujú to, ako dlho dokážete v bunkri prežiť. Ak aj totiž dnu vstúpite v prvý deň s pomerne malou zásobou jedla, nemusí to hneď znamenať vašu skorú smrť, kedže sa môžete dostať do kontaktu s niekým, kto vám dodá ďalšiu nutnú výbavu. Aby ste ale nehľadeli iba na jedlo, dôležité sú aj také predmety, ktoré na prvý pohľad vyzerajú zbytočné. S kartami sa napríklad nielen zabavíte, no môžete s nimi vyhrať aj nejaké to jedlo (ale aj prehrať, samozrejme), jed dokážete po úprave využiť ako lekárničku a podobne. Autori si očividne boli vedomí toho, že hry na takýto štýl jednoducho potrebujú množstvo rôznych variácií, aby vôbec mohli byť atraktívne a rýchlo sa „neobohrali“.

Po skončení tutoriálu na vás čaká plnohodnotný režim s názvom Apocalypse, kde vlastne hra prebieha podobne ako pri výuke, no už tu máte spomínaný časový limit šesťdesiat sekúnd na zozbieranie dôležitých vecí podľa vášho výberu. Tretí režim, Scavenge, je čisto iba o prvej časti hry a nerobíte tu nič iné, len zbierate zásoby v dome a hádžete ich dole do bunkru. Síce na to máte opäť šesťdesiat sekúnd, no po vypršaní tohto časového limitu sa hra jednoducho skončí. Posledný, štvrtý režim, je Survival, kde vám hra náhodne pridelí zásoby a s nimi musíte čo najdlhšie prežiť. Pri všetkých týchto troch režimoch si navyše môžete vybrať aj obtiažnosť – ľahkú, strednú a ťažkú.

Počas šesťdesiatich sekúnd sa musíte v prvom rade čo najrýchlejšie zorientovať v dome. To vám však značne sťažuje fakt, že všetky veci sú zakaždým po dome inak rozhádzané a ani dom nie je stále rovnaký. Rozloženie miestností sa s každou novou hrou mení. Zaujímavé je aj to, že zatiaľ čo prvá časť hry ponúka klasický trojrozmerný herný svet, druhá je v kreslenej podobe. Obraz hry sa mení každou nocou, no počas dňa je celé dianie na obrazovke statické, čo je škoda. Ale aj napriek tomu vidíte, ako sa mení stav vašich postáv. Či sú v dobrej nálade, či nie sú ľudia chorí, či sú unavení alebo dokonca vidíte aj to, že sa už pekných pár dní nesprchovali.

Hra ponúka pomerne veľké množstvo rozličných situácií, z ktorých máte na výber a pomocou ktorých výrazne ovplyvňujete vaše šance na prežitie. Pri 60 Seconds! teda dokážete stráviť aj niekoľko hodín, kým sa dostanete do štádia, keď budete permanentne narážať na príbehy a možnosti, ktoré ste už zažili. No keď už autori prišli s takýmto nápadom, mohli priniesť aspoň viac plnohodnotných režimov, ktoré by výrazne hru obohatili a lepšie využili jej potenciál.

60 Seconds je skôr iba na chvíľkovú zábavu, nie na dlhodobejšie hranie, z ktorého by ste si odniesli nejaký hlbší zážitok. Pred kúpou si tak určite dobre rozmyslite, čo od tohto titulu vôbec očakávate, aby ste nakoniec nezostali sklamaní.

60 Seconds!
60 Seconds! Deň 39. Ak nás čoskoro nepríde niekto zachrániť, zomrieme.
Deň 39. Ak nás čoskoro nepríde niekto zachrániť, zomrieme.